Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ihmettelen sitä kovasti, kun mulla on varmaan foorumin pommein e39, niin kaikkea muuta tärinää ja levottomuutta autosta löytyy, mutta rattiin ei tunnu mitään tärinää/vapinaa:think Mullahan on vielä muutama v.sitten ostetut motonetin jarrulevytkin ja kerran olen ne vaan herkistellytkin. Ei voi käsittää
    Jospa sinulla on värinänvaimennin yhä kunnossa... Niin, ohjauspylvään alla muuten on sellainen, varmaan joku insinööri on optimoinut viikkokausia sen avulla jotain tiettyä tärinää/värinää pois, olisi kiva tietää mitä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Hyvin maltilliset auraukset edessä. Ei vaikuta tärinöihin nyt ainakaan. Toki ohjauksesta saa herkemmän kun vetää nollaan mutta rauhattomamman myös.
    Näin varmaan on.

    Ihmettelen sitä kovasti, kun mulla on varmaan foorumin pommein e39, niin kaikkea muuta tärinää ja levottomuutta autosta löytyy, mutta rattiin ei tunnu mitään tärinää/vapinaa:think Mullahan on vielä muutama v.sitten ostetut motonetin jarrulevytkin ja kerran olen ne vaan herkistellytkin. Ei voi käsittää

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo,Ei autosi kulmissasi ole mitään vikaa, mutta mites toi auraus edessä, kun sinulla on harvinaisen pystyssä noi kamppaarit, niin auraus ehkä voisi olla ~0.00? Sitä en sitten tiedä, että onko sitten mitää käytännön merkitystä:think Tärisikö ratti ennen suuntausta? Meinasin myös ehdottaa samaa mitä TJJ että jos hammastangon uusiminen ei auta... niin,niin sitten... vaikka uudet lamput?
    Hyvin maltilliset auraukset edessä. Ei vaikuta tärinöihin nyt ainakaan. Toki ohjauksesta saa herkemmän kun vetää nollaan mutta rauhattomamman myös.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Joo,Ei autosi kulmissasi ole mitään vikaa, mutta mites toi auraus edessä, kun sinulla on harvinaisen pystyssä noi kamppaarit, niin auraus ehkä voisi olla ~0.00? Sitä en sitten tiedä, että onko sitten mitää käytännön merkitystä:think Tärisikö ratti ennen suuntausta? Meinasin myös ehdottaa samaa mitä TJJ että jos hammastangon uusiminen ei auta... niin,niin sitten... vaikka uudet lamput?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Voisiko? Nekin vaihdoin Zimmermann->Meyle eikä vaikuttanut mitään.
    No ei se ainakaan parempaan mennyt, käytä kometilla tarkastuksessa

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Voihan niissä oli tasapainotuksessa vikaa vaikka ei olisikaan heittoa.
    Voisiko? Nekin vaihdoin Zimmermann->Meyle eikä vaikuttanut mitään.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Sulla on edelleen tarvikelevyt. Voihan niissä oli tasapainotuksessa vikaa vaikka ei olisikaan heittoa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Oletko vertaillut miten paljon jarrut laahaa veljesi autossa vs. sinun auto?
    Enpä ole, siinä tosin on 324mm jarrut mutta kaipa sitä voisi kokeilla.

    Hammastanko on aika hapokkaan hintainen, mutta ei kai se tässä konkurssissa enää tunnu.

    Ilmojen kylmettyä on flat spot ilmiökin vähentynyt...?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ongelma: Ratti täriseen tiheällä nopealla tahdilla 110-130km/h vauhdissa. Melkein aina, mutta jostain syystä välillä katoaa kokonaan. Välillä tärinä on voimakkaampaa välillä miedompaa. Ratti ei vatkaa, vain tärisee.
    Ettei vika vaan kuitenkin olisi jarruissa ja tasopinnoissa

    Mutta joo, mitä jos vaihtaisit vielä hammastangon? Eikös kaikki muu olekin sitten jo vaihdettu? Kai teoriassa ABS:ien hydrauliikkayksikön vikakin voisi olla mahdollinen, en tarkoita ABS:ien napsuttamista vaan jos se jättää jarrut hiukan päälle. Oletko vertaillut miten paljon jarrut laahaa veljesi autossa vs. sinun auto?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mites sulla olikaan ne etupään camberit ja aurauskulmat?
    Ne on ihan hyvät.

    Etucamber
    vasen oikea
    -0.06 -0.06
    Etuauraus
    vasen oikea
    0.04 0.04
    Takacamber
    vasen oikea
    -1.55 -1.43
    Taka-auraus
    vasen oikea
    0.05 0.06
    Last edited by Bmw Master; 01-10-2013, 16:36.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ongelma: Ratti täriseen tiheällä nopealla tahdilla 110-130km/h vauhdissa. Melkein aina, mutta jostain syystä välillä katoaa kokonaan. Välillä tärinä on voimakkaampaa välillä miedompaa. Ratti ei vatkaa, vain tärisee.

    Tilanne paheni selvästi kun vaihdettiin uudet pyöränlaakerit, etujarrulevyt+palat ja vannekoko 18 tuumaan.

    Tehty:
    -Vanteet ja renkaat vaihdettu monta kertaa, tasapainotettu yms. Kokeiltu myös 16" kitkoilla, niilläkin tärisi mutta lievemmin
    -Etujarrut vaihdettu, eli palat, levyt ja satulat
    -Kaikki satulat purettu ja putsattu ja carrierit viilattu+kiillotettu
    -Jarruletkut vaihdettu
    -Vetarit ja perä vaihdettu, kardaani tarkistettu
    -Reaktiotankojen puslat vaihdettu powerflexeihin. Muutti vatkauksen tärinäksi ja nosti tärinän alkamisnopeutta
    -Jarrutehostin vaihdettu
    -Navat yms vanteet liitäntäpinnat kiilloteltu ja rasvattu ja putsattu MONTA kertaa ilman MITÄÄN vaikutusta
    -Takaiskarit vaihdettu
    -Takabumerangit vaihdettu
    -1kpl takapyöränlaakereita vaihdettu

    Aiemmin vaihdettu viimeisen 15tkm aikana:
    -Etuiskarit, kaikki jouset ja yläpäät
    -Reaktiotangot
    -Raidetangot
    -Alatukivarret
    -Takakelkan puslat
    -Koiranluut ja kallistuksenvakaajan runkokumit
    -Narinahelat+integral link
    -Takajarrulevyt+palat

    Jos ajaa kovaa ja jarruttelee kovaa, tärinä pienenee. Nyt kun kelit on viilentyneet tärinä on myös pienentynyt ja katoaa välillä kokonaan.

    Autohan on 528ia touring 27.11.1999
    Mites sulla olikaan ne etupään camberit ja aurauskulmat?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Tilannepäivitys

    Ongelma: Ratti täriseen tiheällä nopealla tahdilla 110-130km/h vauhdissa. Melkein aina, mutta jostain syystä välillä katoaa kokonaan. Välillä tärinä on voimakkaampaa välillä miedompaa. Ratti ei vatkaa, vain tärisee.

    Tilanne paheni selvästi kun vaihdettiin uudet pyöränlaakerit, etujarrulevyt+palat ja vannekoko 18 tuumaan.

    Tehty:
    -Vanteet ja renkaat vaihdettu monta kertaa, tasapainotettu yms. Kokeiltu myös 16" kitkoilla, niilläkin tärisi mutta lievemmin
    -Etujarrut vaihdettu, eli palat, levyt ja satulat
    -Kaikki satulat purettu ja putsattu ja carrierit viilattu+kiillotettu
    -Jarruletkut vaihdettu
    -Vetarit ja perä vaihdettu, kardaani tarkistettu
    -Reaktiotankojen puslat vaihdettu powerflexeihin. Muutti vatkauksen tärinäksi ja nosti tärinän alkamisnopeutta
    -Jarrutehostin vaihdettu
    -Navat yms vanteet liitäntäpinnat kiilloteltu ja rasvattu ja putsattu MONTA kertaa ilman MITÄÄN vaikutusta
    -Takaiskarit vaihdettu
    -Takabumerangit vaihdettu
    -1kpl takapyöränlaakereita vaihdettu

    Aiemmin vaihdettu viimeisen 15tkm aikana:
    -Etuiskarit, kaikki jouset ja yläpäät
    -Reaktiotangot
    -Raidetangot
    -Alatukivarret
    -Takakelkan puslat
    -Koiranluut ja kallistuksenvakaajan runkokumit
    -Narinahelat+integral link
    -Takajarrulevyt+palat

    Jos ajaa kovaa ja jarruttelee kovaa, tärinä pienenee. Nyt kun kelit on viilentyneet tärinä on myös pienentynyt ja katoaa välillä kokonaan.

    Autohan on 528ia touring 27.11.1999

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niitä jarrusatuloita ei kärsi laittaa hapottumaan täysin purettuna. Happo syö myös hieman tervettäkin metallia, jolloin sylinteri ja mäntä on käytännössä pilalla. Itse olen jättänyt männät tiivisteineen paikalleen satulaan ja roikottanut jarruletkusta astiassa. Tällöin sinne nestepuolelle ei pääse happo tekemään tuhojaan. Vasta sitten hapotuksen jälkeen satulan purku kokonaan - > pintakäsittely - > uudet tiivisteet ja letkut.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Kunhan ei päästä happoa sylintereihin tai mäntiin niin ok.

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Jarrusatulat heitetty sitruunahappoon likoomaan huomenna pois ja maali pintaan.
    Mutta miten nuo männät? uskaltaako ne heittää joukkoon?
    Männät näyttivät muuten fiksuille, ulkopuolelle oli kevyttä ruostetta kertynyt, sylinteri puoli todella siistissä kunnossa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎