Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da uusilla tehoilla !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kolli
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 21
    • Hämeenlinna

    Originally posted by finnbiker View Post
    no ei ihan mahoton sentään
    ootkos seuraillut kulutusluemia??
    entä päästöarvojen muutoksia ??
    Kulutus tippunut desillä (7,7l/100, aiemmin 7,8l/100) Harinen sanoi että kulutuksen pitäisi tippua max puolella litralla satasella. En epäile jos malttaisi olla kiihdyttelemättä Päästöarvoja en oo käynyt mittauttamassa.
    F11 520dA -11

    Ex 530dA -02, 530dA -05, E39 535i -99, 1502 -76

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      Originally posted by b mutteri kasa View Post
      Itse kävin kesän alussa Harisella ohjelmoinnissa (E 60 steppi).Alussa tehoa oli 209 hp ja 460 nm (valmistaja ilmoittaa 218 hp ja 500 nm) Ohjelmoinnin jälkeen 270 hp ja 610 nm ja alue jolla tehot(väännöt) käytössä kasvoi kauttaaltaan.

      Itse olen hyvin tyytyväinen miten auto käyttäytyy. 0-100 km/h lähtee rivakasti,mutta mutta silloin luistonesto hillitsee menoa alussa suht paljon.Lähinnä auton nykyiset ominaisuudet lulevat esiin ohituksissa (nopeus 80-120 km/h) ja -> 150 km/h noudessa,jaksaa kelata suht rivakasti siitä vielä ylöspäin sekä kun lähtee kiihdyttämään ylämäkeen.
      Hurjia lukemia saadaan aikaiseksi ohjelmoinnilla. Onko mitään käsitystä, miten tuo ZF kestää lastutusta. Luulisi, että ainakin jollain Saksanfoorumeilla olisi asiasta keskusteltu.

      Comment

      • M57D
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 46

        Originally posted by MarttiKK View Post
        Hurjia lukemia saadaan aikaiseksi ohjelmoinnilla. Onko mitään käsitystä, miten tuo ZF kestää lastutusta. Luulisi, että ainakin jollain Saksanfoorumeilla olisi asiasta keskusteltu.
        Juu, kovia lukemia ja kukaan ei edes huomaa mitään outoa....

        Jos kysessä on Steptronic salkku, niin sama setuppi manuaaliilla antaa heti lähes 100Nm vähemmän vääntöä. Steptronic laatikolla väännön mittaus on nopanheittoa.

        Eikö kenelläkään ole käynyt mielessä kyseinalaistaa vääntökäyrää jossa sama vääntö (Nm) taso säilyy noin 250 rpm ajan ???

        Alkuperäisessä postauksessa lähetetty dynolappu on malliesimerkki siitä kuinka väärin vääntökäyrä saadaan näistä mitattua. Kyseessä on pyörästä mitattu vääntö joka on täysin erilainen verrattuna moottorin tuottamaan vääntöön. Kyseinen moottori jaksaa tuottaa alkuperäisenäkin 400Nm tasoista vääntöä kohtalaisen laajalle rpm- alueelle.

        Siis eihän vakio turbolla ja suuttimilla vanhempi M57D kone edes pysty tuottamaan 650Nm moottorivääntöä.

        Uudemmissa esim. E60 laatikko käyttäytyy eri tavalla ja vääntökäyrätkin ovat oikean näköisiä.
        Last edited by M57D; 21-08-2007, 00:54.

        Comment

        • Showman
          Newbiemmer
          • Apr 2007
          • 28

          Oikein tai ei mutta tuossa alkuperäisessä lapussa ihmettelyä aiheuttaa se, miten Steptronicilla on saatu mitattua koko kierrosalue läpi? Oman auton laatikko vaihtaa AINA pienemmälle jos kierrokset ovat alle 2800rpm eli tilannetta, että kaasu olisi pohjassa ja kierrokset esim. 2000rpm en saa aikaiseksi.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Stepillä mitataan aina manuaalimoodissa.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • M57D
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 46

              Originally posted by teropa View Post
              Stepillä mitataan aina manuaalimoodissa.

              Tero
              Juuri niin. Manual mode ja 4. vaihde.
              Kaasusta jätetään se "viimeinen" sentti painamatta jotta kick-down ei puutu peliin.

              Comment

              • Showman
                Newbiemmer
                • Apr 2007
                • 28

                Originally posted by teropa View Post
                Stepillä mitataan aina manuaalimoodissa.

                Tero
                Steppi vaihtaa manuaaliasennossa ihan yhtä herkästi pienemmälle kuin D/S-asennossa toisin kuin esim. Volvon laatikossa.

                Tosin jos tehot mittaa ns. osakaasulla painamatta kaasua pohjaan saadaan jotakin arvoja mutta ei täys'kaasulla.

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  Originally posted by Showman View Post
                  Steppi vaihtaa manuaaliasennossa ihan yhtä herkästi pienemmälle kuin D/S-asennossa toisin kuin esim. Volvon laatikossa.

                  Tosin jos tehot mittaa ns. osakaasulla painamatta kaasua pohjaan saadaan jotakin arvoja mutta ei täys'kaasulla.
                  Jos kaasun painaa kickdowniin asti niin kaasu on jo ns. pohjassa.

                  Comment

                  • Showman
                    Newbiemmer
                    • Apr 2007
                    • 28

                    OK, kiitos tiedosta.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9143
                      • Oulu

                      Originally posted by S.P.R View Post
                      Jos kaasun painaa kickdowniin asti niin kaasu on jo ns. pohjassa.
                      Juurikin näin!

                      "Kick-down switch
                      The AGS control unit receives the transmit signal for kick-down gearshifts via a signal line and a switch to ground. The switch must be adjusted such that driving is possible under full load, i.e. accelerator pedal position 100%, and the kick-down shifts when the accelerator pedal is further depressed."

                      Tämän lisäksi pienemmälle vaihtamiseen vaikuttaa kaasupolkimen painamisnopeus "kick-fast".
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Ei mun steppi ainakaan vaihda pienemmälle manuaalilla. Muutakuin jos ajonopeus menee liian pieneksi isolle vaihteelle. Penkissä oli muistaakseni kakkosvaihde, jolla oma auto mitattiin. Tai oliko kolmonen, en muista nyt.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • sirkus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 2195
                          • kaustinen

                          Siis ei toi kick down stepillä?
                          Chrysler 300c crd touring 2010
                          Daily driver
                          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                          Man cave on wheels
                          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                          Built not bought
                          V8, only juice&milk come in 2 litres

                          Kawasaki zzr1100 fighter


                          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Ei jummarra?

                            Eli manuaalimoodissa steppi ei vaihda alaspäin, mutta tietysti jos rusentaa kick-downiin saakka niin varmaan silloin. Eihän sitä kickdownia kannata painaa, jos autosta tehoja mittaa.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              No kyllähän se kaasu tavataan painaa pohjaan saakka kun huipputehoja mitataan ja stepillä se ei onnistu. Ainakaan noiden e39 530d.mallien kohdalla vääntö ei tule totuuden mukainen ainakaan alakierroksilla. Yleensähän teho mitataan rullilla vaihteella jossa on suora välitys 1:1 eli yleensä nelosella, isolla vaihteella mittaus täytyy rullilla ajettaessa kuitenkin tehdä jottei auto sudi niin herkästi.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              • Showman
                                Newbiemmer
                                • Apr 2007
                                • 28

                                Ei vaihda pienemmälle jos ei paina Kick-Downiin saakka mutta edelleen ihmetyttää Harrin käppyröissä se, ettei turbiinin luistoa ole ollenkaan tai se ei ainakaan näy teho- ja vääntökäyrissä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎