Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by TJJ View Post
    Vaikea sanoa paljon sitä heittoa oli/on, sen nyt kuitenkin selvästi näki tasapainotuskoneessa. Voin yrittää mitata heittokellolla jossain vaiheessa. Paljon sitten on jo suuri heitto?

    Mutta jos sitä on kaikissa (tosin ei ainakaan yhtä selvää ole kaikissa ollut), niin mitä se rengasliikkeen asennuksen ammattitaito asiaan vaikuttaa tai voi sille enää tehdä? Vai onko vika kuitenkin tasapainotuksessa ja siinä onkin joku juttu joka helposti menee pieleen?

    Ja mikä ihme aiheuttaa pystyheittojen muutokset, siis uutena molemmat Nexenit heitti, 500km jälkeen toinen ei heittänyt yhtään ja toinenkin aika vähän. Kun taas edellisissä Hankookeissa ei ollut uutena pystyheittoa, mutta vuoden päästä toisessa sitä olikin.
    Se kuinka "paljon" selkäheittoa saa olla on toki sekin suhteellista, eli mitä matalampi/jäykempi rengas, sitä vähemmän sitä saa olla.
    e39:ssäkin saa 205/65-15" pehmeässä kitkarenkaassa olla selkäheittoa varsinkin sisäpuolella kevyesti 7-8mm(mm.vanne tämän verran kiero), eikä se vielä tunnu pehmeäksi ajetulla alustallakaan missään, kun pahimmillaan pari/kolme milliä 19" kokoluokassa saa jo "yleistutinaa" e39:ssä...riippuen siinäkin paljon renkaan merkistä/mallista.
    Kuitenkaan tehtaalta lähtiessään todelliset selkäheitot ovat halvimmissakin Kiinalaisissa tuota millin luokkaa ja kaikki mitä on enemmän, johtuu jostain muusta(niitä kaikkein halvimpia Kiinalaisia ei ole tarkoitettukaan asennettavaksi renkaan reunan rakenteesta päätellen/ei oikein saa heitottomaksi millään).
    Se että selkäheittoa tulee renkaaseen pidemmän ajosuoritteen jälkeen johtuu joko renkaan rakenteen pettämisestä, tai yleisemmin renkaan pyörimisestä vanteella.
    Tästä syystä mm.itse merkitsen aina renkaan asennuksen jälkeen vahaliidulla
    renkaan/vanteen sisäpuolelle "kohdistusmerkit", joista voi tuon renkaan vanteella pyörimisen aina nopeasti tarkastaa.
    Kuitenkin jo muutaman senti liikkuminen saa aikaan jonkin verran epätasapainoa(hifistelyä?), mutta ennen kaikkea helposti juuri selkäheittoa.
    Heti asennuksen jälkeen oleva selkäheitto johtuu nimenomaan asennuksesta ja tässä taustalla on hieman muutakin kuin vain asentajan ammattitaidottomuus(eli vanne ei ole täysin puhdas asennuspinnaltaan tai/ja joillekkin halpisvanteille ei vain millään tunnu saavan rengasta istumaan).
    Kuitenkin, jos rengas ammutaan vain paineella toispuoleisesti vanteelle, eikä tämän jälkeen rengasta uudelleen tyhjennetä+"rullata", on se käytännössä lähes aina enemmän selkäheitolla kuin itse renkaan toleranssi/todellinen selkäheitto olisi.
    Joissan ongelmatapauksissa(lähinnä se paskainen kulunut/vanha kiinanvanne) itse olen tehnyt niin että olen pudottanut paineet hetkeksi 0.6-1.0 barin haarukkaan ja heittänyt kiihdyttelemättömän mutkaisen muutaman kilometrin lenkin, jonka jälkeen paineet +4.0bar ja sama uusiksi.
    Tämän jälkeen renkaan mallista/merkistä ja camberarvoista riippuen oikeat paineet alle.
    Useimmiten auttaa, mutta ei ihan aina ja näissä tapauksissa nämä "ongelmarenkaat" on asennettu seuraavaan autoon, mutta uusilla vanteilla.
    Nimittäin, mikäli sen selkäheiton asennuksen jälkeen niihin jättää ja ajaa normipaineilla +500km, ei se heitto enään oikein koskaan palaudu.
    Last edited by Hemi; 22-07-2013, 13:03.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      Se että selkäheittoa tulee renkaaseen pidemmän ajosuoritteen jälkeen johtuu joko renkaan rakenteen pettämisestä, tai yleisemmin renkaan pyörimisestä vanteella.

      Kuitenkin, jos rengas ammutaan vain paineella toispuoleisesti vanteelle, eikä tämän jälkeen rengasta uudelleen tyhjennetä+"rullata", on se käytännössä lähes aina enemmän selkäheitolla kuin itse renkaan toleranssi/todellinen selkäheitto olisi.
      Ei ollut pyörinyt vanteella, olen myös laittanut kohdistusmerkit. Eikä se heitto mikään suuri ollut, joten en usko rakenteenkaan pettäneen.

      Mitä tuo sinun "rullaus" käytännössä tarkoittaa, tuota rullakonetta? Minulla renkaat ammuttiin paineella vanteelle, laitettiin sitten normaali paine (2,8) ja ajettiin sitten rullakoneessa eri nopeuksilla ja tasapainotettiin. Olisiko siis pitänytkin pudottaa paineita ennen rullakoneessa ajoa? Löytyykö jostain ns. mustaa valkoisella, että noin pitäisi tehdä?
      E39 528iA

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by TJJ View Post
        Ei ollut pyörinyt vanteella, olen myös laittanut kohdistusmerkit. Eikä se heitto mikään suuri ollut, joten en usko rakenteenkaan pettäneen.

        Mitä tuo sinun "rullaus" käytännössä tarkoittaa, tuota rullakonetta? Minulla renkaat ammuttiin paineella vanteelle, laitettiin sitten normaali paine (2,8) ja ajettiin sitten rullakoneessa eri nopeuksilla ja tasapainotettiin. Olisiko siis pitänytkin pudottaa paineita ennen rullakoneessa ajoa? Löytyykö jostain ns. mustaa valkoisella, että noin pitäisi tehdä?
        Jaa`a, sitä en tiedä löytyykö mustaa valkoisella(eli kuuluuko asennusliikkeen perusproseduuriin), mutta jos/kun selkäheutto-ongelmaa on, kannattaa tuo rullaus renkaan päälle ampumisen jälkeen tehdä tyhjälle renkaalle ensin.
        Eli juuri sen verran että ei ihan lähde uudelleen vanteelta...kilo sisään...rullaus...normaalipaine...rullaus.
        Voi olla hifistelyä, mutta jos/kun käyttää tasapainokoneessa välillä, huomaa että selkäheitto useinkin selvästi pienenee enemmän näin, kuin saman sarjan "päälleammutuilla".
        Näin siis ihan asiakkaana sivusta seurattuna ja hommassa varmasti on lisäksi asentajan ammattitaidon tuomaa "näppituntumaa".
        Eli toisissa paikoissa vain saadaan selkäheitot minimiin, kun taas jossain ei millään(=renkaan vika=varsinkin jos merkki/malli ei ole omassa edustuksessa/anna parasta katetta).
        Itse olen tässä vuosien aikana sadat eri setit saanut kuitenkin aina lopulta hyväksyttävään ja e39:kin toimivaan selkäheiton tasoon(merkistä ja mallista riippuen, poislukien halvimmat kinkit ja Marangonit), mutta kuten jo aiemmin totesin, joskus se on vaatinut jopa eri rengas/vanneparia, ennen kuin homma on onnistunut hyväksytyllä tasolla.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Jaa`a, sitä en tiedä löytyykö mustaa valkoisella(eli kuuluuko asennusliikkeen perusproseduuriin), mutta jos/kun selkäheutto-ongelmaa on, kannattaa tuo rullaus renkaan päälle ampumisen jälkeen tehdä tyhjälle renkaalle ensin.
          Tuon alla olevan linkin rullakoneen ohjekirjassa sanotaan, että renkaan maksimipaine rullauksessa 1,6-2 baria. En sitten tarkemmin katsellut oliko siinä minun renkaisiin käytetyssä nuo sivurullat. Mutta alkaa näyttää siltä ettei rullausta tehty oikein, vaan renkaissa oli liikaa painetta. Pitäisiköhän laittaa vararenkaita ja pumppu kyytiin ja lähteä ajelemaan 1,5 barin paineilla pieni lenkki...

          E39 528iA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by TJJ View Post
            Tuon alla olevan linkin rullakoneen ohjekirjassa sanotaan, että renkaan maksimipaine rullauksessa 1,6-2 baria. En sitten tarkemmin katsellut oliko siinä minun renkaisiin käytetyssä nuo sivurullat. Mutta alkaa näyttää siltä ettei rullausta tehty oikein, vaan renkaissa oli liikaa painetta. Pitäisiköhän laittaa vararenkaita ja pumppu kyytiin ja lähteä ajelemaan 1,5 barin paineilla pieni lenkki...

            http://www.finntest.fi/catalog/34/pr...124/AH60030000
            Siis tuossa nyt tarkoitetaan maksimipainetta kertarullaukselle, mutta jos "hifistellään" niin tuo "Stage3" rullaus varmistaa kyllä vanteelle nousun varmemmin(siis mikäli vanteessa on paljon asennuspinnassa kumipaskaa ja/tai kyseessä on jokin halvin "kinkkikumi".)

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Se kuinka "paljon" selkäheittoa saa olla on toki sekin suhteellista, eli mitä matalampi/jäykempi rengas, sitä vähemmän sitä saa olla.
              Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?
              E39 528iA

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by TJJ View Post
                Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?
                Mitäs kaikkea huoltoa olet tehnyt sille takapäälle? Voisko nyt sitten renkaat sulkea pois tuosta tutina yhtälöstä?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by janke View Post
                  Mitäs kaikkea huoltoa olet tehnyt sille takapäälle? Voisko nyt sitten renkaat sulkea pois tuosta tutina yhtälöstä?
                  Mutta tutinaa ei ollut ennen kuin vaihdoin uudet renkaat. Siis ainakaan mitään tuollaista selvää ja jatkuvaa kuten nyt. Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..

                  Onhan minulla vielä 16" renkaat/vanteet tallessa, täytyy testailla niilläkin.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..
                    Eipä tapahtunut oikein mitään. Kuskin penkki tutisee yhä, matkustajan penkki ei juurikaan (tai se ehkä väheni), ratissa ja auton etupäässä ei ole tutinaa/ratin heilumista/tärinää.

                    Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eipä tapahtunut oikein mitään. Kuskin penkki tutisee yhä, matkustajan penkki ei juurikaan (tai se ehkä väheni), ratissa ja auton etupäässä ei ole tutinaa/ratin heilumista/tärinää.

                      Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
                      Toivottavasti keksit tuohon "penkkien" tutinaan jotain, niin yritän myöskin jotain tehdä asian eteen Edelleen olisi se kardaanin rättinivel laatikossa ja tukilaakeri myös, mutta en tiedä onnistunko itse vaihtamaan ne, tai onnistunko vastaavasti saamaan lisää tutinoita.:think Pitikö se CV-nivel ottaa irti kunnollista puhdistusta ja rasvausta varten?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
                        Mielestäni kuskin penkin tutina väheni nyt eikä ole enää täysin jatkuvaa, vieläkään ei ole ongelmia ratissa. On tuo ihmelaite. Tuossa pitääkin laittaa huonommat renkaat eteen?

                        Alan jo epäillä, että nuo 245 leveät renkaat jotenkin rikkoi E39:n "harmoonisen balanssin" ja nyt kyse on taas jostain henkimaailman asioista voimansiirrossa.

                        Ehkä hiekkasäkki jossain paikassa auttaisi. Kokeilen nyt kuitenkin auton pesua ja tukevaa ateriaa, ehkä sekin jo auttaa. :think

                        edit. tuossa vaihdon yhteydessä heilutin kuskinpuoleista vetoakselia muutamia kertoja sisään/ulos, ehkä se olikin tuo joka vaikutti. Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
                        Last edited by TJJ; 23-07-2013, 17:38.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
                          Uudet tarvikkeet vai vanhoihin original teile nivelet?

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Uudet tarvikkeet vai vanhoihin original teile nivelet?
                            Ei niihin saa ostettua niveliä erikseen. Eli uudet rasvat ja kumiosat vain ja vaihto eri puolille. Tuohon tyyliin:
                            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                            Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by TJJ View Post

                              Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
                              Ei auta kuin kokeilla.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Mutta tutinaa ei ollut ennen kuin vaihdoin uudet renkaat. Siis ainakaan mitään tuollaista selvää ja jatkuvaa kuten nyt. Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..

                                Onhan minulla vielä 16" renkaat/vanteet tallessa, täytyy testailla niilläkin.

                                Siis renkaat ovat ihan ok, jopa hyvät, jolloin ongelma ei johdu suoranaisesti niistä.
                                Se on kuitenkin fakta että erilaiset renkaat vaikuttavat hyvinkin voimistavasti tai vähentävästi tähän jarruista johtuvaan tutinaan, samoin kuin oikeasti jarruista johtuvaan flatpot ilmiöön(tämä usein laitetaan renkaan syyksi, vaikka tässäkin kyse usein on jarruista).
                                Myös takapään vetari ja vakionopeusnivelestä johtuviin tutinoihin alla olevalla renkalla ja sen mallilla on merkitystä, niin ihmeelliseltä kuin se voi kuulostaakkin(kyse on koko voimalinjan resonassista ja sen vaimennuksesta).
                                Kuitenkin, tuo 0.7-1.0mm:n selkäheitto on aivan normaali tai jopa vähemmän ja löytyy käytännössä joka renkaasta, eikä sillä ole vaikutusta edes e39:ssä.
                                Vetarien kunnon saat testattua kun nostat perän ilmaan perämurikan alta niin että molemmat nurkat roikkuvat vapaasti.
                                Pyörittele renkaita hetki, laske auto alas ja heitä lenkki. Mikäli tutinat poistuu hetkeksi tai selvästi muuttuvat, on ongelma takeltavassa vetarissa(eli tässä nyt varmaan pitää lähteä vain poissulkemaan jos ongelma itsessään ei selviä)?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎