Sellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.
Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?
Vetarit ja perä vaihdettu, kardaania tutkittu eikä siinä ollut mitään vikaa. Tutinat väheni, mutta edelleen ratti tärisee ~120 vauhdissa. Ei tosin ihan aina.
Ideoita? Pitäisiköhän tehdä adapteri jotta saisi porakoneella pyöritettyä etunapaa, näkisi jos alkaa siinä jo vatkaamaan?
Tarvitseeko kumit uusia jos vanhat ehjät? Eli vanhat auki ja puhdistus, uudet vaseliinit ja takaisin nippuun.
Ei kai niitä pakko ole uusia, kyllähän ne vanhat kai auki saa ehjänäkin. Tiedä sitten miten hyvässä kunnossa ne ovat, siis lähinnä se pakoputken lähellä oleva.
Korjaussarjassa tulee myös uuden päätylaipat (2kpl/akseli), ne voi olla jumissa laakerin rungossa. GKN:n osia näyttävät olevan:
Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
Tarvitseeko kumit uusia jos vanhat ehjät? Eli vanhat auki ja puhdistus, uudet vaseliinit ja takaisin nippuun.
Korimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.
Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.
Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:
-Kardaani tukilaakereineen
-Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
-Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
-Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
-Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää
Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.
Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?
Mulla muovissa aaltoilevan tutinan aiheutti etupyörien laakerit. Tosin mulla heilu myös ratti. Ilmassa pyöritellessä ei tuntunu väljää, mutta reilusti mutkaan kantatessa levy otti satulaan. Tämän jälkeen piti vielä levytkin uusia, kun ne oli menny mutkalle.
Mutta kuukauden jälkeen tuntuu tutinaa perseessä kun ajaa auton lämpimäksi. Epäilin voimansiirtoa, eli perä ilmaan, renkaat pois ja vitonen silmässä kaasua. Sama tutina jatkui. Ei tuntunu alla kontatessa perässä eikä takatukivarsissa, eli kai tuon tälläkertaa aiheuttaa kardaanin tukilaakeri :think:
Ei kannata vaihtaa.. joku foorumilainen ostaa sen jälleen ja ihmettelee samoja ongelmia Eli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
No joskus itselläkin ollut pientä tuollaista vikaa, mutta se on mennyt vanhuuden piikkiin, siis iskari, jouset, jarrut jne korjattu...Mutta silti oli pientä tutinaa.
Mutta on se hyvä selvittää mitä on vikana, siitä
No huhuhuh....Tuossa kohtaa vaihtaisin autoa jo, jos pitkää on jatkunut.
Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.
Ei kannata vaihtaa.. joku foorumilainen ostaa sen jälleen ja ihmettelee samoja ongelmia Eli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
Mutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
No huhuhuh....Tuossa kohtaa vaihtaisin autoa jo, jos pitkää on jatkunut.
Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.
Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
Tiellä ei ole väliä onko uutta vain vanhaa asfalttia niin aina penkit tutisee 60-xxx kmh välillä.
Korimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.
Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.
Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:
-Kardaani tukilaakereineen
-Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
-Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
-Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
-Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää
Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.
Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?
Tänään saapui Powerflex-puslat reaktiotankoihin. Nyt sitten mietin vaihtaako vai ei, autoni etupäähän toimii nyt täysin ilman ongelmia... Mikä on Hemin mielipide/kokemus noista?
En itse käytä lainkaan e39:ssä. Ehjät orggispalikat riittää.
Tänään saapui Powerflex-puslat reaktiotankoihin. Nyt sitten mietin vaihtaako vai ei, autoni etupäähän toimii nyt täysin ilman ongelmia... Mikä on Hemin mielipide/kokemus noista?
Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty.
0-10 vuotta vanhalla asfalttipinnalla. Tuo uuden asfaltin tutina on tuttu ilmiö, asfaltin vikahan se on, sateella näkee kuinka pinta on epätasaisesti veden peitossa. Tosin minä hiukan epäilen, että E39 on jotenkin yliherkkä tuolle, joissain paikoissa meno on jo aika koomista hytkymistä. Tai ehkä toleranssit on noissa asfalttihommissa mitä sattuu ja kaikki paska kelpaa kun vaan halvalla tekee.
Mutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
No, oikeasti yli 90% nimenomaan näistä koko autoa "tutisuttavista" ongelmista on jarruista lähtöisin. Mitäänhän ei useimmiten tarvitse uusia jotta ongelman saa poistumaan, mutta todella huolellisen/hiovan puhdistushuollon ne toki vaatii(+säännöllisen keväisen vuosihuollon).
Satulat toki voivat olla myös kuluneet siihen pisteeseen että ne eivät enään palauta paloja levyltä irti huolellisellakaan puhdistuksella, joten satuloita voi mennä vaihtoon.
Leave a comment: