memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vanquish
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, vaan päinvastoin, eli negatiivista camberia 18” pyörälle jonkin verran liikaa.
    Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
    Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).
    Aivan. 1.40" onkin vielä lapun mukaan tavoitealueella. Etucamberin tavoite alue on todella laaja -0,32...+0,08, joten tuskin sitä lähdetään korjaamaan melko pientä heittoa, vaikkei nyt ihan paras mahdollinen olekaan.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Onko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus).
    Ei, vaan päinvastoin, eli negatiivista camberia 18” pyörälle jonkin verran liikaa.
    Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
    Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Mitkä on optimaaliset kulmat E60:lle? Eri paikoissa näyttää olevan eri tavoitearvot samalle rengaskoolle (18"). Mistä tämä voi johtua? Onko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus). Mikä kulkukulman tulisi olla ja ilmeisesti 0 ei ole aivan optimitilanne?






    free image host

    Leave a comment:


  • Woke
    replied
    Rengasliikkeissä laittavat rengastyypille/kokoluokalle keskimäärin sopivat paineet. Jokainen säätää sitten lopulliset paineet omien vaatimusten/tottumusten mukaan.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    OK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.
    empä ainakaan rengasliikkeeseen näissä luottaisi.. esim käyttämäni rengasliike laittaa kaikkiin renkaisiin koosta ja autosta riippumatta 2,5bar ellei itse pyydä muuta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    OK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Dabbler View Post
    Yleensä rengasliikkeet meilläpäin kysyvät mitä paineita käytät, jos ei kysy tuntuvat laittavan 2.5bar tienoille vakiokokoon, (oma huomio)
    No, meilläpäin jokainen rengasliike laittaa 18”-19” kokoluokan renkaaseen sen 2.9-3,3bar, mutta pienempiin vannekokoihin toki vähemmänkin.

    Leave a comment:


  • Dabbler
    replied
    Yleensä rengasliikkeet meilläpäin kysyvät mitä paineita käytät, jos ei kysy tuntuvat laittavan 2.5bar tienoille vakiokokoon, (oma huomio)

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think

    Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.
    Valmistajat ilmoittavat että oikeat paineet saa asennusliikkeestä (eli tapauskohtaista jossa huomioitavia muuttujia).

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa,
    Kysy vaikka rengasliikkeestä,jos menee noin vaikeaksi.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think

    Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    No sehän kumma,itsellä 19" kokoluokassa painella 2,9 ja 3,1bar renkaat kuluivat tasaisesti loppuun.Itseasiassa vieläkin tallin nurkassa pinossa n.3mm kulutuspinnalla.Enpä menisi sanomaan että camberit väärät kun juurikin aikoinaan 19" ne säädettiin.

    Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.

    Mutta enivays...
    Siis tuo 2.9+3.1bar on monelle 19” renkaalle ihan oikeakin paineluokka jos camberit ovat tälle rengaskoolle oikeat, eli takaa maksimissaan -1.35”.

    Siinä tapauksessa että ajo on kuin kuulalaakereilla n.3bar paineilla renkaassa itsessään on jotakin vikaa tai alustassa on jotakin muuttunut edellisestä suuntauksesta (esim.liiallinen auraus aiheuttaa ko.ilmiön).
    Kuitenkin ko.3.0 bar painetaso 19” ren kaassa on jopa alhainen jos lastia ja vauhtia on vähänkään enemmän.
    Se miksi painetta nostetaan jos lasti tai/ ja ajonopeus kasvaa, johtuu juuri renkaan sisärungon ”pumppaamisesta” joka pyörähdyksellä ja sitä kautta sen lämpiämisestä.
    Mitä nopeampi kierrosnopeus, sitä enemmän renkaan sisärunko lämpiää.
    Painetta nostamalla renkaan kantavuus muuttuu ja sisärungon ei tarvitse muokkautua niin paljoa jokaisella pyörähdyksellä ja tätä kautta se ei myöskään lämpene niin paljoa.
    ko.lämpö taas rasittaa voimakkaasti renkaan sivuseinämän rakennetta, ”väsyttäen” sitä niin että sen käyttöikä voi tulla täyteen ennen kuin kulutuspinta on loppu.
    Nämä sisäkyljen repämiset on sitten aina melko vaarallisia tapahtumia liikenteessä.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Oikea painetaso tällaiselle 19” kokoluokan renkaalle on ehdottomasti yli 3bar.
    Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
    Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
    Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.

    Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
    Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.
    No sehän kumma,itsellä 19" kokoluokassa painella 2,9 ja 3,1bar renkaat kuluivat tasaisesti loppuun.Itseasiassa vieläkin tallin nurkassa pinossa n.3mm kulutuspinnalla.Enpä menisi sanomaan että camberit väärät kun juurikin aikoinaan 19" ne säädettiin.

    Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.

    Mutta enivays...
    Last edited by b mutteri kasa; 02-10-2015, 13:02.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Kyllä tuollaiset 3,3bar ja yli,on jo liikaa jossain 19" ja esim.225/35 265/30 profiilissa.Itsellä pari kesää sitten,joku ammattimies oli auttanut vaimoketta huoltamolla ja laittanut sigun 335:seen 19" pirelleihin eteen 3,3 ja taakse 3,5 niin meno oli kuin marmorikuulilla,ei sitten mitään pitoa ja ajo- suuntavakaus kärsi todella paljon.

    Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 bar
    Oikea painetaso tällaiselle 19” kokoluokan renkaalle on ehdottomasti yli 3bar.
    Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
    Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
    Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.

    Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
    Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.
    Last edited by Hemi; 02-10-2015, 12:13.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Niin, ”katso suositellut minimipaineet” jota ei saa alittaa missään tilanteessa eikä missään lämpötilassa...., ei ”suosituspaineet”.
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."

    Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
    Auton ohjekirjasta.
    Polttoaineluukun kannesta.
    Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."

    Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."

    Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."
    Mistään minimi paineesta ei puhuta mitään vaan suosituspaineista tai oikeista paineista.

    235/45-17 Contin nastarenkaisiin e39 touringissa kysyin Contin asiakaspalvelusta paineita, sano 3,5bar. Laitoin ja hyvin toimi.

    Leave a comment:

Working...
X