Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaskalla
    replied
    En usko että laki on muuttunut siinä asiassa että rekisteriotteessa ei pitäisi olla oikeat tiedot. Miten olisi sallittua että rekisteriotteessa ja järjestelmässä on tieto että autoon on asennettu alustasarja tietyillä ehdoilla vaikka ei olekkaan.

    Aina kun autoa muutetaan se pitää muutoskatsastaa.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Onkohan tässäkin auton vuosimalliin liittyvä sääntö? Mulla nimittäin oli e36, jossa oli alustasarja muutoskatsastettuna ja se vaihdettiin vakioon alustaan. Sillä se ehdittiin katsastamaan muutamaan kertaan aikoinaan eikä kukaan sanonut asiasta mitään.

    Laki auton rakennetta koskevista muutoksista on ehtinyt kyllä muuttumaan ainakin kerran tämän tapauksen jälkeen eli suhtautuminen voi nykypäivänä olla asiaan toki toinen.

    Katsastusmiehiin/-naisiin pitäisi voida luottaa, mutta käytäntö on toki osoittanut, ettei asia ole aina niin. Ihmisiä heidänkin pitäisi oleman ja virheitä sattuu kaikille.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Onko Urpo_Rotalla omakohtaista kokemusta. Ei varmasti noin luekkaan että alkuperäiset jouset/iskarit pitää muutoskatsastaa mutta varmasti sanotaan että rekisteriin merkityt tiedot pitää olla totuutta vastaavat. Jos alkuperäiset osat laitetaan alustasarjalle muutoskatsastettuun autoon niin silloin rekisteriin pitää merkitä tiedot totuutta vastaaviksi. Sitä en väitä etteikö joku katsastusmies olisi asiaa katsonut sormien läpi. Tiedän tapauksen jossa autoon oli asennettu alustasarja ilman muutoskatsastusta ja vasta kolmas katsastus huomautti ja hylkäsi katsastuksen. Autolla siis ajettiin 3 vuotta ilman ongelmia.

    Mitä minä asiasta väittämään. Uskon ennemmin kahta katsastusmiestä ja rekisteröintejä hoitavaa naista katsastuskonttorilla. En usko netissä kaverin kaverilta kuultua musta tuntuu puhetta.

    Edit. Rotta menikin poistamaan kirjoituksensa ja perumaan puheensa. Pitää se muutoskatsastaa vaikka korkeus ei muuttuisikaan.
    Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 18:36.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Edit.
    Pitää se kai muutoskatsastaa jos korkeus muuttuu
    Last edited by Urpo_rotta; 29-09-2023, 18:23.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Ja nimenomaan kysyit tilannetta jossa muutoskatsastettu alustasarja poistetaan ja auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon? :think
    Juuri näin. Molemmat herrat sanoivat selvästi jos näin tehdään auto ei vastaa enään rekisteriotteen tietoja vaan auto pitää muutoskatsastaa jotta rekisteriin tulee taas oikeat tiedot alustasarjasta. Mielestäni tämä on selvä asia kysymättäkin mutta halusin asian varmistaa. Tiedot pitää täsmätä vaihdetaan osia kumpaan suuntaan tahansa. Kukaan ei varmaan ole saanut autoa katsastettua kaksille eri alustasarjoille.

    Modificars.fi mainostaa myös sivuillaan myyvänsä D2 alustasarjaa mutta ovat kuitenkin lopettaneet myynnin kokonaan aivan kuten Race.fi
    Nettisivuja vaan on niin vaikea päivittää ajantasalle
    Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 17:30.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Jaskalla View Post
    Sitten tuossa vääntelyssä on päästy väärään ratkaisuun. Tänään kahdella eri konttorilla kahdelta eri katsastajalta asiasta kysynyt. Kyllä pitää muutoskatsastaa koska jos iskarit ja jouset mennään vaihtamaan auto ei vastaa enää sitä millaiseksi se on katsastettu ja mitä rekisteriotteessa lukee. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.
    Ja nimenomaan kysyit tilannetta jossa muutoskatsastettu alustasarja poistetaan ja auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon? :think

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Eikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think
    Sitten tuossa vääntelyssä on päästy väärään ratkaisuun. Tänään kahdella eri konttorilla kahdelta eri katsastajalta asiasta kysynyt. Kyllä pitää muutoskatsastaa koska jos iskarit ja jouset mennään vaihtamaan auto ei vastaa enää sitä millaiseksi se on katsastettu ja mitä rekisteriotteessa lukee. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Eikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think

    Ääkkösongelmasta pääset eroon kun ruksit sisäänkirjautuessa ”pysy kirjautuneena”.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Erikoista että niitä ei kuitenkaan sivustolta oo poistettu myynnistä :think
    Ei ole vissiin nettisivuja turhaan päivitetty ajantasalle.

    Kävin konttorilla tiskiltä kysymässä noista takaiskareiden tiedoista. Heillä ei ole mitään tietoa vaan äkäinen konttorinainen ohjasi katsastaja juttusille. Eri katsastus asema missä auto hylättiin. Katsastaja näytti tuon muutoskatsastus todistuksen. Totesi että valokopio on niin huono ettei siitä mitään tyyppinumeroita pysty tunnistamaan ja sitä tuo kopio olikin. Edes merkistä ei saanut selvää. Outoa että auto hylättiin kun oikeita numeroita ei iskareista ja jousista löytynyt.

    Sanoi että jos eri sarjalla haluaa katsastaa pitää muutoskatsastaa. Sanoin että haluan vaihtaa samanlaiset osat alle mutta uudet kunhan tietäisi mitä autossa on ja mikä katsastajalle kelpaa. Kukaan ei siis tiedä mitkä osat atossa on ja mitkä pitää vaihtaa mutta silti tulee hylkäys kun osat ovat väärät. Mistä katsastaja tietää että osat on väärät

    Voiko auton muutoskatsastaa alkuperäisillä mutta käytetyillä osilla?

    Edit. kivasti foorumi sotkee kirjoituksen.
    Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 16:42.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Jaskalla View Post
    Näin vastasivat minulle.

    "Moikka, valitettavasti emme enää tuo D2 maahan ollenkaan, ja täten ollen myös D2 myynti meillä on loppunut kokonaan."
    Erikoista että niitä ei kuitenkaan sivustolta oo poistettu myynnistä :think

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eikö muka race.fi myy D2 varaosia enään? Itse oon ainakin sieltä tilaillu.
    Näin vastasivat minulle.

    "Moikka, valitettavasti emme enää tuo D2 maahan ollenkaan, ja täten ollen myös D2 myynti meillä on loppunut kokonaan."

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eikö muka race.fi myy D2 varaosia enään? Itse oon ainakin sieltä tilaillu.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Laitoin vain jotkut säädettävät iskarit/jouset kiinni ja konttorille. Katsastus keskeytettiin koska jousista ja iskareista ei löydy merkintöjä millä muutokatsastus on suoritettu. Eli pitäisi löytää täysin samat osat taakse mitä muutoskatsastuksessa on ollut. Näillä iskareilla muutoskatsastusta ei voi suorittaa koska pitäisi löytyä joku todistus mitä ebay myyjältä ei löydy.

    Taitaa ainut ja järkevä vaihtoehto olla ostaa alkuperäiset jouset ja iskarit ja muutoskatsastaa auto näille osille. Tämän jälkeen ei ole mitään väliä mitkä iskarit autodocista tilaa jos tarvetta joskus on vaihtaa. D2 iskareita tai jousia ei saa mistään joten muutos alkuperäiseksi lienee ainut vaihtoehto. Hankalaksi tämä meni yhden iskarin ja katkenneen jousen takia.

    EDIT. Katsastusmiehellä oli muutoskatsastuksesta tiedot missä näkyi jousten ja iskareiden merkinnät. Mistä minä näen nuo tiedot. Katsastusmiehellä ei ollut lupaa noita tietoja minulle tulostaa eikä edes näyttää. Mistä voin tietää millaiset jouset ja iskarit pitää hankkia.
    Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 14:58.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Ei ole BC Racing ja D2 sama. Bor Chuan Enterprise valmistaa todennäköisesti molemmat iskarit tai ainakin niiden rungot, mutta jousijäykkyydet sekä iskareiden shimmaukset voivat olla erilaiset samanlaiseen autoon näillä merkillä. Sinänsä ei ole ongelma, kunhan vaihtaa molemmat puolet samaan aikaan.
    Niin jäi tosiaan mainitsematta että ei oo sama, mutta ajattelin ehdottaa että oisko sama sitten loppujen lopuksi, että kannattaisi kysellä. Voihan se olla että niissä on "isojakin" eroja, kun muistelen että back in the day, oli ihan öljyissäkin eroa, laaduvalvonnassa, oisko jopa ollut ihan materiaalissakin jotain eroa. Paikkansapitävyydestä en vastaa, tuli vaan luettua jostain haastattelusta silloin kun D2, k-sport, Bc-racing tuli että olisi se perusta jollain tavalla sama...

    Originally posted by Freak View Post
    BC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.
    Omaan sarjaan saa vaihto iskareita, lyhyempää, pidempää, eri shimmauksella, niin eteen kuin taakse. Sitä en tiedä onko niillä about sama se rungon perusta, siis että kävisikö mulle e30:seen esim e36:sen takaiskari, siis siihen iskarin kiinnitykseen, että se kierre on sama ja halkaisija

    Originally posted by Freak View Post
    Mitä tulee muutoskatsastamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.
    Tuli mieleen tälläinen
    Niin munkin mielestä ei tarvii, koska se on muutoskatsastettu sille säädettävälle alustalle, niin sinne jää se alkuperäinen vaihtoehto silti, sama kun muutoskatsastaa vanteet, niin sähän saat laittaa ne muutoskatsastetut vanteet ja vakiot

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Mut tarkoitin, kun d2 ja bc on sama, eri väri, nimi ja kun bc myy varaosia erikseen, iskareita jousia. Et jos jousessa on merkintöjä, niin kattoisi bc varaosa listalta samat jouset, sit vaik googlettaa et jos sattuu olemaan sama kierre iskarissa tai no voit ostaa iskarin kiinnityksenkin erikseen jos ei käy d2:seen
    Ei ole BC Racing ja D2 sama. Bor Chuan Enterprise valmistaa todennäköisesti molemmat iskarit tai ainakin niiden rungot, mutta jousijäykkyydet sekä iskareiden shimmaukset voivat olla erilaiset samanlaiseen autoon näillä merkillä. Sinänsä ei ole ongelma, kunhan vaihtaa molemmat puolet samaan aikaan.

    BC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.

    Mitä tulee muutoskatsadtamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎