zimmerman jarrulevyt
Ihmettelen tälläista ongelmaa.
F10 528 kuutoskoneinen auto.
Vaihdoin uudet jarrulevyt ja auto alkoi täristämään 140kmh-100kmh nopeuden pudotuksissa moottoritiellä.
Kulmat säädetty ja 4 tukivartta eteen vaihdettu. Alapallo tukivarret lenfölderit tukivarsineen jne..
Katsastuskonttorilla tuumivat, että zimmermann levyt on vain niin huonot, että lämpökäsittely ei ole onnistunut. Menevät lämmön noustua kieroksi? Kun ajaa 30 minuuttia, niin ilmiö alkaa tulla esille. Pienissä nopeuksissa ei esiinny.
Mitä ihmettä?
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Itse omaan kalustoon kerran vuoteen suoritan jarrujen huollon, ja ainakun auto vaihtuu niin enaimmäisenä nosturille ja jarrut lihoiksi, varsinkin joa edellisen omistaja mainostaa isoon ääneen että jarruromut on uudet. Yleenaä näin on ollutkin mutta valitettavan usein liukutapit on kuparitahnalla tai vaseliinilla völjätty vituiksi ja palat väkisin asennettu ilman että satulan runkoja on puhdistettu. Itse aina satulan rungot puhallan lasikuulakopissa puhtaiksi, sitten vain kunnon keramiikkaspayt ja kuparitahnat satulanrunkoon ja palat paikoilleen, liukutappeihin sitten ihan oikeaa jarrukumirasvaa. Onneksi on pelit ja vehkeet millä tehä
Liukutapeissa menee ehkä se 30 sekunttia per tappi kun smirgelissä on se teräsharja hommeli kiinni, ei tartte porakoneen kanssa puljailla
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostSainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan.... Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.
Leave a comment:
-
-
Sainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan. Uutta tuli ATE:n levyt (ilman reikiä), keraamisella sekoituksella olevat ATE-palat ja ATE-käsijarruosat. Pakko sanoa ääneen, että ihme rimpula tuo käsijarrumekanismi. No, toimii sekin nyt paremmin.
Eteen tuli samalla uudet FAG:n navat, vanhat oli vähän kuivat ja vasen rallatti. Takanavat hioin 100 hiekkapaperilla ja porakoneen laikalla kiiltäviksi. Napojen ja jarrulevyjen väliin vedin aivan todella ohuen kerroksen Redlinen punaista CV2-rasvaa, kun sitä sattui olemaan hyllyssä. Liukutapit pyöräytin foorumilta bongatun ohjeen mukaan porakoneella eri vahvuisia hiomapapereita vasten kiiltäviksi, meni alle 5 min per tappi. Tätä threadia lukeneena tein jonkinlaisen sekoituksen rasvojen suhteen. Jarrupalojen päihin ja taakse laitoin CRC:n keraamista rasvaa (tosi tönkköä valkoista) ja liukutappeihin ATE plastilubea. ATE:n omissa ohjeissa oli kuvattu vain, että Plastilubea pitäisi laittaa jarrupalojen päihin, mistä ne nojaa satulaan. Liukutappeihin ei ohjeiden mukaan laitettu mitään, mutta luin tietenkin ohjeet vasta, kun olin kasannut.
Siitä on ollut myös puhetta, että noita liukutappeja ei tarvitseisi edes rasvata. Tässä voi olla perää, kun vaihdoin samalla ne suojakumit, niin niissä vaikutti olevan jonkinlainen kuivavoiteluaine sekä sisä että ulkopinnoilla. Paikalleen työntäessä niiden pinnoille alkoi muodostua vaaleaa liukasta kuivaa mössöä, ehkä jotain teflon-tyyppistä? Jarruja ei oltu koskaan tässä autossa huollettu, 172 tkm mittarissa. Ihmeen hyvin ne silti vielä toimi, vaikkakin ei aivan tasaisesti ja ilman kahinoita enää. Satuloiden rautaosia sai puhdistella n. tunnin verran jokaista, että sai uudet palat mahtumaan paikoilleen ja liukumaan nätisti. Hemin vinkki puukon käytöstä ruosteen puhdistelussa oli kyllä hyvä, lisäksi porakoneen laikkaa, hiomapaperia ja viilaa. Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Homebrew View PostLaitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
Jos tärinät ovat ajoittaisia, sen pitää melkein varmasti johtua huoltamattomista/jumittavista jarruista ja todennäköisesti jumittavista satuloiden ohjureista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Homebrew View PostLaitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
Leave a comment:
-
-
Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hunt View PostJuu, muistinkin väärin. 29 tkm on pintaa jäljellä, 1000 km on vasta kulunut kun lähtötilanne oli vaihdon jälkeen muistaakseni 30 tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hunt View PostTutinoita esiintyy joten ajattelin lähteä etulevyjä vaihtamaan ja jarruja herkistelemään. Korjausohjeissa vaan käsketään vaihtamaan palat aina kun vaihtaa levytkin. Itsellä on palat vaihdettu ihan vähän aikaa sitten ja taitaa olla idriven mukaan ajomatkaa vielä jäljellä 27 tkm.
Mietin vain, että kuinka tarpeellista noiden palojen vaihto on levyn vaihdon yhteydessä. Joissakin ohjeissa tätä perusteltiin sillä, että levyt ja palat ovat kuluneet toistensa vastinpareiksi ja tällöin jos laittaa uriutuneet palat uusille levyille, niin uusiin levyihin kopioituu vanhoissa paloissa olevat urat. Kuulostaa kovin ihmeelliseltä, kun luulisi että paloista kuluvat nuo urat niin nopeasti pois ettei ne ehtisi syömään levyjä piloille. Toisaalta, jos ottaa ja vetäisee vanhoista paloista mahdolliset urat hiomapaperilla hiontapukkia käyttäen poikkisyin tasaiseksi, niin riittääkö tuo?
Toinen asia mikä mietityttää ihan mielenkiinnosta on, että onko jengillä kokemusta noista levyistä ja niiden laatueroista. Näyttää olevan levyjen hinnat alkaen 20 eurosta aina 400 euroon asti (toki keraamisten kohdalla puhutaan jo tuhansista). Mutta jos verrataan ihan peruslevyjä. Mistä nuo erot koostuvat ja onko niillä isojakin eroja? En meinannut tuollaisia 20 euron levyjä kuitenkaan laittaa, mutta onko tehty joitain testejä tms. jossa olisi eroja selvitelty?
Netti nyt on täynnä kertomuksia, että jotkut levyt ovat menneet kieroksi samantien yms. mutta näissäkin lienee pitkälti kysymys siitä, että ei olla hoidettu kieroutumisen aiheuttajaa ja tämän vuoksi levyt ovat kieroutuneet heti vaihdon jälkeen uudelleen.
TM taisi testata jarrupalat, ja niistä kyllä saatiin esille isotkin erot kestävyydessä, kulumisessa ja pysäytysvoimassa. Tämä pitkälti on seurausta jarrupaloissa käytetyistä materiaaleista, mutta jotenkin kuvittelisin että levyissä ei ihan niin suuria eroja olisi... vai onko?
Koko auton etuakselistoon kannattaa suhtautua kokonaisuutena, kun kaikki kuluneisuus vaikuttaa jollain tavalla toisiin osiin myös ja täristykseen ym. toimintahäiriöihin.
Esim. kannattaa tarkistaa samalla:
Reaktiotangot puslineen ja palloineen, pyöränlaakerit, jarrusatuloiden liukutapit ja jarrupalojen kontakti/liikkumavara satulaan/kannattimeen.
Jos ei jostain syystä halua käyttää alkuperäisiä osia esim. jarruissa, kannattaa ostaa ne laadukkaimmat tarvikkeet; Bosch, Brembo, Ferodo tms., kyllä ne tarvikeliikkeessä _yleensä_ tietää mitkä kannattaa laittaa kun kysyt.
Ja jos olet juuri ostanut hyvälaatuiset palat, joilla nyt vähän ajettu, en näe mitään syytä olla käyttämättä niitä uusien levyjen kanssa, ainakaan jos hiot ne vielä suht tasaiseksi. Itse en jaksaisi. Kyllä ne kuluu pariksi hyvinkin nopeasti, ja sitten taas joskus ne seuraavat palat muotoutuu samalla tavalla käytettyyn levyyn.
Eli kun pyöräntuenta on kaikin puolin kunnossa, ei pientä heittoa edes normikäytössä huomaa, mitä jarrulevyissä nyt aina vaan on. Voi jotkut levyt myös olla aivan suoriakin kun asennuksessa kaikki on sattunut tuurilla kohdalleenLast edited by deemu79; 04-01-2015, 11:49.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Volskier View PostE46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
Uusittu/huollettu:
-uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
-uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
-kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
-uudet koiranluut
-uudet jarruletkut
-jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
-liukutapit uusittu
-jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
-jarrunesteet vaihdettu
-takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
-etujarrulevyt uudet, brembot
-pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
-etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)
Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.
Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.
Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
Sama ongelma kesä ja talvirenkailla, joten renkaat kunnossa..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MNi View PostEnsin aattelin ettei ole mitään annettavaa näin kattavaan listaan. Muistuipa vaan mieleen 2013 loppukesä, aivan finaaliin ajetut kesägummit merkkiä edullinen alla. Nypytti kevyesti jarrutuksessa edestä. Ahdisti ja vitutti jo hiukan.
Uudet renkaat alle ja hymy naamaan --> nypytys jäi sen siliän tien. Oliko tasapainotuksesta, epätasaisesta kulumasta tai lievästä pystyheitosta kyse, en jaksanut miettiä asiaa.
Jos on mahdollista kokeilla toisella rengassarjalla niin voisi sulkea tämänkin vaihtoehdon pois.
Leave a comment:
-
Leave a comment: