Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • protoni
    replied
    Muutama vuosi vierähtänyt kun edellisen kertaa alustasarjaa muutoskatsastanut. Tuntuu nuo pelisäännöt muuttuvan näiden osalta aika usein. Siispä:

    - Tarvitaanko nykyään "vihreä" suuntauslappu? Vai muistanko väärin että sen kyselystä olisi jossain kohtaa luovuttu?
    - Onko rajoituksia madalluksen suhteen jos tuv-laput löytyy? Jossain kohtaa sallittuja taisivat olla vain max 49mm madaltavat, vaikka laput olisi olleet kunnossa. Onnistuuko nykyään esim kiinteän 40/60 tai säädettävän 35-55/45-75 alustan katsastus?
    Last edited by protoni; 04-10-2024, 07:34.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Mun mielestä joo, ja se camperit edessä vihreälle, niin jos on valmis maksaa, siis että se hierotaan kohdalleen, niin saa. Joskus joutunut tekee, pientä "säätöä", että saa vihreelle

    Leave a comment:


  • mersu211
    replied
    eikös saaki olla hr jouset edessä ja bc jouset takana jos kumpaakin tuv lappu? mutta mites ku edessä ei saa campereita vihreelle eikä säätöä?

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Nyt on Hondan tapaus saatu päätöksen. Nelipyöräsuuntaus tehty Vianorilla ja siitä tien toiselle puolelle K1:lle muutoskatsastukseen ja katsastukseen. Alkuperäiset tolpat taas kirjattu rekisteriin ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

    Ensimmäisellä kerralla A-katsastuksessa yksi hylkäyksen syy alustan lisäksi oli väärän kokoiset renkaat joita ei oltu muutoskatsastettu. K1:llä katsastaja sanoi että renkaat on ihan lailliset niitä ei tarvitse muutoskatsastaa. A-katsastuksessa oli siis käynyt virhe.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Mä oon kuullut niin monta kertaa että A katsastus on kyllä sellainen paikka missä hangotellaan joka asiasta vastaan tai ei edes haluta yrittää jne..
    Jep kyllä. Täälläkin A-katsastukset on ollu perinteisesti semmosia paikkoja, että siellä kyllä pistetään vastaan joka ikisessä asiassa. Ihan normi vuosikatsastuksestakin läpipääsy tai edes siirtolappujen saanti voi olla työn ja tuskan takana. Puhumattakaan jostain muutoskatsastuksesta Kannattaa kiertää kaukaa ja suosia pienempiä konttoreita joissa oikeasti palvellaan asiakasta, eikä vaan olla tahallaan hankalia.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Perinteet valtiollisen katsastustoiminnan jatkajana velvoittavat. Mutta joo, muutoskatsastuksissa varsinkin on kyllä ensiarvoisen tärkeää että on sellainen konttori ja/tai katsuri joka ei jo heti sen perusteella katso kieroon että katsastettavana onkin jotain muuta kuin se perusharmaa Toyota tai Volkkari..

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Mä oon kuullut niin monta kertaa että A katsastus on kyllä sellainen paikka missä hangotellaan joka asiasta vastaan tai ei edes haluta yrittää jne..
    Sen takia kaikkoan niitä asemia, ne mitä olen asioinut niissä, niin tuntuu että aina on vaikeaa, surkeata asiakaspalvelua, enkä tarkoita tiskin takana olevaa asiakaspalveliaa, mutta sitä leimamiestä tai naista

    Leave a comment:


  • JOuMan
    replied
    Kävin pari viikkoa sitten ensirekisteröimässä E24 paikallisessa A katsastuksessa ja katsastajan naama meni heti väärälle kun löin Bc racingin paperit kouraan kun kysyi minkä merkin alusta mulla oli siinä.Ite siinä sit katoin öönä sitä kaveria et mikäs juttu täs ny hankaa ja sanoi heti ettei he päästä mitään tän merkin alustoja läpi,kuulemma todistuspaperit jotka siinä tulee mukana ei kelpaa heille.No kävin sen jälkeen mainitsemas tästä asiasta paikkaan josta ostin alustan, niin he ottivat maahantuojaan yhteyttä ja kyseli sieltä miksei kelpaa dokumentit kun kuulemma ennenkin ollut ongelmia joissakin muissakin kyseisen ketjun konttoreilla.Siitä meni muutama päivä eteenpäin ja A-katsastuksen pääkonttorissa ja maahantuojalla olivat keskustelleet asiasta ja saivat sen etenemään niin että kun sarjan mukana tulee allekirjoitetut paperit niin se kelpaa konttorilla.MUTTA koska e24 kuten monissa muissakin sarjoissa etu kynätolpissa tulee hitsata se tumppi alkuperäiseen olka-akseliin niin sepäs ei ole hyväksyttävää koska nykyään ei saa alustan osia hitsata.Se että huomaako joka katsuri sen hitsauksen niin on toinen asia ,ite kun siitä menin vahingossa möläyttään niin sitä enää vaikea perua...Nyt sitten vaihdan orkkisalustan ja käyn kokeilemassa onnea muutoskatsastuksessa muussa kuin A1/ K1 konttorilla
    Last edited by JOuMan; 09-10-2023, 10:28.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Kyllä voi useamman eri asian muutoskatsastaa samalla kertaa.
    Kiitos

    Originally posted by evilracer View Post
    Oliko tässä nyt siis pre-98 auto kyseessä?
    EI.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by evilracer View Post
    Oliko tässä nyt siis pre-98 auto kyseessä?

    Tuon rakennemuutossäädöksen https://www.finlex.fi/fi/viranomaise...i/454001/46612
    kohdan 2.5.2 mukaan alustamuutoksia ei tarvitse sen ikäiseen sitten muutoskatsastaa, itsellä -91 auto meni tuon nojalla coilovereilla läpi ilman muutoskatsastusta.
    hyvä linkkaus. tämmöinen muistikuva mullakin oli, ja siksi sen vanhuksen hylky kiinnostaisi,
    mutta en jaksanut kaivaa lisää topikista jossa tietoa muistin olevan, koska foorumi kävi 'nopeella'.

    Leave a comment:


  • evilracer
    replied
    Oliko tässä nyt siis pre-98 auto kyseessä?

    Tuon rakennemuutossäädöksen https://www.finlex.fi/fi/viranomaise...i/454001/46612
    kohdan 2.5.2 mukaan alustamuutoksia ei tarvitse sen ikäiseen sitten muutoskatsastaa, itsellä -91 auto meni tuon nojalla coilovereilla läpi ilman muutoskatsastusta.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Kyllä voi useamman eri asian muutoskatsastaa samalla kertaa.

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Nyt on joka kulmassa alkuperäiset tolpat. Ensi viikon alussa nelipyöräsuuntaukseen ja tämän jälkeen varataan muutoskatsastus ja normi katsastus perään. Toivottavasti auto on taas ajossa ensi viikolla.

    Voiko tuon alustan ja renkaat muutoskatsastaa samalla kertaa?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Jaskalla View Post
    Itsellä ei aikaisempaa kokemusta näistä alustasarjoista ja niiden katsastuksesta. Niin tuo katsastaja väitti että vaihdettavat osat pitää olla samat kuin muutoskatsastuksessa on hyväksytty. D2:n jousen tilalle ei saa laittaa BC:n jousta koska sitä ei ole muutoskatsastettu. Saattaa seuraavalla katsastus kerralla mennä hermot jos D2 jouset ovat täysin mustat eikä niissä ole katsastajan vaatimaa numeroa joka 8 vuotta sitten asennetuisa jousissa oli. Se on varmaa että A-Katsastus vaihtuu johonkin muuhun ettei vaan sama katsastaja satu kohdille. Kouvola A-Katsastuksen eri konttoreissa kiertää nuo samat katsastajat.
    Joo, sen kyllä ymmärrän että leimasetä sanonut että pitää olla sama. Mutta se että jos esim leimalla jää kiinni vaikka katkenneesta jousesta ja sinne laittaisi toisen jousen tilalle, siis fyysisti saman näköisen, siis oletan tässä kohtaa että esim jos punaiset jouset, niin maalaa vaikka sen jousen punaiseksi, että on edes samankaltainen, niin se että on tutkinut sitten sen jousen niin tarkkaan että totetaa ei käy:think

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Jaskalla View Post
    Totta kai tulee hylky jos
    yep, mutta en nyt lähtisi olettamaan tuollaistakaan tilannetta. ilmoituksen tekijällä on myös varmasti kokemusta muutoskatsatuksista jne..

    ja pointtihan oli, että noihin vanhuksiin pitäis mun käsityksen mukaan saada leimattua melkeinpä ~mitä-vain, jos korkeus riittävä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎