Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antsah
    replied
    Ei niistä puslista tahdo väljä löytyä kun ne on kiinni autossa. Varsinkin jos paino ei ole renkailla. E39 oli ihan jäsyn tuntuiset alatukivarret, mutta kun otti irti niin huomasi, että vanhat puslat on halki. Ei tarte paljoa olla kun alkaa bemarissa vatkaamaan.

    Leave a comment:


  • baier4ever
    replied
    Originally posted by igmas View Post
    Puslat loppussa? Sisäajetiinko jarrulevyt?
    Mitä tarkoitat sisään ajolla, ei kovia jarrutuksissa heti alkuun ?

    Leave a comment:


  • baier4ever
    replied
    Jarrut olisin uusinut jokatapauksessa kun palat oli melkein loppu, ennen tuota remontin jälkeistä vatkausta alkoi kuulua klopsetta montuissa ja arvelin jonkun puslan/nivelen olevan loppu. Kävin nivelet läpi ja ainoa mikä löytyi oli apukuskin koiranluu, vaihdoin molemmat puolet uusiin ja toivoin että vatkaus johtuu näistä mutta ei

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by baier4ever View Post
    Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.
    Tukivarren puslaa siinä on väljänä. Turha jarruremontti tärinän takia.

    Leave a comment:


  • igmas
    replied
    Originally posted by baier4ever View Post
    Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.
    Puslat loppussa? Sisäajetiinko jarrulevyt?

    Leave a comment:


  • baier4ever
    replied
    Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Originally posted by Homebrew View Post
    Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
    No nyt sain aikaiseksi tehdä tälle korjaavat toimenpiteet. Tärinät siis ovat jatkuneet lievinä koko ajan, välillä voimistuen. Ensin vaihdoin eteen taaemmat alatukivarret ja reaktiotangot (Febi) ja tällä tärinät lähtivät pääosin pois. Eilen vielä vaihtui uudet jarrulevyt, palat, anti rattle clipit ja tunnistimet joka nurkkaan (ATE) ja samalla putsasin liukutapit puhtaaksi ja jarrupalojen liuku-urat viilalla kiiltäviksi. Mitään rasvoja en laittanut mihinkään väliin, saa nähdä tuleeko tämä vielä jossain kohtaa vastaan.. Männät painuivat sisään sormilla, joten tuskin niissä jumituksia on odotettavissa..Ensimmäisten kokeilujen perusteella ei täristä enää yhtään, eli eiköhän se tästä

    Leave a comment:


  • Bablo81
    replied
    Originally posted by revote View Post
    Bablo81, onko siellä joku valmis setti mikä tilata? Mistä tilasit, kehtaisitko laittaa suorat linkit kiitos
    Autoteilemann.de ja googlen kääntäjällä sivut suomeksi. Tuolta sit vaan valitsee auton merkin ja mallin niin saa osat näkyviin. Realoem.com sivulta tarkistaa osien varaosanumeroiden käypäsyyden niin pitäs osien passata. Itsellä ainakin tullu aina ne osat mitä olen tilannut eikä ole ollut sekaannuksia. Postikulutkin on 14.90€
    Last edited by Bablo81; 16-09-2015, 06:29.

    Leave a comment:


  • revote
    replied
    Bablo81, onko siellä joku valmis setti mikä tilata? Mistä tilasit, kehtaisitko laittaa suorat linkit kiitos

    Leave a comment:


  • Bablo81
    replied
    Omani e61 kun ostin niin edellinen omistaja oli juuri vaihdattanut uudet etulevyt halvimmasta päästä. Ei mennyt kauaa kun alkoi ratin vetely jarrutuksissa ja ei oikein autoa saanut pehmeästi pysäytettyä valoihin vaan aina vähän töksähtäen. Tilasin Saksasta osat, eteen Aten power disc levyt, Aten keraamiset palat + liukutapit ja tiivisteet. Taakse myös Aten levyt, Brembon palat ja tietysti putsaukset satuloihin ja napoihin. Tämän jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt. Omista kokemuksista oppinut että jarruissa ei ole järkevää rueta säästämään, ei saa muuta kuin armottoman vitutuksen
    Last edited by Bablo81; 15-09-2015, 18:19.

    Leave a comment:


  • Limit
    replied
    Originally posted by Limit View Post
    Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
    Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
    Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
    Takakäsijarrukin on ok.
    Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

    Kai siis putsautettava vielä kerran.
    - aloitettu takajarruista. Putsattu oli eikä paskaa, liukutapeissa ei ollut ruostetta.
    Takalevyt vaihdettu uusin zimmermaneihin. Oli jostakin syystä kalliimmat, mutta siis samat.
    Nyt ei täristä. Kun tätä olen pohdiskellut useamman kanssa, niin kyseisissä levyisssä voit saada heti hyvät tai huonot. 50% mahdollisuus katastrofiin ja rahojen menoon.
    Voin suositella siis vain orginaalia.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    E46:ssa Zimmermannin levyt pyörineet hiukan vajaat 100tkm taka-akselilla vailla ongelmia. Väitän myös että ongelma on muualla kuin pelkässä levymerkissä.

    Zimmermann on kuitenkin tarvikevalmistajista sieltä paremmasta päästä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Limit View Post
    Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
    Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
    Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
    Takakäsijarrukin on ok.
    Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

    Kai siis putsautettava vielä kerran.
    Siellä ei nyt ole puhdistettu napojen tasopintoja ja/tai väliin on jätetty paskaa. Levyissä tuskin on mitään vikaa.

    Leave a comment:


  • Limit
    replied
    Originally posted by herja View Post
    Pitäs jarrujen laahata aika paljon, että tuollaista vois tapahtua. Ota carrierit irti ja putsaa ne viimesen päälle, samalla liukutappien kiilloitus.
    Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
    Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
    Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
    Takakäsijarrukin on ok.
    Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

    Kai siis putsautettava vielä kerran.

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Pitäs jarrujen laahata aika paljon, että tuollaista vois tapahtua. Ota carrierit irti ja putsaa ne viimesen päälle, samalla liukutappien kiilloitus.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎