Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roisto
    BTCF Member
    • Nov 2010
    • 2524
    • Kajaani

    Maalaustopic 3

    Avaan uuden kun kuitenkin tulee tarvetta

    Edellinen topic
    2001 E39 525iA
    1992 E34 "540i/5"
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    #2
    Mistä johtuu, että korjatut ruostekohdat alkavat ruostua uudelleen vuoden päästä korjauksesta? On kyllä pinnat hiottu ihan puhtaalle pellille, päälle ruostesuojamaali ja/tai pohjamaali, ja sen kuivuttua maalattu päälle Motipin kilikalipurkkimaalilla. Mikä vaihe meni pieleen ja miksi? Voiko esim. ruostesuojamaali olla vanhentunutta?

    Olisi hirveä määrä pienimuotoisia ruostekorjauksia tehtävänä autoon, mutta ei oikein innosta, kun kaikki paikat, jotka pari vuotta sitten korjattiin, ovat jo uudelleen umpiruosteessa

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3135
      • 47200

      #3
      Oon huomannu saman jos on tehny hätäkorjauksen. Hiekkapuhallus ja 2k maalit niin kestää. Nyt putsasin nopsaan yhet pikkupaikat vuodenvaihteessa rälläkkä+teräsharja, päälle happo, kitti, hinkka, värimassa, sävyt ja lakka. Nyt on jo kukat samassa kohdassa kun ei jaksanu hiekkapuhaltaa ja kyse erittäin pienistä kohdista. About peukalon kynnen kokoinen alue..

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Jos ne tekis kunnolla niin kestäisi.
        Retard Member

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by herja View Post
          Jos ne tekis kunnolla niin kestäisi.
          Sitähän minä tässä kyselenkin että mikä olis se kunnolla.

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Jos sinne alle jää hapettunutta rautaa, niin ainut millä sen voi pysäyttää on fosforihappo, kuten autojen koritöihin myytävät rost stopit. Sekään ei ole mikään 100% varma, mutta jos sen jättää pois, niin ei mene kauaa kun puskee kukkaa pintaan, vaikka ois muuten tehty niin viimeisen päälle.

            Toinen seikka on se, että mille se pelti näyttää toiselta puolelta? Jos sisäpuoli on päässyt happanemaan, niin sieltä se ruoste leviää niinku syöpä jos sitä ei jollain kemikaalilla esim. "koteloida".

            Hyvä esimerkki entisestä kauppakassista, ford puma. Näissä lahoavat takakaaret on surullisen kuuluisat, ja kerran ne korjasin ns. päällisin puolin, ja seuraavana kesänä oltiin jälleen siinä pisteessä mistä lähdettiin. Kurkistin sitten jollain opilla sinne pintapeltien takapuolelle, ja näky oli sen verran karu että tostesin, ei tästä mitään tuu, ja ei muuta kuin meikkaus ja auto myyntiin. Ostaja oli kuitenkin ford-harrastaja, joka oli tietoinen tästä tyyppiviasta, ja itsekin sen myönsin että kyllä siellä työmaata piisaa jos meinaa kunnolla tehdä.

            Comment

            • Kv1984
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 584
              • Jyväskylä

              #7
              ^ Kiitos vinkistä.

              Olisko esim. tästä mihinkään?

              E34 518i Jet Black (ex)
              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
              E38 M52B28 Oxfordgrün

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Originally posted by Kv1984 View Post
                ^ Kiitos vinkistä.

                Olisko esim. tästä mihinkään?
                Luultavasti on pätevää ainetta. Itse olen käyttänyt mastonin rost stoppia https://www.karkkainen.com/verkkokau...t%C3%A4j%C3%A4

                Vaalean ruskeaa tököttiä. Syöpyneet kohdat se värjää mustaksi, ja terveen metallin jättää tumman violetiksi.

                Comment

                • >bemari<
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 239
                  • P-karjala

                  #9
                  tuossa pitäs alkaa e36 vähän paikkamaalailemaan, niin mikä ois paras metodi tehdä mm. ovien alareunat ja muuta pientä paikkausta? oisko teräsharjalaikka-fosforihappokäsittely-2k happomaali(vai epoksi??)-pintaväri ? tarkoitus ei ole tehdä näyttely autoa vaan suht järkevän näköistä jälkeä käyttikseen.

                  Comment

                  • Tomson
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 251
                    • Finland

                    #10
                    Itsellä e39 takaovien alalaidan ruosteenkorjaukset edessä. Maalaus pitäisi rajata varmaan listaan asti, joten kysymys kuuluukin, että miten hiotaan ruosteettomat kohdat, joista hiotaan vain lakka pinnalta? eli ideana varmaan hioa vain sen verran, että metallinhohto maali tarttuu ilman pohjamaalia ja lakka sitten vain päälle? mitä karkeuksia käyttää hiomapaperissa?
                    Last edited by Tomson; 31-05-2016, 10:14.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by Tomson View Post
                      Itsellä e39 takaovien alalaidan ruosteenkorjaukset edessä. Maalaus pitäisi rajata varmaan listaan asti, joten kysymys kuuluukin, että miten hiotaan ruosteettomat kohdat, joista hiotaan vain lakka pinnalta? eli ideana varmaan hioa vain sen verran, että metallinhohto maali tarttuu ilman pohjamaalia ja lakka sitten vain päälle? mitä karkeuksia käyttää hiomapaperissa?
                      No sehän riittää että se lakkapinta vain rikotaan. Joko karhunkielellä tai hiomapaperilla 240-320 ja ehkä lopuksi vielä 400. Mutta koska joudut kuitenkin hiomaan ruostekohdat ja niiden ympäristön paljaalle pellille, niin pakkohan sinne vähintään epoksi ruiskuttaa suojaksi? Varsinkin kun kyseessä on noinkin arka paikka. Eli vähintään suihkisin sen epoksin sinne pohjalle, sitten kittaus + hiominen, hiontapohjamaali + viimeistelyhionta ennen väriä ja lakkaa :think Lopuksi vielä kunnollinen kotelosuoja-aine, esim. dinitrol ML.

                      Comment

                      • Tomson
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 251
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Mr.Speed View Post
                        No sehän riittää että se lakkapinta vain rikotaan. Joko karhunkielellä tai hiomapaperilla 240-320 ja ehkä lopuksi vielä 400. Mutta koska joudut kuitenkin hiomaan ruostekohdat ja niiden ympäristön paljaalle pellille, niin pakkohan sinne vähintään epoksi ruiskuttaa suojaksi? Varsinkin kun kyseessä on noinkin arka paikka. Eli vähintään suihkisin sen epoksin sinne pohjalle, sitten kittaus + hiominen, hiontapohjamaali + viimeistelyhionta ennen väriä ja lakkaa :think Lopuksi vielä kunnollinen kotelosuoja-aine, esim. dinitrol ML.
                        Juu epoksi kyllä tulee ja ruoste alueiden työstöt ovat selvät, mutta nämä muut paikat olivat hieman kysymysmerkkinä johtuen tuosta metallinhohdosta :think mutta jos noilla ohjeilla mennään niin tämä on selvä, kiitoksia

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #13
                          Originally posted by Tomson View Post
                          Juu epoksi kyllä tulee ja ruoste alueiden työstöt ovat selvät, mutta nämä muut paikat olivat hieman kysymysmerkkinä johtuen tuosta metallinhohdosta :think mutta jos noilla ohjeilla mennään niin tämä on selvä, kiitoksia
                          Juu, eipä mittään. Hyvä että homma on hanskassa. Itse painelin talliin hiomaan autoa jo kuudelta aamulla. Meinaa olla pää jo melko turvoksissa

                          Comment

                          • MS74
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2013
                            • 93
                            • Kymi

                            #14
                            Semmonen vinkki annettakoon että kun hiotte sen paikattavan kohdan pellille asti, niin se maali raja ei saa jäädä jyrkäksi. Eli ei niin että on kirkas pelti ja sentin päässä kirkas koskematon lakka. Vaan niin et kirkkaan pellin rajasta se koskematon lakka pinta on jossain 10cm päässä noin. Eli turha yrittää pitää sitä korjattavaa kohtaa mahdollisimman pienenä. Sitä helpompi on korjauskohta häivyttää mitä loivemmaksi hiotte sen siirtymäalueen. Jos se jää jyrkäksi, niin saattaa vielä siinä hinkkarin hionnan aikana näyttää et hyvää taas tulee, varsinkin yhtään huonossa valossa. Mut viimestään lakkavaihees totuus tulee esiin.

                            Comment

                            • Tomson
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2010
                              • 251
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by MS74 View Post
                              Semmonen vinkki annettakoon että kun hiotte sen paikattavan kohdan pellille asti, niin se maali raja ei saa jäädä jyrkäksi. Eli ei niin että on kirkas pelti ja sentin päässä kirkas koskematon lakka. Vaan niin et kirkkaan pellin rajasta se koskematon lakka pinta on jossain 10cm päässä noin. Eli turha yrittää pitää sitä korjattavaa kohtaa mahdollisimman pienenä. Sitä helpompi on korjauskohta häivyttää mitä loivemmaksi hiotte sen siirtymäalueen. Jos se jää jyrkäksi, niin saattaa vielä siinä hinkkarin hionnan aikana näyttää et hyvää taas tulee, varsinkin yhtään huonossa valossa. Mut viimestään lakkavaihees totuus tulee esiin.
                              Ja juuri näin pääsi käymään! Mutta palataan ensin tähän pääongelmaan. Tosiaan ei mennyt niinkuin strömsöössä muutenkaan tuo maalaus. Eli kohteena olivat takakontin ylä ja alalaita, konepellin alalaita ja vasemman takaoven alalaita.

                              Pohjatyöt aina metallihohtomaalin levitykseen sakka onnistuivat hyvin takakontissa, sekä konepellissä, MUTTA siinä vaiheessa kun alettiin ravistella 2k-lakkaa, popsautettiin kovete sekaan ja vielä sekoiteltiin ja koe suihkautettiin, niin tuli pelkkää PAAKKUA!! purkki oli ollut ostohetkestä lähtien pystyasennossa varaston hyllyllä odottamassa, mutta oli ilmeisesti kovete päässyt ennen aikojaan jo sekoittumaan lakkaan?! no oli sitten tekemätön paikka, lauantai ilta ja kaikki paikat muutenkin kiinni vklp. Ja nythän tuo metallinhohto on jo kovettunut, eli siihen ei lakka enää tartukkaan kiinni? ELI MITÄ NYT ? 1200 vesihionta/normi hionta?, uusi kerros metallinhohtoa ja 30min päästä 2k-lakka päälle?

                              Ja nyt tosiaan mainittuun toiseen ongelmaan, eli oven alalaidasta listaan saakka oli puolet hiottu ihan peltiin asti, johon meni epoxit ja hionta pohjmaalit hyvin päälle. Loput korjattavasta alasta hiottiin vain lakka rikki 320-400 paperilla ja työstettävien pintojen raja vedettiin sormella hyväksi todetuksi pinnaksi. Tässä vaihessa näytti vielä ihan hyvältä, MUTTA tässäkin tapahtui niin, että metallinhohtomaalin jälkeen näkyi selvästi tämä raja keskellä alalaitaa sama kysymys: mitä nyt? :think
                              Koko metallinhohto pinta jollain tietyllä karheudella lävitse?, muovikitillä pinta kokonaan sileäksi, vai riittääkö esim hiontapohjamaali koko alalle, jotain pientä hiontaa ja taas metallinhohto + lakka päälle?

                              Kipeästi tarvittaisiin nyt ohjeistusta! Perjantaina olisi tarkoitus kokeilla uudestaan (ellei tätä yhdessä arki-illassa korjaa ja aamulla jo ajossa :think )
                              Last edited by Tomson; 05-06-2016, 18:11.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎