Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Itse hankin keväällä tälläisen mittarin:



    Meinasin ajaa seuraavankin kesän 2.3/2.7 bar paineilla, voin sitten postailla kuvia takarenkaista kunhan saa 10-15tkm mittariin. Epäilen etteivät kulu mihinkään, nytkin ovat aivan tasaisesti kuluneet joka nurkasta.. yli 6mm pintaa jäljellä vielä ekan kesän jäliltä.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siinä V70 ”vollessa” ei ole yhtä suuret negatiiviset camberit kuin takavetobemarissa, eli renkaan sisäpuolen sivu ei joudu jokaisella renkaan pyörähdyksellä tekemään niin suurta ”pumppausliikettä” kuin bemarin lähes -2.00”-asteen takacambereilla.
    Toisekseen, ilman röntgenkatsetta et näe ko.renkaan sisäpuolen sivurunkoon sisälle kuinka väsynyt se on? Eli että pettääkö/repeääkö sisärunko ennen kuin kulutuspinta on loppu?

    Vasta siinä kohtaa jos/kun se sisärunko tyypillisesti antautuu kerrasta, tiedät että se ei kestänytkään ko.alipaineilla ajelua.
    Kaikki renkaat eivät ole samanlaisia ja toiset kestää paremmin kuin toiset ja muuttujana on myös erityisesti renkaan kantavuus ja nopeusluokka.
    Tuossa muutama kuva siitä mitä lopulta mitä sisäpuolen rungolle isoilla cambereilla tapahtuu alipaineilla ajaessa(jos tämä sitten tapahtuu kovavauhtisessa kaarteessa, on yleensä kabiini ainakin käsiä täynnä).
    Renkaan ei todellakaan tarvitse kulua ”linttaan” tai olla vanha pettääkseen:

    Sisäpuolelta näyttää usein siltä kuin olisi ajettu kokonaan paineitta, mutta lopputulos on sama kuin 18”-19” rengas pidempään 2.0bar paineilla (ei näy ulos mitään ennen muutamassa sekunnissa tapahtuvaa totaalipettämistä):



    ...ja tuolta näyttää sisärunko sitten jossain kohtaa, riippuen cambereista ja todellisesta akselimassasta.








    Ihan huoletta voi todeta, että todella monissa noista kuvien renkaista tuo vaurion syy ei ole alipaine vaan se, että niillä on ajettu tyhjänä. Näen noita omissa töissäni miltei päivittäin, viimeksi tänään...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
    Siinä V70 ”vollessa” ei ole yhtä suuret negatiiviset camberit kuin takavetobemarissa, eli renkaan sisäpuolen sivu ei joudu jokaisella renkaan pyörähdyksellä tekemään niin suurta ”pumppausliikettä” kuin bemarin lähes -2.00”-asteen takacambereilla.
    Toisekseen, ilman röntgenkatsetta et näe ko.renkaan sisäpuolen sivurunkoon sisälle kuinka väsynyt se on? Eli että pettääkö/repeääkö sisärunko ennen kuin kulutuspinta on loppu?

    Vasta siinä kohtaa jos/kun se sisärunko tyypillisesti antautuu kerrasta, tiedät että se ei kestänytkään ko.alipaineilla ajelua.
    Kaikki renkaat eivät ole samanlaisia ja toiset kestää paremmin kuin toiset ja muuttujana on myös erityisesti renkaan kantavuus ja nopeusluokka.
    Tuossa muutama kuva siitä mitä lopulta mitä sisäpuolen rungolle isoilla cambereilla tapahtuu alipaineilla ajaessa(jos tämä sitten tapahtuu kovavauhtisessa kaarteessa, on yleensä kabiini ainakin käsiä täynnä).
    Renkaan ei todellakaan tarvitse kulua ”linttaan” tai olla vanha pettääkseen:

    Sisäpuolelta näyttää usein siltä kuin olisi ajettu kokonaan paineitta, mutta lopputulos on sama kuin 18”-19” rengas pidempään 2.0bar paineilla (ei näy ulos mitään ennen muutamassa sekunnissa tapahtuvaa totaalipettämistä):



    ...ja tuolta näyttää sisärunko sitten jossain kohtaa, riippuen cambereista ja todellisesta akselimassasta.








    Leave a comment:


  • smpovers
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
    En ole lukenut läpi aikaisempia keskusteluja, mutta epäilen että nyt on painemittarissa heittoa. Nuo halvemmat mittarit ja jopa vanhat laadukkaammatkin saattavat näyttää reilusti pieleen. Porukoilla yksi tarjoustalo mittari näyttää 2bar ja todellisuudessa renkaassa on 2.5bar.
    Töissä olen jonkinverran seurannut asiakkaiden vaihtoon tulleiden renkaiden paineita ja kulumista, niin kyllä ne on tuossa kokoluokassa lähes järjestään reunoilta kuluneet pyöreäksi ja joskus myös keskeltä jos on noin 2barin paineilla ajettu.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisi kyllä mukava nähdä nuo renkaasi,kun olet kesällä työntänyt muutaman tuhat kilometriä motarinopeuksilla 2bar rengaspaineilla.
    Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
    Last edited by Tenox; 07-10-2015, 21:43.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisi kyllä mukava nähdä nuo renkaasi,kun olet kesällä työntänyt muutaman tuhat kilometriä motarinopeuksilla 2bar rengaspaineilla.
    Muutaman viikon nopeavauhtinen kesäinen keskieuroopanreissu ”matkalastissa"...ja sisärungot ainakin Nokialaisista täysin loppu.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.
    Olisi kyllä mukava nähdä nuo renkaasi,kun olet kesällä työntänyt muutaman tuhat kilometriä motarinopeuksilla 2bar rengaspaineilla.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Sori, ajan 99% ajostani max 100kg kuormalla, joten unohtuu helposti, etteivät kaikki toki toimi niin. Tuo päätelmäni koskee siis tällaista kevyttä kuormausta. Kiitän huomautuksestasi.

    Edit: Ajonopeuksista en puhunut mitään, mutta 0-120km/h siis kyseessä.
    Last edited by Tenox; 07-10-2015, 17:20.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post

    Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista.
    ...ja tämän olet siis nyt ”oppinut”( et kuitenkaan Nokiallekkaan puhuntut mitään autosi lastauksesta/painosta, etkä mahdollisista ajonopeuksista).

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Nyt tuli vastaus Nokian renkailta, kuten arvelinkin tuolla runkovauriolla peloittelu ei nyt ihan totta ollut, mutta tuli myöskin suositus nostaa paineita hieman. Lainaus vastauksesta:

    "Kiitos viestistäsi, pahoittelen myöhäistä vastausta. Kyseisen renkaan runko kyllä kestää tuon 2,2 bar paineen, mutta kyseessä on kuitenkin autonvalmistajan ns. mukavuuspaine. Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 2,7 bar paineen jotta auton ajo-ominaisuudet olisivat parhaanlaiset."

    Kerroin siis viestissäni autonvalmistajan suosituspaineet (2,2 / 2,3) ja sen mitä nyt on, eli 2,5. Johtopäätöksenä tästä nostan tänään paineet renkaissa lukemiin 2,7 / 2,8 ja mikäli auton käytös ei muutu negatiiviseen suuntaan jätän ne talveksi.

    Edit:
    Nyt tämän prosessin myötä olen saanut aika hyvän käsityksen rengaspaineista 17-19" matalaprofiilirenkaissa. Käytännössä siis autonvalmistajien ja rengasvalmistajien faktojen ja suositusten yhdistäminen, foorumin keskusteluun ja omiin kokemuksiin johtaa seuraavanlaiseen loppupäätelmään.

    Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.

    Disclaimerina tuo on vain minun muodostama mielipide keräämieni faktojen ja kokemusten yms. perusteella. Edit: Ja koskee kevyesti kuormattua (max 150kg) normaalia henkilöautoa.
    Last edited by Tenox; 07-10-2015, 17:19.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Touringissa 18" vakiorenkaalla kuormattuna suosituspaineet eteen 2.8bar ja taakse 3.2bar.
    Pitää vielä korostaa että nuo suosituspaineet millä ajan ovat tyhjälle autolle. Yleensä ajelen yksin tai toinen kyydissä. Toimii oikein hyvin.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    En oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.
    Touringissa 18" vakiorenkaalla kuormattuna suosituspaineet eteen 2.8bar ja taakse 3.2bar.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Taisin jo kirjoitella aiemminkin tästä, mutta e46 ja 225/245 rengastuksella (Styling 68) nyt on 2.3bar edessä ja 2.7 takana (ohjearvo 2.2/2.6). Toimii todella hyvin tyhjällä autolla ajellessa. Vielä aavistuksen epämukava varsinkin tuo taka-akseli kun on noin korkeat paineet renkaissa. Suuntavakaus on aivan eri luokkaa kun aiemmin yritin ajaa 2.6/3.0 paineilla. Mukavuus nyt tietysti aivan erilainen, se kivirekimäisyys hävisi kerrasta.

    Z4 oli myös ohjepaineet ja se kulki hyvin ja suoraan ja kyyti oli melko mukavaa. En oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Itsellä on ollut E46touringissa jo usean talven alla 225/40-18" kitkat, Contia ja Misukkaa. Sanoisin, että molemmat renkaat toimii hyvin noin 3bar paineilla.

    Ohjaus muuttuu veltoksi, ja muutenkin auto "levottomaksi" jos renkaiden paine on päässyt laskemaan alle 2.5bar. Sanoisin, että 2.8-3.2bar on käyttämäni koko luokan renkaille oikea paine riippuen paljonko on tavaraa auton kyydissä.

    Kilsoja on tullut kitkoilla +150tkm 4 talven aikana, joten jotain tuntumaa asiaan alkaa olemaan.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Aivan. 1.40" onkin vielä lapun mukaan tavoitealueella. Etucamberin tavoite alue on todella laaja -0,32...+0,08, joten tuskin sitä lähdetään korjaamaan melko pientä heittoa, vaikkei nyt ihan paras mahdollinen olekaan.
    Ei ole kyl kovinkaan iso vaiva. Ja tuskin huonontaa symmetrinen camber edessä ajo-ominaisuuksia.
    Onhan keskinäistä heittoa jo 1/4 astetta.
    Last edited by jannmann; 06-10-2015, 08:16.

    Leave a comment:

Working...
X