Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
    Tiellä ei ole väliä onko uutta vain vanhaa asfalttia niin aina penkit tutisee 60-xxx kmh välillä.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6222
      • Helsinki

      Originally posted by TJJ View Post
      Mutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
      No huhuhuh....Tuossa kohtaa vaihtaisin autoa jo, jos pitkää on jatkunut.
      Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Originally posted by Sädde View Post
        No huhuhuh....Tuossa kohtaa vaihtaisin autoa jo, jos pitkää on jatkunut.
        Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.
        Ei kannata vaihtaa.. joku foorumilainen ostaa sen jälleen ja ihmettelee samoja ongelmia Eli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6222
          • Helsinki

          Originally posted by janke View Post
          Ei kannata vaihtaa.. joku foorumilainen ostaa sen jälleen ja ihmettelee samoja ongelmia Eli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
          No joskus itselläkin ollut pientä tuollaista vikaa, mutta se on mennyt vanhuuden piikkiin, siis iskari, jouset, jarrut jne korjattu...Mutta silti oli pientä tutinaa.
          Mutta on se hyvä selvittää mitä on vikana, siitä
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11181
            • Oulu

            Originally posted by Perlenbacher View Post
            Korimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.

            Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.

            Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:

            -Kardaani tukilaakereineen
            -Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
            -Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
            -Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
            -Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää

            Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.

            Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?
            Mulla muovissa aaltoilevan tutinan aiheutti etupyörien laakerit. Tosin mulla heilu myös ratti. Ilmassa pyöritellessä ei tuntunu väljää, mutta reilusti mutkaan kantatessa levy otti satulaan. Tämän jälkeen piti vielä levytkin uusia, kun ne oli menny mutkalle.

            Mutta kuukauden jälkeen tuntuu tutinaa perseessä kun ajaa auton lämpimäksi. Epäilin voimansiirtoa, eli perä ilmaan, renkaat pois ja vitonen silmässä kaasua. Sama tutina jatkui. Ei tuntunu alla kontatessa perässä eikä takatukivarsissa, eli kai tuon tälläkertaa aiheuttaa kardaanin tukilaakeri :think:

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              Kiitos, täytyykin vaihtaa myös toinen laakeri ja puslat alatukivarsiin samalla vaivalla. Ratti nimittäin vispaa kyllä kun tärinä-aalto iskee.

              Ittellä ei penkkien tutina muuttunu laisinkaan kun vaihdoin kardaanin ja keskilaakerin, eli vika tuskin siellä, luulis ainakin muuttuneen.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by TJJ View Post
                Ei niihin saa ostettua niveliä erikseen. Eli uudet rasvat ja kumiosat vain ja vaihto eri puolille. Tuohon tyyliin:
                Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
                Tarvitseeko kumit uusia jos vanhat ehjät? Eli vanhat auki ja puhdistus, uudet vaseliinit ja takaisin nippuun.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Tarvitseeko kumit uusia jos vanhat ehjät? Eli vanhat auki ja puhdistus, uudet vaseliinit ja takaisin nippuun.
                  Ei kai niitä pakko ole uusia, kyllähän ne vanhat kai auki saa ehjänäkin. Tiedä sitten miten hyvässä kunnossa ne ovat, siis lähinnä se pakoputken lähellä oleva.
                  Korjaussarjassa tulee myös uuden päätylaipat (2kpl/akseli), ne voi olla jumissa laakerin rungossa. GKN:n osia näyttävät olevan:


                  Laipat pitäisi tiivistää Hylomarin aineella, sitä tulee alkuperäisen korjaussarjan mukana hyvin pieni tuubi. Motonetistä sitä saa:
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Vetarit ja perä vaihdettu, kardaania tutkittu eikä siinä ollut mitään vikaa. Tutinat väheni, mutta edelleen ratti tärisee ~120 vauhdissa. Ei tosin ihan aina.

                    Ideoita? Pitäisiköhän tehdä adapteri jotta saisi porakoneella pyöritettyä etunapaa, näkisi jos alkaa siinä jo vatkaamaan?

                    Comment

                    • Fahrenheit
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2012
                      • 58
                      • TKU

                      Sellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.

                      Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
                      Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?
                      sigpic

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        Originally posted by Fahrenheit View Post
                        Sellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.

                        Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
                        Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?
                        E28:sta on sen verran helppoa löytää tärinän aiheuttaja, että siihen ei juuri neuvoja tarvita.
                        - kokeile toisia renkaita+vanteita
                        - jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
                        - takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
                        - etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Fahrenheit
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2012
                          • 58
                          • TKU

                          Originally posted by kaol View Post
                          E28:sta on sen verran helppoa löytää tärinän aiheuttaja, että siihen ei juuri neuvoja tarvita.
                          - kokeile toisia renkaita+vanteita
                          - jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
                          - takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
                          - etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.
                          Näköjään toisilla renkailla ei täristä samallalailla. Kumma kun ei Vianorilla sanoneet mitään, että olisivat kierot. Täristävät ovat edessä 215/65 ja takana 225/60 kun taas ei täristävät ovat 195/70. Voiko tuo renkaiden leveys kuormittaa jotakin osaa enemmän, että alkaisi vapista?
                          Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
                          Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.
                          sigpic

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            Originally posted by Fahrenheit View Post
                            Näköjään toisilla renkailla ei täristä samallalailla. Kumma kun ei Vianorilla sanoneet mitään, että olisivat kierot. Täristävät ovat edessä 215/65 ja takana 225/60 kun taas ei täristävät ovat 195/70. Voiko tuo renkaiden leveys kuormittaa jotakin osaa enemmän, että alkaisi vapista?
                            Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
                            Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.
                            Ei renkaan koolla ole merkitystä täristykseen. Joko vanteessa tai renkaassa on heittoa.
                            Eikä olisi alkuunkaan ensimmäinen kerta, kun Vianorilta saa huonoa palvelua.

                            Kokeile pyöritellä renkaita käsin yksi kerrallaan. Eiköhän sen silmällä erota missä pyörässä heitto on.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by kaol View Post
                              Ei renkaan koolla ole merkitystä täristykseen.
                              On sillä kuitenkin jonkin verran.
                              Erityisesti renkaan rakenteella on merkitystä mutta myös vanneloolla nimenomaan silloin kun nämä tutinaongelmat ovat tätä jarru+napa+vannelähtöistä(kuten ne oikeasti 90%:sti ovat).
                              Toinen renkaan rakenne vaimentaa tuota jarruista/navoista syntyvää pyörän ajosuuntaista eteen/taakse resonanssia, joka sitten tuntuu autossa aurinkolippoja ja penkkiä tutisuttavana ja usein jaksottaisena resonanssina.
                              Eli resonanssi syntyy kun rengas vatkaa ajaessa muutaman millin ajaessa eteen ja taakseppäin ja nyt riippuen renkaan rakenteesta, välttäen tai vaimentaen(eli myös flat spot ilmiö useimmiten jarrulähtöistä, johon eri tyyppiset renkaat reagoi eri tavoin).

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
                                Nyt on vaihdettu uudet vetoakselit, eBaysta ostettu, kiinakuraa ne taitaa olla. Joten täytyy huoltaa vanhat, jotta ne on valmiina kun noista leviää haitarikumit ensi talvena...

                                Tiedä sitten mitä tutinoille tapahtui. Testilenkillä ei tutissut, mutta se nyt ei vielä mitään todista. Muutaman päivän sisällä asia selvinnee.

                                Vanhoissa vetoakselissa tuntuu nivelissä selvää jumittamista. Täytyy lähipäivinä avata ne ja tutkia miltä laakerit ja rasvat näyttää.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎