memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Woke
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Sellaista tässä mietin, edelleen sen kummemmin mitään väittämättä, että olettaisin suurimman osan autoilijoista ajelevan noilla autonvalmistajien mukavuus/suosituspaineilla (ei siis minimi), joten luulisi myös, että runkovaurioita olisi merkittävän paljon havaittuna liikenteessä ja sitä kautta iltapäivälehtien lööpeissä. Toisaalta toki perusautoilijat yleensä käyttänevät (?) edelleen lähinnä 16" tai 17" rengastusta. :think
    Niin ja perusautoilijoilla taitaa pääasiassa olla nuo camberitkin kohdillaan joten ei ongelmaa. Tosin monellakaan autoilijalla ei ole hajuakaan minkälaiset paineet on renkaissa. Kuten tässä keskustelussa on todettu niin se on se liiallisen negatiivisen camberculman ja alhaisen rengaspaineen yhteisvaikutus joka sen renkaan sisärungon tuhoaa.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Sellaista tässä mietin, edelleen sen kummemmin mitään väittämättä, että olettaisin suurimman osan autoilijoista ajelevan noilla autonvalmistajien mukavuus/suosituspaineilla (ei siis minimi), joten luulisi myös, että runkovaurioita olisi merkittävän paljon havaittuna liikenteessä ja sitä kautta iltapäivälehtien lööpeissä. Toisaalta toki perusautoilijat yleensä käyttänevät (?) edelleen lähinnä 16" tai 17" rengastusta. :think

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, se LIIALLINEN negatiivinen camber ei ole tässä se ongelma, vaan liian matalat käyttöpaineet suhteessa alla olevaan camberarvoon.
    Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.

    Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?

    ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?
    Niin joskus tällä foorumilla olet esittänyt tietäväsi alustaan kulmien säätöihin arvot, joilla auto kulkee "kuin raiteilla". Tälläisen rengasvaurionko nämä kulmat nyt aiheuttaa? Vaikka paineita olisi ollut 4.0bar niin luultavasti tuo renkaan ulkolaita olisi samalla tavalla pilalla tai rengas olisi muutoin kulunut pilalle. Ja kyllä 4.0bar edessä normaalissa autossa on järkyttävän paljon.

    Ja jottei nyt mene täysin spekuloinniksi niin voisitko kertoa tarkemmin tuosta kuvan autosta, esim. mikä malli, madallus, käytetty rengaskoko ja -paineet.

    Ja pointtini on, että tuossa kuvasi renkaassa suurin vahingon aiheuttaja on väärät kulmat käytännön autoiluun ja korkeilla rengaspaineilla korkeintaan tekohengitetään hetken aikaa.
    Last edited by jani; 20-10-2015, 10:17.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Ottamatta henkilökohtaisesti kantaa tai väittelemättä sen enempää:

    Päivän Satakunnan Kansassa on juttua rengaspaineista joskin lähinnä mittareista (testissä bensa-asemien mittareissa 0,9bar heitto). Artikkelissa mainitaan suosituspaineiden löytyvän autosta, tai sen ohjekirjasta. Samoin mainitaan että talvirenkaissa voi käyttää suosituspaineisiin nähden +0,2bar enemmän.

    Lisäksi tällainen lainaus osui silmiin: "Liian tyhjät kumit tuntuvat auton "nuljumisena" ja laiskoina ohjausliikkeinä. Jos ilmaa on puolestaan selvästi liikaa, auto alkaa pompottaa tiellä ja yliohjautuu herkemmin, kun kosketus tiehen heikkenee." Eli artikkelin mukaan ylipaineella rengas on huonommin kosketuksissa tien pintaan, tämä oli mielenkiintoinen väite.

    Runkovaurioista ei ollut mainintaa. Artikkelissa uudenkarheaan Mitsuun laitettiin testin alussa eteen 2,2bar ja taakse 2,4bar paineet. Olettaisin 17" renkaisiin.

    Edit: Kyseessä siis Mitsubishi Outlander ja paineet laitettu Vianorille kohdilleen lähtötilanteessa.
    Last edited by Tenox; 20-10-2015, 09:22.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kuten nyt itsekin toteat, vaurio negatiivisesti camberista johtuen.

    Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.

    ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädöt
    Ei, se LIIALLINEN negatiivinen camber ei ole tässä se ongelma, vaan liian matalat käyttöpaineet suhteessa alla olevaan camberarvoon.
    Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.

    Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?

    ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis otappa nyt ”silmä käteen” ja katso minkälainen vaurio ko.renkaassa on sisäkantissa?
    Kuvassa vaurio on nimenomaan sisäpuolella kuten näissä aina negatiivisesta camberista johtuen.
    Kuten nyt itsekin toteat, vaurio negatiivisesti camberista johtuen.

    Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.

    ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädöt
    Last edited by jani; 19-10-2015, 20:55.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Jotenkin tässä keskustelussa on jäänyt päällimmäisenä mieleen takarenkaiden hajoaminen sisälaidasta ja nyt sinä postaat tänne kuvan eturenkaasta jossa on ulkolaita kulunut?
    Originally posted by jani View Post
    Ainakin tuossa Hemin kuvan renkaassa ovat koska ulkolaita aika kulunut
    Siis otappa nyt ”silmä käteen” ja katso minkälainen vaurio ko.renkaassa on sisäkantissa?
    Kuvassa vaurio on nimenomaan sisäpuolella kuten näissä aina negatiivisesta camberista johtuen.
    Siinä on ollut todennäköisesti liikaa aurausta joka on syönyt ulkoreunaa, mutta
    tuo sisäreunan vaurio on syntynyt nimenomaan alipeinesena ajamisesta (kulutuspinta alipaineisena painunut ja renkaan jäykkä sisärunko ei).
    Eli tuossahan itse renkaan runko on jo pettänyt/väsynyt loppuun ja renkaan pitää nipussa enään ohut kerros kumia.
    Tästä pisteestä ei mene enään kuin hetki siihen kun koko kylki repeää äkillisesti.

    Eli yleensä siinä kohtaa kun kangas alkaa näkymään, pettää koko sisäkantti:

    Last edited by Hemi; 19-10-2015, 20:37.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ainakin tuossa Hemin kuvan renkaassa ovat koska ulkolaita aika kulunut
    Tuo rengashan on nimenomaan sisälaidaltaan pettämässä. Toki se ulkolaitakin on kulunut, mutta käsitin kyllä niin, että Hemi viittasi juuri tuohon sisälaitaan, joka ei kyllä enää pitkään ajamista kestä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Mistä lähtien iskarit ja muutkin alustan osat on olleet renkaan ulkolaidalla?
    Ainakin tuossa Hemin kuvan renkaassa ovat koska ulkolaita aika kulunut

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Eikös tuosta kuvan renkaasta oo ulkolaitaki loppu. Oisko käännetty ympäri tai vaihettu takaa- eteen rengas ja kulmat ristissä, etu ja taka-akselilla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by janke View Post
    [ATTACH]133492[/ATTACH]

    Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt. Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
    Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
    Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
    Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
    Liika auraus. Toki kamberkin syö, mutta eihän audissa voi sitä säätää edes vituilleen

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Jotenkin tässä keskustelussa on jäänyt päällimmäisenä mieleen takarenkaiden hajoaminen sisälaidasta ja nyt sinä postaat tänne kuvan eturenkaasta jossa on ulkolaita kulunut?
    Mistä lähtien iskarit ja muutkin alustan osat on olleet renkaan ulkolaidalla?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post

    ...”pressure too low”...:

    Jotenkin tässä keskustelussa on jäänyt päällimmäisenä mieleen takarenkaiden hajoaminen sisälaidasta ja nyt sinä postaat tänne kuvan eturenkaasta jossa on ulkolaita kulunut?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    En tiedä mikä alustassa on ollut niin pielessä, mutta vaikea on uskoa paineita syyksi jos runkovaurio voi tulla 3,2 bar paineilla ja olla tulematta 2,0-2,3 bar paineilla ja jos rengasvalmistajankin mukaan renkaat kestävät rungon osalta pienemmätkin paineet. Johdonmukaisesti jos ajattelee niin silloin runkovaurion pääasiallinen syy on jossain muualla kuin paineissa.

    Mutta kuten aiemminkin on todettu, turha tästä vääntää on. Jokainen muodostaa mielipiteensä kokemuksiensa ja luotettaviksi uskomiensa lähteiden perusteella.
    Tämä ei missään tapauksessa ole ”uskonasia” eikä millään lailla mielipidekysymys, vaan fakta.
    Tähän ko.ilmiöön toki ”antaa vauhtia” väärät kulmat, eli erityisesti liiallinen negatiivinen camber, jolloin akselimassasta suurimman osan kantaa renkaan sisärunko.
    Se valmistajan antama 2.5bar minimipaine varmasti voi riittääkkin jos camberit on nollassa, jolloin kummatkin sivurungot kantavat 50/50 akselimassat.
    Näin ei kuitenkaan ole todellisuudessa ja sanotaan niin että -2.00”-asteen cambereilla renkaan sisärunko joutuu kantamaan 70-80% koko massasta ja tällöin ei todellakaan 2.5bar riitä, vaan kulutuspinnan ja sivurungon yhtymäkohtaan syntyy lähes 90-asteen ”vekki” ja syntyy kuvatun kaltainen vaurio. Mitä matalampi profiili renkaassa, yhdistettynä jäykkään sivurunkoon, sitä jyrkempi kulma syntyy (useimmiten mm.runflatin ongelma).
    Eli tottahan toki se perusjuttu on negatiivinen camber, minkä vuoksi ko.vaurio on AINA renkaan sisäpuolella, mutta sitä varten varsinkin matalien renkaiden rengaspaineet pitää aina suhteuttaa myös camberkulmiin.
    Ne eivät ole 2.3-2.5bar 18"-19” kokoluokan renkaissa jos camberia on missä tahansa yli puoli astetta.

    Leave a comment:


  • Micce///M
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ei voida tietää pitääkö tuon kaiffarin 3.2bar paikkaansa. Mielestäni joskus sanoi pudottavansa paineita ja joskus lisäävän. Mielenkiinnosta luin Audi-foorumilta noista suuntauksita, niin on yleistä tuo, että eturenkaat kuluu sisäreunoilta juurikin noin. Minulle on aivan sama, mutta se on varmaa, että vaikka on minkä tahansa valmistajan kumi, niin 100-varmasti, väärillä paineilla/kulmilla tuhotaan rengas.
    En tarkoittanut kommenttiani sinulle, jos siitä sellaisen kuvan sai.
    Vaan Tenoxille, millä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää tai edes haluta ymmärtää että matalat paineet kuormittaa renkaan runkorakennetta enemmän kun on suunniteltu -> edesauttaa runkovaurion syntymistä ja kuluttaa rengasta tarpeettomasti keskeltä.
    Ja ylipäätän tuo nokian renkaiden vastaus on aika "klassinen" vastaus, vähän kun poliitikko vastaa johonkin kysymykseen ympäri pyöreesti vailla oikeastaan mitään tarkkaa faktaa.

    Ei tästä montaa vuotta ole kun hakka 4 ja jopa hakka 5 renkaiden runkoja meni rikki surkean laadun vuoksi mitä vielä nopeutettiin alhaisilla auton valmistajan "mukavuuspaineilla " kun taas ne epämukavuuspaineistetut renkaat tuntu kestävän hyvinkin paljon paremmin. Sattumaa? En usko.
    Hakka7 aikakaudella taisi nokian renkaat antaa virallisen tai epävirallisen (en muista) ohjeen rengasketjuille että vähintään 2.5bar täytös riippumatta renkaan koosta, eli vaikka 155/80R13 renkaaseen.

    Leave a comment:

Working...
X