En usko että laki on muuttunut siinä asiassa että rekisteriotteessa ei pitäisi olla oikeat tiedot. Miten olisi sallittua että rekisteriotteessa ja järjestelmässä on tieto että autoon on asennettu alustasarja tietyillä ehdoilla vaikka ei olekkaan.
Aina kun autoa muutetaan se pitää muutoskatsastaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan
Collapse
X
-
Onkohan tässäkin auton vuosimalliin liittyvä sääntö? Mulla nimittäin oli e36, jossa oli alustasarja muutoskatsastettuna ja se vaihdettiin vakioon alustaan. Sillä se ehdittiin katsastamaan muutamaan kertaan aikoinaan eikä kukaan sanonut asiasta mitään.
Laki auton rakennetta koskevista muutoksista on ehtinyt kyllä muuttumaan ainakin kerran tämän tapauksen jälkeen eli suhtautuminen voi nykypäivänä olla asiaan toki toinen.
Katsastusmiehiin/-naisiin pitäisi voida luottaa, mutta käytäntö on toki osoittanut, ettei asia ole aina niin. Ihmisiä heidänkin pitäisi oleman ja virheitä sattuu kaikille.
Leave a comment:
-
-
Onko Urpo_Rotalla omakohtaista kokemusta. Ei varmasti noin luekkaan että alkuperäiset jouset/iskarit pitää muutoskatsastaa mutta varmasti sanotaan että rekisteriin merkityt tiedot pitää olla totuutta vastaavat. Jos alkuperäiset osat laitetaan alustasarjalle muutoskatsastettuun autoon niin silloin rekisteriin pitää merkitä tiedot totuutta vastaaviksi. Sitä en väitä etteikö joku katsastusmies olisi asiaa katsonut sormien läpi. Tiedän tapauksen jossa autoon oli asennettu alustasarja ilman muutoskatsastusta ja vasta kolmas katsastus huomautti ja hylkäsi katsastuksen. Autolla siis ajettiin 3 vuotta ilman ongelmia.
Mitä minä asiasta väittämään. Uskon ennemmin kahta katsastusmiestä ja rekisteröintejä hoitavaa naista katsastuskonttorilla. En usko netissä kaverin kaverilta kuultua musta tuntuu puhetta.
Edit. Rotta menikin poistamaan kirjoituksensa ja perumaan puheensa. Pitää se muutoskatsastaa vaikka korkeus ei muuttuisikaan.Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 18:36.
Leave a comment:
-
-
Edit.
Pitää se kai muutoskatsastaa jos korkeus muuttuuLast edited by Urpo_rotta; 29-09-2023, 18:23.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Freak View PostJa nimenomaan kysyit tilannetta jossa muutoskatsastettu alustasarja poistetaan ja auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon? :think
Modificars.fi mainostaa myös sivuillaan myyvänsä D2 alustasarjaa mutta ovat kuitenkin lopettaneet myynnin kokonaan aivan kuten Race.fi
Nettisivuja vaan on niin vaikea päivittää ajantasalleLast edited by Jaskalla; 29-09-2023, 17:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jaskalla View PostSitten tuossa vääntelyssä on päästy väärään ratkaisuun. Tänään kahdella eri konttorilla kahdelta eri katsastajalta asiasta kysynyt. Kyllä pitää muutoskatsastaa koska jos iskarit ja jouset mennään vaihtamaan auto ei vastaa enää sitä millaiseksi se on katsastettu ja mitä rekisteriotteessa lukee. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Wespa View PostEikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think
Leave a comment:
-
-
Eikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think
Ääkkösongelmasta pääset eroon kun ruksit sisäänkirjautuessa ”pysy kirjautuneena”.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostErikoista että niitä ei kuitenkaan sivustolta oo poistettu myynnistä :think
Kävin konttorilla tiskiltä kysymässä noista takaiskareiden tiedoista. Heillä ei ole mitään tietoa vaan äkäinen konttorinainen ohjasi katsastaja juttusille. Eri katsastus asema missä auto hylättiin. Katsastaja näytti tuon muutoskatsastus todistuksen. Totesi että valokopio on niin huono ettei siitä mitään tyyppinumeroita pysty tunnistamaan ja sitä tuo kopio olikin. Edes merkistä ei saanut selvää. Outoa että auto hylättiin kun oikeita numeroita ei iskareista ja jousista löytynyt.
Sanoi että jos eri sarjalla haluaa katsastaa pitää muutoskatsastaa. Sanoin että haluan vaihtaa samanlaiset osat alle mutta uudet kunhan tietäisi mitä autossa on ja mikä katsastajalle kelpaa. Kukaan ei siis tiedä mitkä osat atossa on ja mitkä pitää vaihtaa mutta silti tulee hylkäys kun osat ovat väärät. Mistä katsastaja tietää että osat on väärät
Voiko auton muutoskatsastaa alkuperäisillä mutta käytetyillä osilla?
Edit. kivasti foorumi sotkee kirjoituksen.Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 16:42.
Leave a comment:
-
-
Eikö muka race.fi myy D2 varaosia enään? Itse oon ainakin sieltä tilaillu.
Leave a comment:
-
-
Laitoin vain jotkut säädettävät iskarit/jouset kiinni ja konttorille. Katsastus keskeytettiin koska jousista ja iskareista ei löydy merkintöjä millä muutokatsastus on suoritettu. Eli pitäisi löytää täysin samat osat taakse mitä muutoskatsastuksessa on ollut. Näillä iskareilla muutoskatsastusta ei voi suorittaa koska pitäisi löytyä joku todistus mitä ebay myyjältä ei löydy.
Taitaa ainut ja järkevä vaihtoehto olla ostaa alkuperäiset jouset ja iskarit ja muutoskatsastaa auto näille osille. Tämän jälkeen ei ole mitään väliä mitkä iskarit autodocista tilaa jos tarvetta joskus on vaihtaa. D2 iskareita tai jousia ei saa mistään joten muutos alkuperäiseksi lienee ainut vaihtoehto. Hankalaksi tämä meni yhden iskarin ja katkenneen jousen takia.
EDIT. Katsastusmiehellä oli muutoskatsastuksesta tiedot missä näkyi jousten ja iskareiden merkinnät. Mistä minä näen nuo tiedot. Katsastusmiehellä ei ollut lupaa noita tietoja minulle tulostaa eikä edes näyttää. Mistä voin tietää millaiset jouset ja iskarit pitää hankkia.Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 14:58.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Freak View PostEi ole BC Racing ja D2 sama. Bor Chuan Enterprise valmistaa todennäköisesti molemmat iskarit tai ainakin niiden rungot, mutta jousijäykkyydet sekä iskareiden shimmaukset voivat olla erilaiset samanlaiseen autoon näillä merkillä. Sinänsä ei ole ongelma, kunhan vaihtaa molemmat puolet samaan aikaan.
Originally posted by Freak View PostBC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.
Originally posted by Freak View PostMitä tulee muutoskatsastamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.
Niin munkin mielestä ei tarvii, koska se on muutoskatsastettu sille säädettävälle alustalle, niin sinne jää se alkuperäinen vaihtoehto silti, sama kun muutoskatsastaa vanteet, niin sähän saat laittaa ne muutoskatsastetut vanteet ja vakiot
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MikeDry View PostMut tarkoitin, kun d2 ja bc on sama, eri väri, nimi ja kun bc myy varaosia erikseen, iskareita jousia. Et jos jousessa on merkintöjä, niin kattoisi bc varaosa listalta samat jouset, sit vaik googlettaa et jos sattuu olemaan sama kierre iskarissa tai no voit ostaa iskarin kiinnityksenkin erikseen jos ei käy d2:seen
BC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.
Mitä tulee muutoskatsadtamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.
Leave a comment:
-
Leave a comment: