Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Playpig
    replied
    Kunnostin sigun auton satulat uusilla tiivisteillä ja liukutappien suojakumeilla. Nyt on pariin kertaan jarrut ilmattu ja edelleen tuntuu, että jotain häikkää jarruissa on. Polkimen ensimmäiset sentit on todella pehmeitä, eikä jarruta juuri yhtään. Enemmän kun painaa niin alkaa kyllä ottamaan hyvin eikä täristä tai muutakaan outoa. Jarrupoljin ei myöskään valu kun paikallaan polkee. Vieläkö siellä voi olla ilmaa, vai onko pääsylinteri rikki tai vuotaa jotenkin? Vai vienkö liikkeeseen ilmaukseen...

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Mitenkä herkästi männän pitäisi liikkua?

    Kun laitoin seiskasta etujarrut kasaan, ei mäntä liikkunut herkistelyn jälkeen käsin, vaan liimapuristimella painoin männän sisään. Herkistelyllä tarkoitan männän ulos pumppaamista ja putsausta vesihiomapaperilla. Satulan kannattimet hiekkapuhalsin ja palojen liukupinnat koneistin suoraksi, oli kulunut muutaman kympin montulle.

    Jos tuo ei riitä niin tarvii ottaa uudestaan auki ja hommata tiivistesarjat ym.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Liukutappien rasvaukseen semmonen kommentti että olen laittanut rasvaa jos sitä on käsien ulottuvilla ollut ja jos ei ollut en laittanut.. jarrujen toimintaan ei havaittavaa vaikutusta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Omaan vessaan juuri takajarrut uusittiin kokonaan.Uusien liukutappien mukana tuli myös rasvat,joten...
    Laitoit tarvikemalliset tapit? Minä ostin ATE:n liukutapit eikä tullut rasvaa mukana, joten...

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Omaan vessaan juuri takajarrut uusittiin kokonaan.Uusien liukutappien mukana tuli myös rasvat,joten...

    Jarrupalojen hahloja en lähtisi kunnon puhdistuksen jälkeen rasvaamaan millään."Avonaisina" niihin jää kaikki pöly ja kura kiinni.Umpinaiset liukutapit taas ei paskasta jumita.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
    Kysytään toisinpäin, eli mitä haittaa niiden rasvaamisesta on?

    Leave a comment:


  • samsa87
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
    No näköjään kun nyt luki topiccia taaemmas. En vielä oo 39:n jarruja joutunut purkamaan. Näissä ei vissiin sit liukutapissa ole o-rengasta?
    Se tuskin rasvaamatta liikkuu..

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by samsa87 View Post
    Liukutappeihin ehdottomasti rasvat.
    Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.

    Leave a comment:


  • samsa87
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Näin ajattelinki että ois parasta. Debattia ollut paljon tästä liukutappien voitelusta. Itse ajattelin jättää liukutapit kuiviksi, mutta kannattaako nuo palojen liukupinnat rasvata jollain? :think
    Liukutappeihin ehdottomasti rasvat.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Kannattaa. Nopeastihan ne pari kriittistä pintaa puhtaaksi raaputtaa...
    Näin ajattelinki että ois parasta. Debattia ollut paljon tästä liukutappien voitelusta. Itse ajattelin jättää liukutapit kuiviksi, mutta kannattaako nuo palojen liukupinnat rasvata jollain? :think

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Kunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?
    Kannattaa. Nopeastihan ne pari kriittistä pintaa puhtaaksi raaputtaa...

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Kunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?

    Leave a comment:


  • N.u.t
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko noihin jarrujen liukupintojen rasvaukseen löytynyt mitään uutta ja ihmeellistä (kunnolla pysyvää) ainetta?

    Minulla oli aikaisemmin CRC:n keraamista tahnaa, ne näytti sailyvän kohtuullisen hyvin. Tammikuussa laitoin taakse uudet osat ja nyt laitoin CRC:n kuparitahnaa, nyt 3kk myöhemmin purin jarrut eikä sitä ollut yhtään jäljellä muualla kuin jossain koloissa ja hiukan palojen takana. Liukupinnoissa (siinä carrier-osassa) oli jo selvä ruoste. Laitoin nyt taas tuota keraamista tahnaa.

    Sitten olisi vielä kolmas CRC:n jarrutahna, mutta se näyttää ihan tavalliselta kelllertävältä rasvalta. En ole sitä testannut tuossa käytössä.

    En oikein tajua tätä juttua, rasvata nuo pitäisi ihan BMW:n ohjeenkin mukaan, mutta eihän tuolla mikään näytä pysyvän. Eikä kuitenkaan huolto-ohjelma kehoita 1-2kk välein jarruja purkamaan...
    Miksi sinne pitäisi laittaa jotain ?
    Kuparitahna ainaki kerää vain kaiken paskan itseensä. Puhdistaa vain kaiken ylimääräisen pois, eikä laita mitään.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by pro_tinnitus View Post
    Itsellä oli jarrutuksessa tuota tutinaa jarrupolkimessa ja tärinää ratissa. Levyjen ja palojen vaihdolla joka nurkkaan poistui...
    Kunnes palat ja levyt lasittuvat/kiilloittuvat ja tutinat alkavat uudelleen?

    Leave a comment:


  • pro_tinnitus
    replied
    Itsellä oli jarrutuksessa tuota tutinaa jarrupolkimessa ja tärinää ratissa. Levyjen ja palojen vaihdolla joka nurkkaan poistui. Tosin satunnainen jarrujen vinkuminen kylmänä jäi tuosta seurauksena. Mikähän osa noissa jarruissa vinkuu? Zimmermanin levyt ja palat sekä boschin käsijarruhihnat.
    Last edited by pro_tinnitus; 26-04-2014, 19:49.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎