Originally posted by Bomb5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostMutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by Sädde View PostNo huhuhuh....Tuossa kohtaa vaihtaisin autoa jo, jos pitkää on jatkunut.
Siis kyllä sellainen pieni hytkyminen jne on perseestä, on kokomusta ylös/alas hytkynnästä, niin että tölkkiä ei voinut pitää auki ja täytenä. Siitä piti melkein puolet saada pois että neste pysy sisällä, kyse ei ollut Bmw/henkilöautosta.Eli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostEi kannata vaihtaa.. joku foorumilainen ostaa sen jälleen ja ihmettelee samoja ongelmiaEli, tässä bmw mallissa taitaa olla jatkuva oravanpyörä noiden vikojen kanssa
Mutta on se hyvä selvittää mitä on vikana, siitäEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by Perlenbacher View PostKorimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.
Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.
Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:
-Kardaani tukilaakereineen
-Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
-Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
-Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
-Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää
Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.
Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?
Mutta kuukauden jälkeen tuntuu tutinaa perseessä kun ajaa auton lämpimäksi. Epäilin voimansiirtoa, eli perä ilmaan, renkaat pois ja vitonen silmässä kaasua. Sama tutina jatkui. Ei tuntunu alla kontatessa perässä eikä takatukivarsissa, eli kai tuon tälläkertaa aiheuttaa kardaanin tukilaakeri :think:
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEi niihin saa ostettua niveliä erikseen. Eli uudet rasvat ja kumiosat vain ja vaihto eri puolille. Tuohon tyyliin:
Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTarvitseeko kumit uusia jos vanhat ehjät? Eli vanhat auki ja puhdistus, uudet vaseliinit ja takaisin nippuun.
Korjaussarjassa tulee myös uuden päätylaipat (2kpl/akseli), ne voi olla jumissa laakerin rungossa. GKN:n osia näyttävät olevan:
Laipat pitäisi tiivistää Hylomarin aineella, sitä tulee alkuperäisen korjaussarjan mukana hyvin pieni tuubi. Motonetistä sitä saa:
Comment
-
-
Sellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.
Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Fahrenheit View PostSellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.
Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?
- kokeile toisia renkaita+vanteita
- jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
- takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
- etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostE28:sta on sen verran helppoa löytää tärinän aiheuttaja, että siihen ei juuri neuvoja tarvita.
- kokeile toisia renkaita+vanteita
- jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
- takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
- etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.
Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Fahrenheit View PostNäköjään toisilla renkailla ei täristä samallalailla. Kumma kun ei Vianorilla sanoneet mitään, että olisivat kierot. Täristävät ovat edessä 215/65 ja takana 225/60 kun taas ei täristävät ovat 195/70. Voiko tuo renkaiden leveys kuormittaa jotakin osaa enemmän, että alkaisi vapista?
Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.
Eikä olisi alkuunkaan ensimmäinen kerta, kun Vianorilta saa huonoa palvelua.
Kokeile pyöritellä renkaita käsin yksi kerrallaan. Eiköhän sen silmällä erota missä pyörässä heitto on.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostEi renkaan koolla ole merkitystä täristykseen.
Erityisesti renkaan rakenteella on merkitystä mutta myös vanneloolla nimenomaan silloin kun nämä tutinaongelmat ovat tätä jarru+napa+vannelähtöistä(kuten ne oikeasti 90%:sti ovat).
Toinen renkaan rakenne vaimentaa tuota jarruista/navoista syntyvää pyörän ajosuuntaista eteen/taakse resonanssia, joka sitten tuntuu autossa aurinkolippoja ja penkkiä tutisuttavana ja usein jaksottaisena resonanssina.
Eli resonanssi syntyy kun rengas vatkaa ajaessa muutaman millin ajaessa eteen ja taakseppäin ja nyt riippuen renkaan rakenteesta, välttäen tai vaimentaen(eli myös flat spot ilmiö useimmiten jarrulähtöistä, johon eri tyyppiset renkaat reagoi eri tavoin).
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTarttis tehdä se vetoakselien remontti...
Tiedä sitten mitä tutinoille tapahtui. Testilenkillä ei tutissut, mutta se nyt ei vielä mitään todista. Muutaman päivän sisällä asia selvinnee.
Vanhoissa vetoakselissa tuntuu nivelissä selvää jumittamista. Täytyy lähipäivinä avata ne ja tutkia miltä laakerit ja rasvat näyttää.
Comment
-
Comment