Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j328
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 310
    • Vantaa

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mulle vaihdettiin toiset satulat, olisi aika outoa jos molemmissa olisi sama vika. Kaipa se mahdollista...

    Laitettiinko tehdaskunnostetut satulat vai käytetyt purkuautosta? Voihan se vika tulla tietysti jostain muualtakin!!

    Kerroin vain omat kokemukset miten sitkeästä tärinästä päästiin tässä tapauksessa eroon. Tuli meinaan hukattu aika paljon rahaa turhiin osien vaihtoihin... Varastosta löytyisi pari sarjaa uuden karheita etujarrulevyjä ja paloja, täydelliset raidetangot, alatukivarsien takapuslat jne...

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by j328 View Post
      Laitettiinko tehdaskunnostetut satulat vai käytetyt purkuautosta? Voihan se vika tulla tietysti jostain muualtakin!!
      Purkuautosta, ne sitten kunnostettiin. Alkaa ideat jo loppumaan mitä seuraavaksi vaihtaisi, koko auton?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Purkuautosta, ne sitten kunnostettiin. Alkaa ideat jo loppumaan mitä seuraavaksi vaihtaisi, koko auton?
        Autoa ei vaihdeta! Nyt olisi Budweg-merkkiset jarrusatulat (4kpl) ostoskorissa, painaako tilausnappia vai ei...
        E39 528iA

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by TJJ View Post
          Autoa ei vaihdeta! Nyt olisi Budweg-merkkiset jarrusatulat (4kpl) ostoskorissa, painaako tilausnappia vai ei...
          Vaihdan myös merkkiä, e39 viimeinen kunnon Bemari ja nekin on kaikki loppuun ajettuja romuja.

          Osta pois, jos auttaa niin minäkin ostan.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Osta pois, jos auttaa niin minäkin ostan.
            Mietin yhä, tuo on taas aika suuri sijoitus vs. auton arvo. Eihän tuossa mitään jos lopputulos olis varma, mutta olen sen suhteen aika epäileväinen...

            Oletko muuten vaihtanut jarruletkut? Nekin voi turvota sisältä ja estää männän palautumista.
            E39 528iA

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              Originally posted by TJJ View Post
              Oletko muuten vaihtanut jarruletkut? Nekin voi turvota sisältä ja estää männän palautumista.
              Minulla oli taannoin yksi tapaus,jossa jarruletku aiheutti "mysteerin".Letkussa oli jonkinlainen pykimä siellä sisäpinnassa ja se irtolepare teki sellaisen takaiskuventtiili-ilmiön.Eli jarru vapautui hitaasti siitä pyörästä aiheuttaen jarrun kuumenemista.Tästä tuskin on Masterin tapauksessa kyse.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by TJJ View Post
                Mietin yhä, tuo on taas aika suuri sijoitus vs. auton arvo. Eihän tuossa mitään jos lopputulos olis varma, mutta olen sen suhteen aika epäileväinen...

                Oletko muuten vaihtanut jarruletkut? Nekin voi turvota sisältä ja estää männän palautumista.
                Just vaihdetiin letkut, ei vaikutusta.

                Nyt tuli kyllä ahaa elämys joka pitää tutkia asap, jospa syyllinen löytyy kohta. Ikävä kyllä se on hemmetin kallis...

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Navat on vaihdettu uusiin n.10vk sitten ja olen ne sen jälkeen neekerintukalla hionut, eikä vaikuttanut mitään.Levyt hioin 4vk sitten, ei vaikutusta. Levyt vaihdoin 2vk sitten eikä vaikuttanut mitään. Tapit putsasin ja rasvattiin ate jarrukumi rasvalla.

                  En usko johtuvan jarruista. Olisiko mahdollista pyöränlaakerin valmistusvirhe? Käsin kun pyörittää ei tosin tunnu mitään napsetta tai vastaavaa.
                  Siis jos vika ihan oikeasti ole jarruissa(mitä en vielä tässäkään tällä syömisellä usko), niin siinä tapauksessa se toiseksi suurin syy tärinöille on se rengas/vanne ja joko vanteen keskitys tai renkaan selkäheitto.
                  Renkaan selkäheitto ja/tai vanteen kiereus tai keskiysongelma näkyy sitten tärinänä jollakin nopeusalueella, mutta se ei ole voimakkuudeltaan vaihtuvan jaksottaista, kuten tämä jarruongelma?
                  Eli se kyllä pitäisi olla tunnistettavissa kummasta on kyse ja mikäli tutina on "aaltoilevan" luonteista, tulee se kyllä tavalla tai toisella jarruista.
                  Tuo jarrulevyn lämpeneminen kertoo myös jonkin verran jos levy on lämmin "tuninanopeutta" hetken tasaisesti ajetun pätkän jälkeen.
                  Lisäksi pitää huomioida että tuo satulan ja palojen herkkä palautuminen on vain puolet tätä ongelmaa, kun se toinen puoli on jarrulevyn mahdollisimman pieni heitto.
                  Eli se pelkkä tasopintojen puhdistus ei auta mikäli navassa/navan laipassa on vikaa tai levy kiero.
                  Lisäksi aina kun herkistyshuoltoja+tasopuhdistuksia tehdään, pitää levyn kulutuspinta hioa rikki, koska tämä levyn heitto lasittaa levyn toispuoleisesti jolloin levyn paloihin kohdistama kitka on levyn eri puolilla erilainen ja tämä saa aikaan pyörän ajosuuntaisen vapinan.
                  Levyn ei tarvitse pyöriä kuin viikon heitollisella navalla ja jumittavassa satulassa, kun sen kulutuspinta pitää hioa jos/kun herkistyksiä+puhdistuksia tehdään uudelleen.
                  Ok, jossain kohtaa vikaa pitää lähteä etsimään nimenomaan vanteista/renkaista ja ihan ensimmäisenä nyt tsekata minkälainen selkäheitto siellä todellisuudessa on.
                  Eli auto betonille ja TUENNAN ALTA ylös sen verran että rengas juuri ja juuri irtoaa alustasta, jonka jälkeen pyöritellään ja todetaan mahdolliset isommat selkäheitot.
                  Mutta kuten todettu, jos se tutuna on tosiaan sellaista 2-4sek jaksottaista voimakkuudeltaan vaihtelevaa joka tutisuttaa apparin penkkiä ja aurinkolippoja vaihtuvalla intensiteetillä tietyllä nopeusalueella, olen ainakin itse saanut kaikki viime vuosina eteen tulleet kymmenet tapaukset aina korjattua "jarru/naparemontilla".
                  Se ei tarkoita sitä etteiko syy voisi olla muuallakin mutta toisaalta, aika harvoin maailmalta on korviini kantautunut että näistä tutinoista olisi päästy lopullisesti millään muullakaan rempalla(ok, nivelten ja puslien vaihto lievittää oireita, mutta ei ihan täysin niitä poistakkaan).

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Mutta kuten todettu, jos se tutuna on tosiaan sellaista 2-4sek jaksottaista voimakkuudeltaan vaihtelevaa joka tutisuttaa apparin penkkiä ja aurinkolippoja vaihtuvalla intensiteetillä tietyllä nopeusalueella, olen ainakin itse saanut kaikki viime vuosina eteen tulleet kymmenet tapaukset aina korjattua "jarru/naparemontilla".
                    Onko tuo sinun penkki ja lippatutinat korjaava remontti aina ollut vain eri pintojen hiomista ja rasvausta? Vai oletko avannut jarrusylinterit ja huoltanut ne tai vaihtanut uudet sylinterit?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Onko tuo sinun penkki ja lippatutinat korjaava remontti aina ollut vain eri pintojen hiomista ja rasvausta? Vai oletko avannut jarrusylinterit ja huoltanut ne tai vaihtanut uudet sylinterit?
                      9/10 tapauksessa en ole koskenut "tutinaremonteissa" jarrusylintereihin lainkaan(ainoastaan pieni CRC suihkaus suojakumin alle).
                      Eli sylinteriremonttia olen tehnyt ainoastaan niissä tapauksissa missä satula on terästä tai mikäli suojakumi on ollut selkeästi rikki jolloin sen alle on kertynyt mäntään jäänyttä likaa ja/tai siellä on selvää vuotoa.
                      Satuloita olen kyllä joutunut joskus vaihtelemaan kokonaan "uusiin käytettyihin" kun joku nurkka ei vain ole ottanut toimiakseen, mutta Aten alusatuloihin en sylinteriremppoja/huoltoja tee mikäli jotain ei selkeästi ole rikki.
                      Eli proseduuri näissä on aina aloittaa tuolla puhdistus/herkistys/hiontaprosessilla ja mikäli se ei täysin tehoa(aina tehoaa suurimmaksi osaksi), niin sitten selvitellään mistä kulmasta edelleen "nakittaa ja/tai vipottaa" ja sitten puututaan siihen nurkkaan vaihtaen osia niin kauan kun ongelma poistuu(levy ei lämpene eikä hiero selkeästi epäkeskeisesti paloihin pyöriessään).
                      Teen oikeastaan jopa tämän jarru/naparemontin aina ennen kuin kiinnitän renkaisiin ja vanteisiin mitään huomiota, koska aina ne e39:ssä kuitenkin aiheuttaa omat tutinansa ja tämän jälkeen on aina helppo tunnistaa mahdolliset rengas/vanneongelmat.
                      Eli voihan siellä olla ongelmana yhtä aikaa nakittavat jarrut, yksi kiero vanne, yksi selkäheittoinen rengas, kardaanin tukilaakeri sökönä ja yksi takeltava vetoakseli...mutta se selviää aina kun tekee ensin ultrahuolellisen napa/satula "hieronnan".

                      Comment

                      • Spiddu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 3564
                        • Nla

                        Jarrusatulat heitetty sitruunahappoon likoomaan huomenna pois ja maali pintaan.
                        Mutta miten nuo männät? uskaltaako ne heittää joukkoon?
                        Männät näyttivät muuten fiksuille, ulkopuolelle oli kevyttä ruostetta kertynyt, sylinteri puoli todella siistissä kunnossa.
                        BMW F30 330e 2017

                        Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                        e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Kunhan ei päästä happoa sylintereihin tai mäntiin niin ok.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11120
                            • Oulu

                            Niitä jarrusatuloita ei kärsi laittaa hapottumaan täysin purettuna. Happo syö myös hieman tervettäkin metallia, jolloin sylinteri ja mäntä on käytännössä pilalla. Itse olen jättänyt männät tiivisteineen paikalleen satulaan ja roikottanut jarruletkusta astiassa. Tällöin sinne nestepuolelle ei pääse happo tekemään tuhojaan. Vasta sitten hapotuksen jälkeen satulan purku kokonaan - > pintakäsittely - > uudet tiivisteet ja letkut.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Tilannepäivitys

                              Ongelma: Ratti täriseen tiheällä nopealla tahdilla 110-130km/h vauhdissa. Melkein aina, mutta jostain syystä välillä katoaa kokonaan. Välillä tärinä on voimakkaampaa välillä miedompaa. Ratti ei vatkaa, vain tärisee.

                              Tilanne paheni selvästi kun vaihdettiin uudet pyöränlaakerit, etujarrulevyt+palat ja vannekoko 18 tuumaan.

                              Tehty:
                              -Vanteet ja renkaat vaihdettu monta kertaa, tasapainotettu yms. Kokeiltu myös 16" kitkoilla, niilläkin tärisi mutta lievemmin
                              -Etujarrut vaihdettu, eli palat, levyt ja satulat
                              -Kaikki satulat purettu ja putsattu ja carrierit viilattu+kiillotettu
                              -Jarruletkut vaihdettu
                              -Vetarit ja perä vaihdettu, kardaani tarkistettu
                              -Reaktiotankojen puslat vaihdettu powerflexeihin. Muutti vatkauksen tärinäksi ja nosti tärinän alkamisnopeutta
                              -Jarrutehostin vaihdettu
                              -Navat yms vanteet liitäntäpinnat kiilloteltu ja rasvattu ja putsattu MONTA kertaa ilman MITÄÄN vaikutusta
                              -Takaiskarit vaihdettu
                              -Takabumerangit vaihdettu
                              -1kpl takapyöränlaakereita vaihdettu

                              Aiemmin vaihdettu viimeisen 15tkm aikana:
                              -Etuiskarit, kaikki jouset ja yläpäät
                              -Reaktiotangot
                              -Raidetangot
                              -Alatukivarret
                              -Takakelkan puslat
                              -Koiranluut ja kallistuksenvakaajan runkokumit
                              -Narinahelat+integral link
                              -Takajarrulevyt+palat

                              Jos ajaa kovaa ja jarruttelee kovaa, tärinä pienenee. Nyt kun kelit on viilentyneet tärinä on myös pienentynyt ja katoaa välillä kokonaan.

                              Autohan on 528ia touring 27.11.1999

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Ongelma: Ratti täriseen tiheällä nopealla tahdilla 110-130km/h vauhdissa. Melkein aina, mutta jostain syystä välillä katoaa kokonaan. Välillä tärinä on voimakkaampaa välillä miedompaa. Ratti ei vatkaa, vain tärisee.

                                Tilanne paheni selvästi kun vaihdettiin uudet pyöränlaakerit, etujarrulevyt+palat ja vannekoko 18 tuumaan.

                                Tehty:
                                -Vanteet ja renkaat vaihdettu monta kertaa, tasapainotettu yms. Kokeiltu myös 16" kitkoilla, niilläkin tärisi mutta lievemmin
                                -Etujarrut vaihdettu, eli palat, levyt ja satulat
                                -Kaikki satulat purettu ja putsattu ja carrierit viilattu+kiillotettu
                                -Jarruletkut vaihdettu
                                -Vetarit ja perä vaihdettu, kardaani tarkistettu
                                -Reaktiotankojen puslat vaihdettu powerflexeihin. Muutti vatkauksen tärinäksi ja nosti tärinän alkamisnopeutta
                                -Jarrutehostin vaihdettu
                                -Navat yms vanteet liitäntäpinnat kiilloteltu ja rasvattu ja putsattu MONTA kertaa ilman MITÄÄN vaikutusta
                                -Takaiskarit vaihdettu
                                -Takabumerangit vaihdettu
                                -1kpl takapyöränlaakereita vaihdettu

                                Aiemmin vaihdettu viimeisen 15tkm aikana:
                                -Etuiskarit, kaikki jouset ja yläpäät
                                -Reaktiotangot
                                -Raidetangot
                                -Alatukivarret
                                -Takakelkan puslat
                                -Koiranluut ja kallistuksenvakaajan runkokumit
                                -Narinahelat+integral link
                                -Takajarrulevyt+palat

                                Jos ajaa kovaa ja jarruttelee kovaa, tärinä pienenee. Nyt kun kelit on viilentyneet tärinä on myös pienentynyt ja katoaa välillä kokonaan.

                                Autohan on 528ia touring 27.11.1999
                                Mites sulla olikaan ne etupään camberit ja aurauskulmat?
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎