memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Ei voida tietää pitääkö tuon kaiffarin 3.2bar paikkaansa. Mielestäni joskus sanoi pudottavansa paineita ja joskus lisäävän. Mielenkiinnosta luin Audi-foorumilta noista suuntauksita, niin on yleistä tuo, että eturenkaat kuluu sisäreunoilta juurikin noin. Minulle on aivan sama, mutta se on varmaa, että vaikka on minkä tahansa valmistajan kumi, niin 100-varmasti, väärillä paineilla/kulmilla tuhotaan rengas.

    Leave a comment:


  • Micce///M
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    En tiedä mikä alustassa on ollut niin pielessä, mutta vaikea on uskoa paineita syyksi jos runkovaurio voi tulla 3,2 bar paineilla ja olla tulematta 2,0-2,3 bar paineilla ja jos rengasvalmistajankin mukaan renkaat kestävät rungon osalta pienemmätkin paineet. Johdonmukaisesti jos ajattelee niin silloin runkovaurion pääasiallinen syy on jossain muualla kuin paineissa.

    Mutta kuten aiemminkin on todettu, turha tästä vääntää on. Jokainen muodostaa mielipiteensä kokemuksiensa ja luotettaviksi uskomiensa lähteiden perusteella.
    Juuri näin, turhaan täältä mielipidettä asiaan edes kysyt kun en sitä kuitenkaan tunnu kaipaavan ja jaksat vielä vääntää täysin selvästä asiasta?

    Runkovaurio ei synny hetkessä, eikä sen "viimeisen matkan" paineilla ole mitään tekemistä vaurion esille tulemisen kannalta. Mutta sen varmaan tiesitkin.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    En tiedä mikä alustassa on ollut niin pielessä, mutta vaikea on uskoa paineita syyksi jos runkovaurio voi tulla 3,2 bar paineilla ja olla tulematta 2,0-2,3 bar paineilla ja jos rengasvalmistajankin mukaan renkaat kestävät rungon osalta pienemmätkin paineet. Johdonmukaisesti jos ajattelee niin silloin runkovaurion pääasiallinen syy on jossain muualla kuin paineissa.

    Mutta kuten aiemminkin on todettu, turha tästä vääntää on. Jokainen muodostaa mielipiteensä kokemuksiensa ja luotettaviksi uskomiensa lähteiden perusteella.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Eli tästä voinee päätellä, että paineilla ei juuri merkitystä runkovaurioihin ole, vaan jollain muulla tekijällä. Kuten Nokian renkaiden vastauskin antaa ymmärtää. Alustan säädöt siis oletettavasti syypää tosiaan.
    Höpö höpö....”jollain muulla tekijällä” (itse en usko että paineet ovat olleet koko käyttöelinkaaren 3.2bar)?

    Mikähän se ”muu” tekijä siinä tapauksessa olisi? Mikä saa renkaan kulutuspinnan painumaan niin että renkaan sisäkantin pyöristys taittuu niin että sen ja renkaan sisärungon välille muodostuu ko.vaurio?
    3.2bar paineella pinta/runko jaksaa kyllä jo pysyä ryhdissään vaikka camberia olisi hieman enemmänkin, eikä tämänlaista vauriota pysty mitenkään muuten/muulla mekanismilla syntymään.
    Ei vaikka siitä väännettäisiin maailman tappiin (tämä on siis ihan arkipäiväinen peruskeissi jonka ammattilaiset kaikki kyllä ymmärtävät, joten siitä on turha minulle kiukutella).

    ...”pressure too low”...:

    Last edited by Hemi; 17-10-2015, 17:16.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Paineet on ollu sen 3.2. Eli, jäljellä jää alustan kulmat jotka on viturallansa. Kaveri vain ihmetteli miksi ei sitten kitkat kulu noin, niin siihen nyt osasinkin vastata ja täälä se nyt tiedetäänkin miksi kitkat ei kulu väärillä kulmilla niinkään.
    Eli tästä voinee päätellä, että paineilla ei juuri merkitystä runkovaurioihin ole, vaan jollain muulla tekijällä. Kuten Nokian renkaiden vastauskin antaa ymmärtää. Alustan säädöt siis oletettavasti syypää tosiaan.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Varsinkin madallettuna noihin audeihin tulee keulaan camberia aika reilusti ja siihen on hankala vaikuttaa ja tuloshan on tuo isolla vannekoolla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Täytyy vaan ihmetellä ettei tullut missään vaiheessa mieleen tutkia syytä tuohon "jurinaan" koko kesän aikana?
    Joo, kaikkia ei kiinnosta ja vanhat "kiinalaiset" renkaat huutavat aina kun ovat halpoja ja tehdään miten sattuu...
    Noinhan aina vastataan kun joltain kysyy.

    Itse olen nyt ajellut noilla Ns-2 kaksi kesää ja sisäkantit eivät ole kuluneet juuri yhtään. Etu-renkaissa on nuo sahalaidat jotka metelöi, enkä ole jaksanut käydä tarkistamassa kulmia. Täytyy ensi kesänä käydä käännättämässä renkaat vanteilla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Aivan klassinen liian pienillä paineilla ajettu sisäkantti yhdistettynä vääriin alustakulmiin.
    Eli tässä renkaan oikea kantava osa on ollut pelkkä sisärunko ja itse kulutuspinta on painunut/kääntynyt sisäänpäin, jolloin sivurungon ja kulutuspinnan välinen olkapää taittuu ja kuluu.
    Itse renkaan runko siis lopullisesti väsähtänyt ja pettänyt liian pienien paineiden vuoksi.
    Lopputulos sisäkantin osalta on kuin sorvissa olisi pyöräytetty ja totaalipettäminen on ollut lähellä.

    Eli, pääsyy on liian pienissä paineissa, yhsistettynä todennäköisesti kuitenkin liialliseen negatiiviseen camberiin ja liialliseen auraukseen.
    Se miksi rengas kuluu lisäksi epätasaisesti johtuu juuri liiallisesta aurauksesta kun rengas joutuu sananmukaisesti auraamaan, eli luistamaan auton edetessä, jolloin tuentojen joustaessa rengas alkaa resonoimaan ja kuluu epätasaisesti siltä osalta jossa pintapaine tiehen on suurin.
    Aivan selkeästi siis ajeltu näillä 2.3-2.5bar paineilla samalla kun pyöränkulmat eivät ole kohdallaan.
    Paineet on ollu sen 3.2. Eli, jäljellä jää alustan kulmat jotka on viturallansa. Kaveri vain ihmetteli miksi ei sitten kitkat kulu noin, niin siihen nyt osasinkin vastata ja täälä se nyt tiedetäänkin miksi kitkat ei kulu väärillä kulmilla niinkään.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
    Täytyy vaan ihmetellä ettei tullut missään vaiheessa mieleen tutkia syytä tuohon "jurinaan" koko kesän aikana?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    [ATTACH]133492[/ATTACH]

    Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt. Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
    Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
    Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
    Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
    Aivan klassinen liian pienillä paineilla ajettu sisäkantti yhdistettynä vääriin alustakulmiin.
    Eli tässä renkaan oikea kantava osa on ollut pelkkä sisärunko ja itse kulutuspinta on painunut/kääntynyt sisäänpäin, jolloin sivurungon ja kulutuspinnan välinen olkapää taittuu ja kuluu.
    Itse renkaan runko siis lopullisesti väsähtänyt ja pettänyt liian pienien paineiden vuoksi.
    Lopputulos sisäkantin osalta on kuin sorvissa olisi pyöräytetty ja totaalipettäminen on ollut lähellä.

    Eli, pääsyy on liian pienissä paineissa, yhsistettynä todennäköisesti kuitenkin liialliseen negatiiviseen camberiin ja liialliseen auraukseen.
    Se miksi rengas kuluu lisäksi epätasaisesti johtuu juuri liiallisesta aurauksesta kun rengas joutuu sananmukaisesti auraamaan, eli luistamaan auton edetessä, jolloin tuentojen joustaessa rengas alkaa resonoimaan ja kuluu epätasaisesti siltä osalta jossa pintapaine tiehen on suurin.
    Aivan selkeästi siis ajeltu näillä 2.3-2.5bar paineilla samalla kun pyöränkulmat eivät ole kohdallaan.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Oisko olleet takana aiemmin ja runko kypsynyt silloin liiallisesta camberista?
    En osaa sanoa.. En tiedä miten noissa audeissa noi kulmat täytyisi olla? Näyttäisi että takanakin camberit noissa on aika pystyssä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Oisko olleet takana aiemmin ja runko kypsynyt silloin liiallisesta camberista?

    Leave a comment:


  • janke
    replied


    Kaveri vaihtoi talvirenkaita Audi a4 quattroon ja toinen eturengas oli yllätyksellisesti mennyt kuvan näköiseksi ja toinen olisi pian mennyt. Ajossa ei huomannut muuta, kun että helvetinmoista "jurinaa" oli koko kesän pitänyt.
    Renkaat on vredestein 19" (en muista leveyttä yms.) 2011-paistetut. Se mikä tuossa ihmetyttää on, että eturenkaat on sorvautunut sisäreunoilta epä-tasaisesti, eli niin kun olisi jarrutettu niin kauan, että rengas on aina sulanut jostain kohtaa enempi ja jostain vähempi eli jossain kohtaa oli sisäreunassa vielä hiukan pintaa:think Renkaan näyttivät ihan siltä, kun kumit olisivat ollut tiehen nähden 45-asteen kulmassa!? Runkoladonnat olivat poikki tuosta kuvan viillon kohdalta.
    Mikähän tuollasen ihmeellisen kulumisen on aiheuttanut?
    Camberit on silmämääräisesti kuiteskin aika pystyssä.
    Last edited by janke; 27-08-2017, 07:38.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Kuinka paljon eri merkkisillä saman kokoluokan renkailla voi olla halkaisijassa eroa? Aiemmin on puhuttu, että esim. LingLong on selvästi leveämpi kuin muut vastaavat renkaat, mutta onko halkaisijassa yhtä isot erot eri merkkien välillä?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Minulla on -1.54° takana camberia molemmilla puolilla, toistaiseksi ei kahden kesän kokemuksella ongelmia..
    Riippuu ihan vannekoosta, paineista ,renkaan merkistä/mallista/kantavuudesta/nopeusluokasta/ajonopeuksista ja lastista.

    Leave a comment:

Working...
X