Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van cleef
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1891
    • 01830

    Kyse on priorisoinnista ominaisuuksien suhteen ja muilta osin iceptit on hyvät talvirenkaat, mut se "löysyys" ottaa päähän ajotyylistäni johtuen.
    ...

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4991
      • Paimio

      Originally posted by jj5 View Post
      Aika iso osa talviajostakin tulee useimmille asvalttipinnalla. Esim eteläsuomessa kunnon talvikeli on valitettavan harvinaista herkkua. :think
      Totta, mutta silti talvirenkaissa ensiarvoisen tärkeää ovat nimenomaan ne TALVIominaisuudet, sillä huonot talviominaisuudet voivat merkitä hengenvaaraa itselle ja vielä tärkeämpänä muille.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2164
        • Vantaa

        Kyllä talvikeli Etelä-Suomessakin on yllättävän yleinen, ellei nyt Helsingin keskustassa asu.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1796
          • Turku

          Kyllähän sen löysyyden huomaa, kun vaihtaa talvirenkaat, mutta kun se vaan kuuluu siihen "pitopakettiin", niin se pitää hyväksyä. Tietty siinäkin on sitten eroja, mutta "kova" talvirengas ei vaan taida olla hyvä talviolosuhteissa.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3534
            • Raisio

            Yllättävää miten moni painottaa ohjaustuntumaa tärkeimmäksi ominaisuudeksi talvirenkaiden kohdalla. Mun autot menneet veltoimmillakin talvirenkailla suoraan ja kääntyneet kurveissa ilman ongelmia, mutta huonopitoinen rengas kyllä pahin riesa talvirenkaissa.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5155
              • Kuopio

              Minulla on ollut nyt kaksi talvea Contin ice2 235/40-19" nastat F31ssa ja en kyllä keksi mitään moitittavaa. Pitävät mahtavasti lumella ja jäällä, toki asfaltilla on hitaampi ohjaukseltaa kuin kesäkumi mutta näin se vaan on nyt. Noin 30tkm jälkeen kaikki nastat tallella ja pintaakin siinä määrin paljon että kolmaskin talvi menee näillä.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • JarppiR
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 285
                • Pori

                Originally posted by ritariässä View Post
                Yllättävää miten moni painottaa ohjaustuntumaa tärkeimmäksi ominaisuudeksi talvirenkaiden kohdalla. Mun autot menneet veltoimmillakin talvirenkailla suoraan ja kääntyneet kurveissa ilman ongelmia, mutta huonopitoinen rengas kyllä pahin riesa talvirenkaissa.
                En suinkaan tarkoittanut, että ohjaustunto on Tärkein talvirenkaan ominaisuus. Tietenkin talvipito on tärkeintä mutta kuivan/märän asvaltin ominaisuudet tulevat heti seuraavana. Täällä länsirannikolla kun talveen valitettavasti mahtuu paljon noita paljaan tien kelejä.

                Itselle parhaana kompromissina istuu Goodyearin kitkarenkaiden filosofia ja soppeli hinta.




                Tässä otteet TM:n 2022 talvitestistä Goodyear vs Hankook:

                Goodyear UltraGrip Ice 2 arvosana 7,3

                AJETTUVUUS LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Goodyearin pito jäällä ja lumella on pykälän alemmalla tasolla parhaisiin kitkarenkaiseen verrattuna. Ajettavuudeltaan Goodyear on jäällä rauhallinen, mutta pidon raja on kapea ja palautuminen väistöistä on hidasta. Lumella Goodyear käyttäytyy loogisesti eikä yllätä.

                AJO ASFALTILLA: Goodyearin jääpidosta on hieman tingitty, mutta vastapainoksi on saatu hyvät ominaisuudet asfaltilla. Goodyearin pito on märällä kelillä varsin hyvä ja ajettavuus rauhallista. Kuivalla tiellä rengas ohjautuu väistöissä vakaasti.

                TALOUDELLISUUS: Goodyear on hiljainen rengas, ja sen vierinvastus on kitkarenkaiden keskitasoa.

                HYVÄÄ
                tasapainoiset ominaisuudet kaikilla keleillä
                HUONOA
                jääpito markkinoiden parhaisiin verrattuna


                Hankook Winter I*Cept IZ2 arvosana 7,2

                AJETTUVUUS LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Hankookin jarrutusmatkat ovat jäällä pitkiä. Sivuttaispito on parempi, mutta pidon raja on kapea, mikä vaikeuttaa hallintaa. Pito myös heikkenee selvästi suuremmilla ratin kääntökulmilla. Lumisella tiellä pitoa riittää ja Hankook ohjautuu täsmällisesti nopeissakin ajotilanteissa.

                AJO ASFALTILLA: Märällä Hankook ohjautuu epätäsmällisesti ja jarrutusmatkat ovat pitkiä. Väistökokeissa takarenkaiden ajovakaus säilyy kuitenkin hyvin. Kuivalla asfaltilla se reagoi ohjaukseen loogisesti. Ohjautuvuus on hidasta, mutta rengas ei yllätä.

                TALOUDELLISUUS: Hankookin vierinvastus on parempaa keskitasoa eikä ajomelu vaivaa.

                HYVÄÄ
                ajettavuus lumella
                HUONOA
                keskinkertainen jääpito
                pito märällä



                Näiden renkaiden edelle meni Conti VikingContact7, Michelin X-ice Snow ja Hakka R5.
                BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                BMW 530i E39 M-Sport -01
                Alfa Romeo GT 3.2 -05

                Comment

                • Calypsocoupe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 2932
                  • Vihti

                  Originally posted by JarppiR View Post

                  Hankook Winter I*Cept IZ2 arvosana 7,2

                  AJETTUVUUS LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Hankookin jarrutusmatkat ovat jäällä pitkiä. Sivuttaispito on parempi, mutta pidon raja on kapea, mikä vaikeuttaa hallintaa. Pito myös heikkenee selvästi suuremmilla ratin kääntökulmilla. Lumisella tiellä pitoa riittää ja Hankook ohjautuu täsmällisesti nopeissakin ajotilanteissa.
                  Liekö tapahtunut jotain kehitystä toisen painopistealueen suuntaan vai onko vaan testattu jollain Yariksella, kun omissa olisin sen verran tosissaan vaihtanut vähintäänkin riittävää jarrutuspitoa riittämättömään vetopitoon että harkitsin pyörimissuunnan vaihtoa.

                  Nämä siis ihan ekoja yksilöitä, DOT 2015. En suurempia ajettavuuspuutteita allekirjoita, pl. hitaissa vauhdeissa isot kääntökulmat aiheutti aliohjausta. Tällä hetkellä aika kilpailukykyisesti hinnoiteltu Linglongien ja Misukoitten puolimatkaan, vahvasti harkinnassa vaikka vähän vanhentunut malli jo.
                  - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17838
                    • PKS

                    Originally posted by JarppiR View Post
                    Goodyear UltraGrip Ice 2 arvosana 7,3

                    AJETTUVUUS LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Goodyearin pito jäällä ja lumella on pykälän alemmalla tasolla parhaisiin kitkarenkaiseen verrattuna. Ajettavuudeltaan Goodyear on jäällä rauhallinen, mutta pidon raja on kapea ja palautuminen väistöistä on hidasta. Lumella Goodyear käyttäytyy loogisesti eikä yllätä.

                    AJO ASFALTILLA: Goodyearin jääpidosta on hieman tingitty, mutta vastapainoksi on saatu hyvät ominaisuudet asfaltilla. Goodyearin pito on märällä kelillä varsin hyvä ja ajettavuus rauhallista. Kuivalla tiellä rengas ohjautuu väistöissä vakaasti.

                    TALOUDELLISUUS: Goodyear on hiljainen rengas, ja sen vierinvastus on kitkarenkaiden keskitasoa.

                    HYVÄÄ
                    tasapainoiset ominaisuudet kaikilla keleillä
                    HUONOA
                    jääpito markkinoiden parhaisiin verrattuna
                    Tästä GY kitkarenkaasta on minulla todella hyvät kokemukset ajettavuudeltaan. Valikoituivat aikoinaan G20 renkaiksi kun kasasin irtovanteille itse talvirengaspaketin. Sen kokemuksen jälkeen oli helppo hankkia myös toiseen autoon, edelleen vain vahvistui fiilikset.

                    Continental ei jotenkin säväytä, tuntuu aika aliohjautuvalle kaikissa tilanteissa. Nokia on edelleen liian pehmeä rungoltaan ja tuntuu epävakaalle ajettavalle.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1835
                      • Karjaa

                      No siinä tuoretta testiä oikeanmerkkisellä: https://youtu.be/RipM4-ouIWM?t=7


                      Edit. Jaa no eipä kovin montaa Pohjoismaiden talveen tarkoitettua rengasta ollutkaan mukana, mutta muutoin ihan hyvä pätkä.
                      Last edited by Wespa; 03-10-2023, 23:15.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7406
                        • Oulu

                        E39:n alla vuosia olleen Contin nastat on aika hyväkuntoisen näköiset mutta todella liukkaat. Paistoleima oli näissä pari vuotta vanha jo ostaessa, en varmasti muista mutta oisko 2018 luokkaa suunnilleen, joten ei tietenkään ole ihmekään että pito ei ole enää kovin hyvä.

                        TM:n talvirengasvertailussa ei kovin paljon ollut halpiksia mukana, mutta nastarenkaista Kumho WinterCraft ice Wi32 menestyi kohtuullisen hyvin (**** / 8,4 eli parempi kuin Continental). Onko tästä kokemusta kenelläkään? Ei raaskis yli 1000€ rengassarjaa ostaa kun ei taas tiedä kauanko tuolla ajaa.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; Yesterday, 14:37.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1699
                          • vihti

                          Ihan hyvä sen pitäisi vielä olla, vasta kymmenen vuotta vanhat kumit joutaa vaihtoon, e39 kun on talvella aika huono auto etenemään suoraan niin tuntuu vaan liukkaalta mutta ehkä itse kokeilisin ensin laittaa uudet vain vetävään päähän, itse yllätyin uusimpien Michelinin nastakumien vetopidosta takavetoisessa autossa ennen on ollut nokialaisia ja hyviä on olleet nekin.
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7406
                            • Oulu

                            Heikon vetopidon kanssa on tottunut elämään, mutta E39 Conteilla vaan tuntunut että perä karkaa sivusuunnassa välillä niin herkästi aivan olemattomalla yrittämisellä että kohta ei uskalla enää "hallituissa" luistoissa ajaa ollenkaan. Tai oonko vaan tulossa vanhaksi. No E92 kuitenkin ihan toista kun vuosia uudemmat Contit alla, luistaa jos haluaa mutta ei tunnu siltä että karkais käsistä luistossa vaikka ohjaustuntuma paljon huonompi.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1699
                              • vihti

                              Josvaan mahdollista niin kokeile tuon toisen auton renkailla paraneeko ennen kuin ostaa uusia
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎