Announcement
Collapse
No announcement yet.
alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan
Collapse
X
-
Laitetaan nyt tännekin päivitettyä tietoa, kun itsekin melkein meinasin turhaan käydä 4p -suuntauksessa, kun tämän ketju bongasin. Eli 1.3.2021 tuli uusi rakennemuutos-ohjeistus voimaan ja tämän perusteella ei 1.1998 vanhemmat autot tarvitse ollenkaan alustan muutoskatsastusta. Oma e36 -96 sai hylyn viime kesänä kun bilstein B16 alusta ei ollutkaan muutoskatsastettu autoon ja olisi siis vaatinut sen 4p -suuntauksen jossa kaikki arvot vihreällä jne. (ja ei ole, kun on rata-ajoon säädetty). No auto meni tuolloin seisontaan talveksi, mutta tänään tuo merkintä vain poistettiin tiedoista ja leima tuli kun kävin konttorilla.
1.1998 uudemmat pitää muutoskatsastaa normaalisti, mutta 4P-suuntaus vaaditaan vain, jos alustan valmistaja sitä TUV -papereissa pyytää. Tämä oli ainakin tuon kyseisen konttorin tulkinta aiheesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Freak View PostTarttis selvittää onko tuo mainittu 51 mm mallisarjakohtainen vai autokohtainen mitta. Jos se on autokohtainen ja kyseinen auto on varustettu tehtaalla madallusjousilla, niin silloinhan sitä saa madaltaa lakien mukaan vielä 51 milliä lisää.
Mielenkiintoisia nämä trafin arkkitehtien koukerot.
E46ci laitoin bc alustan ja Tuv lapussa ei muistaakseni lue mitään paljonko madaltaa tehtaalta lähteneeseen vakioalustaan verrattuna, eikä mielestäni mitään mittoja koko lapussa, ainoastaan että on tarkoitettu e46 ja useissa muissa mallisarjan autoissa.
:think
Edittiä: kaivoin esille tyyppihyväksyntäpaperin, on siihen merkitty min/max korkeuden muutokset etu/taka akselille -20mm/-51mm
Mutta mihin katsastuksessa verrataan ?Last edited by BMW525Xda; 15-05-2020, 17:43.
Leave a comment:
-
-
Tiedustelin asiaa taannoin paikalliselta konttorilta. Sovimme että käyn mittauttamassa napa-kaari -mitan konttorilla ennen alustan asennusta. Näin ollen ei tarvi muutoskatsastuksen yhteydessä arpoa madaltuiko 51 vai 52mm. Tässäkin tapauksessa oli jo valmiiksi joku miedosti madaltava alkuperäinen alusta alla. 35 - 65mm pudottavalla sarjalla madaltui noin 30mm kun ruuvasi tolpat ihan äärialas. Kertoivat myös että todellisuudessa mittauksissa on kyllä jonkin verran pelivaraa kun ei noita kuitenkaan voi millilleen mitata. 55 - 60mm:n madallus olisi ollut ihan ok, kunhan maavaraa olisi jäänyt vähintään 80mm.
Leave a comment:
-
-
Tarttis selvittää onko tuo mainittu 51 mm mallisarjakohtainen vai autokohtainen mitta. Jos se on autokohtainen ja kyseinen auto on varustettu tehtaalla madallusjousilla, niin silloinhan sitä saa madaltaa lakien mukaan vielä 51 milliä lisää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEi napakaari mitalla pitäsi olla mitään merkitystä, auton saa laskea niin alas että pohjan ja maan väliin jää 80mm. TUV lapun pitää olla vain sitä alustasarjaa koskeva jolla sarja speksataan ajoneuvoon soveltuvaksi. Napakaarimitta merkitään otteeseen vain että virkavalta voi tienpäällä todeta onko säätöjä muuteltu, muuta en merkitsemiselle keksi syyksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arttup View PostIhan pitää kyllä kysyä täältäkin, onko muille tullut ta tecnix säädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta tuv todistuksen kelpaamattomuudesta hylkyä. Autona e36 cabriolet, kuulemma ei kelpaa koska tuv todistuksessa lukee, jottai kori/alustan voi mahdollisesti laskea 70mm. Trafin ohjeistuksessa ei muuta verkkosivuilla mainita kun max madalluksen määrä(51mm). Auton napakaari mitat nyt etu 335 ja taka 315, joten oltas viellä sallitussa alueella.
Leave a comment:
-
-
Ihan pitää kyllä kysyä täältäkin, onko muille tullut ta tecnix säädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta tuv todistuksen kelpaamattomuudesta hylkyä. Autona e36 cabriolet, kuulemma ei kelpaa koska tuv todistuksessa lukee, jottai kori/alustan voi mahdollisesti laskea 70mm. Trafin ohjeistuksessa ei muuta verkkosivuilla mainita kun max madalluksen määrä(51mm). Auton napakaari mitat nyt etu 335 ja taka 315, joten oltas viellä sallitussa alueella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostAinoa väri on punainen kehys.
Arvot näyttäisi olevan tehtaan arvojen sisällä kai.
Maanantaina pitäisi viedä nippu lappuja konttorille jotta saa leiman.
Leave a comment:
-
-
-
Tää inssi kenen kanssa juttelin niin on ihan harrastajaystävällinen kaveri ja itekkin se sano et ei ne trafin kaverit ymmärrä siitä käytännöstä mitään ja vihreellä olevan lapun ne haluu nähdä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by [Snowboarder] View PostTuohonhan jo melkein vittuilessaan vois kääntää värit toisin päin ja laittaa ohjearvojen ulkopuolelle vihreälle
Sattuu viellä punavihersokea inssi kohdalle niin soppa valmisLast edited by jakeluvesimies; 16-05-2018, 21:24.
Leave a comment:
-
-
Voin ihan kokemuspohjaisesti sanoa useamman kolariauton rekisteröintikatsastaneena, että suurin osa katsastusmiehistä ei tajua MITÄÄN niiden pyöränsuuntauslappujen numeraalisista arvoista. Hyvin usein on joutunut selittämään mitä ne asteet ja minuutit tarkoittaa... Surullista mutta totta. Tätä taustaa vasten ymmärrän vaatimuksen väreistä paremmin kuin hyvin!
Toki sittemmin olen vaihtanut asemaa sellaiseen jossa on vähän enemmän ammattitaitoa, eikä minun tarvitse tehdä katsastusmiehen töitä hänen puolestaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Thuppu View PostVai on nyt värilläkin väliä. Seuraavaksi varmaan pitää vääntää rautalangasta malli mukaan.
Leave a comment:
-
Leave a comment: