Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Rengasliike (yhdensortin raamatun kirjoittaja) suositteli kyllä kitkoja jos ajaa paljon asfaltoituja maanteitä ja en, en ole harkinnut uusia+uuden tyyppisiä nastarenkaita. Kun nuo nastarenkaat saa väistyä niin tilalle tulee kitkat vaikka kuinka yrität uskotella niiden huonoutta ja osaltaan onkin totta, että nasta pitää paremmin, mutta minun juttu on vaan kitkarengas.
    Aimo harppaus kohti turvallisempaa talviajoa on, kun vaihdat nuo puhkinussitut hakkapeliittasi mihin tahansa uusiin kitkarenkaisiin.

    Yleensä täällä Suomessa ajetaankin asfaltoituja maanteitä.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      Tuntuu olevan kovin yleistä tuo valitus nastarenkaiden äänihaitasta. Edellisessä 330d:ssä oli hakkapeliitta neloset yhden talven ja erityistä meluhaittaa en havainnut. Bemari muutenkin yksi hiljaisimmista autoista, missä itse olen ollut.

      Ja leveys renkailla oli 235/50/17. Tällä kertaa olen päätymässä samoihin renkaisiin hieman korkeammalla profiililla.

      Comment

      • Tuoppo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 558
        • Joensuu

        Hakkapeliitta 4 :ssa ääni on ihan omassa luokassaan, kun sulaa asvalttia ajelee. 5 sarjassa auto antaa varmasti paljon anteeksi, mutta kun 3 ajaa niin 18" kesäpyörätkin pitää huomattavasti pienempää ääntä.
        G30 530e xDrive iPerformance -20
        E70 X5 xDrive40d -10

        Comment

        • juho-85
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 753
          • Pirkkala

          tekeekö noilla masterin uusionastoilla yhtään mitään? tiedän että ovat varmasti huonommat kuin nokialaiset ym.. mutta onko niissä jotain vikoja esim. kulutuspinnan irtoilu? Nastojen irtoilu?
          F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
          Tilattu i4 M50

          Exät:
          e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

          Comment

          • Antsa_318
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 162
            • Tampere

            Uskomatonta kuinka tälläisestä asiasta aikuistet miehet jaksavat vääntää sivutolkulla.. Eiköhän se kuski eniten vaikuta siihen spinnaako auto ojaan vai ei. Ajonopeuden sovittamisesta keliin nähden ei varmaan jakseta vääntää 200+ sivua tavaraa? Tai turvavälistä?

            On tuttuja jotka ajelee kitkoilla kaikki talvet, toiset ajelee nastoilla. Tampereella kuitenkin suolataan päätiet eikä umpijäässä tiet ole ikinä. Itse vetelin viime talven, joka oli tosiaan vähän "talvisempi" kitkoilla ja hengissä olen. Ei vaaratilanteita. Tuleva talvi menee nastoilla. Riippuu aika paljon ajosta, mitkä renkaat oikeasti kannattaa. Esim. juurikin kaupunkiajoa suolatuilla teillä.. tarvetta nastoille? Mielestäni ei. Maantietä ja kaupunkia sekaisin, välillä pitempiäkin reissuja.. Ehkä nastat ovat ihan ok.

            Suurin osa suomalaisesta autoilevasta kansasta valitsevat nastat vuosi vuodelta, eivätkä sitä lopeta. Kitkat toki yleistyvät koko ajan, mutta eivät ne nastojen ohi ole vielä menossa hetkeen. Itse ainakin olen pirun tyytyväinen, että "kaksi lasta + saksanpaimenkoira Daewoo Matiz:ssa Tuija-Maarit" ajelee nastoilla eikä kitkoilla perässäni.

            Ei herneitä

            Ex: E36 318ti Compact -95 Hellrot
            Ex: Mazda 323 2.0 TD -99

            Comment

            • jsa014
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1651
              • Turun Pallivaha

              Ei täällä kuulu keskustella asiallisesti. Nastapastori Hemi saarnaa ja nastaseurakunta huutaa Aamen tasaiseen tahtiin. Nastaimaami Teropa kivittää pihalla hengiltä kitkakuskeja.

              Fysiikan laitkin menevät välillä uusiksi kun piikittömän kitkakerroin onkin välillä puheissa suurempi kuin piikillisen. Mutta kai bemarimies paremmin tietää kun fyysikot aikoinaan.

              Jos joku erehtyy kysymään vaikkapa suositusta hyväksi kitkarenkaaksi, ensin haukutaan liikenteenvaarantajaksi, itsemurhakandidaatiksi, homoksi ja sitten sanotaan että osta Nokian 7, dille.

              Jos joku kysyy kokemuksia HKPL4:stä, saa vastaukseksi että se on äänekäs, joka sitten tyrmätään sanomalla että se on hiljainen ja se on FAKTA.

              Ja loppuun, pakollinen jotta poijaat ei ottais niin kauheen vakavasti.

              Lähdenpäs itsemurhahomoilemaan töihin päin kitkoilla.
              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                Heitän vielä lisää löylyä, ajelin Bridgestonen (mallia en muista, jotkut testivoittajat muutaman vuoden takaa) kitkoilla ekoilla kunnon jäillä viikonloppuna. Täytyy sanoa että vähemmän ne luisteli kun entiset enemmän ajetut Michleninin "kitkanastat" jotka oli aivan karmeat (johtunee myös suuremmasta kuluneisuudesta).

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  Originally posted by rizzo View Post
                  Heitän vielä lisää löylyä, ajelin Bridgestonen (mallia en muista, jotkut testivoittajat muutaman vuoden takaa) kitkoilla ekoilla kunnon jäillä viikonloppuna. Täytyy sanoa että vähemmän ne luisteli kun entiset enemmän ajetut Michleninin "kitkanastat" jotka oli aivan karmeat (johtunee myös suuremmasta kuluneisuudesta).
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Tuiske
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1441
                    • Lempäälä

                    Originally posted by juho-85 View Post
                    tekeekö noilla masterin uusionastoilla yhtään mitään? tiedän että ovat varmasti huonommat kuin nokialaiset ym.. mutta onko niissä jotain vikoja esim. kulutuspinnan irtoilu? Nastojen irtoilu?
                    Muutama sarja noita tullut ostettua eikä ikinä mitään valittamista. Nastat ovat pysyneet kiinni ja suorassa eikä kulutuspinnatkaan ole irtoilleet. Kuulemma tehdään vain michelinin runkoihin mutta uskoo ken uskoo

                    Mutta siis hinta-laatu suhde on kohdillaan, onhan nuo nyt aika naurettavan hintaisia.

                    edit. Ja on sentään nastarenkaat niin ei viikatemies tule heti niittämään
                    Corvette C4 LT4 TURBO
                    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                    Comment

                    • Neutrone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1320
                      • Tampere

                      Originally posted by Tuoppo View Post
                      Hakkapeliitta 4 :ssa ääni on ihan omassa luokassaan, kun sulaa asvalttia ajelee. 5 sarjassa auto antaa varmasti paljon anteeksi, mutta kun 3 ajaa niin 18" kesäpyörätkin pitää huomattavasti pienempää ääntä.
                      Sigun autoon ostin hkpl4:t 225/55-16 koossa eikä nuo nyt sen pahemmin melua kuin edelliset continentalin nastatkaan koossa 205/65-15.

                      En toki sano ettei sitä melua ole, mutta ei se mitenkään häiritsevää ole eikä sentään tarvi niitä ehdoteltuja kuulosuojaimia
                      F10 530d semiVOLL
                      ex. E90 320d M-Sport '06
                      ex. E39 523i M-Sport '00
                      ex. E36 325i Coupe '92
                      ex. E30 316i '89



                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        jsa014

                        Katoin kyllä tuossa jo aiemmin, että sulla on joku asennevamma tämän asian kanssa, mutta nuo sun imaamiläpät menee jo yli. Et ole minunkaan viestejä ilmeisesti lukenut ainuttakaan ajatuksella? Jos meistä kahdesta pitää valita se, joka "keskustelee asiallisesti" (sun sanoja), niin se et ole sinä.

                        Pointtina tässä keskustelussa on ollut (muiden juttujen ohella) nastojen ja kitkojen erot. Tyypillisin kommentti kitkoja kannattavilta on ollut sen suuntainen, ettei sillä ole oikeastaan mitään väliä kummilla ajaa. Tai ei ainakaan semmosta merkitystä, etteikö kitkaa vois aivan hyvin valita ja ajaa aivan yhtä turvallisesti kuin nastoillakin. Minun pointti koko keskustelussa on ollut sanoa tuohon ajatukseen (ja vain siihen ajatukseen), että *paskapuhetta*. Tyypillisin vastalause tuohon minun pointtiin on ollut sitten, että "pärjäsin viime talvenkin kitkoilla". Mitä tuohon oikeesti voi enää vastata? Tulee mieleen "facepalm", jos joku. Laitetaanpa sekin tähän, ja vielä tuplana, koska nämähän täällä tuntuu kyllä hyvin uppoavan:



                        Mitä tulee sitten asiasisältöön, niin kehottaisin kaikkia lukutaitoisia vilkasemaan nämä artikkelit ajatuksen kanssa läpi:





                        Muutamia poimintoja teksteistä:

                        "Tutkimuksen mukaan nastarenkaat vähentävät liikennekuolemia 42 % kitkarenkaisiin verrattuna."

                        " Ajoneuvon hallinnan menetys luiston takia oli syynä onnettomuuteen 59 %:ssa nastarenkailla ajetuista kolareista. Pohjoismaisilla kitkarenkailla osuus oli 75 % ja kaikilla kitkarenkailla yhteensä 81 %."

                        "Tutkimuksen tulos on varsin selkeä osoitus nastarenkaiden paremmasta turvallisuudesta..."

                        "Kitkarenkailla ajavien myös pitäisi ottaa hankalat olosuhteet nastarenkaitakin paremmin huomioon. Jos näin on tapahtunut käytännössä, nastarenkaiden merkitys on vielä tutkimustulostakin suurempi."

                        " Viime vuonna kitkarenkaiden osuus oli 14 prosenttia. Suurin osa henkilöauton käyttäjistä valitsi nastarenkaat – ja järkevistä syistä. "

                        "Nastarengas pystyy tasoittamaan tien pinnan kitkavaihteluita paremmin kuin kitkarengas. Lumisella tiellä molemmat pitävät, mutta jäisellä tiellä nastarenkaan pito on selvästi parempi. "

                        "Nastat antavat jäisellä tiellä kitkarenkaita lyhyemmän jarrutusmatkan ja paremman sivuttaispidon. Ajonvakautusjärjestelmä toimii paremmin, kun renkaissa on hyvä pito. "


                        Niin, että ajakaa nyt helvetti soikoon just sillä millä haluatte, mutta älkää aikamiehet viittikö väittää silmät kirkkaana, että kitkarengas ja nastarengas olisi talvirenkaina tasaveroisia. Hyvä kitkarengas varmasti toimii talvirenkaana hyvin rajatuissa olosuhteissa, jonka kertoo myös terve järki. Mutta talvirenkaana, kun ajatellaan sitä pidon maksimointia (joka on mielestäni ainut syy siihen, miksi talveksi vaihdetaan erilaiset renkaat kuin kesällä), niin se vaan on oikeasti huono, ja merkittävästi huonompi kuin nasta.

                        Flamettakaa just niin paljon kuin huvittaa. Tälläkin foorumilla on paljon asiahemmoja, jotka tämän postauksen lukiessaan hymähtää kuivasti ja toteaa, että "just näin". Ne, jotka ajattelee päinvastoin ei minun mielestä tajua talviajon haasteista yhtään mitään.


                        Tero

                        ps> minun autossa hkpl4 piti kovaa ääntä, mutta nastat ei ropissut. En yritä väittää, etteikö toisissa autoissa homma voisi olla toisella tavalla. Tuosta sigusta näkee, minkälaisia autoja meikäläisen kommentit yleensä koskee.
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Täysin käsittämätöntä, viimeiset 20 sivua kun lukee taaksepäin niin YKSIKÄÄN ei ole väittänyt kitkaa paremmaksi renkaaksi pidon kannalta kuin nastaa, luulisi ylempi kirjoittaja myös lukasevan uudestaan aiemmat sivut ja jättävän noi väsyneet "aikuismaiset" kuvat toiseen topicciin!

                          Porukka puhuu täällä tosta jäästä ja jankuttaa, että kitka ei toimi yhtään siinä, mutta kyllä sekin jotain pitoa siihen saa, vaikkakin heikosti. Itse ajelen ympäri Suomea ja kyllä toi puhdas jää noilla teillä on kyllä sitten LÄHES kuvitelmaa. Joskus yöllä saattaa olla pirun liukas kun rekat kiillottavat tiet, mutta kyllä siinäkin kitka pitää ihan riittävästi, toki jos tulee äkkijarrutus niin luistaa tosiaan pidemmälle kuin olisi nastat. Ainoa asia mikä tulee mieleen niin hirvi joka änkeää väkisin tielle ja joutuu jarruttelemaan äkillisesti, paskaa tuuria!! Muuten en keksi syytä miksi valitsisin nastat nykyisillä kilsoilla (60tkm/vuosi)

                          Miksi en voi olla tyytyväinen kitkarenkaisiin muiden mielestä?! Olisiko porukka sitten tyytyväinen kun kaikki ajaisivat nastoilla, mielenrauha?!
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • -challenger-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 2150
                            • L a h t i

                            Täysin samaa mieltä teron kanssa.
                            ps. Faktoilla höystettynä

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              Minä en vaan jaksa ymmärtää tätä nastamiesten vaahtoamista ja tutkimustulosten linkitystä/kopiointia. Eiköhän jokainen rengaskaupan asiakas tiedä tai ainakin se rengaskauppias kertoo kysyttäessä nastan ja kitkan erot. Ja jokainen sitten tekee valintansa perustuen omaan auton talvikäyttötarpeeseensa. Näin tein minä, kaupassa tuumailin Michelin XI2:n ja Nokian HKPL7:n välillä. Aamuisin kun ei ole pakko autolla mennä, jos tie on kuin mulkulla pyyhkästy koska bussi kulkee vierestä, ja sinne mummolaan ei ole pakko juuri sinä iltana lähteä kun on tappokeli. Kaupungissa tiet on pääosin sulia joten enpä nähnyt tarvetta nastapyörälle.

                              Ja joo, ei mun jutut ole asiallisia, en ole niin koskaan väittänytkään
                              Asennevammakin varmaan on kaikkien muiden vammojen lisäksi. Tosin olen reilu 10 talvea ajellut nastoilla joten en nyt ihan tietämätön niistäkään ole.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1462
                                • Area 03

                                Eilen jälleen kerran näin nastarenkailla ajelevan "itsepetoksen" Aamulla n. klo 7.00 sivutiet olivät suht jäässä täällä pirkanmaalla.Olin koirien kanssa lenkillä ja kusetin koiria lähellä risteystä.Ensin tuli auto,jonka alla ei rapissut mitään,luultavammin kitkarengas alla.Hidasti hyvin ennen risteystä ja kääntyi sivutielle.Pian perässä tuli auto,nastojen ropina rupesinkin kuulumaan ja tämän auton kuski vetasi melkein pitkäksi risteyksestä.Sai kumminkin juuri ja juuri käännyttyä samalle sivutielle kuin edellä mennyt auto.

                                Eli mitä olen täällä aikaisemminkin sanonut,kaikki renkaat ovat talvellä liukkaita.Ajotapa ratkaisee talvikeleillä h...tin paljon.Rengastestit/media antavat jonkun kuvan renkaista ja jotain rengasta hehkutetaan "ylivertaisena" muihin nähden.Sitten Pentti/Pirjo Peruautoilija ostaa tesivoittaja renkaat,luottaa niihin sokeasti,kelillä kuin kelillä...ja avot...jossain vaiheessa "shit hits the fan" kun tilannenopeus liian suuri,eikä siinä vaiheessa edes "piikit" "naskalit" pelasta tilannetta.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎