Originally posted by Tenox
View Post
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Sellaista tässä mietin, edelleen sen kummemmin mitään väittämättä, että olettaisin suurimman osan autoilijoista ajelevan noilla autonvalmistajien mukavuus/suosituspaineilla (ei siis minimi), joten luulisi myös, että runkovaurioita olisi merkittävän paljon havaittuna liikenteessä ja sitä kautta iltapäivälehtien lööpeissä. Toisaalta toki perusautoilijat yleensä käyttänevät (?) edelleen lähinnä 16" tai 17" rengastusta. :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi, se LIIALLINEN negatiivinen camber ei ole tässä se ongelma, vaan liian matalat käyttöpaineet suhteessa alla olevaan camberarvoon.
Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.
Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?
ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?
Ja jottei nyt mene täysin spekuloinniksi niin voisitko kertoa tarkemmin tuosta kuvan autosta, esim. mikä malli, madallus, käytetty rengaskoko ja -paineet.
Ja pointtini on, että tuossa kuvasi renkaassa suurin vahingon aiheuttaja on väärät kulmat käytännön autoiluun ja korkeilla rengaspaineilla korkeintaan tekohengitetään hetken aikaa.Last edited by jani; 20-10-2015, 10:17.
Leave a comment:
-
-
Ottamatta henkilökohtaisesti kantaa tai väittelemättä sen enempää:
Päivän Satakunnan Kansassa on juttua rengaspaineista joskin lähinnä mittareista (testissä bensa-asemien mittareissa 0,9bar heitto). Artikkelissa mainitaan suosituspaineiden löytyvän autosta, tai sen ohjekirjasta. Samoin mainitaan että talvirenkaissa voi käyttää suosituspaineisiin nähden +0,2bar enemmän.
Lisäksi tällainen lainaus osui silmiin: "Liian tyhjät kumit tuntuvat auton "nuljumisena" ja laiskoina ohjausliikkeinä. Jos ilmaa on puolestaan selvästi liikaa, auto alkaa pompottaa tiellä ja yliohjautuu herkemmin, kun kosketus tiehen heikkenee." Eli artikkelin mukaan ylipaineella rengas on huonommin kosketuksissa tien pintaan, tämä oli mielenkiintoinen väite.
Runkovaurioista ei ollut mainintaa. Artikkelissa uudenkarheaan Mitsuun laitettiin testin alussa eteen 2,2bar ja taakse 2,4bar paineet. Olettaisin 17" renkaisiin.
Edit: Kyseessä siis Mitsubishi Outlander ja paineet laitettu Vianorille kohdilleen lähtötilanteessa.Last edited by Tenox; 20-10-2015, 09:22.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostKuten nyt itsekin toteat, vaurio negatiivisesti camberista johtuen.
Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.
ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädöt
Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.
Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?
ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis otappa nyt ”silmä käteen” ja katso minkälainen vaurio ko.renkaassa on sisäkantissa?
Kuvassa vaurio on nimenomaan sisäpuolella kuten näissä aina negatiivisesta camberista johtuen.
Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.
ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädötLast edited by jani; 19-10-2015, 20:55.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostJotenkin tässä keskustelussa on jäänyt päällimmäisenä mieleen takarenkaiden hajoaminen sisälaidasta ja nyt sinä postaat tänne kuvan eturenkaasta jossa on ulkolaita kulunut?Originally posted by jani View PostAinakin tuossa Hemin kuvan renkaassa ovat koska ulkolaita aika kulunut
Kuvassa vaurio on nimenomaan sisäpuolella kuten näissä aina negatiivisesta camberista johtuen.
Siinä on ollut todennäköisesti liikaa aurausta joka on syönyt ulkoreunaa, mutta
tuo sisäreunan vaurio on syntynyt nimenomaan alipeinesena ajamisesta (kulutuspinta alipaineisena painunut ja renkaan jäykkä sisärunko ei).
Eli tuossahan itse renkaan runko on jo pettänyt/väsynyt loppuun ja renkaan pitää nipussa enään ohut kerros kumia.
Tästä pisteestä ei mene enään kuin hetki siihen kun koko kylki repeää äkillisesti.
Eli yleensä siinä kohtaa kun kangas alkaa näkymään, pettää koko sisäkantti:
Last edited by Hemi; 19-10-2015, 20:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostAinakin tuossa Hemin kuvan renkaassa ovat koska ulkolaita aika kulunut
Leave a comment:
-
-
Eikös tuosta kuvan renkaasta oo ulkolaitaki loppu. Oisko käännetty ympäri tai vaihettu takaa- eteen rengas ja kulmat ristissä, etu ja taka-akselilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View Post[ATTACH]133492[/ATTACH]
Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt.Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostJotenkin tässä keskustelussa on jäänyt päällimmäisenä mieleen takarenkaiden hajoaminen sisälaidasta ja nyt sinä postaat tänne kuvan eturenkaasta jossa on ulkolaita kulunut?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tenox View PostEn tiedä mikä alustassa on ollut niin pielessä, mutta vaikea on uskoa paineita syyksi jos runkovaurio voi tulla 3,2 bar paineilla ja olla tulematta 2,0-2,3 bar paineilla ja jos rengasvalmistajankin mukaan renkaat kestävät rungon osalta pienemmätkin paineet. Johdonmukaisesti jos ajattelee niin silloin runkovaurion pääasiallinen syy on jossain muualla kuin paineissa.
Mutta kuten aiemminkin on todettu, turha tästä vääntää on. Jokainen muodostaa mielipiteensä kokemuksiensa ja luotettaviksi uskomiensa lähteiden perusteella.
Tähän ko.ilmiöön toki ”antaa vauhtia” väärät kulmat, eli erityisesti liiallinen negatiivinen camber, jolloin akselimassasta suurimman osan kantaa renkaan sisärunko.
Se valmistajan antama 2.5bar minimipaine varmasti voi riittääkkin jos camberit on nollassa, jolloin kummatkin sivurungot kantavat 50/50 akselimassat.
Näin ei kuitenkaan ole todellisuudessa ja sanotaan niin että -2.00”-asteen cambereilla renkaan sisärunko joutuu kantamaan 70-80% koko massasta ja tällöin ei todellakaan 2.5bar riitä, vaan kulutuspinnan ja sivurungon yhtymäkohtaan syntyy lähes 90-asteen ”vekki” ja syntyy kuvatun kaltainen vaurio. Mitä matalampi profiili renkaassa, yhdistettynä jäykkään sivurunkoon, sitä jyrkempi kulma syntyy (useimmiten mm.runflatin ongelma).
Eli tottahan toki se perusjuttu on negatiivinen camber, minkä vuoksi ko.vaurio on AINA renkaan sisäpuolella, mutta sitä varten varsinkin matalien renkaiden rengaspaineet pitää aina suhteuttaa myös camberkulmiin.
Ne eivät ole 2.3-2.5bar 18"-19” kokoluokan renkaissa jos camberia on missä tahansa yli puoli astetta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostEi voida tietää pitääkö tuon kaiffarin 3.2bar paikkaansa. Mielestäni joskus sanoi pudottavansa paineita ja joskus lisäävän. Mielenkiinnosta luin Audi-foorumilta noista suuntauksita, niin on yleistä tuo, että eturenkaat kuluu sisäreunoilta juurikin noin. Minulle on aivan sama, mutta se on varmaa, että vaikka on minkä tahansa valmistajan kumi, niin 100-varmasti, väärillä paineilla/kulmilla tuhotaan rengas.
Vaan Tenoxille, millä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää tai edes haluta ymmärtää että matalat paineet kuormittaa renkaan runkorakennetta enemmän kun on suunniteltu -> edesauttaa runkovaurion syntymistä ja kuluttaa rengasta tarpeettomasti keskeltä.
Ja ylipäätän tuo nokian renkaiden vastaus on aika "klassinen" vastaus, vähän kun poliitikko vastaa johonkin kysymykseen ympäri pyöreesti vailla oikeastaan mitään tarkkaa faktaa.
Ei tästä montaa vuotta ole kun hakka 4 ja jopa hakka 5 renkaiden runkoja meni rikki surkean laadun vuoksi mitä vielä nopeutettiin alhaisilla auton valmistajan "mukavuuspaineilla" kun taas ne epämukavuuspaineistetut renkaat tuntu kestävän hyvinkin paljon paremmin. Sattumaa? En usko.
Hakka7 aikakaudella taisi nokian renkaat antaa virallisen tai epävirallisen (en muista) ohjeen rengasketjuille että vähintään 2.5bar täytös riippumatta renkaan koosta, eli vaikka 155/80R13 renkaaseen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: