Originally posted by Tenox
View Post
Eli 15”-16” renkaassa on niin korkeat sivurungot, että niissä voi huoletta käyttää alle 2.5bar paineita parinkin asteen cambereilla, kun taas 18”-19” vannekoko vaatii selvästi enemmän.
Näin siksi että prosentuaalinen sivurungon muokkautuminen per pyörähdys samoilla paineilla mutta eri vannekoolla on aivan erisuuruinen.
Autovalmistajan antamat camberarvot ovat itsrssään osa ongelmaa, koska tehtaan antama speksitoleranssi on varsin suuri, eikä juurikaan muutu oli sitten alla 16” tai 19” rengas.
Toleranssialueen sisältä vain pitäisi osata valitaa se suunta mihin mennään muutettaessa vannekokoa, eli mitä isompi vannekoko, sitä vähemmän tarvitaan negatiivista camberia(sitä pystymmässä rengas pitää olla).
Bemareissa takapään camberarvot liikkuu tyypillisesti -1.25-2.25`-astetta(usein käytännössä lähelle kaksi astetta).
Tämä tarkoittaa sitä että korkearunkoisella 15"-16” renkaalla voi hyvinkin käyttää 2.2-2.3bar paineita ilman runkovaurion pelkoa, mutta samaa painetasoa ei todellakaan voi käyttää enään 18”-19” renkaassa, ilman että runkovaurio on enemmän kuin todennäköinen ennen kuin kulutuspinta on loppu.
Se ei aina tarkoita sitä että sisärunko kokonaan repeää, mutta sitä se tarkoittaa että rungossa on jo erittäin vakavia vaurioita ennen kulutuspinnan loppumista ja ajokäytös muuttuu helposti mm.uraherkäksi ja ääritilanteissa pito irtoaa hyvin ”kulmikkaasti”.
Periaatteessa 19” rengas etupäässä jossa on lähelle nollacamberit kestää kyllä tuollaisen 2.5bar painetason ilman runkovauriota, mutta ei todellakaan bemarin takapäässä jossa camberia on tälle vannekoolle ihan oikeat ja hyvät n.puolitoista astetta.
Tästä ihan perusfaktasta voidaan vääntää vaikka maailman tappiin, se ei siitä muuksi muutu, vaikka toki renkaatkin ovat yksilöitä niin että toiset ovat tälle vähän herkempiä kuin toiset. Perusta on kuitenkin tämä ja sitä kautta tällaiset 2.3bar painetasot bemarien takapäässä isolla vannekoolla puhdasta sisärungon raiskausta.
Leave a comment: