Eipä tapahtunut oikein mitään. Kuskin penkki tutisee yhä, matkustajan penkki ei juurikaan (tai se ehkä väheni), ratissa ja auton etupäässä ei ole tutinaa/ratin heilumista/tärinää.
Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
Toivottavasti keksit tuohon "penkkien" tutinaan jotain, niin yritän myöskin jotain tehdä asian eteen Edelleen olisi se kardaanin rättinivel laatikossa ja tukilaakeri myös, mutta en tiedä onnistunko itse vaihtamaan ne, tai onnistunko vastaavasti saamaan lisää tutinoita.:think Pitikö se CV-nivel ottaa irti kunnollista puhdistusta ja rasvausta varten?
Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..
Eipä tapahtunut oikein mitään. Kuskin penkki tutisee yhä, matkustajan penkki ei juurikaan (tai se ehkä väheni), ratissa ja auton etupäässä ei ole tutinaa/ratin heilumista/tärinää.
Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
Mitäs kaikkea huoltoa olet tehnyt sille takapäälle? Voisko nyt sitten renkaat sulkea pois tuosta tutina yhtälöstä?
Mutta tutinaa ei ollut ennen kuin vaihdoin uudet renkaat. Siis ainakaan mitään tuollaista selvää ja jatkuvaa kuten nyt. Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..
Onhan minulla vielä 16" renkaat/vanteet tallessa, täytyy testailla niilläkin.
Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?
Mitäs kaikkea huoltoa olet tehnyt sille takapäälle? Voisko nyt sitten renkaat sulkea pois tuosta tutina yhtälöstä?
Se kuinka "paljon" selkäheittoa saa olla on toki sekin suhteellista, eli mitä matalampi/jäykempi rengas, sitä vähemmän sitä saa olla.
Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?
Tuon alla olevan linkin rullakoneen ohjekirjassa sanotaan, että renkaan maksimipaine rullauksessa 1,6-2 baria. En sitten tarkemmin katsellut oliko siinä minun renkaisiin käytetyssä nuo sivurullat. Mutta alkaa näyttää siltä ettei rullausta tehty oikein, vaan renkaissa oli liikaa painetta. Pitäisiköhän laittaa vararenkaita ja pumppu kyytiin ja lähteä ajelemaan 1,5 barin paineilla pieni lenkki...
Siis tuossa nyt tarkoitetaan maksimipainetta kertarullaukselle, mutta jos "hifistellään" niin tuo "Stage3" rullaus varmistaa kyllä vanteelle nousun varmemmin(siis mikäli vanteessa on paljon asennuspinnassa kumipaskaa ja/tai kyseessä on jokin halvin "kinkkikumi".)
Jaa`a, sitä en tiedä löytyykö mustaa valkoisella(eli kuuluuko asennusliikkeen perusproseduuriin), mutta jos/kun selkäheutto-ongelmaa on, kannattaa tuo rullaus renkaan päälle ampumisen jälkeen tehdä tyhjälle renkaalle ensin.
Tuon alla olevan linkin rullakoneen ohjekirjassa sanotaan, että renkaan maksimipaine rullauksessa 1,6-2 baria. En sitten tarkemmin katsellut oliko siinä minun renkaisiin käytetyssä nuo sivurullat. Mutta alkaa näyttää siltä ettei rullausta tehty oikein, vaan renkaissa oli liikaa painetta. Pitäisiköhän laittaa vararenkaita ja pumppu kyytiin ja lähteä ajelemaan 1,5 barin paineilla pieni lenkki...
Ei ollut pyörinyt vanteella, olen myös laittanut kohdistusmerkit. Eikä se heitto mikään suuri ollut, joten en usko rakenteenkaan pettäneen.
Mitä tuo sinun "rullaus" käytännössä tarkoittaa, tuota rullakonetta? Minulla renkaat ammuttiin paineella vanteelle, laitettiin sitten normaali paine (2,8) ja ajettiin sitten rullakoneessa eri nopeuksilla ja tasapainotettiin. Olisiko siis pitänytkin pudottaa paineita ennen rullakoneessa ajoa? Löytyykö jostain ns. mustaa valkoisella, että noin pitäisi tehdä?
Jaa`a, sitä en tiedä löytyykö mustaa valkoisella(eli kuuluuko asennusliikkeen perusproseduuriin), mutta jos/kun selkäheutto-ongelmaa on, kannattaa tuo rullaus renkaan päälle ampumisen jälkeen tehdä tyhjälle renkaalle ensin.
Eli juuri sen verran että ei ihan lähde uudelleen vanteelta...kilo sisään...rullaus...normaalipaine...rullaus.
Voi olla hifistelyä, mutta jos/kun käyttää tasapainokoneessa välillä, huomaa että selkäheitto useinkin selvästi pienenee enemmän näin, kuin saman sarjan "päälleammutuilla".
Näin siis ihan asiakkaana sivusta seurattuna ja hommassa varmasti on lisäksi asentajan ammattitaidon tuomaa "näppituntumaa".
Eli toisissa paikoissa vain saadaan selkäheitot minimiin, kun taas jossain ei millään(=renkaan vika=varsinkin jos merkki/malli ei ole omassa edustuksessa/anna parasta katetta).
Itse olen tässä vuosien aikana sadat eri setit saanut kuitenkin aina lopulta hyväksyttävään ja e39:kin toimivaan selkäheiton tasoon(merkistä ja mallista riippuen, poislukien halvimmat kinkit ja Marangonit), mutta kuten jo aiemmin totesin, joskus se on vaatinut jopa eri rengas/vanneparia, ennen kuin homma on onnistunut hyväksytyllä tasolla.
Se että selkäheittoa tulee renkaaseen pidemmän ajosuoritteen jälkeen johtuu joko renkaan rakenteen pettämisestä, tai yleisemmin renkaan pyörimisestä vanteella.
Kuitenkin, jos rengas ammutaan vain paineella toispuoleisesti vanteelle, eikä tämän jälkeen rengasta uudelleen tyhjennetä+"rullata", on se käytännössä lähes aina enemmän selkäheitolla kuin itse renkaan toleranssi/todellinen selkäheitto olisi.
Ei ollut pyörinyt vanteella, olen myös laittanut kohdistusmerkit. Eikä se heitto mikään suuri ollut, joten en usko rakenteenkaan pettäneen.
Mitä tuo sinun "rullaus" käytännössä tarkoittaa, tuota rullakonetta? Minulla renkaat ammuttiin paineella vanteelle, laitettiin sitten normaali paine (2,8) ja ajettiin sitten rullakoneessa eri nopeuksilla ja tasapainotettiin. Olisiko siis pitänytkin pudottaa paineita ennen rullakoneessa ajoa? Löytyykö jostain ns. mustaa valkoisella, että noin pitäisi tehdä?
Vaikea sanoa paljon sitä heittoa oli/on, sen nyt kuitenkin selvästi näki tasapainotuskoneessa. Voin yrittää mitata heittokellolla jossain vaiheessa. Paljon sitten on jo suuri heitto?
Mutta jos sitä on kaikissa (tosin ei ainakaan yhtä selvää ole kaikissa ollut), niin mitä se rengasliikkeen asennuksen ammattitaito asiaan vaikuttaa tai voi sille enää tehdä? Vai onko vika kuitenkin tasapainotuksessa ja siinä onkin joku juttu joka helposti menee pieleen?
Ja mikä ihme aiheuttaa pystyheittojen muutokset, siis uutena molemmat Nexenit heitti, 500km jälkeen toinen ei heittänyt yhtään ja toinenkin aika vähän. Kun taas edellisissä Hankookeissa ei ollut uutena pystyheittoa, mutta vuoden päästä toisessa sitä olikin.
Se kuinka "paljon" selkäheittoa saa olla on toki sekin suhteellista, eli mitä matalampi/jäykempi rengas, sitä vähemmän sitä saa olla.
e39:ssäkin saa 205/65-15" pehmeässä kitkarenkaassa olla selkäheittoa varsinkin sisäpuolella kevyesti 7-8mm(mm.vanne tämän verran kiero), eikä se vielä tunnu pehmeäksi ajetulla alustallakaan missään, kun pahimmillaan pari/kolme milliä 19" kokoluokassa saa jo "yleistutinaa" e39:ssä...riippuen siinäkin paljon renkaan merkistä/mallista.
Kuitenkaan tehtaalta lähtiessään todelliset selkäheitot ovat halvimmissakin Kiinalaisissa tuota millin luokkaa ja kaikki mitä on enemmän, johtuu jostain muusta(niitä kaikkein halvimpia Kiinalaisia ei ole tarkoitettukaan asennettavaksi renkaan reunan rakenteesta päätellen/ei oikein saa heitottomaksi millään).
Se että selkäheittoa tulee renkaaseen pidemmän ajosuoritteen jälkeen johtuu joko renkaan rakenteen pettämisestä, tai yleisemmin renkaan pyörimisestä vanteella.
Tästä syystä mm.itse merkitsen aina renkaan asennuksen jälkeen vahaliidulla
renkaan/vanteen sisäpuolelle "kohdistusmerkit", joista voi tuon renkaan vanteella pyörimisen aina nopeasti tarkastaa.
Kuitenkin jo muutaman senti liikkuminen saa aikaan jonkin verran epätasapainoa(hifistelyä?), mutta ennen kaikkea helposti juuri selkäheittoa.
Heti asennuksen jälkeen oleva selkäheitto johtuu nimenomaan asennuksesta ja tässä taustalla on hieman muutakin kuin vain asentajan ammattitaidottomuus(eli vanne ei ole täysin puhdas asennuspinnaltaan tai/ja joillekkin halpisvanteille ei vain millään tunnu saavan rengasta istumaan).
Kuitenkin, jos rengas ammutaan vain paineella toispuoleisesti vanteelle, eikä tämän jälkeen rengasta uudelleen tyhjennetä+"rullata", on se käytännössä lähes aina enemmän selkäheitolla kuin itse renkaan toleranssi/todellinen selkäheitto olisi.
Joissan ongelmatapauksissa(lähinnä se paskainen kulunut/vanha kiinanvanne) itse olen tehnyt niin että olen pudottanut paineet hetkeksi 0.6-1.0 barin haarukkaan ja heittänyt kiihdyttelemättömän mutkaisen muutaman kilometrin lenkin, jonka jälkeen paineet +4.0bar ja sama uusiksi.
Tämän jälkeen renkaan mallista/merkistä ja camberarvoista riippuen oikeat paineet alle.
Useimmiten auttaa, mutta ei ihan aina ja näissä tapauksissa nämä "ongelmarenkaat" on asennettu seuraavaan autoon, mutta uusilla vanteilla.
Nimittäin, mikäli sen selkäheiton asennuksen jälkeen niihin jättää ja ajaa normipaineilla +500km, ei se heitto enään oikein koskaan palaudu.
Selkäheitotonta rengasta ei ole tähän maailmaan vielä valmistettu, ei edes Michelinillä. Kuinka suuresta heitosta nyt puhutaan?
Vaikea sanoa paljon sitä heittoa oli/on, sen nyt kuitenkin selvästi näki tasapainotuskoneessa. Voin yrittää mitata heittokellolla jossain vaiheessa. Paljon sitten on jo suuri heitto?
Mutta jos sitä on kaikissa (tosin ei ainakaan yhtä selvää ole kaikissa ollut), niin mitä se rengasliikkeen asennuksen ammattitaito asiaan vaikuttaa tai voi sille enää tehdä? Vai onko vika kuitenkin tasapainotuksessa ja siinä onkin joku juttu joka helposti menee pieleen?
Ja mikä ihme aiheuttaa pystyheittojen muutokset, siis uutena molemmat Nexenit heitti, 500km jälkeen toinen ei heittänyt yhtään ja toinenkin aika vähän. Kun taas edellisissä Hankookeissa ei ollut uutena pystyheittoa, mutta vuoden päästä toisessa sitä olikin.
Mitä pitäisi tehdä kun uusissa renkaissani (Hankook S1 Evo 2) on kolmessa pystyheittoa? Kahta on käännetty vanteella, ei paljon vaikuttanut ja kaikki on ennen tasapainotusta ajettu koneella jossa rengas pyörii rullien välissä. Onko yhä kyse asennuksen ammattitaidosta vai jostain muusta? Jos kyse on ammattitaidosta, niin mistä löytyy se ammattitaitoinen rengasliike joka poistaa noista pystyheitot?
Niin, autossani (joka oli edellisillä renkailla enimmäkseen täysin tutisematon) +90km/h nopeuksista lähtien ratti heiluu, etupää tutisee ja takapää tutisee. Tilanne oli tuollainen ekan asennuksen jälkeen, nyt toisen kerran jälkeen tuntuisi paremmalta, mutta takapään tutinaa taitaa yhä olla.
Huomasin sellaisen ilmiön, että kun peruuttaa pyörät käännettynä kaikki vasemmalle ja ajan notkon yli, ratti kääntyy lisää ja on vaikea saada pyörät enää suoraan.
Tämä ilmiö poistui täysin Powerflexeillä, eli kumi pusla antaa niin paljon periksi että kääntyy liikaa.
Ratin vatkaus poistui, mutta tärinä jäi. Nyt alla 16" kitkat ja tärinä on vaimeampaa, mutta edelleen siellä.
Powerflexeistä pelkkää plussaa, tai no olihan ne kalliit ja vaikea asentaa.
Leave a comment: