Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko tuo sinun penkki ja lippatutinat korjaava remontti aina ollut vain eri pintojen hiomista ja rasvausta? Vai oletko avannut jarrusylinterit ja huoltanut ne tai vaihtanut uudet sylinterit?
    9/10 tapauksessa en ole koskenut "tutinaremonteissa" jarrusylintereihin lainkaan(ainoastaan pieni CRC suihkaus suojakumin alle).
    Eli sylinteriremonttia olen tehnyt ainoastaan niissä tapauksissa missä satula on terästä tai mikäli suojakumi on ollut selkeästi rikki jolloin sen alle on kertynyt mäntään jäänyttä likaa ja/tai siellä on selvää vuotoa.
    Satuloita olen kyllä joutunut joskus vaihtelemaan kokonaan "uusiin käytettyihin" kun joku nurkka ei vain ole ottanut toimiakseen, mutta Aten alusatuloihin en sylinteriremppoja/huoltoja tee mikäli jotain ei selkeästi ole rikki.
    Eli proseduuri näissä on aina aloittaa tuolla puhdistus/herkistys/hiontaprosessilla ja mikäli se ei täysin tehoa(aina tehoaa suurimmaksi osaksi), niin sitten selvitellään mistä kulmasta edelleen "nakittaa ja/tai vipottaa" ja sitten puututaan siihen nurkkaan vaihtaen osia niin kauan kun ongelma poistuu(levy ei lämpene eikä hiero selkeästi epäkeskeisesti paloihin pyöriessään).
    Teen oikeastaan jopa tämän jarru/naparemontin aina ennen kuin kiinnitän renkaisiin ja vanteisiin mitään huomiota, koska aina ne e39:ssä kuitenkin aiheuttaa omat tutinansa ja tämän jälkeen on aina helppo tunnistaa mahdolliset rengas/vanneongelmat.
    Eli voihan siellä olla ongelmana yhtä aikaa nakittavat jarrut, yksi kiero vanne, yksi selkäheittoinen rengas, kardaanin tukilaakeri sökönä ja yksi takeltava vetoakseli...mutta se selviää aina kun tekee ensin ultrahuolellisen napa/satula "hieronnan".

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mutta kuten todettu, jos se tutuna on tosiaan sellaista 2-4sek jaksottaista voimakkuudeltaan vaihtelevaa joka tutisuttaa apparin penkkiä ja aurinkolippoja vaihtuvalla intensiteetillä tietyllä nopeusalueella, olen ainakin itse saanut kaikki viime vuosina eteen tulleet kymmenet tapaukset aina korjattua "jarru/naparemontilla".
    Onko tuo sinun penkki ja lippatutinat korjaava remontti aina ollut vain eri pintojen hiomista ja rasvausta? Vai oletko avannut jarrusylinterit ja huoltanut ne tai vaihtanut uudet sylinterit?

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Navat on vaihdettu uusiin n.10vk sitten ja olen ne sen jälkeen neekerintukalla hionut, eikä vaikuttanut mitään.Levyt hioin 4vk sitten, ei vaikutusta. Levyt vaihdoin 2vk sitten eikä vaikuttanut mitään. Tapit putsasin ja rasvattiin ate jarrukumi rasvalla.

En usko johtuvan jarruista. Olisiko mahdollista pyöränlaakerin valmistusvirhe? Käsin kun pyörittää ei tosin tunnu mitään napsetta tai vastaavaa.
    Siis jos vika ihan oikeasti ole jarruissa(mitä en vielä tässäkään tällä syömisellä usko), niin siinä tapauksessa se toiseksi suurin syy tärinöille on se rengas/vanne ja joko vanteen keskitys tai renkaan selkäheitto.
    Renkaan selkäheitto ja/tai vanteen kiereus tai keskiysongelma näkyy sitten tärinänä jollakin nopeusalueella, mutta se ei ole voimakkuudeltaan vaihtuvan jaksottaista, kuten tämä jarruongelma?
    Eli se kyllä pitäisi olla tunnistettavissa kummasta on kyse ja mikäli tutina on "aaltoilevan" luonteista, tulee se kyllä tavalla tai toisella jarruista.
    Tuo jarrulevyn lämpeneminen kertoo myös jonkin verran jos levy on lämmin "tuninanopeutta" hetken tasaisesti ajetun pätkän jälkeen.
    Lisäksi pitää huomioida että tuo satulan ja palojen herkkä palautuminen on vain puolet tätä ongelmaa, kun se toinen puoli on jarrulevyn mahdollisimman pieni heitto.
    Eli se pelkkä tasopintojen puhdistus ei auta mikäli navassa/navan laipassa on vikaa tai levy kiero.
    Lisäksi aina kun herkistyshuoltoja+tasopuhdistuksia tehdään, pitää levyn kulutuspinta hioa rikki, koska tämä levyn heitto lasittaa levyn toispuoleisesti jolloin levyn paloihin kohdistama kitka on levyn eri puolilla erilainen ja tämä saa aikaan pyörän ajosuuntaisen vapinan.
    Levyn ei tarvitse pyöriä kuin viikon heitollisella navalla ja jumittavassa satulassa, kun sen kulutuspinta pitää hioa jos/kun herkistyksiä+puhdistuksia tehdään uudelleen.
    Ok, jossain kohtaa vikaa pitää lähteä etsimään nimenomaan vanteista/renkaista ja ihan ensimmäisenä nyt tsekata minkälainen selkäheitto siellä todellisuudessa on.
    Eli auto betonille ja TUENNAN ALTA ylös sen verran että rengas juuri ja juuri irtoaa alustasta, jonka jälkeen pyöritellään ja todetaan mahdolliset isommat selkäheitot.
    Mutta kuten todettu, jos se tutuna on tosiaan sellaista 2-4sek jaksottaista voimakkuudeltaan vaihtelevaa joka tutisuttaa apparin penkkiä ja aurinkolippoja vaihtuvalla intensiteetillä tietyllä nopeusalueella, olen ainakin itse saanut kaikki viime vuosina eteen tulleet kymmenet tapaukset aina korjattua "jarru/naparemontilla".
    Se ei tarkoita sitä etteiko syy voisi olla muuallakin mutta toisaalta, aika harvoin maailmalta on korviini kantautunut että näistä tutinoista olisi päästy lopullisesti millään muullakaan rempalla(ok, nivelten ja puslien vaihto lievittää oireita, mutta ei ihan täysin niitä poistakkaan).

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Mietin yhä, tuo on taas aika suuri sijoitus vs. auton arvo. Eihän tuossa mitään jos lopputulos olis varma, mutta olen sen suhteen aika epäileväinen...

Oletko muuten vaihtanut jarruletkut? Nekin voi turvota sisältä ja estää männän palautumista.
    Just vaihdetiin letkut, ei vaikutusta.

Nyt tuli kyllä ahaa elämys joka pitää tutkia asap, jospa syyllinen löytyy kohta. Ikävä kyllä se on hemmetin kallis...

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Oletko muuten vaihtanut jarruletkut? Nekin voi turvota sisältä ja estää männän palautumista.
    Minulla oli taannoin yksi tapaus,jossa jarruletku aiheutti "mysteerin".Letkussa oli jonkinlainen pykimä siellä sisäpinnassa ja se irtolepare teki sellaisen takaiskuventtiili-ilmiön.Eli jarru vapautui hitaasti siitä pyörästä aiheuttaen jarrun kuumenemista.Tästä tuskin on Masterin tapauksessa kyse.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Osta pois, jos auttaa niin minäkin ostan.
    Mietin yhä, tuo on taas aika suuri sijoitus vs. auton arvo. Eihän tuossa mitään jos lopputulos olis varma, mutta olen sen suhteen aika epäileväinen...

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Autoa ei vaihdeta! Nyt olisi Budweg-merkkiset jarrusatulat (4kpl) ostoskorissa, painaako tilausnappia vai ei...
    Vaihdan myös merkkiä, e39 viimeinen kunnon Bemari ja nekin on kaikki loppuun ajettuja romuja.

Osta pois, jos auttaa niin minäkin ostan.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Purkuautosta, ne sitten kunnostettiin. Alkaa ideat jo loppumaan mitä seuraavaksi vaihtaisi, koko auton?
    Autoa ei vaihdeta! Nyt olisi Budweg-merkkiset jarrusatulat (4kpl) ostoskorissa, painaako tilausnappia vai ei...

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Originally posted by j328 View Post
    Laitettiinko tehdaskunnostetut satulat vai käytetyt purkuautosta? Voihan se vika tulla tietysti jostain muualtakin!!
    Purkuautosta, ne sitten kunnostettiin. Alkaa ideat jo loppumaan mitä seuraavaksi vaihtaisi, koko auton?

Leave a comment:

• j328
    replied
    Mulle vaihdettiin toiset satulat, olisi aika outoa jos molemmissa olisi sama vika. Kaipa se mahdollista...

Laitettiinko tehdaskunnostetut satulat vai käytetyt purkuautosta? Voihan se vika tulla tietysti jostain muualtakin!!

Kerroin vain omat kokemukset miten sitkeästä tärinästä päästiin tässä tapauksessa eroon. Tuli meinaan hukattu aika paljon rahaa turhiin osien vaihtoihin... Varastosta löytyisi pari sarjaa uuden karheita etujarrulevyjä ja paloja, täydelliset raidetangot, alatukivarsien takapuslat jne...

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Mulle vaihdettiin toiset satulat, olisi aika outoa jos molemmissa olisi sama vika. Kaipa se mahdollista...

Leave a comment:

• j328
    replied
    Et kuitenkaan vaihtanut mäntiä? Minä olen alkanut epäilemään voisiko mäntien pinta kulua ja aiheuttaa jumittamista, siis vaikka pinta näyttääkin ihan siistiltä. Ainakin E39:ssä männissä on sellainen muovimainen/lakattu pinta, se ei ole kromattu. Tarvikemännät näyttää olevan kromattuja.

Minkä merkkiset satulat ostit? Niissäkin on valinnanvaraa runsaasti ja aavistelen pahaa useimpien merkkien suhteen. ATE, Bosch, Budweg, NK, Remy, FTE. Boschkin voi olla ihan kuraa, Budweg ehkä on parempi. ATE olisi ainoa varma vaihtoehto.
    Mäntiä en vaihtanut koska silmämääräisesti niissä ei näkynyt mitään vikaa. Päällepäin täysin ruosteettomat ja uuden näköiset. Jälkikäteen mietin, että olisiko sylintereitä pitänyt hioa reilummin, mutta mäntää pysytyi kuitenkin liikuttamaan molempiin suuntiin sormivoimin.

Pumppailin mäntiä myöhemmin edestakaisin useita kertoja ja ne painuivat aina pohjaan asti kevyesti kampeamalla.

Satulat ostin Motonetista. Satulat olivat Boschin laatikossa, mutta niiden pinnassa oli ATE:n stanssaus.

Ja tärinästä sen verran, että se alkoi yleensä vasta 100 km/h:n jälkeen ja vaihteli voimakkuudeltaan päivittäin. Esimerkiksi pyörien irroittamisen ja paikalleenlaiton jälkeen tärinä saattoi koventua tai vaimentua. Välillä jo luulin saaneeni auton kuntoon, mutta hetken päästä tärinät alkoivat taas.
    Last edited by j328; 16-09-2013, 20:00.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Tuohan olisi helppo kokeilla, vääntää meisselillä männät sisään ja lähtee ajelemaan. Jos ei tärise ongelma on jarruissa. Joko levyissä tai satulassa. Ja jos matkalla joutuu jarruttamaan ei tärinät enää hautuumaalla haittaa.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by j328 View Post
    Purin satulat ja vaihdoin kumitiivisteet, tapit, muoviholkit sekä hioin sylinterin seinämät kevyesti. Lisäksi viilasin carrierin tasopinnat suoraksi ja edelleen täristi.
    Et kuitenkaan vaihtanut mäntiä? Minä olen alkanut epäilemään voisiko mäntien pinta kulua ja aiheuttaa jumittamista, siis vaikka pinta näyttääkin ihan siistiltä. Ainakin E39:ssä männissä on sellainen muovimainen/lakattu pinta, se ei ole kromattu. Tarvikemännät näyttää olevan kromattuja.

Minkä merkkiset satulat ostit? Niissäkin on valinnanvaraa runsaasti ja aavistelen pahaa useimpien merkkien suhteen. ATE, Bosch, Budweg, NK, Remy, FTE. Boschkin voi olla ihan kuraa, Budweg ehkä on parempi. ATE olisi ainoa varma vaihtoehto.

Leave a comment:

• j328
    replied
    Terve!

Itse kärisin E46 mallin kanssa vastaavasta tärinäongelmasta. Alatukivarrret, raidetangot, iskarin yläpäät, eturenkaat ja jarrulevyt sekä palat vaihdettiin eikä tärinä hävinnyt mihinkään. Purin satulat ja vaihdoin kumitiivisteet, tapit, muoviholkit sekä hioin sylinterin seinämät kevyesti. Lisäksi viilasin carrierin tasopinnat suoraksi ja edelleen täristi.

Lopulta ostin tehdaskunnostetun jarrusatulan oikealle puolelle ja kas kummaa, tärinät katosivat 90%. Samalla huomasin ettei oikea jarrulevy lämpene lainkaan ajossa, mutta vasen tuntui hieman lämpöiseltä. Vaihdoin myös vasemman puoleisen satulan uuteen ja kaikki tärinät ovat nyt poissa.

Eli vaikka niiden satuloiden kanssa nysvää, niin vika saattaa olla edelleen laahaavissa jarruissa. Omassa autossa en meinannut millään uskoa siihen, koska jarrulevyt eivät lämmenneet selkeästi vanhoilla satuloilla eikä kumpikaan puoli ollut missään vaiheessa toista kuumempi. Näköjään pienikin jarrujen laahaus aiheuttaa ainakin E46 mallissa tärinöitä ohjauspyörään.
    Last edited by j328; 16-09-2013, 17:57.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎