Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E.K.
    replied
    ...ja mulla täristi ihan vitusti pari viikkoa sitten 80-100km/h, kun laitoin oman kevytperäkärryn auton perään(ja kahdella eripainosella kuormalla). Tärinät sit loppu kärryn jäätyä pihaan. Ja samaa kärryä vedetty 4 vuotta ilman tärinöitä aikasemmin....

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Mystisiä vehkeitä. Mun toukassa kaikki mahdolliset väljistä nivelistä päin helvettiä kuluneisiin/ruostuneisiin jarrulevyihin ja muutenkin huoltamattomiin jarruihin, mittarissakin ihan riittävästi metrejä. Nyttemmin väljät nivelet vaihdeltu uusiin samoin uudet levyt ja palat. Eikä tuo ole siltikään tärissyt kuin kerran viime talvena kun jääradalla jäi lunta vanteisiin. :think

    Leave a comment:


  • tumppi$
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    No joo, ehkäpä Iltahuuto on tosiaan ihan paikallaan.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Etkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?
    Oli kovat taistelut.

    Leave a comment:


  • tumppi$
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.
    No näinhän se aivan varmasti olisi ollut monessa muussakin tapauksessa nopein, helpoin ja varmin tapa päästä tärinöistä. Lisäksi monen kuskin hermotkin olisivat takuulla paremmassa kunnossa...
    Etkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Paraneeko vaihtamalla?
    Paranee.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.
    No, mikäs nyt on? Paraneeko vaihtamalla?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Ei edes tuhansilla euroilla.
    Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.

    Leave a comment:


  • tumppi$
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Itse asiassa kaikkien muidenkin autojen jarrut vaativat huoltoa ja niiden huolto on ihan huolto-ohjelmassa, vaikka usein käytännössä juuri se kohta huolloissa on tarkoittaa valohoitoa.
    Juu, tässä on aivan varmasti yksi suurimmista syy-seuraussuhteista. Jos nyt mietin vaikkapa tuota omaa kiesiäni, niin kahdeksan vuoden omistussuhteen aikana en ole kertaakaan nähnyt tehtävän siihen jarruhuoltoa minkään korjaamon toimesta. En edes uusien levyjen ja palojen vaihdon yhteydessä. (siis edes sitä erillistä laskutusta vastaan) Vuosien kuluessa tietenkin "kerrannaisia" tulee koko ajan lisää ja tuohon soppaan kun vielä lisätään muutama väljä pusla/nivel, niin pelkkä vian selvittely on jo yhtä taistelua ja menee helposti osien summittaiseen vaihteluun, eikä vika ole edelleenkään poistunut.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eipä ollut minun TIS-versiossa.. Tuolla on E39:n jarrulevyistä juttua ja mainittu Volvon arvot joista nyt jotain voinee päätellä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=560071
    Siis tottahan toki tehtaalla on jokin toleranssi tähänkin olemassa, mutta tutina-alttiudesta se ei vain kerro e39:ssä käytännössä yhtään mitään.
    Eli ei ole olemassakaan mitään mittaa levyn heitosta jolla tutina alkaa tai loppuu.
    Joissakin yksilöissä saa levy heittää jopa puoli milliä eikä tutinaa ole lainkaan(ei edes jarrutuksessa), kun joku yksilö/nurkka taas ei kestä levyssä puolen kympinkään heittoa.
    Eli se on ihan kiinni siitä kuinka hyvin palat levyltä aukeaa.
    Sitten kun tähän lisätään se että alustan kulloisestakin kunnosta riippuen ongelma "lyö läpi" enemmän tai vähemmän....riippuen kulloisestakin rengastuksesta/vannekoosta....riippuen alla olevista alustakulmista.
    Jopa käytetyt jarrupalat vaikuttaa ongelmaan, eikä tähän vaikuta palojen hinta.
    Kyse on siis satuloiden/palojen palautumisesta ja sitä kautta palojen laahaamisesta levyyn, ei niinkään levyn heitosta itsessään.
    Ok, mitä vähemmän levy heittää, sitä vähemmän palojen pitää palautua ja loitota levystä irti, mutta se on fakta että koska täysin heitottomaksi ei levyä saa, on palojen/satuloiden liikkuvuus ensisijaisen tärkeää.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?
    Eipä ollut minun TIS-versiossa.. Tuolla on E39:n jarrulevyistä juttua ja mainittu Volvon arvot joista nyt jotain voinee päätellä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=560071

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
    Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
    Itse asiassa kaikkien muidenkin autojen jarrut vaativat huoltoa ja niiden huolto on ihan huolto-ohjelmassa, vaikka usein käytännössä juuri se kohta huolloissa on tarkoittaa valohoitoa.
    e39:ssä vain tuo akselistorakenne kun on tuollainen ja jousittamattomat massat todella kevyet, engelma realisoituu paljon herkemmin kuin monessa muussa merkissä/mallissa.
    Kutoskoneisissa e39:ssä toki se tosiseikka että satulat ovat alumiinia ja kannattimet terästä, ei ainakaan vähennä huollon tarvetta korroosioalttiuden vuoksi.
    Ongelma on nyt vanhemmiten ihan arkipäivää, mutta aikoinaan esim.oma e39 alle 20tkm ajettuna osoitti jo ensimmäisiä merkkejä ko.ongelmasta (joka siten pitkälti poistui M5 jarruilla).
    Eli nykyisin itselle tuleva käytännössä jokainen e39 vaihdokki pitää pistää täyteen jarrujen läpikäyntiin ja kyllähän se joskus on kuin imuvuotojen etsimistä, eli töitä saa tehdä että ongelma kokonaan poistuu.
    Tosin jos ongelma ei ole vanteessa/renkaassa, niin käytännössä aina se löytyy lopulta jarruista, vaikka usko meinaa välillä loppuakkin.
    Pahimmiillaan ollaan pistetty vähän ajetuin purkuosin joku nurkka kokonaan vaihtoon, kun mikään muu ei ole auttanut kuin 90%:sti.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
    Eikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Volskier View Post
    Neekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
    Ongelma on siinä että heittokellolla saat AINA jonkinlaisen heiton mitattua levystä, mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
    Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
    Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
    Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
    "Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
    Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Nämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
    Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.

    Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.
    Se on syy varmaan tässä e39:ssä oleva ylivertainen alustan rakenne minimaalisine jousittamattomine massoineen ja juuri sopivasti ominaisvärähtelevä kori akselistorakenteineen johon pyörien ja jarrujen sekä voimalinjan kautta aiheutuu nämä ah niin vittuuumaiset resonanssit

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎