Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    Originally posted by Laakeri
    Lukeeko teillä muuten nankang ns-2:sissa kyljessä, että m+s?
    Ei ainakaan mulla lue.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      ei lue mullakaan tuota m+s merkintää


      Originally posted by Laakeri
      Lukeeko teillä muuten nankang ns-2:sissa kyljessä, että m+s? Itse kiinnitin huomiota tuohon merkintään. Sen mukaanhan nuo olis talvirenkaat?

      Kysytäämpä samalla toista asiaa. Kuinka leveät renkaat pitäisi lain mukaan olla 9" vanteella? Kaverilla on 225 leveät ja oli poliisi sakkoa kirjoitellessaan samalla valittanut niistä, että liian kapeat renkaat. Kuulemma muutenkin tulee liikaa ulos vanne kaaresta, vaikka kuvio on kaaren sisässä, eikä raapi renkaat mihinkään suuremmallakaan lastilla. Mitkä on muuten tarkat säännökse sille, että miten paljon saa tulla ulos kaaresta ? Taitaa olla taas uuden otteen hakemisen aika
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • jorke
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 206
        • Kouvola

        Yhden tutun Nankangeissa lukee se M+S. Katoin kerran
        BMW e61 545 -05 Touring

        Ex. BMW e39 540 -97 Touring
        Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
        Ex. BMW e34 520 -88

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by Laakeri
          Kysytäämpä samalla toista asiaa. Kuinka leveät renkaat pitäisi lain mukaan olla 9" vanteella? Kaverilla on 225 leveät ja oli poliisi sakkoa kirjoitellessaan samalla valittanut niistä, että liian kapeat renkaat. Kuulemma muutenkin tulee liikaa ulos vanne kaaresta, vaikka kuvio on kaaren sisässä, eikä raapi renkaat mihinkään suuremmallakaan lastilla. Mitkä on muuten tarkat säännökse sille, että miten paljon saa tulla ulos kaaresta ? Taitaa olla taas uuden otteen hakemisen aika
          Suomessa katsastusmiehet yleensä käyttävät jotain ikivanhaa STRO (Suomen Traktoriliiton Rengas Opas ) kirjasta, jonka mukaan ehkä tuo 225 rengas on juuri ja juuri riittävä rengasleveys. Katsastusasemalta tai rengasliikkeestä kannattaa kysyä tuota STRO opasta ja katsoa sieltä taulukoista. Jos rengaskoko on laillinen niin ei muuta kuin kopio STRO kirjasen sivulta ja autoon mukaan. Seuraavan kerran kun näsäviisas kyttäruutu pysäyttää kaverisi niin käske näyttää sitä STRO sivun kopiota..

          Ja mielestäni ei ole mitään merkitystä kuinka ulos vanne tulee lokasuojan kaaresta. Tärkeintä on että kulutuspinta jää kaaren reunan sisäpuolelle. Ja jos esimerkiksi takana tulee takaa päin katsottuna vaikkapa katsastusmiehen mielestä liian ulos renkaat niin homman voi korjata helposti roiskeläpällä. Irroitettavalla tietysti jonka saa heti katsastuksen jälkeen pois!

          Olen kyllä joskus kuullut että joku poliisi (tai katsastusmies) olisi itkenyt tuota samaa asiaa että vanne tulee liian ulos. Mutta haluaisin nähdä lakikirjasta sen kohdan missä sanotaan että liian ulos tuleva vanne on laiton jos kerta renkaan kulutuspinta jää tarpeeksi sisälle kaarta. Joku ääliöhän sitä oli jo kerennyt perustella että liian ulos tuleva vanne on vaaralline jalankulkijoille. Vittuako kävelevät liian lähellä autoa!

          Vielä noista rengasnormeista sun muista sen verran että Saksassa kyllä on laillisia mitä uskomattomimmat rengas- ja vanneyhdistelmät. Ja siellä saa laittaa tosi leveälle vanteelle tosi kapeita renkaita ja leima tulee konttorilta. Eikä poliiseillakaan ole mitään sanomista jos kyseinen yhdistelmä on katsastettu. Ja siellä ne vetää vaan tuhatta ja sataa autobaanalla ja hyvin kestää paikat. Eli eiköhän se vähän kapeampi rengaskin toimi tarpeeksi hyvin näillä meidän paikallisilla nopeuksilla eli max 120km/h..

          Itselläni on ollut 9" vanteella 215 rengas ongelmitta ja tuttavillani jopa 205 leveä joka oli mielestäni jo turhan kapea. 10" vanteella minulla on ollut 235 rengas ongelmitta jopa talvirenkaana. Kapein rengas mitä on ollut leveällä vanteella oli 12" x 17" vanteella 255/45/17 rengas mutta toista kertaa en taatusti laita vastaavaa yhdistelmää.. kyllä hirvitti ajaa vaikka koskaan ei ollut mitään ongelmia.. 265/40/17 rengaskaan ei mennyt tuolle 12" vanteelle, ei sitten millään, mutta 255/45/17 saatiin menemään koska oli korkeampi profiili. Alunperin rengasliikkeessä suosittelivat jotain 335 leveitä renkaita ja sanoivat että jo 275/40/17 olisi liian kapea..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            http://www.autowiki.fi/index.php/Van..._vanneleveydet

            Tuolta löytyy näemmä tuo STRO normisto. 225/40-16 rengas on laillinen 9" vanteelle tuon perusteella, mutta 225/45-16 ei ole?? Ihme touhua. Pitää käydä konttorilta kysymässä asiaa. Tuota vannesettiä ei ole edes muutoskatsastettu, koska itse rengas menee sääntöjen mukaan ilman muutoskatsastusta. Pitää samalla ottaa selvää tuosta kaarien laitosta, että mikä on ite katsastusmiehen kanta on asiaan.
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Jukii
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 35
              • FIN

              Originally posted by Laakeri
              Lukeeko teillä muuten nankang ns-2:sissa kyljessä, että m+s? Itse kiinnitin huomiota tuohon merkintään. Sen mukaanhan nuo olis talvirenkaat?
              Mun 205/40/17 ns-2:sissa on ainakin toi m+s merkintä. On muuten aika liukkaat sateella
              E39 M57

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Laakeri
                http://www.autowiki.fi/index.php/Van..._vanneleveydet

                Tuolta löytyy näemmä tuo STRO normisto. 225/40-16 rengas on laillinen 9" vanteelle tuon perusteella, mutta 225/45-16 ei ole?? Ihme touhua. Pitää käydä konttorilta kysymässä asiaa. Tuota vannesettiä ei ole edes muutoskatsastettu, koska itse rengas menee sääntöjen mukaan ilman muutoskatsastusta. Pitää samalla ottaa selvää tuosta kaarien laitosta, että mikä on ite katsastusmiehen kanta on asiaan.

                ei sen parempaa tietoa asiasta ole, mutta eiköhän korkeampi profiiliset renkaat ole löysempi runkoisia, niin sen takia ei saa laittaa niin leveälle vanteelle... kai niillä leveystaulukkojen tekijöillä joku tieto on asiasta ollut. tuskin ihan hatusta vedettyjä lukuja mulla tosin oli 225/45-16 kumi 9" leveällä vanteella ja ihan hyvin pelitti... eri asia mitä konttorin setät sii
                tä tykkää.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • jonne
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 248
                  • Rusko

                  Triangle 225/45 x 17

                  Tällaiset pyörivät oman E36 328i:n alla:


                  Yllättivät kohtuullisella hiljaisuudellaan ja vetelemättömyydellään.
                  Kostean kelin ominaisuuksista ei ole suurempaa tietoa vielä...





                  Nankang NS-2
                  Nexen N3000
                  Marangoni Zeta Linea
                  Falken FK-451
                  Falken FK-452
                  Barum Bravuris
                  Hankook Sport K104
                  Pneumant P950
                  GT-Radial
                  Dunlop Sport 9000
                  Kumho Ecsta KU31
                  Fulda Carat Exelero
                  Uniroyal RainSport 1
                  Kumho KU19
                  Nokia NRY[/QUOTE]
                  Last edited by jonne; 11-09-2006, 09:21.
                  Mikä laulaen tulee, se tulee.

                  BMW E39 M5, vm. 2002

                  Comment

                  • hurtta
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 444

                    Originally posted by Laakeri
                    http://www.autowiki.fi/index.php/Van..._vanneleveydet

                    Tuolta löytyy näemmä tuo STRO normisto. 225/40-16 rengas on laillinen 9" vanteelle tuon perusteella, mutta 225/45-16 ei ole?? Ihme touhua. Pitää käydä konttorilta kysymässä asiaa. Tuota vannesettiä ei ole edes muutoskatsastettu, koska itse rengas menee sääntöjen mukaan ilman muutoskatsastusta. Pitää samalla ottaa selvää tuosta kaarien laitosta, että mikä on ite katsastusmiehen kanta on asiaan.

                    Mulla on ollut aikanaan 225/50-16 kumit 9" vanteella ja ihan hyvin toimivat. Laillisuudesta en tiedä kun en käynyt sitä keneltäkään kyselemässä eikä miliisit koskaan pysäyttäneet noiden takia.

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 983
                      • Rovaniemi

                      Originally posted by Jukii
                      Mun 205/40/17 ns-2:sissa on ainakin toi m+s merkintä. On muuten aika liukkaat sateella
                      No kyllä tuo 320 suttaapi kakkosen tappiin, ilman mitään kytkinpelleilyjä kun mutkaan antaa kaasua. Jos ei ala leikkimään niin ei nuo kuitenkaan alta lähde, eikä ne kovin holtittomat ole vaikka sutasevatkin vähän.

                      Tuo m+s merkintä kyllä pisti miettimään, pitää varmaan kokeilla, että tekeekö mitään talvella Ei raskis ostaa 215/40R17 talvikumeja, ja nuita perus 195/60R15 settejäkään kehtaa levitettyihin kaareihin uittaa, on kohtuu hirveän näköistä.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • hurtta
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 444

                        Originally posted by Laakeri
                        Tuo m+s merkintä kyllä pisti miettimään, pitää varmaan kokeilla, että tekeekö mitään talvella Ei raskis ostaa 215/40R17 talvikumeja, ja nuita perus 195/60R15 settejäkään kehtaa levitettyihin kaareihin uittaa, on kohtuu hirveän näköistä.

                        Voisinpa melkein leikkiä ennustajaa ja sanoa että kyllä noilla pärjää suolatulla ja sulalla asfaltilla talvella (=>kesäkeli) mutta oikeassa talvikelissä voipi olla nuo NS-2 suhteellisen niljakkaat vaikka niissä kuinka on M+S merkintä

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by hurtta
                          Voisinpa melkein leikkiä ennustajaa ja sanoa että kyllä noilla pärjää suolatulla ja sulalla asfaltilla talvella (=>kesäkeli) mutta oikeassa talvikelissä voipi olla nuo NS-2 suhteellisen niljakkaat vaikka niissä kuinka on M+S merkintä
                          Sama epäily myös täällä, näkeehän sen jo noista renkaista että kyseessä on pelkkä merkki renkaan kyljessä.

                          Btw, ite tilailin viime viikolla talveks uudet 225/50/16 Hakkapeliitta 4 nastat hintaan 380e sarja kotiovelle kannettuna! Tällä hinnalla juuri tullu halpiskumit enää mieleen! Tavara tuli kahdessa päivässä...
                          Halukkaille tuolta, saattavat mennä aika vikkelään...
                          ---> http://www.vannetukku.fi/product_inf...oducts_id=2169
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • Laakeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 983
                            • Rovaniemi

                            Varmistettua tietoa noista kaari ja rengashommista. Tuon STRO taulukon mukaan tosiaan se katsastusmies katsoi nuo rengas/vanne yhdistelmät. Toiseksi itselläni kun on nuo 8½ et13 vanteet 215/40R17 kumeilla E36:sessa, niin edessä, josta ei ole kaaria levitetty jäi juuri kintaalle, että riittääkö. Sanoi että levitä pienesti kaarta, että kuvio pysyy kaaren sisällä niin kelpaa. Takana, johon tehin tilaa kaariin, ei ollut mitään sanomista, vaikka itse vanne tulee rutkasti kaaresta ulos. Kunhan kuvio on kaaren sisässä niin kelpaa. Ja toki ei saa raapata mihinkään.

                            Kaverille tosiaan poliisi väitti, ettei saa tulla vanteet kaaresta ulos. Paskapuhetta. Itse otan ainakin dokumentin katsastusmieheltä sille varalle, että nuo tinanapit tulevat tinkaamaan.
                            E34 S38B38
                            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                            2gen RAM 5.9 cummins

                            Comment

                            • Ravermeister
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1508
                              • Melkeen Turkkuses

                              Originally posted by Laakeri
                              Toiseksi itselläni kun on nuo 8½ et13 vanteet 215/40R17 kumeilla E36:sessa
                              Ja noissa kumeissako riitti kantavuus E36:seen?
                              -Turku Connection-
                              HDJ80 4.2TD
                              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                              Comment

                              • Laakeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 983
                                • Rovaniemi

                                Originally posted by Ravermeister
                                Ja noissa kumeissako riitti kantavuus E36:seen?
                                Ei niissä riittäs, mutta toivon mukaan tämä jantteri ei huomaa asiaa, kun menen yrittämään muutoskatsastusta. Kyllä se niitä kumeja katteli, mutta tottapa se ei aatellu asiaa.
                                E34 S38B38
                                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                                2gen RAM 5.9 cummins

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎