memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Sulla on jotain vikaa renkaissa kun muilla nämä täristää Eikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?
    Nyt "seisotettiin" testimielessä 5pv.Normaalisti on parkissa 0-2pv.Auton oma paino on hieman alle 1800kg.Huomenna pitäisi olla pakkas aamu,uusi testi sitten.

    Tuossa myynniissä olevassa riisikipossani on kinkkien Winda 225/45R17 kesäkumit.Muuten yllättävänkin hyvät normikäytössä,mutta juurikin tuo paha flatspot ilmiö.Ja etenkin kelien kylmetessä alle +10 asteseen.Kesälämpimillä ei minkäänlaista ongelmaa.

    EDIT: Aamulla liikenteeseen,pakkasta oli -4 ast.Ei mitään tärinää renkaissa.Olisiko niin,että nämä hieman suuremman kantavuusluokan ja korkeamman profiilin kumit toimii eri tavalla.Hyvä minulle...
    Last edited by Heguli 31; 28-10-2015, 10:23.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Minulla dunlopit on tehneet tota, ei muut renkaat.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    ^Tänä aamuna lähdin emännän vessalla liikenteeseen,lämpö +3 astetta.Ei vieläkään mitään tärinää noissa GreenMaxeissa.
    Sulla on jotain vikaa renkaissa kun muilla nämä täristää Eikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    ^Tänä aamuna lähdin emännän vessalla liikenteeseen,lämpö +3 astetta.Ei vieläkään mitään tärinää noissa GreenMaxeissa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Itellä samat renkaat ja saman kokosena, samoilla paineilla, ja ite oon huomannu tuon flatspotin myös. Itellä poistuu alle kilometrin ajolla. Liekö vaikutusta että seisoo soratiellä ?
    Tämä näyttää olevan aika paljon lämpötilasta kiinni. Nyt kun on aamuisin ollut +8 lämmintä niin ei ole ollut mitään tärinöitä. Heti kun lämpötila laski nollan tuntumaan niin ensimmäiset kilometrit täristää. En usko, että soratiellä seisominen mitään vaikuttaa jos ei minkään kiven päällä seiso, joka painaisi rengasta epänormaalisti.

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
    Itellä samat renkaat ja saman kokosena, samoilla paineilla, ja ite oon huomannu tuon flatspotin myös. Itellä poistuu alle kilometrin ajolla. Liekö vaikutusta että seisoo soratiellä ?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tuo 2.3-2.5bar on ihan nyt eri juttu mistä tämä homma lähti liikkeelle. Itse olen alusta alkaen sanonut käyttäväni tehtaan suosituspaineita ilman ongelmia. Sinä olit taas sitä mieltä että alle 3.0bar paineilla ei tee mitään, mielellään vähintään 3.5bar.

    Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos autossa normaalit renkaat, alusta säädöissään, niin tällöin ns. suosituspaineet ovat riittävät ja se toimii valtaosalla ihmisistä ongelmitta.

    Osaatko Hemi kertoa, että kuinka paljon näistä runkovaurioista aiheutuu RF renkaille vai koskettaako se myös renkaita non-RF renkaita?

    ps. Tuo prätkä kuva on aivan turha tässä keskustelussa.
    RF renkaat ovat tälle sisärungon leikkaantumiselle erityisen herkkiä, oska niiden sivurungot ja kulutuspinnat ovat normaalia jäykempiä.
    Googlettamalla käytännössä kaikki RF renkaiden vauriot ovat tätä tyyppiä ja johtuvat juuri liian alhaisista käyttöpaineista ja/tai yhdistettynä liian suureen negatiiviseen camberrin suhteessa käytettyyn paineeseen.

    Se vain ei pidä paikkaansa että nämä ”suosituspaineet” toimisivat 18”-20” kokoluokissa ”valta osalla ihmisistä ongelmitta”...tai toimii jos Pentti Perusautoilija ei koko ongelmaa tunnista eikä tajua.
    liian matalan painetason ongelmat korreloituu renkaan sisäisinä ongelmina ja ne näkyvät vasta hieman ennen totaalipettämistä.
    Usein on niin että Pentti Perusautoilija renkaita vaihtaessaan kuvittelee että kaikkihan on ollut ihan ok, vaikka ammattilainen näkee renkaan sisäpuolelta ja sisäkantin kulumistyypistä että runko on jo aivan loppuun väsynyt.
    Pentti Perusautoilijan usein pelastaa se että käytetyt rengaskoot ovat 17”-18”, jolloin nämä liian alhaiset painetasot eivät aina näy sivurungon pettämisenä ennen kuin renkaat menee ulvomisen ja vetelyn vuoksi vaihtoon kun pintaa on vielä 3-4mm jäljellä.
    Renkaissa eroja tekevät niiden rakenne, kantavuus ja nopeusluokka.
    Mitä korkeampi kantavuus ja nopeusluokka, sitä jäykempi kulutuspinta ja ennen kaikkea renkaan kyljet, joka taas altistaa tälle leikkaavalle kulumiselle ja sieel että Pentti Perusautoilija ei lainkaan tunnista vaarallisen vaurion salaa kehittymistä.
    Yleensä matalamman kantavuuden ja nopeusluokan vastaava tuote EI kulu kulutuspinnastaan tasaisesti, vaan se kuluu sisäreunastaan enemmän/”linttaan” ja tällöin vaurio on havaittavissa ja tunnistettavissa ennen totaalipettämistä.
    JOKAINEN 18”-20” rengas kuluu toispuoleisesti -2.00” cambereilla, mutta paineista riippuen joko ”lintaan”/sisäpuolen kulutuspinta, tai sitten sisäpuolen runkorakenne. Mitään muuta ei tällä camberarvolla ole olemassakaan, eli väittämä että tämän kokoluokan rengas kuluisi ”tasaisesti”, on täysin väärä.
    Toista kulumistyyppiä vain ei päällisin puolin heti näe.


    ps.Se prätkäkuva on karrikoitu esimerkki ja poiminta ihan muualta kuten kirjoittamassani kyllä kerroin(en nyt sattunut löytämään vastaavaa kuvaa autonrenkaasta, mutta se ei tässä nyt ole oleellistakaan) , mutta joka juuri karrikoiden havainnollistaa hyvin sisäpuolen rungon tilannetta isolla negatiivisella camberilla ja liian matalalla painetasolla.
    Last edited by Hemi; 25-10-2015, 16:57.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tuo 2.3-2.5bar on ihan nyt eri juttu mistä tämä homma lähti liikkeelle. Itse olen alusta alkaen sanonut käyttäväni tehtaan suosituspaineita ilman ongelmia. Sinä olit taas sitä mieltä että alle 3.0bar paineilla ei tee mitään, mielellään vähintään 3.5bar.

    Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos autossa normaalit renkaat, alusta säädöissään, niin tällöin ns. suosituspaineet ovat riittävät ja se toimii valtaosalla ihmisistä ongelmitta.

    Osaatko Hemi kertoa, että kuinka paljon näistä runkovaurioista aiheutuu RF renkaille vai koskettaako se myös renkaita non-RF renkaita?

    ps. Tuo prätkä kuva on aivan turha tässä keskustelussa.

    Tuo riippuu ihan täysin rengasmerkeistä ja vannekoosta. Mitä leveämpi vanne ja rengas, tai isompi halkaisija, niin sitä enemmän painetta.

    Jäykkärunkoiset premium renkaat toimii niillä paineilla mitä autovalmistaja suosittelee, mutta löysärunkoiset kiinan/korean renkaat tarvitsee enemmän painetta.

    Monesti kyllä silti tehdassuositukset on hyvä ylittää vähintään 0,2bar:lla myös premium merkeillä. Suomessa ajetaan hiljempaa ja viileämmässä kuin saksassa, niin paine ei kasva ajossa yhtä paljon.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Kesän alussa talouden E46:sta räjähti 18" aivan paskaksi runkovaurion takia. Yhden kesän oli -2.00 cambereilla mutta ok paineilla, kuluikin aivan oikein. Tänä kesänä (kulmat nyt kunnossa) tyhjeni motarilla, en kerenny montaa sataa metriä ajaa kun tuli huoltsikka vastaan. Renkaassa oli vielä nimellispaine (0.6bar), rupesin täyttämään kumia ja 2.8bar kun oli mittarissa niin sisärunko repes aivan täysin, kivet ja hiekat lensi käsille ja muutenkin päin räjähdyksestä johtuen. Tuloksena täysin paska rengas, 200€ aurinkolaseista linssi paskaks ja käsivarsiin noin 30-40kpl haavaumia

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli tuossa muualta poimittu karrikoitu, mutta havainnollinen tilanne mitä renkaan sisärungolle tapahtuu -2.00”asteen cambereista 18” renkaalla ja 2.3-2.5bar paineilla, jolloin ei ole mikään ihme että ”renkaat kuluu tasaisesti””....
    Tuo 2.3-2.5bar on ihan nyt eri juttu mistä tämä homma lähti liikkeelle. Itse olen alusta alkaen sanonut käyttäväni tehtaan suosituspaineita ilman ongelmia. Sinä olit taas sitä mieltä että alle 3.0bar paineilla ei tee mitään, mielellään vähintään 3.5bar.

    Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos autossa normaalit renkaat, alusta säädöissään, niin tällöin ns. suosituspaineet ovat riittävät ja se toimii valtaosalla ihmisistä ongelmitta.

    Osaatko Hemi kertoa, että kuinka paljon näistä runkovaurioista aiheutuu RF renkaille vai koskettaako se myös renkaita non-RF renkaita?

    ps. Tuo prätkä kuva on aivan turha tässä keskustelussa.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Just kaverin F11 530xd ja siinä 20" orkkis run flat kumit meni samaan (neljäs alhaaltapäin kuva Hemin postauksessa) kuntoon kahdessa kesässä. Kudokset näky vaikka pintaa melkein kuin uudessa.
    Kyseessä kuitenkin uus auto jossa painevalvonta yms. muut paskat ja alustat säädetty tehtaalla "kohdalleen"

    Eli kyllä se "Hemin ongelma" on oikeasti ihan todellinen. Varsinkin 500 ja 700 sarjan autoissa jotka painaa jo 2000kg.. ja sattuu vetämään joskus kärryäkin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Sama täällä, tosin minulla on rengastuksena ollut E46ssa 225/40-18" jo noin 190tkm verran. Paineita olen pitänyt koko ajan 2.8bar mikä on tehtaan ohjearvo. Renkaat kuluvat tasaisesti, vaikka camberia on aavistus liikaa reilusta madalluksesta johtuen.

    Noh onneksi meillä ei ole sellaisia ongelmia kuten Hemillä ja hänen ystävillä.
    Noh, näitä keskusteluita kun BTCF:ltä lueskelet ensimmäisen tuhat, niin voit havaita että liiallisen camberin linttaan kuluttava ongelma ei nyt todellakaan koske vain ”hemiä” ja hänen ”ystäviään”/asiakkaitaan.

    Jos se 18” renkaan kukutuspinta kuluu -2.0”-asteen cambereilla tasaisesti, niin ihan itsekkin voi päätellä miten ja mikä siellä silloin ”kuluu”?

    Eli jos rengas EI näytä tältä -2.00-asteen cambereilla sen ehtoopuolella, niin miten se voi olla mahdollista, eli mikä on se mekanismi joka säästää renkaan sisäreunan kulumiselta jos kuitenkin auto ko.sisäreunallaan -2.00”-camberilla kulkee???:



    No, avataan ettei enään tarvittaisi enempää tässä ihan perusjutussa rautalankaa.
    Eli silloin renkaan kulutuspinta pysyy ”levynä” (eli tässä rakenteellisia eroja) ja kaikki muokkautuminen joka pyörähdyksellä tapahtuu renkaan sisärungon kustannuksella.
    Kulutuspinta kuluu nätisti tasaisesti, mutta renkaan sisärunko joutuu jokaisella pyörähdyksellä muokkautumaan/puristumaan voimakkaasti, jolloin se pikku hilkaa väsyy loppuun ja lopulta pettää.
    Eli tuossa muualta poimittu karrikoitu, mutta havainnollinen tilanne mitä renkaan sisärungolle tapahtuu -2.00”asteen cambereista 18” renkaalla ja 2.3-2.5bar paineilla, jolloin ei ole mikään ihme että ”renkaat kuluu tasaisesti””....mutta samalla sisärunko on se joka tekee ”työn” koko akselimassan kantamisessa johon se lopulta väsyy(teoriassa siis ajetaan tyhjällä renkaalla koska vaadittava paine riippuu täysin cambereista):


    ...ja se lopputuloshan vähän aina renkaan rakenteesta ja tuurista riippuen on tämä (”kulutuspinta kuitenkin kuluu tasaisesti”...):





    Last edited by Hemi; 25-10-2015, 13:12.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    215/45-17 muovissa ja eessä lähes -2 camberia ja takana -2,3. Kesän pitäny siinä 3-3,3 barin tietämillä ja tasaisesti on kuluneet.

    Takana yhteisauras on. 8,5mm, ku vasemmalta puolen on aurauksen säädön pultit jumissa.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ajattelin sellaista kirjoittaa kun eilen tein hieman mittauksia omista kesäpyöristä.
    Takana -1°54 camberia

    Olen ajanut nyt kahtena kesänä 2.6-2.8 bar paineilla takana ja eilen mittailin niin aivan tasaisesti ovat kuluneet. Jäljellä 5mm pintaa tasaisesti.
    Ajokilometrejä arviolta 10tkm-12tkm väliin kertynyt kesäpyörillä. Nyt laskin vielä loppukesästä ohjearvoihin 2.6 paineet.
    Sama täällä, tosin minulla on rengastuksena ollut E46ssa 225/40-18" jo noin 190tkm verran. Paineita olen pitänyt koko ajan 2.8bar mikä on tehtaan ohjearvo. Renkaat kuluvat tasaisesti, vaikka camberia on aavistus liikaa reilusta madalluksesta johtuen.

    Noh onneksi meillä ei ole sellaisia ongelmia kuten Hemillä ja hänen ystävillä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Voisitko tarkentaa kuinka tuo suhteellinen muokkautuminen tarkemmin lasketaan?
    Mittaat auto lastattuna sisäpuolisen vanteen reunasta maahan 16” renkaalla ja 19” ja suhteutat sen korkeuteen rengas irroitettuna ja pystyssä.
    Eli mitä matalampi rengas sitä enemmän se renkaan kyljen korkeuteen suhteutettuna muokkautuu jokaisella pyörähdyksellä ja tätä kautta renkaan runkorakenteet joutuu kestämään suurempaa taivutus/väsymisrasitusta.

    Leave a comment:

Working...
X