Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kimmon
    replied
    Kaikenhan saa "vihreälle", kun kikkailee projektorien kanssa mutta kuinka moni korjaamo sen tekee tai edes osaa niin on kokonaan eri juttu.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by hjpl View Post
    Muutamaan paikkaan tästä soittelin vielä, ja ilmeisesti homma on yllättävän hankala. Ilman jonkinlaista "innovatiivisuutta" tuntuu olevan jokseenkin mahdotonta saada kaikkia arvoja "vihreälle".
    Leskinen ei kyllä käyttänyt eikä tarvinnut mitään ”innovatiivisyyttä” viimeviikolla, auton sai vihreälle (tehtaan ohjearvoille) ja niiden ulkopuolelle reilusti miten halusi. Alustasarjana BC-Racing BR. Sehän on selvä että pelkillä madallusjousilla -50mm vakioalustasta loppuu varmasti säätövarat vakio yläpäillä ja taka-alatukivarsilla.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    On tämä touhu mennyt hulluksi oikeasti noin kahdessa vuodessa. Esim. Lahdessa tarpeeksi riittävällä otannalla ja kyselyllä ei löytynyt yhtään suuntaajaa joka osaisi e38:sin säätää vaikka se on saatu vihreälle kolme kertaa tässä 4 vuoden aikana. Tuli kyllä kaikki selitykset kuultua kuinka akselit pitää purkaa lattialle asti... Pitäkööt säätölaitteensa - kyläpajat hoitaa

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Samoten uusissa ohjeissa lukee ahtamalla viritettyjen moottorien osalta että ahtopainetta pitäisi olla tyhjäkäynniltä asti tai muuten mitattua tehokäyrää ei voi pitää luotettavana. Vai miten nyt tarkka sanamuoto menikään. Mutta kuinka monessa vakio autossa on tyhjäkäynniltä asti ahtoja. Ei taida kovin moni 100% vakio autokaan täyttää ko. ehtoa.
    Vakio ei ahda mutta ohjeissa puhutaan viritetyistä.

    Leave a comment:


  • Jani_88
    replied
    Se on juuri näin, kuten Vibex sanoi. Noottia tulee, jos ei arvot ole vihreällä. Kerran olen nähnyt jousivalmistajalta lapun, jossa oli omat pyöränsuuntausarvot. Jousivalmistajan nimi ei nyt tule mieleen... :think

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by jannes View Post
    Jep, pitää olla arvot vihreällä ellei nyt inssi satu katsomaan läpi sormien, mutta noin siis jos mennään määräysten mukaan.

    Monissa autoissa niitä ei saa edes vakiokamoilla vihreälle, joten typerien säädösten vuoksi joutuu mittauksen yhteydessä käyttämään hiukan luovuutta jotta ne sinne saadaan. Asiansa osaava säätäjä saa kyllä homman hoidettua.

    Lappuun sitten mittaajan omakätinen allekirjoitus.
    Siis tämä on nyt asia josta käsittääkseni yksikään inssi ei voi luistaa. Laput lähtevät eteenpäin ja arvojen pitää olla vihreällä halusi inssi tai ei

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Aika pelleilyksihän tuo tosiaan on mennyt, kas kun aika moni pirssi ei ole edes tehdasuutena kaikki arvot "vihreällä".
    Samoten uusissa ohjeissa lukee ahtamalla viritettyjen moottorien osalta että ahtopainetta pitäisi olla tyhjäkäynniltä asti tai muuten mitattua tehokäyrää ei voi pitää luotettavana. Vai miten nyt tarkka sanamuoto menikään. Mutta kuinka monessa vakio autossa on tyhjäkäynniltä asti ahtoja. Ei taida kovin moni 100% vakio autokaan täyttää ko. ehtoa.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Tuosta soveltamisohjeesta lainattua:

    Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista. Pyörien asentokulmatodistuksesta tulee ilmetä, mikä alustasarja tarkastetussa ajoneuvossa on ollut ja mihin korkeuteen säädettynä.
    Aika pelleilyksihän tuo tosiaan on mennyt, kas kun aika moni pirssi ei ole edes tehdasuutena kaikki arvot "vihreällä".

    Edit. Monenkohan madallussarjan papereissa on noita ohjearvoja kirjattuna, en minä ainakaan ole nähnyt noissa ns. paremmissakaan?
    Last edited by Wespa; 14-05-2018, 10:12. Reason: Lisäys

    Leave a comment:


  • hjpl
    replied
    Muutamaan paikkaan tästä soittelin vielä, ja ilmeisesti homma on yllättävän hankala. Ilman jonkinlaista "innovatiivisuutta" tuntuu olevan jokseenkin mahdotonta saada kaikkia arvoja "vihreälle".

    No onneksi auto oli ostettu autoliikkeestä, joka lopulta suostui hoitamaan tarvittavat mittaukset/säädöt ja muutoskatsastuksen toisen toimipisteensä huollossa.

    (sen verran alkuperäiseen viestiini jossa arvostelin Schmiedmannia, niin lupasivat (maksua vastaan) kyllä hoitaa asian kuntoon. Tuonne on vaan niin järkyttävän pitkä jono...)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Kyllä nää alustan muutokset ovat ihan naurettavaa pelleilyä nykyään, kukaan ei tunnu tietävän tarkalleen mitä pitää olla papereissa joten otetaan varman päälle ja vaaditaan kaikki mahdolliset asentajan kengännumerosta lähtien. Naapurifoorumilla just joku oli kyselly kolmelta eri konttorilta näistä ja kaikista erilaiset vastaukset, mutta kaikki olivat kuitenki yhtämielisiä siitä et alustan valmistajan vakuutus sopivuudesta ei pelkästään riitä, vaan pitäisi olla jonkun riippumattoman instanssin(esim. TÜV) hyväksyntälappu mukana. Nimenomaanhan tämmöstä lappua ei enää tarvi koska valmistajan lappukin riittää.

    Tässä taitaa olla soveltamisohje:


    Last edited by Thuppu; 14-05-2018, 05:34.

    Leave a comment:


  • hjpl
    replied
    Sen verran vielä tähän keskusteluun että:

    Trafin ohje TRAFI/33691/03.04.03.03/2010 sanoo:

    "Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai
    alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin
    todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
    Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen
    mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä
    edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla. "

    Ja edelleen TRAFI/54020/03.04.03.03/2015

    "Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
    selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
    tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista)"

    Mielestäni kumpikaan ohje ei edellytä kaikkien suuntausarvojen olevan "vihreällä" vaan sen että on mitattu ja ne ovat symmetriset.

    Lisäksi joissain keskusteluissa puhutaan että mittauspaperissa tulisi olla mittaajan allekirjoitus ja alustasarjan yksilöivät tiedot jne., mutta en löydä trafin ohjeista mitään tällaisia vaatimuksia.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by hjpl View Post
    laitetaan harkintaan..onko muita suosituksia hieman lähempää Leppävaaraa?
    Vie Vesalle vaan, omani kävi keskiviikkona hakemassa ”vihreät” paperit alustalle....

    Leave a comment:


  • hjpl
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    laitetaan harkintaan..onko muita suosituksia hieman lähempää Leppävaaraa?

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied


    Vesa osaa.

    Leave a comment:


  • hjpl
    replied
    Merkillistä...mutta näin se taitaa olla sitten..

    Kellään suosituksia Espoon-Helsingin suunnalla hyvästä paikasta mistä saa asianmukaiset mittaukset, säädöt ja paperit?

    Tai katsastusasemista jossa menisi läpi muutamalla punaisella arvolla?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎