Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by Ha2 View Post
    Joopa joo. Tuosta BF Goodrich:stä ei löydä oikein mitään järkeviä käyttökommentteja paitsi nuo rengasvertailun valikoidut "myyjä sanoi, että taksikin osti niin mekin ostettiin ja hyvät oli" -kommentit. Täältä sen sen sijaan saanut lukea tuosta Kumhon KW22:sta vouhottamattomia kommentteja ja vielä E39:n alla. Ehkä se on kuitenkin varmempi valinta tuo Kumho.

    Tosin yksi paikallinen rengasliike myy Marshal KW22 -rengasta ja myyjä sanoi, että se on 100% sama rengas kuin tuo Kumho KW22, mutta siinä lukee vaan Marshal kyljessä. Tiiä sitte... ainakin kuvien perusteella se sitä on. Hinta ois ollu 580 € sarja.

    Edit: Marhalin sivuilta ei löydy ko. rengasmallia ollenkaan.
    Edit2: Löytypäs.
    Ainakin Marshall on Kumhon tuotemerkki. Kysyitkö muuten hintoja rengas-heikiltä? Sieltä sain viime talvena edullisimman tarjouksen (noranza 2) 235/45/17 kokoisina eivät ole äänekkäät ollenkaan. Pienemmissä kokoluokissa voi olla toisin.
    Last edited by Antsah; 26-09-2012, 10:40.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      ........
      Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

      Comment

      • Driver22
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2098
        • *

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kävin kirjastossa lainaamassa kaikki viime vuosien talvirengastestejä julkaisevat lehdet. Tuloksia tutkiessani tein yhteenvedon:
        Uusi huippunasta on paras talvirengas, hieman parempi kuin huippukitka. Kuluneena homma onkin päin vastoin. Eli jos ajaa joka talvi uusilla nastoilla, voi henkselit paukutellen haukkua kitkakuskeja.

        Hyvä kitka ei menetä pitoaan juuri yhtään vaikka kuluu 5mm pinnalle, Tuulilasin testi osoittaa. Jäällä jarrutuksessa eroa vain joitain prosentteja, sama lumella. Erot ovat todella pieniä.

        Testworld testi kertoo, että 6mm nastarengas on täysin kelvoton talvikelillä ja häviää 6mm pinnalla olevalle kitkalle ja kutakuinkin kaikille uusille kitkoille/nastoille. Eli turha haukkua halpaa nastarengasta, kun se on kuitenkin parempi kuin talven ajettu merkkinastarengas. Nasta menettää terävyytensä yllättävän nopeasti ja sitten se onkin vain kesärengas.

        Lisäksi esim. uusi Michelin kitka pärjää jäällä uusille Pirellin ja Goodyearin nastoille. Jääradalla Nokian kitka on yhtä nopea kuin Nokian nasta.

        Kitkarenkaat kehittyy, jatkossa ostan omaani vain kitkarenkaita. Rahat kun ei riitä joka syksy uusiin nastoihin.
        Minkälaisissa olosuhteissa te siellä eteläsuomessa oikein ajatte ja millaisia kilometrimääriä, kun saatte nastarenkaat pilalle yhdessä talvessa? Meidän käytössä nuo menee helposti useamman talven ennenkuin minkäälaista kulumaa nastoissa alkaa juuri olemaan, siis kulutuspinnan osalta. Talvikelihän ei pintaa syö vaan ajaminen paljaalla asvaltilla lämpimällä kelillä, mutta silloin kyllä sulaa kitkatkin alle. Minun mielestä talvirenkaista on vähän turhaa puhua kuluneina, kun ei niitä ajeta samallalailla loppuun kuin kesärenkaita kuitenkaan. Tai no ei ainakaan meillä, kun lunta ja jäätä riittää marraskuusta monesti toukokuuhun asti. Itse olen nähnyt paljon täysin uudennäköisiä nastarengassarjoja, joista pito on kadonnut iän ja kumin kovettumisen, ei kulumisen takia. Tämän vuoksi omasta mielestä tuollainen vertailu on hieman harhaanjohtavaa, sillä oman kokemuksen perusteella jonnekkin 5mm pintaan ajettu nastarengas on rullattu 50-100tkm ja on iältään +5v vanha. Ennemminkin voitaisiin verrata 20tkm ajettua kitkaa ja nastaa, jotka on ajettu samoissa olosuhteissa samanlaisilla autoilla.

        Meidän koululuokalle tarjottiin joskus vuonna 2007 rengastestiä, oltaisiin ajettu talvi Rovaniemi-Ivalo väliä johonkin talvirenkaitten kulumistestiin. Hävittiin tarjouskilpailu niin en tiedä miten sen testin kanssa loppujenlopuksi kävi, tuloksia en ikinä nähnyt missään.
        F31 330D Xdrive M-Sport

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          .......
          Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1482
            • Porvoo

            [QUOTE=Driver22;2818849]Minkälaisissa olosuhteissa te siellä eteläsuomessa oikein ajatte ja millaisia kilometrimääriä, kun saatte nastarenkaat pilalle yhdessä talvessa?

            Tämän näköisillä. Vaikka tuossa toisessa on valiteltu pyöräteiden kuntoa, kun ei saatana "munamankelilla" voi ajaa ympäri talven, näkee siitä noi ajoradat hyvin.
            Last edited by Rale; 24-10-2012, 08:28.

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2098
              • *

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Mikä on pilalla? Jos nastan kulmasta mikroskooppisesti terävyys katoaa, ei se enää pure kuten uutena? Silmämääräisesti näyttää vielä hyvältä.

              Pitäisi saada parempaa testidataa asiasta, että missä vaiheessa nasta menettää pitonsa. Tuossa Testworldin testissä rengas oli 6mm pinnalla ja kaikki nastat tukevasti paikoillaan ja hyvässä kunnossa, silti ei pitänyt enää mitään.

              Puukkokin saattaa näyttää hyvältä, mutta ei leikkaa enää tomaatti nätisti.

              Testworld testaa siellä pohjoisessa, turha taas vetää eteläkorttia esiin
              Oiskohan ollut muuten juuri tuo testworldin testi mitä olisi silloin pitänyt ajaa, eipä täällä paljon muut edes testaile noita juttuja. Boldatusta kohdasta olen samaa mieltä. Mutta kieltämättä yllättävää uutta tietoa mullekkin että kitka pitää niinkin hyvin vielä kuluneenakin.

              Bemu2000 kanssa saman huomion olen tehnyt, että nastarenkaissa nastojen ulonema kasvaa kulumisen myötä, joka parantaa/kompensoi jääpitoa renkaiden muuten kuluessa. Ja niinkun olen jaksanut jankata, se (jääpito) on se mikä mulle merkkaa renkaiden valinnassa eniten
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Minä ajan pääasiassa etelässä 50-60tkm (talvella 60% ajosta) vuodessa ja isoja maanteitä pitkin, jotka ovat talvisin 98% kesäkeliä vastaavassa kunnossa, niin miksi valitsisin nastarenkaan, joka pysähtyy heikommin "kesäkelillä" kuin kitkarengas 98% ajostani?! Heikommin kitka pitää 2% ajosta ja noilla kilsoilla pitää tietää, koska pitää himmailla ja silloinkaan kitkarenkaan pito ei ole nolla! Kitkoilla ajan kaksi talvea, jolloin toisena talvena tuo 2% ero kaventuu tai kääntyy jopa päälaelleen. Hulluhan olisin jos ajaisin tieten tahtoen 98% talven ajosta heikommin pysähtyvin renkain! Tosin ei tuo nyt ole ollut se ainut kriteeri renkaan mallin valinnassa vaan myös mukavuus, jonka kitkarengas tuo hiljaisuudellaan sekä ajankohta renkaiden vaihdolle voi venähtää loppupäästä sekä aloittaa aiempaa. Polttoaineen kulutus on 0,5L enemmän nastoilla, joka ei tankkia kohden tee paljon euroissa, mutta ne kaikki pienetkin asiat...
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • sonikk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 1664
                  • Kerava

                  En kyllä ihan purematta niele väitettä että kulunut kitka on parempi kuin kulunut nasta, omissa ja perheen autoissa on ollut molempia ja ainakin oma kokemus että kulunut kitka kaikkein liukkain.

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Ainakin Marshall on Kumhon tuotemerkki. Kysyitkö muuten hintoja rengas-heikiltä? Sieltä sain viime talvena edullisimman tarjouksen (noranza 2) 235/45/17 kokoisina eivät ole äänekkäät ollenkaan. Pienemmissä kokoluokissa voi olla toisin.
                    Joo Heikiltä paras hinta Bridgestonesta. Soittelin yli 10 rengasliikettä läpi ja alkoi hintataso selvitä.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      .........
                      Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:58.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        En siis hirveän väärässä ollut testienkään mukaan vaikka täällä ensiksi lynkattiinkin

                        Riippuu millä pinnalla testataan. Jäällä ei kitka voita ja yleensä nuo "pääkallokelit" on kriittisimpiä...
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          [QUOTE=Bmw Master;2818922]
                          Originally posted by VolvoTDi View Post
                          98% kesäkeliä vastaavassa kunnossa, niin miksi valitsisin nastarenkaan, joka pysähtyy heikommin "kesäkelillä" kuin kitkarengas 98% ajostani?! /QUOTE]

                          Märällä asfaltilla nasta pitää paremmin kuin kitka, samoin vesi/loskaliirto ominaisuudet on nastoissa paremmat. Tuollaista keliä on etelässä aika paljon. Kuivalla asfaltilla kitka on vähän nastaa parempi.

                          Mielenkiintoinen pikku juttu palastuu testeistä. Kulutuspinnan syvyydessä voi olla 2mm ero uusissa renkaissa merkkien välillä. Jos kuluminen on suunnilleen samaa tasoa, tarkoittaa tuo esim. yhden talven ajoa enemmän!

                          Ainakin näissä renkaissa mitä minulla on ollut, on kitkoissa ollut uutena 1-2mm vähemmän pintaa kuin nastoissa. Nastoissa taitaa olla aina vähintään 9mm luokkaa?
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Riippuu millä pinnalla testataan. Jäällä ei kitka voita ja yleensä nuo "pääkallokelit" on kriittisimpiä...
                            Totta, mutta etelässä pääkallokelejä on todella harvoin, koska suola-auto hoitaa tyylikkäästi ennustaen kelit.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              .........
                              Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:58.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by VolvoTDi View Post
                                ..Tosin ei tuo nyt ole ollut se ainut kriteeri renkaan mallin valinnassa vaan myös mukavuus, jonka kitkarengas tuo hiljaisuudellaan...
                                Voiko myös kesärenkaan valinnassa painottaa tätä ominaisuutta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎