Announcement

Collapse
No announcement yet.

Misukka, Conti, Pirelli ja muut premiumkumit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Olikos kellään vielä kokemusta Hankoon S1 Evo3 renkaasta?
    Olen Evo2 ollut pääsääntöisesti hyvin tyytyväinen. Ainoa miinus lievästä flatspot ilmiöstä kun kylmänä lähtee ajamaan.
    Joku tästä kirjoittikin täällä foorumilla ja liittyi rungossa käytettyyn vahvikemateriaaliin. Kumminpäin se nyt mahtoikaan olla, vähemmän flatspottia nailonin kanssa vai juuri päinvastoin? :think
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4639
      • Tampere

      Originally posted by Supa View Post
      Olikos kellään vielä kokemusta Hankoon S1 Evo3 renkaasta?
      Olen Evo2 ollut pääsääntöisesti hyvin tyytyväinen. Ainoa miinus lievästä flatspot ilmiöstä kun kylmänä lähtee ajamaan.
      Joku tästä kirjoittikin täällä foorumilla ja liittyi rungossa käytettyyn vahvikemateriaaliin. Kumminpäin se nyt mahtoikaan olla, vähemmän flatspottia nailonin kanssa vai juuri päinvastoin? :think
      Tuosta oli täällä höpinää...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by fraatti View Post
        Kiitoksia. Tuossa evo3:sen markkinointimateriaalissa sanotaan:
        A new 0-degree cap ply made from aramid composite reduces the unwanted growth in rolling circumference at high and very high (300 km/h and more) speeds by up to 60 per cent compared with traditional nylon-based fabrics, giving the Ventus S1 evo 3 significantly better driving stability and a longer life thanks to lower heat generation.
        En ole vielä löytänyt kuvaa missä näkyisi käytetyt materiaalit mutta ilmeisesti tässä "cap ply" on juuri kyse tästä pinnan suuntaisesta vahvikemateriaalista mistä kirjoitit tuohon toiseen topiciin?
        Jos näin on niin evo3:sen pitäisi olla vähemmän herkkä flatspot ilmiölle.
        Lueskelin testejä ja markkinointiprujuja ja taitaa nämä mennä tilaukseen
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • ^Rikke
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 293
          • Pieksämäki

          Originally posted by Supa View Post
          Olikos kellään vielä kokemusta Hankoon S1 Evo3 renkaasta?
          Olen Evo2 ollut pääsääntöisesti hyvin tyytyväinen. Ainoa miinus lievästä flatspot ilmiöstä kun kylmänä lähtee ajamaan.
          Joku tästä kirjoittikin täällä foorumilla ja liittyi rungossa käytettyyn vahvikemateriaaliin. Kumminpäin se nyt mahtoikaan olla, vähemmän flatspottia nailonin kanssa vai juuri päinvastoin? :think
          Mulla ollu nyt joitain satoja kilometrejä alla nuo Evo3:set, ei vielä äkkiseltään mitään pahaa sanottavaa. Asiallisen tuntuinen rengas, ehkä aavistuksen äänekkäämpi kun toisilla 19" vanteilla olevat S1 Evot.
          Showroom!
          BMW e91 325d LCI M-sport -09

          IG!
          rrikkee

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4639
            • Tampere

            Originally posted by Supa View Post
            Kiitoksia. Tuossa evo3:sen markkinointimateriaalissa sanotaan:

            En ole vielä löytänyt kuvaa missä näkyisi käytetyt materiaalit mutta ilmeisesti tässä "cap ply" on juuri kyse tästä pinnan suuntaisesta vahvikemateriaalista mistä kirjoitit tuohon toiseen topiciin?
            Jos näin on niin evo3:sen pitäisi olla vähemmän herkkä flatspot ilmiölle.
            Lueskelin testejä ja markkinointiprujuja ja taitaa nämä mennä tilaukseen
            Tämän capstrip/capstrip/jlb:n tarkoitus on tosiaan pitää rengas nipussa suurissa nopeuksissa. Tuohon ratkaisuna on hybridikoordi/jlb materiaalina. Esim jos renkaalla ajataan äärirajoilla nopeuden suhteen niin sen halkaisija saattaa kasvaa muutaman sentin kehältään ja testin jälkeenkin kehä saattaa jäädä pysyvästi 3-5mm suuremmaksi. Melkein sanoisin että suomen olosuhteissa moisilla ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä. Jos tarkoitus on painaa saksan konebaanata urku auki tuntitolkulla niin sitten nämä näyttävät kyntensä. Ainut voi sitten olla tuo flatspotti mikä saattaa esiintyä pienempänä.



            Kuvassa näkyvässä renkaassa myös näkyy että tuossa mainitussa renkaassa on käytetty materiaalina rayonia runkokoordina mikä on myös melko arvokasta. Yleisin materiaali taitaa olla runkokoordina polyesteri (PET).
            Toki renkaissa käytettävissä tekstiileissä eli nyloneissa, polyestereissä, raynoissa ja näiden hybrideissä löytyy erilaisilla rakenteilla ja paksuuksilla olevia kudoksia jotka vaikuttavat myös ominaisuuksiin.

            Tässä oli myös jotain juttua näistä räteistä.
            Michelinw Vie on Material


            Sekä tässä esim tuossa captrippinä olevasta, todennäköisesti nylon-aramid hybridistä valmistajan suusta:
            Frequently Asked Questions


            Q. What are the main benefits of hybrid cords?

            A. Hybrid cords are the combination of different kinds of fibers (Nylon 6.6, Polyester, Aramid, Rayon etc.) By means of combining different materials, hybrid cords can
            deliver superior performance and cost structure which cannot be achieved with a single material.


            Q. In hybrid constructions different materials are physically combined together. As this is not a chemical process, is there any risk that hybrids will not show a single
            behavior?


            A. Hybrid cords are made with the proper combination of different synthetic yarns and adhesive treatment to produce a single tensile and thermal shrinkage behavior.
            To produce a single behavior, the cord forming parameters have to be properly adjusted so that the components will support each other to act as a single body.
            These parameters are:

            • twist levels of the plies
            • cable twist levels
            • linear densities of the plies
            • percentage of the yarn ply components
            • heat treatment conditions

            For instance, Aramid - Nylon 6.6 hybrids are made of two different components. Aramid is a hard material with high tenacity and with a load-elongation curve that is
            almost a straight line. Nylon 6.6 has a typical viscoelastic material load-elongation curve. In an Aramid - Nylon 6.6 hybrid, the high twist level of Aramid shifts the
            load - elongation curve to the Nylon 6.6 side and decreases the gap between these two materials. Low twisting of Nylon 6.6 shifts the load - elongation curve to the lower side. Therefore, the optimization of the twist levels of both these components is important. In addition, twisting the plies creates a mechanical interlocking for
            these components.

            However, the material properties of the components remain the same. For instance; in Aramid - Nylon 6.6 hybrids, Aramid is a thermally stable material and
            ecomposes at above 500oC, whereas Nylon 6.6 is a semi-crystalline material with a melting point of approximately 260oC. Treatment of these two materials as a
            hybrid cord does not change their material properties.


            Q. How can the optimum hybrid construction be determined for a specific application?

            A. There are several hybrid constructions available to serve the different needs of customers. For instance, Polyester - Nylon (PET-NY) hybrids offer better modulus
            and modulus retention compared to %100 NY products and better adhesion retention compared to %100 PET product. Polyester - Polyethelene napthalate (PET-PEN)
            hybrids can be used as a carcass material due to their better modulus and breaking strength properties compared to %100 PET products. Naturally, the final price of
            the hybrid also is an important criteria for decision making.

            Q. Is it possible to use more than 2 different materials in hybrid cords?

            A. Yes, based on the end use requirements, hybrid cords can be produced using more than 2 types of materials.

            Q. How can the adhesion performance of hybrids be ensured compared to single material products?

            A. The right solution to achieve the desired adhesion performance in a hybrid can be determined based on the properties of the low adhesion performing material
            used in the particular hybrid. For example, in PET-NY hybrids, the optimum dip solution for best adhesion performance can be determined based on the adhesion
            performance of PET.


            Q. Are there any concerns regarding the manufacturing process of hybrid cords?

            A. As hybrid cords are the combination of different kinds of fibers, it is critical to select the right dipping conditions and dip chemicals to achieve high performance
            cords. Therefore, the manufacturing process of hybrid cords requires high levels of technical expertise and know-how.


            Q. In Aramid-Nylon hybrids, what is the main benefit of the final product compared to %100 Aramid or %100 Nylon products?

            A. Aramid- Nylon hybrids show improved fatigue resistance and dual modulus behavior, which is high modulus at high elongation and low modulus at low elongation,
            compared to products made of 100% Aramid. In addition, they have reduced flat spotting behavior, lower shrinkage and better property retention at elevated
            temperatures compared to %100 Nylon products.


            Q. Aramid is known as an inferior material in the tire industry in terms of fatigue performance. Can fatigue be a problem when Aramid is used in hybrid constructions?

            A. Fatigue in Aramid-Nylon hybrid constructions can be improved by using high twist levels of Aramid in the cord and with the compact construction of the plies.


            Q. Can different stress-stain curves be achieved by utilizing the same materials?

            A. Yes, this is the main attribute of hybrid constructions. Depending on the final application need, by changing the twist number, ply number or linear density,
            different end products can be produced.


            Q. Are there any limitations in terms of ply number in hybrid constructions compared to regular tire cord fabric ?

            A. By definition, a hybrid must have at least 2 plies . Hybrid constructions can have as many as 6 plies but the most common style consists of 3 plies.


            Q. Are there any dtex limitations when producing hybrids?

            A. Hybrids can be produced in the linear density range of 670 to 3300 dtex.


            Q. Is there any rule of thumb in terms of preferring the right hybrid combinations?

            A. Obviously, there is no right tool to determine the right product for each and every tire application. However, there is a tendency of using heavy dtex hybrids in
            aircraft or OTR tires, and lower dtex hybrids in mainly UHP tires.


            Q. Are there any unusual hybrid constructions beyond standard multi-ply constructions ?

            A. Yes, there are some niche hybrid applications such as core insertion type of products. Core insertion cord has a core yarn in the center of the cord and is
            surrounded by a different type of yarn.


            Q. What is the advantage of core insertion?

            A. Through core insertion products, better breaking strength can be delivered for applications that require high ply strength. Better fatigue performance is also
            achieved with this product.
            https://web.archive.org/web/20180405...ixtra/faq.html
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4639
              • Tampere

              Originally posted by ^Rikke View Post
              Mulla ollu nyt joitain satoja kilometrejä alla nuo Evo3:set, ei vielä äkkiseltään mitään pahaa sanottavaa. Asiallisen tuntuinen rengas, ehkä aavistuksen äänekkäämpi kun toisilla 19" vanteilla olevat S1 Evot.
              Pikaisesti tuossa vilkaisin tuota kiekkoa ja tuolla näytti olevan mainittu myös renkaan massa pudottaminen alemmaksi. Mikä näissä on urasyvyys uutena, 7mm vai enemmän?

              Jossain osui silmiin muutamia erilaisia renkaita ja niiden urasyvyyksiä.
              "dunlop sportmaxx rt 7mm
              Michelin Energy saver plus 205 / 55R16 have new 6.7mm
              Yokohama A008P: 6mm"

              Huippuun viritettyjen UHP renkaiden kääntöpuolena saattaa sitten tulla uraherkkyyttä tai melua... :think
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Kiitoksia asiallisista kommenteista.
                Vähän nyt omaa tilausta kyllä jarruttaa ettei 265/40R18 kokoa ole nähtävästi saatavilla vielä :think Possun takarengas kyseessä.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Electroid
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 995
                  • Jyväskylä




                  UHP rengastesti M2:lla.
                  - E36 328iA Touring 4/97 -
                  Myynissä:
                  - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Ensi kesän rengasvalintoja pähkäillessä mietin, että onko jollakin kokemusta, että miten esim Goodyear ja Michelin eroaa leveydessä keskenään tai ovatko jotkut valmistajat pääsääntöisesti leveämpiä kuin toiset tai vastaavasti kapeampia? Näissä kun tuntuu jonkun verran olevan eroa.


                    Minulla on 8,5x18 vanteet ja 225/40/18 rengas niissä ja ainakin nuo Aplus nimiset kinukit on todella kapeat noille. Venyä tulee ihan huolella. Sattunut nimittäin aika paljon samalla leveydellä ja rengaskoolla olevia vanteita silmiin, missä ei ole venyä juuri ollenkaan.

                    PS4 ja F1 ASYMMETRIC 5 erityisesti kiinnostaisi ensikesäksi

                    Comment

                    • jluoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 685
                      • Lappeenranta

                      Falken Azenis FK510, kaksi kesää takana ehkä n. 30tkm ja nyt takarenkaat (245/40R17) enää vain nipinnapin lailliset. En ole suditellut, ihan vaan normaalia ripeää paikasta toiseen siirtymistä.

                      Ei ne kulumiskestoa ensimmäisenä kyllä mainostaneetkaan, ja pito on hyvä niin kuivalla kuin märälläkin, eli voisin ostaa uudet samanlaiset jos ei löydy parempia ideoita. Ennen kevättä ehtii kyllä miettiä asiaa.
                      Last edited by jluoma; 27-10-2019, 07:13.
                      Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                      325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                      Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        Originally posted by jluoma View Post
                        Falken Azenis FK510, kaksi kesää takana ehkä n. 30tkm ja nyt takarenkaat (245/40R17) enää vain nipinnapin lailliset. En ole suditellut, ihan vaan normaalia ripeää paikasta toiseen siirtymistä.

                        Ei ne kulumiskestoa ensimmäisenä kyllä mainostaneetkaan, ja pito on hyvä niin kuivalla kuin märälläkin, eli voisin ostaa uudet samanlaiset jos ei löydy parempia ideoita. Ennen kevättä ehtii kyllä miettiä asiaa.
                        Noita Falkeneita hieman itsekin ajatellut, millainen rengasmeteli mielestäsi näissä on?
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10098
                          • KVLA

                          Onko Falken ns. premium-merkki?

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Onko Falken ns. premium-merkki?
                            Tuo on toki vähän kysymysmerkki, eivät ne ihan halpis paskatkaan ole. Kyllä japsit kelvollisia osaa tehdä kuivalle/märälle asfaltille, mutta talveksi mulla onkin Continentalit.
                            Last edited by jluoma; 06-12-2019, 19:54.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by jani View Post
                              Noita Falkeneita hieman itsekin ajatellut, millainen rengasmeteli mielestäsi näissä on?
                              Uutena olivat aika miellyttävän hiljaiset, nyt kuluneena en enää leuhuuttaisi sillä ominaisuudella.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              • Jondis
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 697
                                • Tuusula

                                Kesämmällä oli juttua renkaiden vetelyistä. Hommasin lopulta tuohon kesäautoon misukan ps4:set eteen ja takana on pyörinyt ps3:sta, good yearin eagle f1 asym 3:sta, aotelia yms. Takarenkailla ei tuntunut olevan vaikutusta vetelyyn. Mutta nuo ps4:set tuntuu tosiaan olevan aika uraherkät, kehällä tai motarilla ajellessa saa välillä seilailla urien väliä enemmänkin. Mitähän koittaisi seuraavaksi? Good yearia ilmeisesti ainakin kehuttu hyväksi tuolta osin? Eagle F1 supersport kiinnostaisi, mutta epäilyttää mennäänkö tuossa jo sen verran sporttiseen että vetely on ominaisuus:think Noista aika huonosti löytyy kokemuksia mistään. Eagle F1 Asym 5 voisi sitten olla toinen. Tähän mennessä noiden ps4:sten lisäksi edessä ollut conti sport contact 5 ssr(eli runflat, yllättäen oli aivan järkyttävät ajaa) ja nankang ns20 jotka taas ei vedelleet juuri ollenkaan urissa vaikka oli vielä leveämmätkin kuin contit ja misukat(225/40-18 vs 235/40-18). Muitakin renkaita saa ehdottaa, jos löytyy hyviä kokemuksia:think
                                MB E55 AMG -05
                                E36 318TiA -96
                                E34 535i -89 imolarot
                                Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎