Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Hemi View Post
    Pyörittele renkaita hetki, laske auto alas ja heitä lenkki. Mikäli tutinat poistuu hetkeksi tai selvästi muuttuvat, on ongelma takeltavassa vetarissa(eli tässä nyt varmaan pitää lähteä vain poissulkemaan jos ongelma itsessään ei selviä)?
    Minulla nuo tutinat paheni takaiskarien vaihdon jälkeen, silloin vetari kulma muuttu aika paljon kun napa käy alhaalla. Voisiko tuo tuntua ratissa asti?
    Last edited by Bmw Master; 24-07-2013, 06:05.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by TJJ View Post
      Kokeilen nyt kuitenkin auton pesua ja tukevaa ateriaa, ehkä sekin jo auttaa. :think
      Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...

      Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by TJJ View Post
        Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...
        Pesin ja kiillotin koneella, päälle vaha. Mokoma kehtasi tutista vieläkin...

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Pesin ja kiillotin koneella, päälle vaha. Mokoma kehtasi tutista vieläkin...
          Mutta imuroitko hiekat sisältä? Lisäksi käsittelin puskurin mustat listat Autoglymin hoitoaineella. Sinulla taitaa olla maalattu nuo listat? Siinähän se selitys taitaa ollakin, siitä on tullut liikaa painoa ja balanssi on siksi aina pielessä vaikka teet mitä... Minulla oli umpioiden pinnassa muutama kuollut itikka, saattoi nekin aiheuttaa tutinaa

          Mutta noin oikeasti olisi kiva tietää mitä tapahtui. Osuiko tuurilla sellaiset paineet joilla joku vetoakseleiden tai kardaanin resonanssi ei enää herää? Onkohan se sitten pyörien paino mikä tähän vaikuttaa? Toisaalta noilla 245-renkaillahan muuttui vierintäkehän koko ja sen myötä vähän kaikki muuttui. Tosin tuo kokohan on nyt lähempänä oikeaa kuin 235.
          E39 528iA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by TJJ View Post
            Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...

            Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.
            Kastelit pestessäsi jarrut. Se auttaa hetkeksi ihan oikeasti usein.
            Last edited by Hemi; 24-07-2013, 20:15.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Kastelit pestessäsi jarrut. Se auttaa hetkeksi ihan oikeasti usein.
              Mutta pesin auton jo eilen illalla ja ajoin sillä vasta tänään aamupäivällä ja toisen kerran nyt illalla. Ei tutinaa kummallakaan kerralla. Miten pitkä se "hetki" on jonka ajan tuo kastelu voi vaikuttaa?

              Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?

              Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Mutta pesin auton jo eilen illalla ja ajoin sillä vasta tänään aamupäivällä ja toisen kerran nyt illalla. Ei tutinaa kummallakaan kerralla. Miten pitkä se "hetki" on jonka ajan tuo kastelu voi vaikuttaa?

                Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?

                Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.
                Voi se toki olla se vetarikin, mutta taisin jo joskus -06 kirjoitella kuinka tuo jarrujen kastelu vaikuttaa tutinoihin e39:ssä.
                Eli jos kuitenkin kyse on jarrulähtöisistä tutinoista, niiden kastelu ja yön yli seisotus lopettaa usein tutinat hetkeksi.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Pitäisi rakentaa jarrujen kastelujärjestelmä, samaan tapaan kuin kilpa kuorma-autoissa...

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Originally posted by janke View Post
                    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
                    Ei ole ihmekkään, kun takapää on vielä hiukan levoton!!! Toinen takaiskari oli kuollut Eli, nekin menee vaihtoon.

                    E: Nyt on vaihdettu eteen uudet tolpat ja mitään tärinöitä ei tule jarrutuksessa, eikä millään nopeuksillakaan alkaa tutinoimaan, paitsi tuo penkkien heilunta.... Voisko paskana olevat takaiskarit vaikuttaa tuohon tutinaan:think
                    Tuo helvetin kolina, mikä luultavasti tulee hammastangosta, niin ärsyttää suunnattomasti.... Vaikka, välillä se kolinaääni on sellainen, että niin kun se tulisi jostain koiranluusta tms. Pitäisköhän vielä varmuudeksi vaihtaa raidetangotkin, vaikka ovat vuoden vanhat:think
                    Last edited by janke; 25-07-2013, 12:10.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.
                        No, oikeasti yli 90% nimenomaan näistä koko autoa "tutisuttavista" ongelmista on jarruista lähtöisin. Mitäänhän ei useimmiten tarvitse uusia jotta ongelman saa poistumaan, mutta todella huolellisen/hiovan puhdistushuollon ne toki vaatii(+säännöllisen keväisen vuosihuollon).
                        Satulat toki voivat olla myös kuluneet siihen pisteeseen että ne eivät enään palauta paloja levyltä irti huolellisellakaan puhdistuksella, joten satuloita voi mennä vaihtoon.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty.
                          0-10 vuotta vanhalla asfalttipinnalla. Tuo uuden asfaltin tutina on tuttu ilmiö, asfaltin vikahan se on, sateella näkee kuinka pinta on epätasaisesti veden peitossa. Tosin minä hiukan epäilen, että E39 on jotenkin yliherkkä tuolle, joissain paikoissa meno on jo aika koomista hytkymistä. Tai ehkä toleranssit on noissa asfalttihommissa mitä sattuu ja kaikki paska kelpaa kun vaan halvalla tekee.

                          Mutta ilmiön rajuus, miten sitä kuvailisi. Penkissä tuntuu tutinaa, matkustajan selkänoja heiluu 1cm verran, puoliksi avatut aurinkolipat saattaa hiukan heilua. Ei tuo mikään erityisen raju ilmiö ole, mutta hyvin ärsyttävä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Tänään saapui Powerflex-puslat reaktiotankoihin. Nyt sitten mietin vaihtaako vai ei, autoni etupäähän toimii nyt täysin ilman ongelmia... Mikä on Hemin mielipide/kokemus noista?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tänään saapui Powerflex-puslat reaktiotankoihin. Nyt sitten mietin vaihtaako vai ei, autoni etupäähän toimii nyt täysin ilman ongelmia... Mikä on Hemin mielipide/kokemus noista?
                              En itse käytä lainkaan e39:ssä. Ehjät orggispalikat riittää.

                              Comment

                              • Perlenbacher
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2010
                                • 1103
                                • Suomi

                                Korimallin vaihto, kuulisin mielelläni kommentteja omaan ongelmaani liittyen. Eli on taisteltu hyvän aikaa E30 tutinan kanssa.

                                Aaltoileva tutina etenee muutamassa sekunnissa auton läpi takaa eteen ja on pari sekuntia poissa, kunnes aalto tulee uudestaan. Eli ensin tärisee etupenkit, sitten kojelauta + ratti ja polkimet. Katoaa pariksi sekunniksi ja tosiaan alkaa uusi kierros sitten.

                                Ainoastaan tutisee yli 110-120 vauhdissa ja kovenee lievästi vauhdin noustessa. Tärinä ei muutu mainittavasti vedättäessä verrattuna pintakaasuun eikä katoa jarrua painaessa. Tähän mennessä vaihdettu:

                                -Kardaani tukilaakereineen
                                -Takatukivarret laakereineen ja kaikkine jarruosineen
                                -Edessä uudet levyt ja palat ja lisäksi ylihuolsin vaihtamalla varmuuden vuoksi kuskinpuolen napa-laakerisetin.
                                -Jarrujen männät liikkuvat melkein sormivoimin ja liukutapit hyvin herkästi. Palat eivät takeltele satulaan.
                                -Kolme eri rengas/vanneyhdistelmää

                                Vetarit myös tarkistettu, ei takeltele ja varret on suorat.

                                Mikään noista ei vaikuttanut tärinään oikeastaan ollenkaan. Mitäs arvon raati ehdottaa seuraavaksi? Ylihuollanko etutukivarsien puslat seuraavaksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎