Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Hemi View Post
    Voiko myös kesärenkaan valinnassa painottaa tätä ominaisuutta?

    Ei, kesärenkaan tulee olla kulmikas ja kova
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Ei, kesärenkaan tulee olla kulmikas ja kova
      Niin ja noihin ei saa yhdistettyä hiljaisuutta sitten millään.
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...f=hs-tf-promo4

        No paljon yllättävämpää se mun mielestä on jos tulokset menee täysin ristiin.. :think

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          Originally posted by bemu2000 View Post
          Riippuu millä pinnalla testataan. Jäällä ei kitka voita ja yleensä nuo "pääkallokelit" on kriittisimpiä...
          Märällä jäällä ollaan varmasti no contest -tilanteessa, mutta "mustalla jäällä" väitän kitkan voittavan kevyesti, leveä kesärengaskin toimii siinä kokemuksesta kapeaa nastaa paremmin, kun tien pinnassa ei ole mitään mihin nasta voisi purra. Nuo ovat minusta kaikkein kriittisimpiä olosuhteita, sillä ne ovat usein mahdottomia ennakoida, esiintyvät melko usein ja täysin yllättäen etenkin suolatuilla tieosuuksilla.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            ........
            Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:58.

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5428
              • S:t Karins

              Uusin TM talvirengastesti kokoluokassa 205/55R-16

              Nastat:
              1. Continental Contilce Contact 8,5
              2. GoodYear Ultra Grip Arctic 8,5
              3. Nokian Hakkapeliitta 7 8,5
              .
              .
              .
              AGI Sarek 2 7,0
              Nankang NK Snow SW-7 6,9

              Kitkat:
              1. Nokian Hakkapeliitta R 7,5
              2. Continental ContiViking Contact 5 7,4
              3. GoodYear Ultra Grip Ice+ 7,4
              .
              .
              .
              .
              Bridgestone Blizzak WS 70 6,9
              Cordiant Winter Drive 6,4
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Vecara View Post
                Tekniikan Maailman Talvirengastesti (17/12)

                Testiautona Focus 2.0, rengaskoko 205/55R16

                Nastarenkaat:
                Continental Conti Ice Contact **** 8,5 Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ajettavuus kaikissa olosuhteissa. Huonoa: Vierinvastus
                Goodyear Ultra Grip Ice Arctic **** 8,5 Hyvää: Jarrutus- ja kiihdytyspito jäällä, suuntavakaus. Huonoa: Ajettavuus kuivalla asfaltilla
                Nokian Hakkapeliitta 7 **** 8,5 Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ajettavuus jäällä ja lumella. Huonoa: Pito märällä asfaltilla
                Dunlop Ice Touch *** 8,2 Hyvää: Pito jäällä, tasapainoiset ominaisuudet. Huonoa: Suuntavakaus
                Michelin X-Ice North XIN2 *** 8,2 Hyvää: Rauhallinen ajettavuus, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: -
                Bridgestone Noranza 2 Evo *** 8,1 Hyvää: Pito jäällä ja lumella, vierinvastus. Huonoa: Ajettavuus lumella ja märällä asfaltilla
                Pirelli Winter Carving Edge *** 8,0 Hyvää: Pito lumella. Huonoa: Ajettavuus märällä asfaltilla, melu
                Gislaved Nord Frost 5 *** 7,8 Hyvää: Ajettavuus jäällä ja märällä asfaltilla. Huonoa: Vierinvastus
                Sava Eskimo Stud ** 7,7 Hyvää: Sivuttaispito jäällä ja lumella. Huonoa: Pito jäällä ja lumella, hankala ajettavuus kaikissa olosuhteissa
                Vredestein Arctrac ** 7,7 Hyvää: Ominaisuudet asfaltilla. Huonoa: Ajettavuus lumella, vierinvastus
                Agi Sarek 2 (pinnoitettu) * 7,0 Hyvää: Jarrutuspito märällä asfaltilla. Huonoa: Kaikki ominaisuudet lumella ja jäällä, vierinvastus
                Nankang NK Snow SW-7 * 6,9 Hyvää: Jarrutuspito märällä ja kuivalla. Huonoa: Talviominaisuudet, ajettavuus kaikilla keleillä


                Kitkarenkaat:
                Nokian Hakkapeliitta R ** 7,5 Hyvää: Pito ja ajettavuus talvikeleillä, vierinvastus. Huonoa: Jarrutuspito märällä asfaltilla
                Continental Conti Viking Contact 5 ** 7,4 Hyvää: Ajettavuus jäällä ja lumella, pito lumella. Huonoa: Pito märällä asfaltilla
                Goodyear Ultra Grip Ice+ ** 7,4 Hyvää: Pito lumella, ominaisuudet märällä asfaltilla. Huonoa: -
                Dunlop SP Ice Sport ** 7,4 Hyvää: Jarrutuspito märällä, ajettavuus asfaltilla. Huonoa: Jarrutuspito jäällä
                Vredestein Nord-Trac 2 ** 7,3 Hyvää: Pito jäällä ja lumella, melu. Huonoa: Terävä käytös jäällä ja lumella
                Michelin X-Ice XI3 ** 7,3 Hyvää: Rauhallinen ajettavuus, melu ja vierinvastus. Huonoa: Jarrutuspito märällä ja kuivalla asfaltilla
                Pirelli Icecontrol * 7,1 Hyvää: Ajettavuus jäällä ja lumella, rengasmelu. Huonoa: Ominaisuudet märällä asfaltilla
                Nokian WR D3 * 7,0 Hyvää: Pito ja ajettavuus asfaltilla, vierinvastus. Huonoa: Ominaisuudet asfaltilla
                Bridgestone Blizzak WS70 * 6,9 Hyvää: Pito jäällä, ajettavuus jäällä ja lumella. Huonoa: Ominaisuudet märällä ja kuivalla
                Cordiant Winter Drive - 6,4 Hyvää: Rauhallinen ajettavuus jäällä. Huonoa: Pito jäällä ja lumella, ominaisuudet asfaltilla



                Arvosanapainotukset (molemmille rengastyypeille samat):
                Jää 40%
                Lumi 20%
                Märkä asfaltti 15%
                Kuiva asfaltti 10%
                Taloudellisuus ja mukavuus 15%

                Tuulilasin talvirengastesti (13/12)

                Testiautona kuvista päätellen Seat Exeo ST ja VW Scirocco, rengaskoko 205/55R16

                Nastarenkaat:
                Nokian Hakkapeliitta 7 9,5 Paras talvisissa olosuhteissa, heikoimmillaan kuivalla asfaltilla
                Continental Conti Ice Contact 9+ Tasapainoinen suoritus, yllätyksetön. Ei yllä kärkeen jääkokeissa.
                Bridgestone Noranza 2 Evo 9 Hyvä lumella, heikoimmillaan kuivalla asfaltilla
                Dunlop Ice Touch 9 Varsin tasainen kaikissa olosuhteissa. Lumikokeissa ei yllä aivan kärkeen.
                Goodyear Ultra Grip Ice Extreme 9 Loistaa jääkokeissa. Lumipidossa kehitettävää.
                Pirelli Winter Carving Edge 8+ Nastoja irtoilee. Lumella ok, antaa tasoitusta muille jääkokeissa.
                Gislaved Nord Frost 5 8 Paras kesäolosuhteissa. Jäällä heikoimmillaan, vaikka ottikin kärkipaikan sivuttaispidossa.
                Michelin X-Ice North XIN-2 8 Pärjää tasaisesti kaikissa olosuhteissa. Jäällä ajettavuus vaihtelee aliohjaavasta yliohjaavaksi.

                Tuulilasi ei kerro painotuksia. Erikseen kerrottiin, että testatuista renkaista Dunlop ja Goodyear olivat uuden nastamääräyksen mukaisia (96 nastaa 16" renkaassa), muut vanhan (118-130 nastaa).

                Melkoisia eroja on renkaiden sijoituksissa saaneet eri lehdet aikaan. Eniten itsellä kiinnitin huomiota siihen, että Tuulilasin testissä Pirelli WinterCarwingeistä oli taas irronut melkein kaikki nastat! 2009 tai 2010 testissä oli sama juttu. Pirellillä selkeästi kovasti ongelmia nastojen pysymisen kanssa.
                Last edited by Antsah; 27-09-2012, 09:27.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Eli, taas paras kitka on talvirenkaana vain aavistuksen parempi kuin pinnattu nastarengas.

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli, taas paras kitka on talvirenkaana vain aavistuksen parempi kuin pinnattu nastarengas.
                    Niin, eli taas parhaat merkkinastat on vaan aavistuksen parempia kuin parhaat kitkat. Ja loput testissä testaamattomat seikat viekin sitten jo kitkan edelle.

                    Comment

                    • jva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1419

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli, taas paras kitka on talvirenkaana vain aavistuksen parempi kuin pinnattu nastarengas.
                      Miten kukaan voi rationaalisin perustein verrata kitkarengasta ja nastarengasta toisiinsa?

                      Verrataanko esim kilparenkaissa sliksiä ja sadekelin rengasta toisiinsa ja todetaan että sliksi on paska, koska se ei pidä sateella.

                      Kitkarenkaan vahvuudet ovat eri osa-alueilla kuin nastarenkaan = ne toimivat eri olosuhteissa ominaisuuksiaan vastaavalla tavalla. Kyse on kahdesta erilaisesta renkaasta, jota on kohtuutonta verrata toisiinsa samanlaisina - koska ne eivät ole samanlaisia, eikä niitä ole edes tarkoitettu samanlaisiksi.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli, taas paras kitka on talvirenkaana vain aavistuksen parempi kuin pinnattu nastarengas.

                        Niin, mitenkäs nyt on, kun HENGENVAARALLINEN kitka Michelin pysähtyy JÄÄLLÄ yli metrin lyhyemmällä matkalla kuin NASTOITETTU, itämainen huipputuote, Nankang nastarengas ? Eli siis tällä nastalla ajava voi nauttia pidosta ja elektronisten apuvälineiden toiminnasta, kun nasta oikein raapii jäätä, mutta kuluttaja, joka on aivopesty markkinoinnilla, ja on päätynyt esim. Michelin kitkarenkaaseen, on kokoajan viikatemiehen terä kurkulla ?


                        Hohhoijjaa. Taas todistettu hemin paskajutut paskaksi

                        Last edited by Peltsii; 27-09-2012, 17:49.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • jva
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 1419

                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Niin, mitenkäs nyt on, kun HENGENVAARALLINEN kitka Michelin pysähtyy JÄÄLLÄ yli metrin lyhyemmällä matkalla kuin NASTOITETTU, itämainen huipputuote, Nankang nastarengas ? Eli siis tällä nastalla ajava voi nauttia pidosta ja elektronisten apuvälineiden toiminnasta, kun nasta oikein raapii jäätä, mutta kuluttaja, joka on aivopesty markkinoinnilla, ja on päätynyt esim. Michelin kitkarenkaaseen, on kokoajan viikatemiehen terä kurkulla ?
                          Niinpä..

                          Ja uudelleen sanon sen, että nastan ja kitkan vahvuudet ovat eri osa-alueilla = ne on toimivat väistämättä eri olosuhteissa eri tavalla.
                          Ei kukaan lähde vertaamaan samassa autotestissä M3:sta ja X5:sta ajamalla niillä radalla aikoja ja sillä perusteella tee johtopäätöstä että X5 on huonompi auto, koska se on radalla hitaampi kuin M3.
                          Tämä sama vertailu kuitenkin tehdään vuodesta toiseen talvirenkaiden välillä.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Niin, mitenkäs nyt on, kun HENGENVAARALLINEN kitka Michelin pysähtyy JÄÄLLÄ yli metrin lyhyemmällä matkalla kuin NASTOITETTU, itämainen huipputuote, Nankang nastarengas ? Eli siis tällä nastalla ajava voi nauttia pidosta ja elektronisten apuvälineiden toiminnasta, kun nasta oikein raapii jäätä, mutta kuluttaja, joka on aivopesty markkinoinnilla, ja on päätynyt esim. Michelin kitkarenkaaseen, on kokoajan viikatemiehen terä kurkulla ?


                            Hohhoijjaa. Taas todistettu hemin paskajutut paskaksi
                            "On päivänselvää, että nastarenkaiden pito on liukkailla keleillä kitkarenkaita parempi. Parempi pito ja hallittavuus lyhentävät jarrutusmatkoja ja vähentävät ulosajoja, mikä taas vähentää onnettomuuksia tai vähintäänkin lieventää niiden seurauksia. Mutta kuinka paljon - sitä ei tiedä kukaan, vaikka aiheesta onkin laadittu useita tutkimuksia....

                            Nastarenkailla on yksi merkittävä etu puolellaan: jääpito. Mikään ei paranna renkaan pitoa niin kuin jäähän tunkeutuva piikki.

                            Hämmästyttävää kyllä, parhaat kitkarenkaat alkavat siitä huolimatta jo voittaa heikoimmat nastarenkaat tietyissä olosuhteissa, erityisesti kylmässä ja karkealla jäällä, jolloin nastojen hyöty on pieni.

                            Toisaalta nastarenkaat ovat kumiseokseltaan ja pintakuvion rakenteeltaan myös lähestyneet perinteisiä pehmeitä kitkarenkaita. Erävoitto on jäällä kuitenkin edelleen tiukasti nastarenkaiden hallussa.

                            -TM

                            ja siinäpä ne tärkeimmät
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              .............
                              Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:58.

                              Comment

                              • Rudenorth
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 2415
                                • Iisalmi

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Jääympyrä ajossa useat merkkinastatkin jää kitkoille. 6mm pinnalla oleva hyväkuntoinen nastarengas ei pärjännnyt lähellekkään kitkoille, ei edes kuluneelle kitkalle.
                                Kokemuksestakin voin sanoa että jäisellä tiellä nasta vie kitkaa pidossa 6-0.
                                MB W204 C320 CDI
                                Kawasaki Ninja ZX-7R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎