Originally posted by TJJ
View Post
e39:ssäkin saa 205/65-15" pehmeässä kitkarenkaassa olla selkäheittoa varsinkin sisäpuolella kevyesti 7-8mm(mm.vanne tämän verran kiero), eikä se vielä tunnu pehmeäksi ajetulla alustallakaan missään, kun pahimmillaan pari/kolme milliä 19" kokoluokassa saa jo "yleistutinaa" e39:ssä...riippuen siinäkin paljon renkaan merkistä/mallista.
Kuitenkaan tehtaalta lähtiessään todelliset selkäheitot ovat halvimmissakin Kiinalaisissa tuota millin luokkaa ja kaikki mitä on enemmän, johtuu jostain muusta(niitä kaikkein halvimpia Kiinalaisia ei ole tarkoitettukaan asennettavaksi renkaan reunan rakenteesta päätellen/ei oikein saa heitottomaksi millään).
Se että selkäheittoa tulee renkaaseen pidemmän ajosuoritteen jälkeen johtuu joko renkaan rakenteen pettämisestä, tai yleisemmin renkaan pyörimisestä vanteella.
Tästä syystä mm.itse merkitsen aina renkaan asennuksen jälkeen vahaliidulla
renkaan/vanteen sisäpuolelle "kohdistusmerkit", joista voi tuon renkaan vanteella pyörimisen aina nopeasti tarkastaa.
Kuitenkin jo muutaman senti liikkuminen saa aikaan jonkin verran epätasapainoa(hifistelyä?), mutta ennen kaikkea helposti juuri selkäheittoa.
Heti asennuksen jälkeen oleva selkäheitto johtuu nimenomaan asennuksesta ja tässä taustalla on hieman muutakin kuin vain asentajan ammattitaidottomuus(eli vanne ei ole täysin puhdas asennuspinnaltaan tai/ja joillekkin halpisvanteille ei vain millään tunnu saavan rengasta istumaan).
Kuitenkin, jos rengas ammutaan vain paineella toispuoleisesti vanteelle, eikä tämän jälkeen rengasta uudelleen tyhjennetä+"rullata", on se käytännössä lähes aina enemmän selkäheitolla kuin itse renkaan toleranssi/todellinen selkäheitto olisi.
Joissan ongelmatapauksissa(lähinnä se paskainen kulunut/vanha kiinanvanne) itse olen tehnyt niin että olen pudottanut paineet hetkeksi 0.6-1.0 barin haarukkaan ja heittänyt kiihdyttelemättömän mutkaisen muutaman kilometrin lenkin, jonka jälkeen paineet +4.0bar ja sama uusiksi.
Tämän jälkeen renkaan mallista/merkistä ja camberarvoista riippuen oikeat paineet alle.
Useimmiten auttaa, mutta ei ihan aina ja näissä tapauksissa nämä "ongelmarenkaat" on asennettu seuraavaan autoon, mutta uusilla vanteilla.
Nimittäin, mikäli sen selkäheiton asennuksen jälkeen niihin jättää ja ajaa normipaineilla +500km, ei se heitto enään oikein koskaan palaudu.
Comment