Originally posted by BMW_Harrastaja
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Juspa View PostMilläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.
Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.
Leave a comment:
-
-
Milläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.
Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.
Leave a comment:
-
-
Nyt tuntuis pelaavan. Vaihdoin vielä tiivistesatsin, ois kyllä männätkin saanu olla, mutta KL ehti kiinni liian aikasin. Näillä mennään kunnes löytyy jotain kivaa tilalle. Tuli samalla koeajettua Piiiilteeman paineilmalla toimiva jarrujenilmauslaite. Vaihtui samalla sitten jarrunesteet, ei oo taidettu hetkeen vaihtaa kun oli vähän satuloiden sisäpinnoilla ruostetta. 3000 santapaperi auttoi tuohon. Toista mäntää sain puskea pihalle tunnin verran kun jäi hieman jumiin, mutta hienosti oli taas käsin liikuteltavissa kun oli uudet tiivisteet paikassa. Eikä tunnu nappaavan jarrutkaan enää kiinni kun laittaa renkaan pyörimään. Muchos Bueno. Josko seuraavaksi sitä nelipyttystä Bremboa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostPitääkö tehostin alipaineensa?Last edited by Jtin; 30-08-2014, 20:03.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jtin View PostEilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.
Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.
Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?
edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001
Leave a comment:
-
-
Eilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.
Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.
Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?
edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001Last edited by Jtin; 30-08-2014, 19:24.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by coupe320 View Postno joo ny ku muistelee jarrupalojen vaihossa(viimekesänä) niin palat ei menny ihan pohjaan oli liian "iso/leveä" se hakanen. pitää tarkastaa onko painunu nyt käytössä vai vieläkö se kanittaa.:think
Ok, myös männät voi jonkin verran ahdistaa, mutta yleensä pääsyy on noissa edellisissä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostJarrut huoltamatta, eli palat eivät palaudu irti levyiltä riittävää määrää ja näin ruostuvat todella helposti ja nopeasti kiinni.
Täydellinen herkistyshuolto ja ongelma ainakin pääosin korjaantuu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by coupe320 View Postei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat eisit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..
Täydellinen herkistyshuolto ja ongelma ainakin pääosin korjaantuu.
Leave a comment:
-
-
ei oo ennenollu vastaavaa ongelmaa missään autossa joten johtuneeko jrrupaloista vai mistä eli kun pesee auton ja ajaa talliin, seuraavana päivänä jarrun on jääny lukkoon eli oisko palat kerenny ruostuu levyihin kiinni tms. Pari päivää kun on ajamatta vasta pestyllä autolla on jarrut lukkiutunu pahasti kiinni, liikkeelle lähössä kori liikkuu pari cm mutta renkaat eisit kerrlla pamahtaa irti ja lähtee kauhee vinkuminen taka jarruista.. Vittumaista..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi se auta pelkkien satuloiden+kannattimien vaihto, koska ne pitää saattaa todella herkiksi/takeltamattomiksi(niin että myös palat liukuu kannattimilla).
Lisäksi, nyt näyttää siltä että näissä on jo sen verran ikää että pelkkä käsin hiontakaan ei enään riitä navan laippojen pinnoilla, vaan ne pitää oikeasti hioa rälläkällä/neekerintukalla.
Tästä viimeisimmästä esimerkkitapauksestakin näki kuinka pirusti jo 4-5-vuotta sitten vaihdettujen levyjen tasopinnoissa oli stanssaantunutta ruostehilsettä napojen laipoista puhumattakaan.
Eli tässäkin napojen laipoissa oli varmasti kympin/pari kiiltäviä ja todella kovia hilsepatteja, joita ei oikein enään saa täysin irti kuin neekerintukalla.
Samalla tässäkin oli taas hieman sitä ongelmaa että navan laipan renkaanpultin reikien reunat olivat hieman nousseet ja kantoivat enemmän kuin pulttien väliset alueet.
"Neekerintukalla" saa juuri sen verran tavaraa irti että myös nuo pultinreikien reunat myös tasottuvat.
Laippa vain pitää sitten puhdistaa=hioa huolella aivan navan keskiohjuriin asti. Eli tässä tavoitellaan nyt sitä että satuloista paloineen saataisiin niin herkät, että ne oikeasti palautuvat pienestäkin levyn epäkeskeisyydestä ja että sitä levyn epäkeskeisyyttä olisi maksimaalisen vähän.
Myös käytetyn levyn kulutuspinta pitää rikkoa=hioa, jotta päästäisiin eroon tämän levyn epäkeskeisyydestä johtuneesta toispuoleisesta lasittumasta ja levy uudelleen "sisäänajettua".
Tämänkin teen nykyään "neekerintukalla"+rälläkällä, mutta hion levyn vielä käsin karkealla smirkelikankaalla suorin vedoin niin että hiontakuvio on levyllä "kahdeksankulmainen".
Myös paloista kannattaa ihan pintakerros hioa karkealla hiontajäljellä(ja muistaa samalla puhdistaa+hioa kannatinta vastaavat pinnat(itse lisäksi pyöristän viilalla palojen ko.sankojen reunat hieman=eivät pure kulmalla kannatinsankojen tasoihin)
2. E38:ssa on nelimäntäiset etusatulat, avasin ne ja niiden mäntien ja sylinterien teflonmaiset pinnat vaikuttivat virheettömiltä ja tiivisteet olivat ehjät. Ne eivät kuitenkaan liikkuneet mielestäni hyvin kun pinnat oli avatessa kuivat. Puhdistin satulat sisältä ja päältä jarrukliinerillä ja kasasin männät jarruvaseliinilla. Nelimäntäisen jarrupalatapit tuskin jumittaa kun se rakenne on semmoinen, mutta voiko se pala jumittaa satulan runkoon.
3. Tuo hitaassa jarrutuksessa jumputtaminen sitten vissiin johtuu enemmän etujarruista koska suurin jarruvoimahan kohdistuu etupäähän, right?
Leave a comment:
-
Leave a comment: