Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Voisko olla mahdollista sellainen villi juttu että joku on laittanut zirkonilambdan vahingossa TJJ:n autoon?
    Eihän se toimisi.
    Joko tuo ohjelma näyttää(siis se scripti)/moottorinohjaus käyttää jostain syystä noin pientä jännitealuetta tai sitten nuo minun lambdat ovat ihan kypsiä. Mutta siitä tulisi varmasti vikakoodi, siis jos jännite jää 4 volttia sen alle mitä sen pitäisi olla.

    Jostain luin, että lambdan pitäisi reagoida 100mS nopeudella muutoksiin. Täytyy tehdä testejä, ainakin tyhjäkäynnillä reagointiaika on minulla jotain ihan muuta.
    E39 528iA

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      #77
      Noissa kulahtaa usein lämmitys eivätkä jaksa toimia tyhjäkäynnillä. Voisit kokeilla yrittää ohittaa lambdan lämmitysreleen siten että anturit lämpiää kokoajan, ja katsoa nopeutuuko toiminta.

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        #78
        Originally posted by TJJ View Post
        Eihän se toimisi.
        Joko tuo ohjelma näyttää(siis se scripti)/moottorinohjaus käyttää jostain syystä noin pientä jännitealuetta tai sitten nuo minun lambdat ovat ihan kypsiä. Mutta siitä tulisi varmasti vikakoodi, siis jos jännite jää 4 volttia sen alle mitä sen pitäisi olla.

        Jostain luin, että lambdan pitäisi reagoida 100mS nopeudella muutoksiin. Täytyy tehdä testejä, ainakin tyhjäkäynnillä reagointiaika on minulla jotain ihan muuta.
        Ootko kattonu mitä INPA näyttää lambdan jännitteiksi?

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #79
          Originally posted by pheno View Post
          Ootko kattonu mitä INPA näyttää lambdan jännitteiksi?
          Inpalla arvot vaihtelee 0,16-0,74 välillä, asteikko on 1V asti eli kyllä siinä normaaliasteikolla ollaan. Edelleen pitäisi mitata skoopilla onko moottorinohjauksen sisäänmenossa kuitenkin 0-5V ja se sitten vaan jostain syystä pudotetaan alemmaksi.

          Katselin myös sinun ohjelmalla ja nostin kierroksia reippaasti: käyrien pulssinopeus säilyi samana.

          Uudet lambdat saapuu huomenna, mutta sopivan avaimen/hylsyn löytäminen näyttää hankalalta. Ja toisaalta kiinnostaisi samalla kun noita ottaa irti, mitata pakoputkiston pakopaine. Mutta ei ole vielä sopivaa adapteria.
          E39 528iA

          Comment

          • Taky
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 562
            • Ola

            #80
            Originally posted by TJJ View Post
            , mutta sopivan avaimen/hylsyn löytäminen näyttää hankalalta.




            Pitkästä hylsystäkin - painetyökaluihin tarkoitettu kestävämpi - halkaisemalla niitä on tehty.
            Last edited by Taky; 16-07-2012, 20:41.
            Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
            Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

            Comment

            • Hamppu80
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 88
              • Liminka

              #81
              Pääseekö INPA:lla lukemaan (E34 M50 -91 nonvanos moottorilla) livedataa kyseisestä autosta?

              Kysymys lähinnä massamittarin toiminta tarkastuksesta.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #82
                Originally posted by Taky View Post
                http://www.vannetukku.fi/lambdaantur...n-p-20515.html



                Pitkästä hylsystäkin - painetyökaluihin tarkoitettu kestävämpi - halkaisemalla niitä on tehty.
                Tuo eka on liian lyhyt, ostin jo sellaisen Biltemasta. Eikä tuo toinenkaan kovin pitkältä näytä.

                Eikä onnistu Bilteman kalliimmalla sarjalla (ostinpa senkin) jossa on sivulta väännettävä avain. Se avain kun ei mahdu lambdan läpi, ainakaan ilman väkivaltaa. Tiedä sitten mahtuisiko se kuitenkin uuden lambdan läpi, noiden vanhojen peltiosa on saattanut hiukan muuttaa muotoaan. Täytyy vielä kokeilla.
                E39 528iA

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  #83
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Inpalla arvot vaihtelee 0,16-0,74 välillä, asteikko on 1V asti eli kyllä siinä normaaliasteikolla ollaan. Edelleen pitäisi mitata skoopilla onko moottorinohjauksen sisäänmenossa kuitenkin 0-5V ja se sitten vaan jostain syystä pudotetaan alemmaksi.
                  Jep, ajattelin kanssa että kyllähän sen täytyy antaa samoja lukemia. INPA:n skriptit lukevat tietonsa eri .PRG:istä, samoin kuin tuo minunkin ohjelma. Mutta jännää tosiaan on, että jännite ei ole sitä mitä titania lambdoissa. Skoopilla sen sitten näkee

                  Comment

                  • E34M60
                    BTCF Member
                    • Mar 2012
                    • 110
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tuo eka on liian lyhyt, ostin jo sellaisen Biltemasta. Eikä tuo toinenkaan kovin pitkältä näytä.

                    Eikä onnistu Bilteman kalliimmalla sarjalla (ostinpa senkin) jossa on sivulta väännettävä avain. Se avain kun ei mahdu lambdan läpi, ainakaan ilman väkivaltaa. Tiedä sitten mahtuisiko se kuitenkin uuden lambdan läpi, noiden vanhojen peltiosa on saattanut hiukan muuttaa muotoaan. Täytyy vielä kokeilla.
                    Itse olen pärjännyt Biltemalaisella (samaa tavaraa saa myös Motonetistä ja varmaan toi linkissä oleva halpismalli on sitä samaa) ja tavallisella 22mm kiinto-lenkillä.

                    Mikähän se Bilteman kalliimpi sarja on? Jos lambdan runko on muuttanut muotoaan on se muutekin saanut sen verran kipeää, että vaihto on varmasti aiheellinen...
                    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Originally posted by E34M60 View Post
                      Mikähän se Bilteman kalliimpi sarja on? Jos lambdan runko on muuttanut muotoaan on se muutekin saanut sen verran kipeää, että vaihto on varmasti aiheellinen...
                      Kalliimpi sarja on tuossa alla olevassa linkissä. Uudet lambdat saapui ja kyllä tuo Bilteman avain (kuvan oikeassa alareunassa) sopii niihin. Noissa vanhoissa on vaan se lambdan hattu/lieriö hiukan levinnnyt siitä puristuskohdasta enkä vielä uskaltanut painaa sitä avaimen läpi. Ei ne vanhat lambdat siis mitään kolhittuja ole.

                      E39 528iA

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Ennen katalysaattoria olevat lambdat vaihdettu. (Kyllä tuo halvempi holkkimainen avainkin riittää. Vanhoissa vaan on johdot kovettuneet, mutta uuden johdot mahtuu sinne hylsyn sisään.)

                        Katselin taas Phenon ohjelmalla ja nyt nopeus muuttui huomattavasti kun kaasutti n. 2500rpm, alla kuva. Nollasin moottorin adaptiot ja nyt Inpassa adaption value additiv 1 ja 2 näyttää 0, ennen ne näytti -0.34/-0.37. Adaption multiplicativ näyttää -3.32/-3.32, ennen näytti -3.08/-3.13. Uudet arvot otettu n. 10km lenkin jälkeen. Mitä noista sitten voi päätellä?

                        .
                        E39 528iA

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          #87
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Ennen katalysaattoria olevat lambdat vaihdettu. (Kyllä tuo halvempi holkkimainen avainkin riittää. Vanhoissa vaan on johdot kovettuneet, mutta uuden johdot mahtuu sinne hylsyn sisään.)

                          Katselin taas Phenon ohjelmalla ja nyt nopeus muuttui huomattavasti kun kaasutti n. 2500rpm, alla kuva. Nollasin moottorin adaptiot ja nyt Inpassa adaption value additiv 1 ja 2 näyttää 0, ennen ne näytti -0.34/-0.37. Adaption multiplicativ näyttää -3.32/-3.32, ennen näytti -3.08/-3.13. Uudet arvot otettu n. 10km lenkin jälkeen. Mitä noista sitten voi päätellä?
                          Ainakin uusi lambda on parempi, koska reagoi herkemmin seoksen muutoksiin, etenkin kierroksilla. Uskoisin, että adaptaatiotkin sitä myötä hieman tarkemmat.

                          Additive adaptation:han on ruiskutusajan lisäys/vähennys, joka vaikuttaa koko kierrosalueella, multiplicativ taas tietyllä kierrosalueella (mutta ei tyhjäkäynnillä). Oon jonkun pdf:n lukenut tuosta, en vaan löytänyt sitä enää koneelta.

                          Millaisia arvoja antaa muuten nuo nakutussensorit ? Ainakin sellaiset näytti olevan tuettuja sun moottorinohjauksessa.. Jos ne esim. antaisi tiettyä signaalia, silloin kun nakutus alkaa? Jos sieltä sitten löytyisi joku syy ajoittaiseen tehottomuuteen.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #88
                            Originally posted by pheno View Post
                            Millaisia arvoja antaa muuten nuo nakutussensorit ? Ainakin sellaiset näytti olevan tuettuja sun moottorinohjauksessa.. Jos ne esim. antaisi tiettyä signaalia, silloin kun nakutus alkaa? Jos sieltä sitten löytyisi joku syy ajoittaiseen tehottomuuteen.
                            En ole niitä tutkinut, olen kyllä niidenkin toimintaa epäillyt, mutta sopiva softa on puuttunut. Mutta täytyypä nyt aloittaa niiden tarkkailu.

                            Autossahan on tavallaan kolme tehotilaa: 1. laiska fiilis, kuin olisi käsijarru päällä, 2. normaalitilanne, 3. satunnainen hurja teho/vääntö. Ota noista sitten selvä. En ole vielä ajanut kovin paljoa lambdojen vaihdon jälkeen, joten vaikea sanoa onko 1. tila kadonnut kokonaan. Moottori kuitenkin toimii nyt kevyemmän/kierrosherkemmän tuntuisesti ja kiihdytyksen alussa ollut outo tehoviive hävisi. Mutta ei tuo kuitenkaan vieläkään toimi niin kuin tuossa maagisessa 3. tilassa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              #89
                              Tuli päiviteltyä softaa.

                              Nyt onnistuisi myös tiedostoon tallennus .CSV:nä kaikista näkyvistä arvoista. Lisäilin myös M70 EML:n ja M3:n SMG:n tiedot.

                              Seuraavaksi teen varmaankin mahdollisuuden tuottaa tiedostosta myös sellaisen, mikä on yhteensopiva tämän ohjelman kanssa: http://www.live-graph.org/

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1985
                                • Tampere

                                #90
                                Tolla gnuplot nimisellä ohjelmalla saa aika helposti plotattua .csv:stä kuvia



                                tuon sai kun komensi:

                                cd 'c:'
                                set datafile separator ";"
                                plot 'o2_int.csv' using 1:2 title 'O2 Voltage' with lines, '' using 1:3 with lines title 'O2 integrator'

                                tiedostossa oli kolme saraketta: aika, lambda jännite ja lambdaintegraattori

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎