TM/TL-kesärengasvertailut vertailussa
Laitan tämän nyt tänne, enkä tuonne rengastestitulostopiciin, kun ei ole varsinainen testikooste.
TM 6/2011 ja Tuulilasi 4/2011 vertailivat molemmat kesärenkaita koossa 205/55R16. Seuraavassa poimintoja testeistä molemmissa testeissä mukana olleiden kuuden rengasmallin osalta. Rengasmerkit on listattu tässä aakkosjärjestyksessä. Tuulilasissa ei ole TM:n tapaan tiivistetty noita hyviä ja huonoja ominaisuuksia, joten jouduin itse kaivamaan ne loppuarvostelun tekstistä. Tässä on tietysti jonkinlainnen mahdollisuus vääriin painotuksiin tai tulkintoihin.
Barum Bravuris 2
Sijoitus TM: 9/15 (0,60)
Sijoitus TL: 5/8 (0,63)
Arvosana TM: 7,4 / **
Arvosana TL: 9-
Hyvää TM: Vierintävastus
Hyvää TL: Märkäjarrutus, melu, vesiliirto suoralla
Huonoa TM: Pito märällä, ajettavuus kuivalla ja märällä asfaltilla
Huonoa TL: Perän äkkinäisemmät lipsahdukset kuivalla, epätarkka ajettavuus märällä
BF Goodrich g-Grip
Sijoitus TM: 12/15 (0,80)
Sijoitus TL: 6/8 (0,75)
Arvosana TM: 7,2 / *
Arvosana TL: 8
Hyvää TM: Vierintävastus
Hyvää TL: Ajettavuus kuivalla, vesiliirto
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, melutaso
Huonoa TL: Jarrutus kuivalla ja märällä, pito märällä
Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
Sijoitus TM: 8/15 (0,53)
Sijoitus TL: 3/8 (0,38)
Arvosana TM: 7,5 / **
Arvosana TL: 9
Hyvää TM: Rengasmelu
Hyvää TL: Vesiliirto suoralla, jarrutus kuivalla, mukavuus
Huonoa TM: Pito märällä, pito kuivalla
Huonoa TL: Melu, polttoaineen kulutus (eli vierintävastus)
Continental ContiPremiumContact 2
Sijoitus TM: 1/15 (0,07)
Sijoitus TL: 2/8 (0,25)
Arvosana TM: 9,5 / *****
Arvosana TL: 9+
Hyvää TM: Pito märällä ja kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla
Hyvää TL: Jarrutus kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla
Huonoa TM: -
Huonoa TL: Jarrutus märällä (kuudes sija kahdeksasta mitatusta), jyrkähköt pidon rajat
Michelin Energy Saver
Sijoitus TM: 13/15 (0,87)
Sijoitus TL: 3/8 (0,38)
Arvosana TM: 7,2 / *
Arvosana TL: 9
Hyvää TM: Vierintävastus, melutaso
Hyvää TL: Jarrutus märällä, kulutus (eli vierintävastus), ohjautuvuus
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, vesiliirron vastustuskyky
Huonoa TL: Vesiliirto
Nokian Hakka Green
Sijoitus TM: 6/15 (0,40)
Sijoitus TL: 1/8 (0,13)
Arvosana TM: 8,0 / ***
Arvosana TL: 9,5
Hyvää TM: Pito ja ajettavuus märällä, vierintävastus
Hyvää TL: Tasapainoiset ominaisuudet märällä ja kuivalla
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus kuivalla
Huonoa TL: Kulutus (eli vierintävastus)
Muuten tulokset kai korreloivat aika hyvin, mutta Michelinin ja Nokian Hakka Greenin osalta voi myös hiukan ihmetellä eroja. Michelin oli TM:n testin mukaan niukasti suositeltava valinta, kun TL:ssä se on jaetulla kolmannella sijalla. Sen osalta molemmissa testeissa on vierintävastus todettu hyväksi. Erityisesti TM moittii pitoa ja ajettavuutta märällä, rengas on kuulemma vaikea hallita ja ohjautuu huonosti nopeissa väistöissä. TL:ssä taas ohjauksen tarkkuus ja nopeus saavat kiitosta, samoin yllätyksetön käytös. TM kehuu Micheliniä rauhalliseksi, jopa liian veltoksi ohjattavaksi. Tässä testit menevät siis ohjautuvuuden osalta täysin ristiin.
Nokian Hakka Green saa TM:ssä lievää moitetta pidosta ja käytöksestä kuivalla. TL arvostelee lähinnä jarrutuspitoa, jossa Hakka Green ei ole ihan kärkikastia. TM kehuu pientä vierintävastusta kun taas TL moittii suurta kulutusta. Ristiin siis mennään hiukan tässäkin.
Myös Bridgestonen arvio melun suhteen meni aika ristiin.
Laitan tämän nyt tänne, enkä tuonne rengastestitulostopiciin, kun ei ole varsinainen testikooste.
TM 6/2011 ja Tuulilasi 4/2011 vertailivat molemmat kesärenkaita koossa 205/55R16. Seuraavassa poimintoja testeistä molemmissa testeissä mukana olleiden kuuden rengasmallin osalta. Rengasmerkit on listattu tässä aakkosjärjestyksessä. Tuulilasissa ei ole TM:n tapaan tiivistetty noita hyviä ja huonoja ominaisuuksia, joten jouduin itse kaivamaan ne loppuarvostelun tekstistä. Tässä on tietysti jonkinlainnen mahdollisuus vääriin painotuksiin tai tulkintoihin.
Barum Bravuris 2
Sijoitus TM: 9/15 (0,60)
Sijoitus TL: 5/8 (0,63)
Arvosana TM: 7,4 / **
Arvosana TL: 9-
Hyvää TM: Vierintävastus
Hyvää TL: Märkäjarrutus, melu, vesiliirto suoralla
Huonoa TM: Pito märällä, ajettavuus kuivalla ja märällä asfaltilla
Huonoa TL: Perän äkkinäisemmät lipsahdukset kuivalla, epätarkka ajettavuus märällä
BF Goodrich g-Grip
Sijoitus TM: 12/15 (0,80)
Sijoitus TL: 6/8 (0,75)
Arvosana TM: 7,2 / *
Arvosana TL: 8
Hyvää TM: Vierintävastus
Hyvää TL: Ajettavuus kuivalla, vesiliirto
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, melutaso
Huonoa TL: Jarrutus kuivalla ja märällä, pito märällä
Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
Sijoitus TM: 8/15 (0,53)
Sijoitus TL: 3/8 (0,38)
Arvosana TM: 7,5 / **
Arvosana TL: 9
Hyvää TM: Rengasmelu
Hyvää TL: Vesiliirto suoralla, jarrutus kuivalla, mukavuus
Huonoa TM: Pito märällä, pito kuivalla
Huonoa TL: Melu, polttoaineen kulutus (eli vierintävastus)
Continental ContiPremiumContact 2
Sijoitus TM: 1/15 (0,07)
Sijoitus TL: 2/8 (0,25)
Arvosana TM: 9,5 / *****
Arvosana TL: 9+
Hyvää TM: Pito märällä ja kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla
Hyvää TL: Jarrutus kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla
Huonoa TM: -
Huonoa TL: Jarrutus märällä (kuudes sija kahdeksasta mitatusta), jyrkähköt pidon rajat
Michelin Energy Saver
Sijoitus TM: 13/15 (0,87)
Sijoitus TL: 3/8 (0,38)
Arvosana TM: 7,2 / *
Arvosana TL: 9
Hyvää TM: Vierintävastus, melutaso
Hyvää TL: Jarrutus märällä, kulutus (eli vierintävastus), ohjautuvuus
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, vesiliirron vastustuskyky
Huonoa TL: Vesiliirto
Nokian Hakka Green
Sijoitus TM: 6/15 (0,40)
Sijoitus TL: 1/8 (0,13)
Arvosana TM: 8,0 / ***
Arvosana TL: 9,5
Hyvää TM: Pito ja ajettavuus märällä, vierintävastus
Hyvää TL: Tasapainoiset ominaisuudet märällä ja kuivalla
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus kuivalla
Huonoa TL: Kulutus (eli vierintävastus)
Muuten tulokset kai korreloivat aika hyvin, mutta Michelinin ja Nokian Hakka Greenin osalta voi myös hiukan ihmetellä eroja. Michelin oli TM:n testin mukaan niukasti suositeltava valinta, kun TL:ssä se on jaetulla kolmannella sijalla. Sen osalta molemmissa testeissa on vierintävastus todettu hyväksi. Erityisesti TM moittii pitoa ja ajettavuutta märällä, rengas on kuulemma vaikea hallita ja ohjautuu huonosti nopeissa väistöissä. TL:ssä taas ohjauksen tarkkuus ja nopeus saavat kiitosta, samoin yllätyksetön käytös. TM kehuu Micheliniä rauhalliseksi, jopa liian veltoksi ohjattavaksi. Tässä testit menevät siis ohjautuvuuden osalta täysin ristiin.
Nokian Hakka Green saa TM:ssä lievää moitetta pidosta ja käytöksestä kuivalla. TL arvostelee lähinnä jarrutuspitoa, jossa Hakka Green ei ole ihan kärkikastia. TM kehuu pientä vierintävastusta kun taas TL moittii suurta kulutusta. Ristiin siis mennään hiukan tässäkin.
Myös Bridgestonen arvio melun suhteen meni aika ristiin.
Comment