memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tojopa
    replied
    Talouteen tuli amerikkalaisvalmisteinen iso etuvetosedan. Rengastuksena Champirot autoon kuuluvana kokona, 245/45-18. Ensimmäinen havainto ajossa oli se, että autoa ei pidä uraisella tiellä kurissa millään, aivan järkyttävä uraimuri. Renkaat kesällä uusittu, mutta edessä selvästi keskeltä kuluneet. Joten paineiden tarkistus heti seuraavana aamuna. Rengaspaineina joka kulmassa autonvalmistajan 16" orkkiskoon suositus 2,1. Paineiden nosto kaikkiin 3,2 ja jopas muuttui auto radikaalisti. Nyt ohjaamiseen riittää yksi käsi, vaikka olisi urainenkin tie. Talvirenkaat ovat samaa kokoa olevat Misukat, joissa hyvin pintaa ja tasaisesti kuluneet. Saa nähdä, paraneeko meno edelleen noilla Misukoilla ja kolmosen painella, kun tulee aika nastat alle laittaa. Järkyttävän iso oli paineiden vaikutus kuitenkin tässä tapauksessa ajettavuuteen.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ok, tämän kokoluokan 17”:ssa on vielä sen verran korkeutta että sivurungon suhteellinen muokkautuminen jokaisella renkaan pyörähdyksellä ei ole niin iso kuin 18”-19” kokoluokassa
    Voisitko tarkentaa kuinka tuo suhteellinen muokkautuminen tarkemmin lasketaan?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    245/40/17, oem e46 style 68 takarengas.
    Vähän siinä ja siinä, mutta jos parin asteen camberilla kulutuspinta kuluu tasaisesti, on renkaan sisäpuolen sivurunko se mikä joutuu todella koville ja tämän ”kulumista” ei helposti näe silmällä.
    Ok, tämän kokoluokan 17”:ssa on vielä sen verran korkeutta että sivurungon suhteellinen muokkautuminen jokaisella renkaan pyörähdyksellä ei ole niin iso kuin 18”-19” kokoluokassa, mutta kyllähän tuon nyt ymmärtää kun pienen ajolenkin jälkeen kokeilet kädellä sisä ja ulkorungon lämpöeroa kädellä.
    Melko tuurissaan ja hieman renkaastakin kiinni nyt pettääkö runko ennen kuin kulutuspinta on lopulta finaalissa.
    17” voi kestää finaaliinkin asti, mutta 18” ei.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mikähän koko?
    Riippuen renkaan rakenteesta, eli lähinnä sivurungon jäykkyydestä rengas voi toki alipaineisena isollakin camberilla kulua tasaisesti, koska jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkautuminen tapahtuu hyvin kapealla alalla kulutuspinnan ja sivurungon yhtymäkohdassa.
    Tuosta em.kuvasta tämäkin pointti selviää, eli itse kulutuspinta on kulunut tasaisesti ja jopa liiallisella aurauksella on ollut suurempi merkitys koska ulkoreina on enemmän kulunut.
    Rengas kuitenkin kuluu muutenkin kuin vain mitä on mitattavissa kulutuspinnasta.
    Eli myös renkaan runkorakenteella on käyttöikä ja mitä enemmän sitä rasitetaan=joutuu joka pyörähdyksellä muokkautumaan, sitä nopeammin itse runko kuluu.
    Tätä vain ei voi useinkaan silmämääräisesti havaita kuin vasta sitten kun rengas pettää tai vähän ennen sitä.

    Voisin melkein sanoa että jos sinulla on 17”-19” rengas näillä cambereilla ja kulutuspinta on kulunut tasaisesti, se on nimenomaan huono juttu.
    Tällöin juuri renkaan sisäpuolinen sivurunko on joutunut muokkautumaan todella voimakkaasti ja sen runko taatusti jo ”aika väsynyt”.
    Silloin kun matalaprofiilirengas näillä camberarvoilla kuluu sisäreunastaan ”linttaan”, kertoo se siitä että sisäpuolen runko on jaksanut kantaa sille annettua kuormaa ja kuluminen/vaurio rajoittuu pelkkään pintaan.
    Tällöin se on havaittavissa ja ennakoitavissa, toisin kuin tuo renkaan sisällä näkymättömissä oleva runkovaurio joka varsin usein korreloituu totaalirepeämisenä.
    245/40/17, oem e46 style 68 takarengas.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Usein viestii myös huoltamattomista jarruista (toiset renkaat vain reagoivat tähän herkemmin). Usein myös flatspot ilmiö katoaa kun jarrut+napojen tasopinnat käydään huolella läpi ja kaikki herkistellään ”viimeisen päälle”.
    Eli koska viimeksi on jarruhuolto tehty perinpohjin?
    Jarrut on purettu osiksi noin 2tkm sitten jolloin myös vaihdettu uudet levyt ja palat. Samalla putsattu ja herkistelty paikat ja mitattu heittokellolla navat. Tärinöitä tässä autossa ei tosin ollut ennen remonttiakaan eikä ole ollut sen jälkeenkään. Jarruista tässä ei siis ole kysymys ja tämä ilmiö johtuu aika selvästi renkaista. Mistään isosta ongelmasta ei tosin ole kysymys kun muutaman kilometrin ajon jälkeen tärinä poistuu, mutta aikaisemmat Nokian keskieuroopan kitkarenkaat ei olleet ihan näin herkät tälle. Tosin ilmat ovat nyt kylmemmät niin suoraa vertailukohtaa ei ole. Muuten kyllä vaikuttaa hintaansa nähden todella hyviltä renkailta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
    Usein viestii myös huoltamattomista jarruista (toiset renkaat vain reagoivat tähän herkemmin). Usein myös flatspot ilmiö katoaa kun jarrut+napojen tasopinnat käydään huolella läpi ja kaikki herkistellään ”viimeisen päälle”.
    Eli koska viimeksi on jarruhuolto tehty perinpohjin?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
    Emännän X3;ssa on 235/50R18 ja 255/45R18 GreenMaxit.Eikä ole ainakaan vielä tuota flatspottia havaittu.Paineet 3bar ympäriinsä.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Kaks sarjaa ollu, saman huomannu. Oikeastaan ainut miinus.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.


    Aika monissa renkaissa on sama ilmiö ja korostuu kylmällä säällä, eli ei hirmu yllättävää.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ajattelin sellaista kirjoittaa kun eilen tein hieman mittauksia omista kesäpyöristä.
    Takana -1°54 camberia

    Olen ajanut nyt kahtena kesänä 2.6-2.8 bar paineilla takana ja eilen mittailin niin aivan tasaisesti ovat kuluneet. Jäljellä 5mm pintaa tasaisesti.
    Ajokilometrejä arviolta 10tkm-12tkm väliin kertynyt kesäpyörillä. Nyt laskin vielä loppukesästä ohjearvoihin 2.6 paineet.
    Mikähän koko?
    Riippuen renkaan rakenteesta, eli lähinnä sivurungon jäykkyydestä rengas voi toki alipaineisena isollakin camberilla kulua tasaisesti, koska jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkautuminen tapahtuu hyvin kapealla alalla kulutuspinnan ja sivurungon yhtymäkohdassa.
    Tuosta em.kuvasta tämäkin pointti selviää, eli itse kulutuspinta on kulunut tasaisesti ja jopa liiallisella aurauksella on ollut suurempi merkitys koska ulkoreina on enemmän kulunut.
    Rengas kuitenkin kuluu muutenkin kuin vain mitä on mitattavissa kulutuspinnasta.
    Eli myös renkaan runkorakenteella on käyttöikä ja mitä enemmän sitä rasitetaan=joutuu joka pyörähdyksellä muokkautumaan, sitä nopeammin itse runko kuluu.
    Tätä vain ei voi useinkaan silmämääräisesti havaita kuin vasta sitten kun rengas pettää tai vähän ennen sitä.

    Voisin melkein sanoa että jos sinulla on 17”-19” rengas näillä cambereilla ja kulutuspinta on kulunut tasaisesti, se on nimenomaan huono juttu.
    Tällöin juuri renkaan sisäpuolinen sivurunko on joutunut muokkautumaan todella voimakkaasti ja sen runko taatusti jo ”aika väsynyt”.
    Silloin kun matalaprofiilirengas näillä camberarvoilla kuluu sisäreunastaan ”linttaan”, kertoo se siitä että sisäpuolen runko on jaksanut kantaa sille annettua kuormaa ja kuluminen/vaurio rajoittuu pelkkään pintaan.
    Tällöin se on havaittavissa ja ennakoitavissa, toisin kuin tuo renkaan sisällä näkymättömissä oleva runkovaurio joka varsin usein korreloituu totaalirepeämisenä.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Ajattelin sellaista kirjoittaa kun eilen tein hieman mittauksia omista kesäpyöristä.
    Takana -1°54 camberia

    Olen ajanut nyt kahtena kesänä 2.6-2.8 bar paineilla takana ja eilen mittailin niin aivan tasaisesti ovat kuluneet. Jäljellä 5mm pintaa tasaisesti.
    Ajokilometrejä arviolta 10tkm-12tkm väliin kertynyt kesäpyörillä. Nyt laskin vielä loppukesästä ohjearvoihin 2.6 paineet.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Niin joskus tällä foorumilla olet esittänyt tietäväsi alustaan kulmien säätöihin arvot, joilla auto kulkee "kuin raiteilla". Tälläisen rengasvaurionko nämä kulmat nyt aiheuttaa? Vaikka paineita olisi ollut 4.0bar niin luultavasti tuo renkaan ulkolaita olisi samalla tavalla pilalla tai rengas olisi muutoin kulunut pilalle. Ja kyllä 4.0bar edessä normaalissa autossa on järkyttävän paljon.

    Ja jottei nyt mene täysin spekuloinniksi niin voisitko kertoa tarkemmin tuosta kuvan autosta, esim. mikä malli, madallus, käytetty rengaskoko ja -paineet.

    Ja pointtini on, että tuossa kuvasi renkaassa suurin vahingon aiheuttaja on väärät kulmat käytännön autoiluun ja korkeilla rengaspaineilla korkeintaan tekohengitetään hetken aikaa.
    Et nyt selvästikkään ole lainkaan sivulla mistä tässä on kyse, mutta lisää rautalankaa?
    Eli tuossa nyt vielä tuo kuva renkaasta mistä on kyse (eli katso vasen puoli/sisäreuna=syvä "leikkaus"):



    Kuvani renkaan ulkolaita ei siis edelleenkään ollut se matalien rengaspaineiden pointti lainkaaan, vaan sisälaita.
    Ulkolaidan kuluminen on seurausta liiallisesta aurauksesta, sisälaidan ”leikkaus” taasen liian alhaisista paineista.
    Ei kukkaan ole väittänytkään että ko.renkaassa olisi tarvinnut käyttää 4.0bar paineita jotta ko.vauriota ei olisi syntynyt, vaikka sekin toki sen olisi tehnyt.
    Kuvan vaurio on hyvin, hyvin tyypillinen hieman reilun 2.0barissa pidetyn matalaprofiilirenkaan vaurio.
    Erityisesti rengastyypeissä joiden sivurunko on ”RF” ja korkean kantavuuden renkaassa joissa sivurunko on normaalia jäykempi ja jolla ajettu ”tehtaan suosituspainein".
    Last edited by Hemi; 20-10-2015, 12:55.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Ottamatta henkilökohtaisesti kantaa tai väittelemättä sen enempää:

    Päivän Satakunnan Kansassa on juttua rengaspaineista joskin lähinnä mittareista (testissä bensa-asemien mittareissa 0,9bar heitto). Artikkelissa mainitaan suosituspaineiden löytyvän autosta, tai sen ohjekirjasta. Samoin mainitaan että talvirenkaissa voi käyttää suosituspaineisiin nähden +0,2bar enemmän.

    Lisäksi tällainen lainaus osui silmiin: "Liian tyhjät kumit tuntuvat auton "nuljumisena" ja laiskoina ohjausliikkeinä. Jos ilmaa on puolestaan selvästi liikaa, auto alkaa pompottaa tiellä ja yliohjautuu herkemmin, kun kosketus tiehen heikkenee." Eli artikkelin mukaan ylipaineella rengas on huonommin kosketuksissa tien pintaan, tämä oli mielenkiintoinen väite.

    Runkovaurioista ei ollut mainintaa. Artikkelissa uudenkarheaan Mitsuun laitettiin testin alussa eteen 2,2bar ja taakse 2,4bar paineet. Olettaisin 17" renkaisiin.

    Edit: Kyseessä siis Mitsubishi Outlander ja paineet laitettu Vianorille kohdilleen lähtötilanteessa.
    Nämä ovat ”lööppien” yleistyksiä ja toimiikin korkean profiililuokan renkaalla.
    Outlanderin maastoauton korkean profiilin 225/55-17” renkailla voi ajaa vaikka alle 2.0bar paineilla ilman mitään pelkoa tuosta ”leikkaavasta runkovauriosta”, eli siinä kohtaa 2.3-2.5bar on ihan ok.
    40-30-profiilin 18”-19” renkaalla ei taas voi ilman runkovauriota ennnen kulutuspinnan loppumista jos camber ylittää asteen.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Woke View Post
    Tosin monellakaan autoilijalla ei ole hajuakaan minkälaiset paineet on renkaissa.
    Tuo on varmasti totta, kun miettii vaikka tuota artikkelia, jossa siis todettiin aika pienellä otoksella 0,9bar hajonta huoltiksien mittareissa. Aika moni kuitenkin huoltoasemalla nuo paineet tarkastaa.

    Leave a comment:

Working...
X