Hemi,
Tottakai sovitan nopeuden keliin ja liikennetilanteeseen yms. Mutta mun pointti on se, että jos mulla on 2 samanlevyistä rengasta samalla kulutuspinnalla, mutta toinen on merkkiä A ja toinen merkkiä B, niin en halua sovittaa omaa ajotapaani siksi, että merkki B on hengenvaarallinen kumi, siinä missä merkki A:lle riittää, että *nimenomaan* sovittaa ajotavan muiden kuin sen renkaan ominaisuuksien mukaan.
Eli ei ole mielekästä verrata nyt kapeaa kiinalaista rengasta, jossa on 8mm pintaa, ja 255 leveää slicksi-Pirelliä. Jokaisen järki sanoo, kumpi pitää paremmiin vetisen asfaltin päällä 100km/h nopeudessa. Pointti on se, että jos siinä tilanteessa on vastakkain vaikka se Pirelli ja vastaavankuntoinen/vastaava Nankang, että onko se Nankang-rengas sellainen, että jo yksistään sen ominaisuuksien (tai niiden puutteen) vuoksi ajonopeutta ja ajamista on edelleen mukautettava lisää.
Ja mielestäni tämän asian "spekuloiminen" ei ole laisinkaan typerää. Autolla tulee kuitenkin ajettua mitä erilaisimmilla teillä, keliolosuhteissa ja omissa vireystiloissa. On hyvä tietää, miten paljon autoon voi luottaa missäkin tilanteessa. Ja rengas on kuitenkin ehkä yksi tärkeimmistä tai tärkein "henkivakuutus" autoillessa, joten sen tunteminen myös vähän epätavallisemmissa tilanteissa on minusta kokonaisturvallisuutta lisäävä tekijä. Eikä suinkaan "huvittavaa spekulointia" (!).
Tottakai sovitan nopeuden keliin ja liikennetilanteeseen yms. Mutta mun pointti on se, että jos mulla on 2 samanlevyistä rengasta samalla kulutuspinnalla, mutta toinen on merkkiä A ja toinen merkkiä B, niin en halua sovittaa omaa ajotapaani siksi, että merkki B on hengenvaarallinen kumi, siinä missä merkki A:lle riittää, että *nimenomaan* sovittaa ajotavan muiden kuin sen renkaan ominaisuuksien mukaan.
Eli ei ole mielekästä verrata nyt kapeaa kiinalaista rengasta, jossa on 8mm pintaa, ja 255 leveää slicksi-Pirelliä. Jokaisen järki sanoo, kumpi pitää paremmiin vetisen asfaltin päällä 100km/h nopeudessa. Pointti on se, että jos siinä tilanteessa on vastakkain vaikka se Pirelli ja vastaavankuntoinen/vastaava Nankang, että onko se Nankang-rengas sellainen, että jo yksistään sen ominaisuuksien (tai niiden puutteen) vuoksi ajonopeutta ja ajamista on edelleen mukautettava lisää.
Ja mielestäni tämän asian "spekuloiminen" ei ole laisinkaan typerää. Autolla tulee kuitenkin ajettua mitä erilaisimmilla teillä, keliolosuhteissa ja omissa vireystiloissa. On hyvä tietää, miten paljon autoon voi luottaa missäkin tilanteessa. Ja rengas on kuitenkin ehkä yksi tärkeimmistä tai tärkein "henkivakuutus" autoillessa, joten sen tunteminen myös vähän epätavallisemmissa tilanteissa on minusta kokonaisturvallisuutta lisäävä tekijä. Eikä suinkaan "huvittavaa spekulointia" (!).
Originally posted by Hemi
View Post
Comment