Edit: ei mit.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Hunt View PostJuu, muistinkin väärin. 29 tkm on pintaa jäljellä, 1000 km on vasta kulunut kun lähtötilanne oli vaihdon jälkeen muistaakseni 30 tkm.
Comment
-
-
Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
Ex. E91 330d -07
Comment
-
-
Originally posted by Homebrew View PostLaitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by Homebrew View PostLaitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
Jos tärinät ovat ajoittaisia, sen pitää melkein varmasti johtua huoltamattomista/jumittavista jarruista ja todennäköisesti jumittavista satuloiden ohjureista.
Comment
-
-
Sainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan. Uutta tuli ATE:n levyt (ilman reikiä), keraamisella sekoituksella olevat ATE-palat ja ATE-käsijarruosat. Pakko sanoa ääneen, että ihme rimpula tuo käsijarrumekanismi. No, toimii sekin nyt paremmin.
Eteen tuli samalla uudet FAG:n navat, vanhat oli vähän kuivat ja vasen rallatti. Takanavat hioin 100 hiekkapaperilla ja porakoneen laikalla kiiltäviksi. Napojen ja jarrulevyjen väliin vedin aivan todella ohuen kerroksen Redlinen punaista CV2-rasvaa, kun sitä sattui olemaan hyllyssä. Liukutapit pyöräytin foorumilta bongatun ohjeen mukaan porakoneella eri vahvuisia hiomapapereita vasten kiiltäviksi, meni alle 5 min per tappi. Tätä threadia lukeneena tein jonkinlaisen sekoituksen rasvojen suhteen. Jarrupalojen päihin ja taakse laitoin CRC:n keraamista rasvaa (tosi tönkköä valkoista) ja liukutappeihin ATE plastilubea. ATE:n omissa ohjeissa oli kuvattu vain, että Plastilubea pitäisi laittaa jarrupalojen päihin, mistä ne nojaa satulaan. Liukutappeihin ei ohjeiden mukaan laitettu mitään, mutta luin tietenkin ohjeet vasta, kun olin kasannut.
Siitä on ollut myös puhetta, että noita liukutappeja ei tarvitseisi edes rasvata. Tässä voi olla perää, kun vaihdoin samalla ne suojakumit, niin niissä vaikutti olevan jonkinlainen kuivavoiteluaine sekä sisä että ulkopinnoilla. Paikalleen työntäessä niiden pinnoille alkoi muodostua vaaleaa liukasta kuivaa mössöä, ehkä jotain teflon-tyyppistä? Jarruja ei oltu koskaan tässä autossa huollettu, 172 tkm mittarissa. Ihmeen hyvin ne silti vielä toimi, vaikkakin ei aivan tasaisesti ja ilman kahinoita enää. Satuloiden rautaosia sai puhdistella n. tunnin verran jokaista, että sai uudet palat mahtumaan paikoilleen ja liukumaan nätisti. Hemin vinkki puukon käytöstä ruosteen puhdistelussa oli kyllä hyvä, lisäksi porakoneen laikkaa, hiomapaperia ja viilaa. Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostSainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan.... Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.
Comment
-
-
Itse omaan kalustoon kerran vuoteen suoritan jarrujen huollon, ja ainakun auto vaihtuu niin enaimmäisenä nosturille ja jarrut lihoiksi, varsinkin joa edellisen omistaja mainostaa isoon ääneen että jarruromut on uudet. Yleenaä näin on ollutkin mutta valitettavan usein liukutapit on kuparitahnalla tai vaseliinilla völjätty vituiksi ja palat väkisin asennettu ilman että satulan runkoja on puhdistettu. Itse aina satulan rungot puhallan lasikuulakopissa puhtaiksi, sitten vain kunnon keramiikkaspayt ja kuparitahnat satulanrunkoon ja palat paikoilleen, liukutappeihin sitten ihan oikeaa jarrukumirasvaa. Onneksi on pelit ja vehkeet millä tehä
Liukutapeissa menee ehkä se 30 sekunttia per tappi kun smirgelissä on se teräsharja hommeli kiinni, ei tartte porakoneen kanssa puljailla
Comment
-
-
zimmerman jarrulevyt
Ihmettelen tälläista ongelmaa.
F10 528 kuutoskoneinen auto.
Vaihdoin uudet jarrulevyt ja auto alkoi täristämään 140kmh-100kmh nopeuden pudotuksissa moottoritiellä.
Kulmat säädetty ja 4 tukivartta eteen vaihdettu. Alapallo tukivarret lenfölderit tukivarsineen jne..
Katsastuskonttorilla tuumivat, että zimmermann levyt on vain niin huonot, että lämpökäsittely ei ole onnistunut. Menevät lämmön noustua kieroksi? Kun ajaa 30 minuuttia, niin ilmiö alkaa tulla esille. Pienissä nopeuksissa ei esiinny.
Mitä ihmettä?Limits in life
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostPitäs jarrujen laahata aika paljon, että tuollaista vois tapahtua. Ota carrierit irti ja putsaa ne viimesen päälle, samalla liukutappien kiilloitus.
Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
Takakäsijarrukin on ok.
Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.
Kai siis putsautettava vielä kerran.Limits in life
Comment
-
-
Originally posted by Limit View PostJoo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
Takakäsijarrukin on ok.
Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.
Kai siis putsautettava vielä kerran.
Comment
-
-
Originally posted by Limit View PostJoo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
Takakäsijarrukin on ok.
Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.
Kai siis putsautettava vielä kerran.
Takalevyt vaihdettu uusin zimmermaneihin. Oli jostakin syystä kalliimmat, mutta siis samat.
Nyt ei täristä. Kun tätä olen pohdiskellut useamman kanssa, niin kyseisissä levyisssä voit saada heti hyvät tai huonot. 50% mahdollisuus katastrofiin ja rahojen menoon.
Voin suositella siis vain orginaalia.Limits in life
Comment
-
Comment