Älä laita 205/50R17 kumeja.Etenkin jos alle tulee Nokialaiset,niin niiden runko on melko löysä 50srj renkaissa.Suosiolla vaan 225/45R17 kumit.Ei pitäisi olla hinnastakaan kiinni.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Heguli 31 View PostÄlä laita 205/50R17 kumeja.Etenkin jos alle tulee Nokialaiset,niin niiden runko on melko löysä 50srj renkaissa.Suosiolla vaan 225/45R17 kumit.Ei pitäisi olla hinnastakaan kiinni.
Juu ei todellakaan 205/50 kokoa. mulla on nyt itsellä Kumho KW22 nastat 225/50-17 kokoisena, niin tuntuu kyllä paljon paremmilta mitä nokialaiset.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostJuu ei todellakaan 205/50 kokoa. mulla on nyt itsellä Kumho KW22 nastat 225/50-17 kokoisena, niin tuntuu kyllä paljon paremmilta mitä nokialaiset.
Itse ainakin ehkä laittaisin kapeamman vaihtoehdon, on ollut välillä tuskaa ajaa loskassa 235-leveällä Michelin x-icellä.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
225/45-17 101mm 317mm 634mm 1993mm 502 0.0%
205/50-17 102mm 318mm 637mm 2001mm 500 0.4%ex:
F10 & R55
E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostÄlä laita 205/50R17 kumeja.Etenkin jos alle tulee Nokialaiset,niin niiden runko on melko löysä 50srj renkaissa.Suosiolla vaan 225/45R17 kumit.Ei pitäisi olla hinnastakaan kiinni.(offtopic: mikä olisi sellainen gunther-hymiö?)
Talvi on kuitenkin vuodenaikana - teiden suolaamisineen - siinä määrin hanurista, että siitä pitää vaan selvitä mahdollisimman vähin tappioin enkä siltä tällaisena vanhana kääkkänä sen suurempia elämyksiä oikeastaan enää odota. Elämä alkaa taas siitä kun asvaltti sulaa & kuivuu ja jäät lähtee järvistä. Parhaat kicksit saan talvella kun jyräytän lumilingon käyntiin ja putsaan ajotien siitä valkoisesta paskasta. No, tää nyt oli kärjistystä mutta sinnepäin kuitenkin.Last edited by Nupe68; 13-03-2012, 00:46.e46 330d touring -04
Ex: 1502 -75 Pastellblau
Comment
-
-
Originally posted by tmth View PostMiksei 205/50? Saman korkuinenhanhan se on tuon 225/45 kanssa.
Itse ainakin ehkä laittaisin kapeamman vaihtoehdon, on ollut välillä tuskaa ajaa loskassa 235-leveällä Michelin x-icellä.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
225/45-17 101mm 317mm 634mm 1993mm 502 0.0%
205/50-17 102mm 318mm 637mm 2001mm 500 0.4%
Koska 225 rengas on huomattavasti tukevampi alla, kun varsinkin nokialaiset on jo muutenkin niin veteliä. 330d touring on kuitenkin melko raskas auto, niin onhan se kapea 205 kumi takana aika pelleilyä. Harvemmin sitä loskassa ajellaan niin paljon, että siitä leveämmästä kumista on haittaa.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostKoska 225 rengas on huomattavasti tukevampi alla, kun varsinkin nokialaiset on jo muutenkin niin veteliä. 330d touring on kuitenkin melko raskas auto, niin onhan se kapea 205 kumi takana aika pelleilyä. Harvemmin sitä loskassa ajellaan niin paljon, että siitä leveämmästä kumista on haittaa.
HKPL4 205 16" oli erittäin hyvä ajaa pahimmilla keleillä sohjosessa ja lumessa. Meni kuin juna. Ja tosi turvallinen tuntuma kaiken aikaa. Seuraavassa rengaskierroksessa vaihdoin HKPL7 ja 225 -levyiseen, koska hain tuota vakautta nimenomaan paljaalla asfaltilla motareilla. Mutta sohjoisessa ajettessa tuntuma huononi ja nuo on kuin dumbon korvat. Helposti vastustaa eli jarruttaa toispuoleisesti epätasaisessa kerroksessa. Tuo tuntuu edessä. Ikäänkuin katosi se vakaus, millä edelliset puski läpi ajolinjan suuntaisesti.
Omalla kohdalla joudun varautumaan näihin huonoihin ajo-olosuhteisiin, koska noihin joutuu varsin usein. Quaife, laaturenkaat, nastat ja urasyvyyttä.
Comment
-
-
Originally posted by -KK- View PostNoin yleisesti kommentoiden, siirryin talvirenkaissa E39 :ssä 205 levyisestä 225 :een ja ero tuntui merkittävältä nimenomaan loskassa taikka vastaavassa vastustavassa sohjossa.
HKPL4 205 16" oli erittäin hyvä ajaa pahimmilla keleillä sohjosessa ja lumessa. Meni kuin juna. Ja tosi turvallinen tuntuma kaiken aikaa. Seuraavassa rengaskierroksessa vaihdoin HKPL7 ja 225 -levyiseen, koska hain tuota vakautta nimenomaan paljaalla asfaltilla motareilla. Mutta sohjoisessa ajettessa tuntuma huononi ja nuo on kuin dumbon korvat. Helposti vastustaa eli jarruttaa toispuoleisesti epätasaisessa kerroksessa. Tuo tuntuu edessä. Ikäänkuin katosi se vakaus, millä edelliset puski läpi ajolinjan suuntaisesti.
Omalla kohdalla joudun varautumaan näihin huonoihin ajo-olosuhteisiin, koska noihin joutuu varsin usein. Quaife, laaturenkaat, nastat ja urasyvyyttä.
Juu riippuu tottakai siitä millaisia polkuja sitä kulkee ja minkä levyiset on vanteet. Mullakin oli E39:ssä alkuun nokian 205 kumit ja olihan ne aika hirveät isommassa vauhdissa maantiellä. sitten tuli 225 alle, niin tuntuma tarkkeni huomattavasti.
Comment
-
-
Minulla on kaikissa E39:ssä ollut aina 235/45R17 talvinullit,eikä ole koskaan loskassa ollu ongelmia.Myös ex. E36 M3:ssa oli ensin Nokian 205/50R17 nastarenkaat,mutta oli niin löysärunkoiset ajaa,että oli pakko vaihtaa 225/45R17 nastoihin.Ei siinäkään ollut mitään ongelmia sohjossa tms. noilla leveämmillä.Mutta ajettavuus parani paljon.Mutta jokaisellahan perse tykkää erillaisesta "vakaudesta" ajettavuudessa.
Comment
-
-
Joo, varmasti 225/45 on tukevampi ja parempikin alla 90-95% ajasta. Tuohon sohjoon tai lumivalliin tulee kuitenkin haukattua motarillakin kun ohituskaista onkin tuiskun jälkeen auraamatta, sohjoisempi kuin toinen tai aukeilla tuuli tekee kinoksia. Ja esim. VT5 Heinola - Varkaus välillä on pätkä, jota tulee silloin tällöin ajettua. Kyllä siinä kaistojen keskellä on usein isompi tai pienempi, sohjoinen tai luminen valli, joka pitää ohittaessa mennen tullen läpäistä. Vakaus siinä tilanteessa on itselleni tärkeämpi juttu kuin vaste märällä tai kuivalla asvaltilla tai muilla puhtailla pinnoilla.
Omaa kokemusta e39:stä ei oo, mutta uskoisin sen olevan e46:tta aika selkeesti suuntavakaampi.
Edit: HKPL seiskoistakaan ei ole kokemusta. Volvo 850 farmarin alla on pyörinyt 4 talvea Michelin X-Ice North nastat 185/65-15, eivätkä ne häiritsevän huojuvilta tunnu; Michelinissä saattaa olla jäykempi runko. Ei vanha Volvokaan ihan keijukainen ole, joskin kevyempi kuin e46 330d. Misukoista ei ole valittamista; hyvä pito edelleen eikä nastoja ole irronnut kuin pari-kolme.Last edited by Nupe68; 13-03-2012, 22:06.e46 330d touring -04
Ex: 1502 -75 Pastellblau
Comment
-
-
Originally posted by Nupe68 View PostJoo, varmasti 225/45 on tukevampi ja parempikin alla 90-95% ajasta. Tuohon sohjoon tai lumivalliin tulee kuitenkin haukattua motarillakin kun ohituskaista onkin tuiskun jälkeen auraamatta, sohjoisempi kuin toinen tai aukeilla tuuli tekee kinoksia. Ja esim. VT5 Heinola - Varkaus välillä on pätkä, jota tulee silloin tällöin ajettua. Kyllä siinä kaistojen keskellä on usein isompi tai pienempi, sohjoinen tai luminen valli, joka pitää ohittaessa mennen tullen läpäistä. Vakaus siinä tilanteessa on itselleni tärkeämpi juttu kuin vaste märällä tai kuivalla asvaltilla tai muilla puhtailla pinnoilla.
Omaa kokemusta e39:stä ei oo, mutta uskoisin sen olevan e46:tta aika selkeesti suuntavakaampi.
Edit: HKPL seiskoistakaan ei ole kokemusta. Volvo 850 farmarin alla on pyörinyt 4 talvea Michelin X-Ice North nastat 185/65-15, eivätkä ne häiritsevän huojuvilta tunnu; Michelinissä saattaa olla jäykempi runko. Ei vanha Volvokaan ihan keijukainen ole, joskin kevyempi kuin e46 330d. Misukoista ei ole valittamista; hyvä pito edelleen eikä nastoja ole irronnut kuin pari-kolme.
Kyllä se vaan on aivan toinen juttu etuvetoisissa, kun on kevyt perä. BMW:llä on painosuhteen takia raskas perä ja kapeilla renkailla perä tuntuu todella vetelältä. Jokainen toki tyylillään. Muista sitten nää vinkit kun harmittelet miten paska autosta tuli ajettavuudeltaan
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostKyllä se vaan on aivan toinen juttu etuvetoisissa, kun on kevyt perä. BMW:llä on painosuhteen takia raskas perä ja kapeilla renkailla perä tuntuu todella vetelältä. Jokainen toki tyylillään. Muista sitten nää vinkit kun harmittelet miten paska autosta tuli ajettavuudeltaan.
Juuri tuollaisten kommenttien takia tässä kyselen siksikin, koska toiset vanteetkin on hommaamatta, nykyisissä orkkis 8" aluissa on reunoissa Saksantuomisina kanttarinirhaumaa ja pitäisi pikaisesti päättää, että hommaako uudet/toiset vanteet kesä- vai talvirenkaille.e46 330d touring -04
Ex: 1502 -75 Pastellblau
Comment
-
-
Tuli näin lauantai-illan ratoksi taas kahlattua Talvirengaskeskusteluja läpi. Kyllä valinta 225/45-17 -kokoon (ja toisiin 8" vanteisiin) saattaa kallistua jos Hakkapeliitta seiskat haluaa. 205/50:llä lienee syytä katsoa jotain jäykempää kumia alle. Tosin saattaa ne seiskat vanhetessaan hiukan jäykistyä.
Nillitän aiheesta kuitenkin vielä sen verran, että olen nyt pari viikkoa katsellut E46 ja E90/91 alla olevia nastakiekkoja aina kun olen vierestä kävellyt. Tyypillisin koko on 205/55-16; aika paljon näkyy myös 195/65-15 ja merkkinä HKPLseiska ei ole ollenkaan harvinainen näky. Matalampia ja leveämpiä varmastikin myös on, mutta ei vaan osunut silmään. Mietin tässä vaan, että jos 205/50-17:lla saa e46:sta ajettavuudeltaan paskan, niin onko ne kaikki näkemäni sitten ajettavuudeltaan ihan susipaskoja? Kyllä kai 205/50-17 sentään tukevampi on kuin 205/55-16 (195/65-15:stä puhumattakaan)?
Toki 330d (etenkin toukka) on varsinkin kokoonsa nähden tonnikeiju, mutta ei 320d:kään höyhen ole, ja kevyemmän koneensa = painojakaumansa vuoksi takapäässä luulisi olevan lähestulkoon yhtä paljon painoa.e46 330d touring -04
Ex: 1502 -75 Pastellblau
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post3 sarja on parhaimmillaan 195/65-15 renkailla. Kaikki siitä matalammat tekee kamalan ajaa. Joka ikinen asfaltinsauma yms tuntuu.e46 330d touring -04
Ex: 1502 -75 Pastellblau
Comment
-
Comment