Terve vaan. Tuli vikkonloppuna haettua e36 cabrio. Tiedossa oli että katto ei normaalistikkaan toimi. Mitäs kaikke rupean nyt tarkistamaan? Kyseessä on ns. puoliautomaatti katto. Mitä ne vaijeri jutut on takapenkin alla? Jos hermot ei kestä kuntoon laittamista niin voinko käyttää tota kattoa täysin maluaalisesti?
Mikä mahtaa olla vikana? Täysautomaattinen e46 cabrion katto. Napissa vilkkuu punainen valo, avausnapista aukeaa ikkunat mutta katto ei liiku mihinkään. Etureunan kun ruuvaa manuaalisesti auki ja painaa avaunappia niin katto lähtee toimimaan täysin normaalisti ja menee alas. Myös sulkemisnappi tämän jälkeen toimii ja katto menee kiinni normaalisti ja etureuna lukittuu. Tämän jälkeen kuitenkin jää punainen valo vilkkumaan eikä kummastakaan napista tapahdu mitään. Jos haluaa eloa kattoon niin jälleen on manuaalisesti avattava tuo etureunan lukitus.
Mikä mahtaa olla vikana? Täysautomaattinen e46 cabrion katto. Napissa vilkkuu punainen valo, avausnapista aukeaa ikkunat mutta katto ei liiku mihinkään. Etureunan kun ruuvaa manuaalisesti auki ja painaa avaunappia niin katto lähtee toimimaan täysin normaalisti ja menee alas. Myös sulkemisnappi tämän jälkeen toimii ja katto menee kiinni normaalisti ja etureuna lukittuu. Tämän jälkeen kuitenkin jää punainen valo vilkkumaan eikä kummastakaan napista tapahdu mitään. Jos haluaa eloa kattoon niin jälleen on manuaalisesti avattava tuo etureunan lukitus.
1. Mittaas akku ensimmäisenä, vähintään 12v että jaksaa auvata kunnolla.
2. Mahdollisesti kettuileva korimoduulin rele?
Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset, Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset. Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella
Kyseinen pirssi e36 -96 328i. Katto on täysin sähköinen, mitään ongelmaa ei ennen ole ollut. Nyt kun kevät lähestyy nii cabia ruettu hieromaan kesäksi kuosiin.
Ja itse ongelmaan. Eli katto aukeaa hyvin mutta kiinni laitettaessa hattuhylly nousee ja samoin katto tulee päälle, katon etu ja takaosa on normaalisti ylhäällä taitoksissa. Tämän jälkeen hattuhyllyn tipahtaa alas ja katon pitäisi laskeutua päälle, mutta katto jää ylös taitoksiin.
Kaikki tangot on kunnossa, hattuhyllyn anturi toimii kun lukitsee paräkontin jne.
Eli voisiko tulla kalibroinnilla kuntoon vai onko vielä joku anturi joka tähän toimintoon vaikuttaisi?
Ja lisäksi kun rätti kääntyy koteloon tai sieltä ulos kopsahtaa katon takaosa hattuhyllyyn, pitäisikö tähän olla säätö että hattuhylly kääntyisi pitemmälle?
Ja lisäksi kun rätti kääntyy koteloon tai sieltä ulos kopsahtaa katon takaosa hattuhyllyyn, pitäisikö tähän olla säätö että hattuhylly kääntyisi pitemmälle?
Kaasujouset jotka ohjaa sitä kattokotelonkantta on todennäköisesti jo parhaat päivänsä nähneet. Liekkö niitä puoliautomaattisessa kaksi kaasujousta.
Kotelon kansi ottaa kattoa laskiessa rättiin kiinni noustuaan n.10cm. Vaikuttaa siltä, ettei rätti taitu riittävän paljon "kasaan", vaan osuu kotelon kanteen heti sen taitoskohdan/saranan takapuolelta. Käsin kun nostaa kotelon kantta taikka työntää rättiä lyttyyn niin alkaa toimia. Kattoa nostettaessa toimii normaalisti.
Heti perään kun kokeilee laskea kattoa se toimii ilman avituksia. Päivä-pari ettei kattoa liikutella niin saa taas auttaa käsin.
Ja täysin sähköllä toimiva katto sikäli sillä on väliä.
Kellään tietoa? Jos nyt kukaa mitään tuosta tajusi
Kotelon kansi ottaa kattoa laskiessa rättiin kiinni noustuaan n.10cm. Vaikuttaa siltä, ettei rätti taitu riittävän paljon "kasaan", vaan osuu kotelon kanteen heti sen taitoskohdan/saranan takapuolelta. Käsin kun nostaa kotelon kantta taikka työntää rättiä lyttyyn niin alkaa toimia. Kattoa nostettaessa toimii normaalisti.
Heti perään kun kokeilee laskea kattoa se toimii ilman avituksia. Päivä-pari ettei kattoa liikutella niin saa taas auttaa käsin.
Ja täysin sähköllä toimiva katto sikäli sillä on väliä.
Kellään tietoa? Jos nyt kukaa mitään tuosta tajusi
Ne remmit siellä katon sisällä antaneet periksi (=venyneet). Omaani aikanaan korjasin mustekaloilla. Toinen vaihtoehto on kokeilla josko kontissa olevassa katon moottorissa raja-arvojen säätö auttaisi. Siellä moottorissa on kaksi säätöruuvia jotka kontrolloivat moottorin pysähtymistä ääripäissä.
Huom! Sitä tankoa joka katon takaosaa nostaa, ei kannata ruveta säätämään, koska se ei mitään auta (sillä säätyy periaatteessa vaan "alue" kohdilleen kun taas säätöruuveilla säädetään ääripäät), ja aiheuttaa sitten sen että kattoa päälle laittaessa takaosa ei välttämättä enää kiristy tarpeeksi koria vasten eikä ole näinollen enää tiivis.
Kaasujouset jotka ohjaa sitä kattokotelonkantta on todennäköisesti jo parhaat päivänsä nähneet. Liekkö niitä puoliautomaattisessa kaksi kaasujousta.
On kaksi kaasujousta. Eivät tosin auta mitään jos vaijerit eivät päästä kotelon kantta tarpeeksi ylös. Sen kokeilee helposti sillä että ajaa luukun ääriasentoon (täysin auki) ja kokeilee että saako sitä kädellä vielä avattua enemmän.
Katto aukeaa etulaidasta normaalisti, mutta kun katon takaosan pitäisi nousta ylös ei vaan mitään tapahdu ja katon lasku jää jumiin. Myöskään sitä ei pysty käsin nostamaan ylös. Molemmat moottorit vapautettu ja siltikään ei nouse, 15-20cm sitä pystyy takalaidasta nostamaan ylöspäin jonka jälkeen tuntuu sellainen kolahdus jostain suojakotelon alta.
Kyseinen pirssi e36 -96 328i. Katto on täysin sähköinen, mitään ongelmaa ei ennen ole ollut. Nyt kun kevät lähestyy nii cabia ruettu hieromaan kesäksi kuosiin.
Ja itse ongelmaan. Eli katto aukeaa hyvin mutta kiinni laitettaessa hattuhylly nousee ja samoin katto tulee päälle, katon etu ja takaosa on normaalisti ylhäällä taitoksissa. Tämän jälkeen hattuhyllyn tipahtaa alas ja katon pitäisi laskeutua päälle, mutta katto jää ylös taitoksiin.
Kaikki tangot on kunnossa, hattuhyllyn anturi toimii kun lukitsee paräkontin jne.
Eli voisiko tulla kalibroinnilla kuntoon vai onko vielä joku anturi joka tähän toimintoon vaikuttaisi?
Ja lisäksi kun rätti kääntyy koteloon tai sieltä ulos kopsahtaa katon takaosa hattuhyllyyn, pitäisikö tähän olla säätö että hattuhylly kääntyisi pitemmälle?
Katto rupesi pelaamaan täydellisesti kalibroinnilla, ja tankoa joka nostaa katon takaosaa säädin pari milliä lyhemmäksi. Katto istuu tiiviisti vielä luukun päälle
Katto aukeaa etulaidasta normaalisti, mutta kun katon takaosan pitäisi nousta ylös ei vaan mitään tapahdu ja katon lasku jää jumiin. Myöskään sitä ei pysty käsin nostamaan ylös. Molemmat moottorit vapautettu ja siltikään ei nouse, 15-20cm sitä pystyy takalaidasta nostamaan ylöspäin jonka jälkeen tuntuu sellainen kolahdus jostain suojakotelon alta.
Katso että kattokotelon puoleinen moottori on kunnolla paikoillaa, itsellä toinen irtosi kalibroinnin jälkee kun ei ollut kunnolla lukittautunut. Ja juuri noin kuten sinulla vain etulaita nousi.
Jos moottori näyttää kuitenkin olevan kiinni, nii siitä lähtisin vikaa hakemaan.
Katso että kattokotelon puoleinen moottori on kunnolla paikoillaa, itsellä toinen irtosi kalibroinnin jälkee kun ei ollut kunnolla lukittautunut. Ja juuri noin kuten sinulla vain etulaita nousi.
Jos moottori näyttää kuitenkin olevan kiinni, nii siitä lähtisin vikaa hakemaan.
Mielestäni tuo kattokotelon puoleinen moottori ei edes yritä pyöriä.
Voisiko olla ihan yksinkertainen moottorivika? Miten tuota moottoria voi testata?
Otin siis moottorit jo irti siitä hätävapauttimesta penkin alla.
Mielestäni tuo kattokotelon puoleinen moottori ei edes yritä pyöriä.
Voisiko olla ihan yksinkertainen moottorivika? Miten tuota moottoria voi testata?
Otin siis moottorit jo irti siitä hätävapauttimesta penkin alla.
Jos moottori on tiputetu alas näkee hammaspyörän, ja että pyöriikö se nappia painettaessa. Mutta tällöin pitää vaikka teipata luukun anturit pohjaan että luulee luukun olevan kiinni.
Jos moottosi ei pyöri täytysi mitata tuleeko moottorille edes virtaa, jos tulee vika on melko varmasti moottorissa. Mutta jos virtaa tulee nii pitäisi tietää mitkä kaikki tekijät vaikuttaa moottorin ohjaukseen jne. :think
Comment