Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7450
    • Oulu

    TM/TL-kesärengasvertailut vertailussa

    Laitan tämän nyt tänne, enkä tuonne rengastestitulostopiciin, kun ei ole varsinainen testikooste.

    TM 6/2011 ja Tuulilasi 4/2011 vertailivat molemmat kesärenkaita koossa 205/55R16. Seuraavassa poimintoja testeistä molemmissa testeissä mukana olleiden kuuden rengasmallin osalta. Rengasmerkit on listattu tässä aakkosjärjestyksessä. Tuulilasissa ei ole TM:n tapaan tiivistetty noita hyviä ja huonoja ominaisuuksia, joten jouduin itse kaivamaan ne loppuarvostelun tekstistä. Tässä on tietysti jonkinlainnen mahdollisuus vääriin painotuksiin tai tulkintoihin.


    Barum Bravuris 2

    Sijoitus TM: 9/15 (0,60)
    Sijoitus TL: 5/8 (0,63)

    Arvosana TM: 7,4 / **
    Arvosana TL: 9-

    Hyvää TM: Vierintävastus
    Hyvää TL: Märkäjarrutus, melu, vesiliirto suoralla

    Huonoa TM: Pito märällä, ajettavuus kuivalla ja märällä asfaltilla
    Huonoa TL: Perän äkkinäisemmät lipsahdukset kuivalla, epätarkka ajettavuus märällä



    BF Goodrich g-Grip

    Sijoitus TM: 12/15 (0,80)
    Sijoitus TL: 6/8 (0,75)

    Arvosana TM: 7,2 / *
    Arvosana TL: 8

    Hyvää TM: Vierintävastus
    Hyvää TL: Ajettavuus kuivalla, vesiliirto

    Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, melutaso
    Huonoa TL: Jarrutus kuivalla ja märällä, pito märällä



    Bridgestone Turanza ER300 Ecopia

    Sijoitus TM: 8/15 (0,53)
    Sijoitus TL: 3/8 (0,38)

    Arvosana TM: 7,5 / **
    Arvosana TL: 9

    Hyvää TM: Rengasmelu
    Hyvää TL: Vesiliirto suoralla, jarrutus kuivalla, mukavuus

    Huonoa TM: Pito märällä, pito kuivalla
    Huonoa TL: Melu, polttoaineen kulutus (eli vierintävastus)



    Continental ContiPremiumContact 2

    Sijoitus TM: 1/15 (0,07)
    Sijoitus TL: 2/8 (0,25)

    Arvosana TM: 9,5 / *****
    Arvosana TL: 9+

    Hyvää TM: Pito märällä ja kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla
    Hyvää TL: Jarrutus kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla

    Huonoa TM: -
    Huonoa TL: Jarrutus märällä (kuudes sija kahdeksasta mitatusta), jyrkähköt pidon rajat



    Michelin Energy Saver

    Sijoitus TM: 13/15 (0,87)
    Sijoitus TL: 3/8 (0,38)

    Arvosana TM: 7,2 / *
    Arvosana TL: 9

    Hyvää TM: Vierintävastus, melutaso
    Hyvää TL: Jarrutus märällä, kulutus (eli vierintävastus), ohjautuvuus

    Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, vesiliirron vastustuskyky
    Huonoa TL: Vesiliirto



    Nokian Hakka Green

    Sijoitus TM: 6/15 (0,40)
    Sijoitus TL: 1/8 (0,13)

    Arvosana TM: 8,0 / ***
    Arvosana TL: 9,5

    Hyvää TM: Pito ja ajettavuus märällä, vierintävastus
    Hyvää TL: Tasapainoiset ominaisuudet märällä ja kuivalla

    Huonoa TM: Pito ja ajettavuus kuivalla
    Huonoa TL: Kulutus (eli vierintävastus)



    Muuten tulokset kai korreloivat aika hyvin, mutta Michelinin ja Nokian Hakka Greenin osalta voi myös hiukan ihmetellä eroja. Michelin oli TM:n testin mukaan niukasti suositeltava valinta, kun TL:ssä se on jaetulla kolmannella sijalla. Sen osalta molemmissa testeissa on vierintävastus todettu hyväksi. Erityisesti TM moittii pitoa ja ajettavuutta märällä, rengas on kuulemma vaikea hallita ja ohjautuu huonosti nopeissa väistöissä. TL:ssä taas ohjauksen tarkkuus ja nopeus saavat kiitosta, samoin yllätyksetön käytös. TM kehuu Micheliniä rauhalliseksi, jopa liian veltoksi ohjattavaksi. Tässä testit menevät siis ohjautuvuuden osalta täysin ristiin.

    Nokian Hakka Green saa TM:ssä lievää moitetta pidosta ja käytöksestä kuivalla. TL arvostelee lähinnä jarrutuspitoa, jossa Hakka Green ei ole ihan kärkikastia. TM kehuu pientä vierintävastusta kun taas TL moittii suurta kulutusta. Ristiin siis mennään hiukan tässäkin.

    Myös Bridgestonen arvio melun suhteen meni aika ristiin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 23-03-2011, 22:01.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2068
      • Pirkanmaa

      Töissä juuri naureskeltiin (rengasfirma) näitä testituloksia, ettei näihinkään voi luottaa edes näennäisesti.

      TM:n testissä painotukset olivat 60% Märkä 25% Kuiva 15% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
      TL:n testissä painotukset olivat 55% Märkä 25% Kuiva 20% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu

      Mutta jos minulta kysytään, niin ihmiset tulevat ostamaa renkaita jotka ovat hiljaisia, mukavia ja kulutuskestäviä. Todella harva kysyy, että miten rengas toimii jos ajan tiukkaan mutkaan monsuunisateessa 80km/h.

      En kyllä välittäisi testeistä tuon tuosta, esimerkiksi Michelin, täysin samalla renkaalla voittanut testit pari vuotta sitten. Mikään ei ole muuttunut, mutta silti testitulos on jotain ihan muuta.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Töissä juuri naureskeltiin (rengasfirma) näitä testituloksia, ettei näihinkään voi luottaa edes näennäisesti.

        TM:n testissä painotukset olivat 60% Märkä 25% Kuiva 15% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
        TL:n testissä painotukset olivat 55% Märkä 25% Kuiva 20% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
        ...ja mm.uraherkkyyttä ei painoteta lainkaan.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10077
          • KVLA

          Originally posted by Hemi View Post
          ...ja mm.uraherkkyyttä ei painoteta lainkaan.
          Eipä taida pahemmin noissa 205/55R16 renkaissa sellaista olla.Melkoisen "mukavuusrenkaan" mitat kuitenkin vielä.Kapea ja suht (korkea) löysä runko.

          Comment

          • Macinaggio
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 119
            • Espoo

            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Töissä juuri naureskeltiin (rengasfirma) näitä testituloksia, ettei näihinkään voi luottaa edes näennäisesti.

            TM:n testissä painotukset olivat 60% Märkä 25% Kuiva 15% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
            TL:n testissä painotukset olivat 55% Märkä 25% Kuiva 20% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu

            Mutta jos minulta kysytään, niin ihmiset tulevat ostamaa renkaita jotka ovat hiljaisia, mukavia ja kulutuskestäviä. Todella harva kysyy, että miten rengas toimii jos ajan tiukkaan mutkaan monsuunisateessa 80km/h.

            En kyllä välittäisi testeistä tuon tuosta, esimerkiksi Michelin, täysin samalla renkaalla voittanut testit pari vuotta sitten. Mikään ei ole muuttunut, mutta silti testitulos on jotain ihan muuta.
            TM:n testituloksista saa hyvän käsityksen vain katsomalla mittaustulosaukeaman "palkkeja". Merkittäviä eroja on vain korvakuulolta mitatussa melussa ja perstuntumalla mitatussa mukavuudessa, mutta mittanauhalla ja kellolla ei löydetty mitään merkittäviä eroja renkaiden välille. Esim. parhaalla renkaalla suomalaisista maantienopeuksista jarrutusmatka on luokkaa 29 m ja huonoimmalla 34 m, toisin kuin saksalaisissa testeissä ilmeisesti kovemmista nopeuksista eroja on saatu kymmeniä metrejä. Testijumbolla ajava varmaan mielellään pudottaa sadekelillä ajonopeutta 2 km/h ja aloittaa jarrutuksen 0.1 sekuntia aikaisemmin päästäkseen testivoittajan jarrutusmatkaan. Kai kuljettajalle sen verran vielä voi vastuuta vierittää, vaikka elektroniikka hallitseekin nykyautoa aika pitkälti. Aikaisemmissa autoissa olen suosinut merkkirenkaita sen enempää rengastesteihin syventymättä, mutta 235/45-17 koon autobahnrenkaassa on pakko kiinnittää huomiota uraherkkyyteenkin, joten alan kallistua veteliin halpiksiin (tai vaihdan järkevämpää rengaskokoon).

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2766
              • Espoo, HML

              Tulevan kesän rengasvalinnat on tehty ja pari uutta sarjaa renkaita tallissa.
              - 4-vetoiseen käyttöautoon, Nokian Z G2, 225/35 ZR19 88Y XL
              - M3, Continental SportContact 3, 225/45 R17 94W XL FR TL
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • nun6
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 287
                • where the sun doesn't shine

                Kuinka paljon leveämpi rengas lisää kulutusta?
                Olen 225 ja 235 vaiheilla. Leveämpi olisi 60€ halvempi, joten jos kulutus lisääntyy 2dl /100 => 50L / 25000km ja ollaan tasoissa. Vai onko toi 2 dl sinnepäinkään?

                Comment

                • contest
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 58

                  Onks kellään tietoa pitääkö noiden RFT-kumien vaihtoon olla jotkin omalaatuiset rengaskoneet että homman saa kunnolla tehtyä? Pitäs kesän alussa varmaan takikset vaihtaa omaan autoon...

                  Lienekö Laakkosella miten onnistuva renkaanvaihtosysteemi. Tarkoituksena saada kumit vaihdettua ilman että rikkoo vanteita

                  Ja lähinnä PK-seudun ympäristöstä vaihtoehtoja otetaan huomioon.

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    Originally posted by contest View Post
                    Onks kellään tietoa pitääkö noiden RFT-kumien vaihtoon olla jotkin omalaatuiset rengaskoneet että homman saa kunnolla tehtyä?
                    Periaatteessa onnistuu vaikka bilteman koneella, mutta vaatii vaan enemmän varovaisuutta ja voimaa kun koneessa ei ole "apukäsiä" helpottamassa.
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • huppu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 423
                      • Rovaniemi

                      Rengasmyyjä suositteli tällasia: ContiSportContact 3 RZ 91Y kokoa 225-45R17, joten ne lähti tilaukseen uusille BMW-replicoille
                      BMW E46 318d 10/04

                      Comment

                      • DannyBoy
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 722

                        mitä eroa on r ja zr renkaalla??
                        Kokovartalokyrpä

                        Nyt ajossa:
                        BMW X5 E45 M-Sport -20
                        BMW X5 Sport package -07
                        EX: Pirusti Pemareita

                        Comment

                        • nun6
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 287
                          • where the sun doesn't shine

                          Originally posted by nun6 View Post
                          Kuinka paljon leveämpi rengas lisää kulutusta?
                          Olen 225 ja 235 vaiheilla. Leveämpi olisi 60€ halvempi, joten jos kulutus lisääntyy 2dl /100 => 50L / 25000km ja ollaan tasoissa. Vai onko toi 2 dl sinnepäinkään?
                          Onneksi otin sen 235:n, on nimittäin kapea kokoisekseen. Samanlevyinen kun vanha 225 Bridgestone.

                          Comment

                          • erkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 352
                            • Pori

                            Renkaat mietinnässä 9/10x16-vanteille, vanhat kumit on 225/55 ja 245/45. Rengasvalikoima tossa koossa on aika pieni, vähän kapeempia ensin meinasin, mutta taitaa järkevin vaihtoehto olla 225/50 ja 245/45. Camskill:issä 418e rahteineen.

                            Comment

                            • eskonpoika
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 45
                              • Hyvinkää

                              Mistä mahtaa johtua, että e36 kesäkumeilla 225/40-18 ohjaus vetelee urissa ihan hemmetisti, ei mee suoraan sitten millään, mutta kitkakumeilla 225/45-17 menee ihan luotisuoraan joka paikassa urista välittämättä (näin karkeasti verraten). Voiko toi rengasprofiili vaikuttaa noin paljon vai onko kesäkumit vaan paskat??
                              E36 328iA Touring '95

                              Comment

                              • Peltsii
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 7061
                                • Turenki

                                Originally posted by DannyBoy View Post
                                mitä eroa on r ja zr renkaalla??

                                r tarkoittaa radiaalia ja zr on nopeusluokka siinä yhdistettynä vielä.
                                DUCATI 1098 RACING EVO

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎