Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jawa68
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 43
    • Salo

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis niin uskomattomalta se voi kuulostaakkin, usein on niin että paras korjaus tämän kaltaisiin rakenteisiin on se että ei poisteta lainkaan sitä ”ruostekohdan” ruskeaa pintaa, vaan kitataan/maalataan suoraan yli.
    Kyse EI ole perinteisestä ruostumisesta vaan tästä sinkkipinnan värjäytymisestä ja itse asiassa se ruskea värjäytynyt pinta on paras mahdollinen ruosteenesto itsessään
    Eli näin toteaa Corrosion Suomi:



    Tässä nyt vain on se ongelma, että amatööri ei oikein tunnista minkälaisesta vauriosta on kyse. Eli onko punaruskeaa värjäytymistä=sinkin reagointia tapahtunut sen vuoksi että pinta on vaurion vuoksi menettänyt suojaavan maali/PU-pinnoitteen ja sinkki tämän vuoksi reagoinut hapen kanssa värjäytymällä....vai, onko kyse jostakin sisäsyntyisestä ongelmasta(=vaikkapa siitä tehtaalla maalipinnan alle jääneestä sormenjäljestä, johon sinkki sitten reagoi?).

    Isoin tunnistettava asia on kuitenkin se mihin vaurio on syntynyt, jolloin ymmärretään mistä on kyse, eli miksi sinkki on alkanut luopumaan?
    Eli konepeiton ulkopuolisesta etureunasta tiedämme että kyse on kiveniskemästä ja juuri tästä ”ulkosyntyisestä” vammasta johon sinkki reagoi vaurioalueella sulkemalla sen alleen ”ruvella”, estäen näin hapen pääsyn vaurioalueelle ja näin pysäyttäen/hidastaen vauriokulkua.
    Jos kyse on liitosalueesta, eli esim.tuosta oven pokatusta puristesaumasta, ongelma on näkymättömissä pokkauksen sisällä.
    Tällöin ainoa keino pysäyttää sinkin reagointi epäpuhtauksiin(valmistuksessa pokkaukseen maalin ja sauma-aineen alle jääneet pesuaineet/”suolat”.
    Mikään ”sulkeminen” ei tällöin poista ongelmaa, vaan itse asiassa kiihdyttää sitä(mm.ovien sisäpuolinen ”massaaminen”/kotelosuojaus).

    Kaivamalla vaurioalue esiin maalin alta, me näemme onko vaurio ”hyvän vai pahanlaatuinen”, eli nyrkkisääntönä se paljonko ja kuinka syvään pistemäistä syöpymää alueella on.
    Silloin jos alueella on koko pellin lävistäviä pienen pieniä ”pistoja”, peli on sinkin osalta pelattu. Eli sitä ei ole enään niin paljoa että sitä tarvitsisi enään suoraan vaurioalueen ”ytimessä” suojella.
    Tällöin lähdetään aina kemiallisesti/=ruosteensyöjällä pohjilta(tuossa myös käyttöohje):



    Tämän jälkeen normaalit pohjamaali+hiontaväri+(ohut kitti jos tarvetta)+pinnat.
    Eli mekaanista hiomista pyritään välttämään siksi että vaurion ympärillä oleva sinkki suojaa kuitenkin jonkin verran vielä säköisesti/galvaaanisesti myös vauriolauetta ja mitä lähempänä vauriolauetta sinkkiä on, saadaan sinkin suojausvaikuts maksimoitua.
    Samaa ruosteensyöjää pitäisi saada paineilmaa hyväksikäyttäen myös niihin hieman avattuihin ovien/luukkujen puristesaumoihin.
    mm.Lasipuhallus ihan ok, mutta ongelma tulee siitä että silloin saumat pitäisi saada täysin puhtaiksi, koska muuten saumat lämmönvaihtelun vuoksi liikkuessaan, hiertää välissä oleva hiekka/lasi aina pintaa auki ja sinkki jossain kohtaa alkaa seagoimaan ja sauma taas puristuu auki.

    Tuota ruosteensyöjää voit kyllä periaatteessa käyttää kaikilla sinkkikorin vaurioiden pohjilla, mutta vauriosta nyt riippuen, mitään todellista hyötyä siitä ei ole silloin kun kyseessä on puhdas värjäytyminen(pellissä ruskealla alueella ei pistemäistä syvää syöpymää, vaan pelti vielä kohtuullisen sileää, mutta ”ruosteista”).

    Kaikki hilsemäinen/irtoava tavara toki aina pois, mutta nytpitää ymmärtää se tosiasia että jos kyse vain värjäytymisestä, ei ole olemassakaan mitään ”ruostetta” joka uudelleen ylimaalattuna lähtisi reagoimaan, vaan itse asiassa alue on paremmassa suojassa kuin tehtaalta lähtiessään.
    Tämä ruskea rautasinkkiseos nimittäin suojaa vaurioaluetta huomattavasti paremmin kuin pelkkä sinnki ja sinkittömäksi hiotusta alueesta nyt puhumattakaan.
    Hyvä Kirjoitus Hemiltä. Taas oppi uutta.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      "Vasso kuu"...hyvä jos kelpaa, tässä kun on jo vuosia kuitenkin tottunut että ko.aiheesta kertoessaan saa pelkkään vittuilua ja kuraa enemmän kuin tarpeeksi(+tietenkin ”kylähullun maineen tästäkin), joten positiivien ylläri että joku ymmärtää myös luetun.
      Eli oikeasti aihe ei kuitenkaan ole lainkaan niin yksiselitteinen kuin mitä nämä pikku Besserwisserit minulle tästäkin henkilöön kohdistuvaan vittuillessaan kuvittelevat.


      Uppasin muuten tuohon edelliseen tuon jostain syystä puuttuneen Corrosion Suomen linkin punaruskeasta sinkatun rakenteen tyypillisestä värjäytymisestä(joka EI ole ruostetta).

      Comment

      • lassiv
        BTCF Member
        • Nov 2015
        • 312
        • Lahti

        #33
        Todella kattavasti selitetty kiitokset. Takapuskurin saumas ja alta löytyi pahimmat nämä luultavasti sitä tasoa että vaativat tuon ruosteen pysäyttäjän tiedä saako sekään noin huonoa enää kuntoon. Helmoissa on luultavasti tuota hyvälaatuista ruskeaa pintaa ja nämäjääkööt alle tuollaisinaa.

        Kännykällä kirjoteltuna en viitsi pitempää alkaa tarinoimaan. Mut iso kiitos vihjeistä ja jatketaan eteenpäin.
        Attached Files

        ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by lassiv View Post
          Todella kattavasti selitetty kiitokset. Takapuskurin saumas ja alta löytyi pahimmat nämä luultavasti sitä tasoa että vaativat tuon ruosteen pysäyttäjän tiedä saako sekään noin huonoa enää kuntoon. Helmoissa on luultavasti tuota hyvälaatuista ruskeaa pintaa ja nämäjääkööt alle tuollaisinaa.

          Kännykällä kirjoteltuna en viitsi pitempää alkaa tarinoimaan. Mut iso kiitos vihjeistä ja jatketaan eteenpäin.
          Siis jos tuo kuvan tapaus on vielä kuitenkin ehjä, eikä pelkkää pitsiä, niin ruosteensyöjällä tuon saa vielä pysäytettyä.
          Tämä on siis aika tyypillinen alue jossa sinkin vaikutus/”voimat” ovat loppuneet ja sen säästämistä ei enään kannata ajatella.
          Eli tässä olisi nyt se lasi tai hiekkapuhalluskin jo paikallaan ja mikäli läpimennyttä pistettä ei ole, niin ruosteensyöjä niskaan.
          Vähän vaikea hahmottaa näkemättä onko ongelma tulossa sisäpuolelta ulospäin vai onko sisäpinta vielä pohjamaalissa+sinkissä.
          Jos on niin jokin tässä on päässyt muhimaan jo pitkään ulkoapäin hyökäten, tai sitten ko.alue on jo kerran aiemmin korjattu...väärin?
          Nämä aina kuvissa näyttää hieman pahemmalta kuin puhtaaksi puhallettuna, mutta se on fakta että sinkki on jo tässä elämnsä ehtoopuolella(takapuolen sinkki estää vielä puhkiruostumisen ja jos ainevahvuutta vielä on, niin ruosteensyöjä kyllä pysäyttää tämänkin).

          Voi toki olla uuden pellinkin paikka, mutta älä laita siihen tavallista korjauspeltiä vaan leikkaa käyttämäsi pala jostakin kunnolla sinkitystä käytetystä auto pellistä.
          Ihan parasta korjauspeltiä löytyy 80/90 lukujen vaihteen pösöistä ja audeista joissa mm.sinkkivahvuudet olivat aivan omaa luokkaansa.
          Eli se uusittu pala pitäisi olla myös sinkattu ja mielummin sellainen jossa takapuolella on se harmaa hitsattava epoksipohjamaali.
          Last edited by Hemi; 01-07-2016, 00:22.

          Comment

          • Jawa68
            Bimmer Rookie
            • May 2016
            • 43
            • Salo

            #35
            Oletko HEMI kokeillut Fertan nimistä ruosteenmuunto ainetta?
            Itse olen tuota alkanut käyttämään kaverini suositeltua sitä, ja hyväksi on osoittautunut. Se on ohutta nestettä ja voi ohentaa vedellä ja voi tarvittaessa vaikka ruiskuttaa koteloruiskulla paikkoihin mihin ei millään ylety.

            Ohessa linkki tuotteesta.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Jawa68 View Post
              Oletko HEMI kokeillut Fertan nimistä ruosteenmuunto ainetta?
              Itse olen tuota alkanut käyttämään kaverini suositeltua sitä, ja hyväksi on osoittautunut. Se on ohutta nestettä ja voi ohentaa vedellä ja voi tarvittaessa vaikka ruiskuttaa koteloruiskulla paikkoihin mihin ei millään ylety.

              Ohessa linkki tuotteesta.
              https://www.youtube.com/watch?v=F0RfTCyGYYA
              Ei ole aineena tuttu, mutta lieneekö samaa tavaraa kuin vaikkapa tuo aiemmin linkittämäni Mastonin tavara?

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Eiks noi sinkityt pellit ookkaan ikuisia jotka ei ruostu millään, merenpohjassakaan? Ei tästä oo montaa vuotta kun noitten ruostumattomuutta foormuilla jankutettiin.

                Originally posted by Jawa68 View Post
                Oletko HEMI kokeillut Fertan nimistä ruosteenmuunto ainetta?
                Itse olen tuota alkanut käyttämään kaverini suositeltua sitä, ja hyväksi on osoittautunut. Se on ohutta nestettä ja voi ohentaa vedellä ja voi tarvittaessa vaikka ruiskuttaa koteloruiskulla paikkoihin mihin ei millään ylety.

                Ohessa linkki tuotteesta.
                https://www.youtube.com/watch?v=F0RfTCyGYYA
                Jos sä joudut koteloihin jotain ruosteensyöjää tai muuta snake oilia ruiskuttamaan.. niin siellä kotelossa on jo tapahtunut se mikä on tapahtuakseen. Ruosteet saa kuntoon korjaamalla.
                Last edited by petrolhead; 02-07-2016, 10:22.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Eiks noi sinkityt pellit ookkaan ikuisia jotka ei ruostu millään, merenpohjassakaan? Ei tästä oo montaa vuotta kun noitten ruostumattomuutta foormuilla jankutettiin.
                  Ei, ei ruostu merenpohjassakaan, kunhan pinnoitteet on kunnossa.
                  Nykyistä koritekniikkaa kun nostetaan merestä parinkymmenenkin vuoden meressä olon jälkeen, on korit edelleen ehjät.
                  Vanhan korotekniikan sinkkaamattomat ja PU-pinnoittamaton kun makaa meren pohjassa pari vuotta, se on aivan pitsiä.

                  Sinkki on siellä rakenteessa sen vuoksi että se antaa aikaa aikaa aivan toisessa sfäärissä tehdä suojapinnoitteet puhkaisseiden vaurioiden korjauksia kuin jos koritekniikka edelleen olisi 70-80-lukulaista.
                  Tämän vuoksi on helppo antaa erittäin pitkiä koritakuita, mutta sen edellytyksenä on nimenomaan rakenteen säännöllinen tarkastus ja vaurioiden korjaus.
                  Mikään rakenne tässä maailmassa ei ilman huoltoa ole ikuinen...PISTE.
                  Jos sinkattu vaurioalue on sellainen että se pääsee välillä myös kuivumaan, kuten esim. konepeiton etureuna, tuo ”sinkkikukkanen” sulkee vaurion alleen ja syöpyminen/reagointi pysähtyy kokonaan.
                  Ennen vanhaan sinkkamattomassa korirakenteessa tällä kohtaa oli peukalon mentävä läpireikä vuodessa. Puhtaassa teräsrakenteessa ruostuminen on kuin syöpä joka leviää itsekseen, sinkatussa rakenteessa tarvitaan jatkuva ”hapettaminen” jotta vaurio etenee(tällöinkin sinkki luopuu ensin).

                  Tämä sinkkiasia koritekniikassa halutaan nyt vain minulle ”hassun hauskasti” vittuillakseen ymmärtää täysin väärin ja samalla tehdään todellinen karhunpalvelus sille että näitä vaurioita korjaillaan kuin ”ruostetta”.
                  BTCF:n virallinen linjakin näyttää olevan tämä kun modejakin lapsettaa, mutta toivotaan nyt että joku aiheesta oikeasti kiinnostunut ymmärtäisi mitä ajan tällä ”ruostumisella” ja ruostumisella suhteessa eri koritekniikoiden korjauksiin takaa.
                  Eli että pikku hiljaa joku muukin ymmärtäisi nykykorirakenteen ja vanhan koritekniikan ”ruostumisten” erot ja miten näihin sitä kautta pitää suhtautua.

                  Sain 10-vuotta sitten ennätysmäärän paskaa niskaan kun kertoilin että näihin PU-pinnoitettuihin nykykoritekniikoihin ei enään pidä käyttää näitä maaöljypohjaisia alustamassoja lainkaan ja onneksi tämä nyt sentään näyttää pikkuhiljaa poistuvan näiden ”automiesten” työkaluvalikoimista...niiden jäte ja teräketuöljyjen räpellysten lisäksi, mutta edelleen tämä sinkatun koritekniikan luonne tuntuu olevan vielä nykypäivänäkin monelle mysteeri.

                  Ja niin...SINKATTU KORIRAKENNE ON KUIN ONKIN RUOSTUMATON....mikäli toimitaan tehtaan huoltosuositusten mukaisesti eikä laiminlyödä tarkastuksia eikä korjauksia.
                  Sinkki antaa varsin kauan aikaa puuttua vaurioon ja siis KAUAN ennen kuin todellista ruostumista alkaa missään vaiheessa
                  tapahtumaan.

                  Eli vielä tähän aikoinaan heittämääni ”meri ja sinkki” pointtiini, se kun tuntuu niin askarruttavan edelleenkin mitä sillä tarkoitin.
                  Eli uuden tekniikan sinkattuun koritekniikkaan ei siis merikään pysty juuri mitenkään ja vaikka kaikki muu häipyy ympäriltä, itse kori pysyy kasvuston alla kiiltävässä maalissa.
                  Kuvasta tarkkasilmäinen näkee että 7-8-vuotta meren pohjalla ei ole pystynyt edes nyt väkisin avatun/taittuneen oven pokattuun puristesaumaan mitenkään, eli oven saumatkin vielä aivan tervettä+kovaa:


                  Kun taas sinkkaamaton vanha koritekniikka alkaa jo 10-vuodessa olemaan pitsiä koko koppa ja vähän pidemmässä jo lähes ”maatunut”, samalla kun uuren koritekniikan koreissa vielä virheetön maalipinta. Eli nämä ovat vain enään ohut pitsikuori joka ei kestä enään edes oman massansa nostamista...ja NYT on kyse ruosteesta:

                  Last edited by Hemi; 02-07-2016, 13:50.

                  Comment

                  • pilll3
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2014
                    • 78
                    • pello/kolari

                    #39
                    Oma e38 maalauksessa ja nyt tuliki yhtäkkiä mieli saada siitä musta :think
                    mikäs on paras värikoodi mustana? Maanantaina lähtee maalit tilaukseen?
                    E38 740d -00

                    Ex:e46 330d touring -01

                    Comment

                    • Gemmi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 3355
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by pilll3 View Post
                      Oma e38 maalauksessa ja nyt tuliki yhtäkkiä mieli saada siitä musta :think
                      mikäs on paras värikoodi mustana? Maanantaina lähtee maalit tilaukseen?
                      121 on hyvä värikoodi joka paikkaan��.

                      Comment

                      • vellihousu
                        Newbiemmer
                        • Jul 2010
                        • 14
                        • finland

                        #41
                        Moi
                        Jaksaako Hemi antaa vinkkiä onnistuuko ja miten, tollasen vm.1979 "museoauton" maalaus.
                        Ajattelin tolla combi maalilla roiskasta, mutta mitenköhän noi kittikohtien maalaukset? Autoon tulossa kuitenkin jonkin verran uutta peltiä. Eli voiko tuota maalia käyttää myös pohjamaalina jonka päälle kittaa, ja hiomisen päälle uutta maalia?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by vellihousu View Post
                          Moi
                          Jaksaako Hemi antaa vinkkiä onnistuuko ja miten, tollasen vm.1979 "museoauton" maalaus.
                          Ajattelin tolla combi maalilla roiskasta, mutta mitenköhän noi kittikohtien maalaukset? Autoon tulossa kuitenkin jonkin verran uutta peltiä. Eli voiko tuota maalia käyttää myös pohjamaalina jonka päälle kittaa, ja hiomisen päälle uutta maalia?
                          Voi käyttää, eli tämän päälle voi kitata ja tämän voi vetää suoraan kitin päälle.

                          Comment

                          • vellihousu
                            Newbiemmer
                            • Jul 2010
                            • 14
                            • finland

                            #43
                            Kiitos

                            Comment

                            • lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

                              #44
                              Mitä voi/kannattaa/pitääkö tehdä noille kuvissa näkyville kohdille. Toinen on a-pilarissa oleva kiveniskemä ja toinen on takana puskurin sauman kohdalla oleva. Myös tankin luukun takana saumassa on saman näköistä.

                              Auto mahdollisesti joskus maalataan uudelleen, mutta noita ei varmaan kovin hyvin saa paikkailtua siististi, kun ovat sellaisissa kohdissa, että rajausta on vaikea tehdä pienelle alueelle.



                              Last edited by lj123; 15-07-2016, 11:53.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

                              Comment

                              • MikkoJII
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 1807
                                • Lapua

                                #45
                                Pitäs alkaa taas fiksailemaan autoa kemoralla tapahtuneen mällin seurauksena

                                Kysymykset:
                                1. Takaovi (hopea) ja tälle värinvaihto vihreään, kuinka toimin? hionta 320p/400p läpi -> hinkkaväri päälle, minkä jälkeen vesissä/kuivana 600p paperilla?
                                2. Pellille hiottuihin kohtiin käy varmaan kitti-> epoksi-> välihionta? ->hinkkaväri (Kitin paikka ennen vai jälkeen epoksin?)
                                3. Noille terveille paikoille riittää varmaan, että pinta rikotaan 500p/600p ja that's it?
                                4. Lokasuoja (uusi) hioin jo 400p paperilla läpi mataksi ja siihen suihkutan hinkkavärin päälle. Noitten uusien osien musta väri taitaa olla vain varastointiväri? :think
                                Last edited by MikkoJII; 20-07-2016, 20:39.
                                E32 750i 11/89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎