Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post

    Nesteistä puheenollen, itse ostan vuoroittain Boschin kirkasta nestettä ja Aten sinistä nestettä. Tuolla tavalla tulee yleensä helposti todetuksi se, milloin neste on vaihtunut kokonaisuudessaan tuoreeksi. Ei kulu ylimääräistä nestettä, kun tietää milloin neste on vaihtunut.
    Paljonko nestettä menee kaikenkaikkiaan, jos huuhtelee koko järjestelmän?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
    Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
    Ympärimaailmaa raportoivat aika paljon näitä 50mph tärinöitä, myös V8:ssa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Purin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...

    Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
    Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
    Täytyy sanoa, että vaikka mulla on tuossa kaikkea tehty etupäähän ja on vielä noi huonot iskaritkin, niin kerran on vain täristänyt kunnolla/tuntuvasti ja se johtui siitä, kun toinen tukilaakeri oli venähtänyt ja senkin huomasin vahingossa. Tällä hetkellä ehkä 120kmh vaudissa pieni tutina tulee rattiin jota ei edes huomaa tai ei häiritse mitenkään. Tietenkin silloin tutisee hetken, kun auto on ollut parkissa jonkun aikaa.
    Mutta onko näissä touringeissa sitten se takapää, mikä aiheuttaa tutinaa silleen, että tuntuu niin, kuin tulisi edestä:think

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Edelleen vatkaa
    Seuraavaksi asennat kännykän/videokameran moottoritilaan ja kokeilet käydä testilenkillä kuvaamassa, että tuleeko tärinä moottorista/laatikosta esim. sen kardaanin aiheuttamana.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
    Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
    Last edited by Heguli 31; 12-07-2013, 17:28.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Onko nyt nokialaiset alla vai vielä nangangit?
    Nokiat edessä. Niissä ei ole yhtään pystyheittoa, todella pyöreät.

    http://www.dinancars.com/shop/R280-0...g-Kit-E39.aspx Olisko nuo paremmat kuin powerflexit?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Edelleen vatkaa, tuntuu melkeinpä pahentuneen. Omituisesti välillä katosi kokonaan ja sitten alkoi uudestaan.

    Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.

    Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?
    Onko nyt nokialaiset alla vai vielä nangangit?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post

    Koeajoa odotellessa...
    Edelleen vatkaa, tuntuu melkeinpä pahentuneen. Omituisesti välillä katosi kokonaan ja sitten alkoi uudestaan.

    Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.

    Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?
    Last edited by Bmw Master; 11-07-2013, 18:43.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Amerikan levyn puhdistus.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuota laitoin nyt, tiedä sitten toimiiko:


    Ohut suihke jotain sinkkisprayta voisi myös toimia.
    Jotain tuollasta ehkä olisi hyvä suihkia ohut harso. Kerro seuraavaksi, kun otat levyn irti, että oliko mitään hyötyä?
    Tuollastakin olisi tarjolla:http://shop.motonet.fi/fi/tuote/6030...y-sitkea-500ml

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
    Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
    Vaikka ei olekaan väännetty, niin silti nuo reikien ympärykset näyttää olevan hiukan koholla. Minä hioin niitä vielä erikseen. Noissa BMW Masterin kuvissakin näkyy joidenkin reikien ympärillä tuollainen rengas.

    Viivottimen reunalla noita voi katsoa, siis laittaa sen laipan pintaa vasten ja katsoo, että valoa näkyy yhtä paljon/ei lainkaan koko pinnan leveydellä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
    Tuota laitoin nyt, tiedä sitten toimiiko:


    Ohut suihke jotain sinkkisprayta voisi myös toimia.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
    Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
    Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
    Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
    Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
    Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
    Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
    Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
    Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
    Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
    "Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
    Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
    Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
    Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
    Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös.
    Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
    Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
    Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä pulttien reikien reunat kaapien.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎