Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koodaus ohjeita NCS Expert-ohjelmalle (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tniemin
    BTCF Member
    • Apr 2010
    • 81
    • Tampere

    Koodaus ohjeita NCS Expert-ohjelmalle (kysymyksiä ja vastauksia)

    Mitenkäs onnistuu NCS Expertillä poistamaan E46 faceliftistä poistamaan automaattisen ovien lukituksen, joka napsauttaa ovet lukkoon, kun lähetään autolla liikkeelle n. 5 km/hj nopeudessa.

    CAR/KEY MEMORYstä kuulemma pitäis löytyä, mutta mistä siihen pääsee käsiks, kun CKM:ää ei löydy (tai sit en vaan osaa kattoo oikeasta paikasta) modulien listalta.



    Alla lista moduleista jotka sain näkyviin NCS Expertillä:

    E46 330D -03

    AB - Airbag = Ilmatyyny(t)
    AEWS - Ajonesto
    AKMB - Mittaristo
    ALSZ - e46:n valomoduli
    EWS – Electronic drive-away protection = Electronic Immobilizer = Ajonesto
    GM5 - Korimoduli (general module)
    GT - Navigation Computer MK 1-4 = Navigointilaite
    IHK - Ilmastointi
    KMB - Mittaristo
    LWS - Steering Angle Sensor = Ohjauskulma-anturi
    MK60 - DSC, mallia MK60, käytössä e46:ssa
    PDC - Park Distance Control = Parkkitutka
    RAD - Radio = Radio
    RLS – Rain-Light Sensor = valoisuuden ja sateen tunnistin
    SHD - sliding/tiltin sunroof = Kattoluukku
    SM – Seat/Mirror Memory = Istuin-/Peilimuisti
    ULF - Bluetooth moduli

    A-alkuiset ainakin e46:n tapauksessa FA-listallisissa autoissa ja ilman A:ta olevat on ZCS-koodillisia.

    Jos joku tietä noiden tuntemattomien selitykset, niin nekin kiinnostaa.
    (Lista päivitetty saatujen vastausten perusteella. Kiitokset vastaajille)


    Joka tapauksessa tarvitsisin tietoa, miten pääsisin NCS:llä rukaamaan ton automaatti lukituksen pois päältä?
    Last edited by tniemin; 28-11-2010, 07:39. Reason: Moduulilista päivitetty
    E61 BMW 530dA M-Sport -05
    E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
    ---
    EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by tniemin View Post
    Mitenkäs onnistuu NCS Expertillä poistamaan E46 faceliftistä poistamaan automaattisen ovien lukituksen, joka napsauttaa ovet lukkoon, kun lähetään autolla liikkeelle n. 5 km/hj nopeudessa.

    CAR/KEY MEMORYstä kuulemma pitäis löytyä, mutta mistä siihen pääsee käsiks, kun CKM:ää ei löydy (tai sit en vaan osaa kattoo oikeasta paikasta) modulien listalta.



    Alla lista moduleista jotka sain näkyviin NCS Expertillä:

    AB - Airbag = Ilmatyyny(t)
    AEWS
    AKMB
    ALSZ
    EWS – Electronic drive-away protection = Electronic Immobilizer = Ajonesto
    GM5
    GT - Navigation Computer MK 1-4 = Navigointilaite
    IHK
    KMB
    LWS - Steering Angle Sensor = Ohjauskulma-anturi
    MK60
    PDC - Park Distance Control = Parkkitutka
    RAD - Radio = Radio
    RLS – Rain-Light Sensor = valoisuuden ja sateen tunnistin
    SHD - sliding/tiltin sunroof = Kattoluukku
    SM – Seat/Mirror Memory = Istuin-/Peilimuisti
    ULF

    Jos joku tietä noiden tuntemattomien selitykset, niin nekin kiinnostaa.



    Joka tapauksessa tarvitsisin tietoa, miten pääsisin NCS:llä rukaamaan ton automaatti lukituksen pois päältä?
    Car/key memorylle (ei moduuli) on oma nappi siinä alarivissä, se vaan ei ole välttämättä valmiina vaan pitää laittaa päälle profiilin asetuksista. Se ja monta muuta asiaa löytyy vaikka haulla. Ok, google löytää usein paremmin asiat täältäkin kuin tuo oma hakutoiminto.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Perjaatteessa ihan hyvä topic. Oon miettinyt itsekkin pitäisikö perustaa jokin koodaus topic, ei välttämättä pelkästään NCS käyttöä koskien, vaan mm. progman ja winkfp puolelta myös tietoa. Itseä kiinostaisi lisätiedot lähinnä tuon winkfp:n käytöstä.

      Bimmerforumsin puolella on loistava osio nimeltään Diagnostic Software ja siellä on käsitelty aika laajasti aiheita niin diagnosoinnin kuin koodailun/ohjelmoinnin puolelta.
      Suosittelen kaikille.

      Pistetään kyssärikin ilmoille samalla.
      Eli korin moduuleiden koodauksethan onnistuu kätevästi ncs:llä mutta miten esim dme koodaus?
      Vanhassa DISsissä on programming osio millä tuo ilmeisesti onnistuu kuten myös progmanilla.
      Mutta osaako joku selittää mikä tämä työjärjestys on mitä nämä systeemit tekevät, eli eka pitää: Determine customer service measures -> exchange control unit -> exchange EPROM
      Eli suomeksi tai englanniksi mitä tekevät käytännössä.
      Sitten jos EGS:n koodaa niin eka valitaan Exchange Control Unit jonka jälkeen valitaan Determine basic control unit -> Program basic control unit.
      Eli lukeeko toi ykköskohta siis auton GM:stä mimmonen boksi pitäisi olla autossa ja kakkonen koodaa sen mukaan vai lukeeko ykkönen kiinni olevan boksin ja kakkonen koodaa GM:n mukaan?
      Vai olenko nyt ihan hukassa?
      Nämä edelliset siis napattuna vanhemmasta DISsitä missä oli vielä koodauspuoli.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1063
        • Hämeenlinna

        #4
        eiköhän tuo automaatti lukitus lähde helpoiten carsoftilla, ainakin e39:ssä onnistuu..

        Hyvä idea topicissa
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • tniemin
          BTCF Member
          • Apr 2010
          • 81
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Perjaatteessa ihan hyvä topic. Oon miettinyt itsekkin pitäisikö perustaa jokin koodaus topic, ei välttämättä pelkästään NCS käyttöä koskien, vaan mm. progman ja winkfp puolelta myös tietoa. Itseä kiinostaisi lisätiedot lähinnä tuon winkfp:n käytöstä.
          Topicia pohtiessani mietin et pistäiskö sen yhteisenä kaikille ohjelmille, vai laittaisko omat topicit eri ohjelmille...

          Antakaahan mielipiteitä.
          Jos jos ootte sitä mietlä, et yhteinen, niin muutan topicin nimen sit "kaikille" ohjelmille.
          E61 BMW 530dA M-Sport -05
          E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
          ---
          EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

          Comment

          • tniemin
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 81
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Esal View Post
            Car/key memorylle (ei moduuli) on oma nappi siinä alarivissä, se vaan ei ole välttämättä valmiina vaan pitää laittaa päälle profiilin asetuksista. Se ja monta muuta asiaa löytyy vaikka haulla. Ok, google löytää usein paremmin asiat täältäkin kuin tuo oma hakutoiminto.

            No niin, löytyihän se sieltä. Kiitos pienestä, mutta tärkeästä vinkistä.


            Nyt sitten seuraava kyssäri, mikä tuli eteen.

            Automaatti lukituksessanäyttäs olevan "CAR memoryssä" "Nicht Aktiv" ja samoin kaikissa "KEY memoryn" kohdissa 1-4.

            Silto ovet napsahtaa kiinni liikkeellelähettäessä?


            Read napin painalluksen jälkeen "parametri-ruutuun tuli tekstit:
            S Nicht_Aktiv
            I Aktiv




            Eli mitähän mahtaa tarkoittaa toi "I" ja "S"???

            Luetussa FSW_PSV.trc tiedostossa kaikki oli Nicht_Aktiv:ina...


            ***FSW_PSW.TRC***

            VERRIEGELN_AUT_AB_X_KM/H
            nicht_aktiv
            VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_1
            nicht_aktiv
            VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_2
            nicht_aktiv
            VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_3
            nicht_aktiv
            VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_4
            nicht_aktiv

            *******************

            Vähän hämmentyneenä täytyy kysyä et eiks ton pitäis olla pois päältä. Vaik ei oikeesti olekkaan?
            Vai onko toi laitettu jostain muualta päälle?
            Last edited by tniemin; 19-11-2010, 18:06.
            E61 BMW 530dA M-Sport -05
            E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
            ---
            EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by tniemin View Post
              No niin, löytyihän se sieltä. Kiitos pienestä, mutta tärkeästä vinkistä.


              Nyt sitten seuraava kyssäri, mikä tuli eteen.

              Automaatti lukituksessanäyttäs olevan "CAR memoryssä" "Nicht Aktiv" ja samoin kaikissa "KEY memoryn" kohdissa 1-4.

              Silto ovet napsahtaa kiinni liikkeellelähettäessä?


              Read napin painalluksen jälkeen "parametri-ruutuun tuli tekstit:
              S Nicht_Aktiv
              I Aktiv




              Eli mitähän mahtaa tarkoittaa toi "I" ja "S"???

              Luetussa FSW_PSV.trc tiedostossa kaikki oli Nicht_Aktiv:ina...


              ***FSW_PSW.TRC***

              VERRIEGELN_AUT_AB_X_KM/H
              nicht_aktiv
              VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_1
              nicht_aktiv
              VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_2
              nicht_aktiv
              VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_3
              nicht_aktiv
              VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_4
              nicht_aktiv

              *******************

              Vähän hämmentyneenä täytyy kysyä et eiks ton pitäis olla pois päältä. Vaik ei oikeesti olekkaan?
              Vai onko toi laitettu jostain muualta päälle?

              "S" tarkoittaa tehdas-asetusta ja "I" tällä hetkellä päällä olevaa asetuksta, joten tuon kuvan mukaan se kyllä on päällä .. Tuosta kun ekana klikkaa halutun asetuksen (nicht_aktiv) siniseksi, sen perään F2 take over ja sen perään F4 Broadcast, niin tuo asetus poistuu päältä. Sitten vaan sama homma kaikkien avaimien kohalla.
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Ehtikö auto "nukahtaa" koodauksen ja testauksen välissä? Joskus tarvitsee tehdä näin jotta tulee muutokset voimaan
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • tniemin
                  BTCF Member
                  • Apr 2010
                  • 81
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by jartsa02 View Post
                  "S" tarkoittaa tehdas-asetusta ja "I" tällä hetkellä päällä olevaa asetuksta, joten tuon kuvan mukaan se kyllä on päällä .. Tuosta kun ekana klikkaa halutun asetuksen (nicht_aktiv) siniseksi, sen perään F2 take over ja sen perään F4 Broadcast, niin tuo asetus poistuu päältä. Sitten vaan sama homma kaikkien avaimien kohalla.
                  Kiitos vastauksesta Jartsa02 ja Dunky.
                  Itellä tosiaan ei oolu mitään käsitystä noista "S" ja "I" merkeistä. ja lisäks NCS on ihan uus tuttavuus.
                  Omassa NCS:ssä on helppifileetkin saksaks ja enkä ymmärrä niistä sanaakaan.

                  Asetusten muuttaminen toimi ihan just niinkuin sanoit ja sit virrat pois yli 10 s ja homma valmis.


                  Olisko kellään noita INPA:n, NCS:n NKP:n ja NFS:n HELP-fileitä englanniksi.:think
                  Itsellä on INPA:n fileet englanniks, mutta kaikki muut saksaks.

                  .
                  E61 BMW 530dA M-Sport -05
                  E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                  ---
                  EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                  Comment

                  • jsr85
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 1375
                    • Oulainen

                    #10
                    Mulle on tuo NCS täysin vieras laite, kiinostais kyllä kovasti oppia käyttämään. Latasin tuollaisen NCSEXPER paketin, mut miten asennan sen jo toimivan inpan rinnalle?

                    Alkeista on lähdettävä, oon koodailut tehnyt tuolla bmwscannerilla joka on tod.näk. paljo yksinkertaisempi käyttää mut silläkään ei ihan kaikkea pysty huhujen mukaan tekemään mikä NCS.llä onnistuu. Kattaishan tuo NCS laajemmin noita malleja kuin tuo scanneri.

                    Kaikki apu on tarpeen.

                    -Janne
                    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                    Comment

                    • hcaape
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2009
                      • 837
                      • hyvinkää

                      #11
                      olisiko hyviä linkkejä mistä moisen saisi ladattua pankaa pm.
                      ja mielellään englanninkielinen.
                      sDrive23i A E89 Roadster -10

                      ex E92 325i -09

                      ex E65 735i -02
                      ex E38 730d -98 ;(

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 870
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by jsr85 View Post
                        Mulle on tuo NCS täysin vieras laite, kiinostais kyllä kovasti oppia käyttämään. Latasin tuollaisen NCSEXPER paketin, mut miten asennan sen jo toimivan inpan rinnalle?

                        -Janne
                        Eikös se asennu INPA:n asennuksen yhteydessä, siinähän tulee valintaikkuna eteen(INPA, EDIABAS,NSC,....) josta valitaan haluamansa ohjelmat. Tosin kaikissa INPA- paketeissa ei tuota ohjelmoitityökalua ole.Eli tuleeko tapauksessasi asentaa INPA jossa tuo mukana, uudelleen ja samalla tuo. Itse en tiedä että NC:lle olisi omaa asennusohjelmaa. Mitä viisaammat sanoo?

                        Olithan katsonut mitä siellä BMW Standard Tools-valikossa jo koneellasi on, INPA:n lisäksi.....

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #13
                          Täällä olis noita lyhenteitä.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • tniemin
                            BTCF Member
                            • Apr 2010
                            • 81
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Täällä olis noita lyhenteitä.
                            Kiitos linkinstä

                            Hieno oli lista, mutta ei sieltäkään löytynyt noita "tuntemattomia" lyhenteitä.


                            AEWS - ? (onkohan tällä jotain tekemistä Ajoneston kanssa EWS?)
                            AKMB - ? (ja tällä ton KMB:n kanssa? ...jota en edes tideä mitä tarkoittaa.)
                            ALSZ - ?
                            GM5 - ?
                            IHK - ?
                            KMB - ?
                            MK60 - ?
                            ULF - ?



                            Nä tuntuu olevan enemmän kiven alla, kun ei meinaa mistään löytyä selityksiä noille.


                            .
                            E61 BMW 530dA M-Sport -05
                            E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                            ---
                            EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by tniemin View Post
                              AEWS - ajonesto
                              AKMB - mittaristo
                              ALSZ - valomoduuli
                              GM5 - Korimoduuli
                              IHK - ilmastointiyksikkö
                              KMB -mittaristo
                              MK60 - tulee mieleen Aten MK60 abs järjestelmä...ei varma tieto
                              ULF - bluetooth moduuli
                              Katso yltä. Joissain malleissa A alkusia eräät moduulit, en nyt tähän hätään muista varsinaisesti sääntöä mutta 3-sarjasissa törmännyt moisiin ainakin.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎