Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Schutzstaffel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 345
    • Lounais-Suomi

    #46
    Onnistuuko 2K-epoksin päällemaalaus? Ensin joku hiontamaali vai suoraan päälimaali?
    Vetäsin moottoritilan aiemmin epoksilla. Myös auton lattia sisältä on epoksilla. Ruosteet on puhdistettu jo ekana ja peitetty 2K happomaalilla. Nyt enää loppumaalaus.
    Monta 80-luvun autoa

    Comment

    • abject
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 378
      • Vähäkyrö

      #47
      Originally posted by lj123 View Post
      Mitä voi/kannattaa/pitääkö tehdä noille kuvissa näkyville kohdille. Toinen on a-pilarissa oleva kiveniskemä ja toinen on takana puskurin sauman kohdalla oleva. Myös tankin luukun takana saumassa on saman näköistä.

      Auto mahdollisesti joskus maalataan uudelleen, mutta noita ei varmaan kovin hyvin saa paikkailtua siististi, kun ovat sellaisissa kohdissa, että rajausta on vaikea tehdä pienelle alueelle.
      Mä maalautin entisen e46:n A-pilarit samasta syystä tuulilasin vaihdon yhteydessä. Merkkiliikkeessä laskuttivat mua kolmen kiveniskemästä lähteneen ruosterypyn korjaamisesta 370e. Tuulilasi töineen meni vakuutuksesta.

      En tiedä miten rajasivat ja mihin, mutta ainakaan mun silmään ei osunut rajoja. Halusin teettää tuon lasin vaihdon yhteydessä, jotta mahdolliset vauriot lasin alla saataisiin myös kiinni.
      F11 525dx M-Sport ’14
      w123 240D Lang MR '81

      Comment

      • Harju
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 114
        • Varsinais-Suomi

        #48
        Löytyykö joltain suosituksia hyvästä ruiskusta vesivärimassoille?
        Tuntuu vesiohenteisetmaalit olevan hieman paksumpia kuin liuotinohenteiset, eivätkä sen takia ruisku ihan yhtä nätisti ulos samasta ruiskusta. Vai löytyisikö jotain vinkkejä miten vesiohenteisilla saisi yhtä nättiä jälkeä?

        Comment

        • Guest's Avatar

          #49
          Originally posted by Harju View Post
          Löytyykö joltain suosituksia hyvästä ruiskusta vesivärimassoille?
          Tuntuu vesiohenteisetmaalit olevan hieman paksumpia kuin liuotinohenteiset, eivätkä sen takia ruisku ihan yhtä nätisti ulos samasta ruiskusta. Vai löytyisikö jotain vinkkejä miten vesiohenteisilla saisi yhtä nättiä jälkeä?
          DeVilbiss GTI pro 1,3mm T1 suuttimella.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by Harju View Post
            Löytyykö joltain suosituksia hyvästä ruiskusta vesivärimassoille?
            Tuntuu vesiohenteisetmaalit olevan hieman paksumpia kuin liuotinohenteiset, eivätkä sen takia ruisku ihan yhtä nätisti ulos samasta ruiskusta. Vai löytyisikö jotain vinkkejä miten vesiohenteisilla saisi yhtä nättiä jälkeä?
            Ruisku itsessään kyllä riittää aina jos kyse ihan täysikokoisesta oikeasta maaliruiskusta. Suutinkokoa numero ylöspäin.

            Comment

            • Harju
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 114
              • Varsinais-Suomi

              #51
              Kiitos vinkeistä, ja lisääkin otetaan aina vastaan.
              Nykyisissä ruiskuissa ei ole valinnan varaa kasvattaa suutin kokoa vain yhtä numeroa, joten jotain pitäisi kehitellä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by Harju View Post
                Kiitos vinkeistä, ja lisääkin otetaan aina vastaan.
                Nykyisissä ruiskuissa ei ole valinnan varaa kasvattaa suutin kokoa vain yhtä numeroa, joten jotain pitäisi kehitellä.
                Mikä vaan käy 1.7mm:iin asti.

                Comment

                • rasssi
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 88
                  • Helsinki

                  #53
                  Perän vahvikelaput pitäis ens viikolla pistää kiinni. Miten edetään? Paljaalle pellille, happopohjamaali, pohjamaali, pintaväri, massa? Maalauskokemusta ei ihan hirveesti ole, parit mopon tankit on kyllä maalattu.

                  Kiitos jo etukäteen mestareille!

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by rasssi View Post
                    Perän vahvikelaput pitäis ens viikolla pistää kiinni. Miten edetään? Paljaalle pellille, happopohjamaali, pohjamaali, pintaväri, massa? Maalauskokemusta ei ihan hirveesti ole, parit mopon tankit on kyllä maalattu.

                    Kiitos jo etukäteen mestareille!
                    Jos uudempi kuin 90-luvulta, ei ”massaa”, vaan vedä vaikka sudilla PU-koriliimaa/saumakittiä.

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3409
                      • Kotka

                      #55
                      Lötyiskö vinkkejä roiskemaalaukseen. Tarkoituksena olis yhteen sivuprojektiin kokeilla tämän tyyppistä maalipintaa:
                      https://www.flickr.com/photos/retromotoring/4514953491

                      Mietin lähinnä työjärjestystä ja lakan käyttöä. Maalit on suorakiiltoisia, eli sikäli lakka ei olisi välttämätön mutta voisi parantaa ulkonäköä ja pinnan kestävyyttä. Koko prosessiin menee varmasti niin pitkään, että kaikkea ei ehdi tehdä märkää märälle. Roiskeita ei kannattane alkaa välihioa. Lähtevät vielä kokonaan. Mietin, että jos vetäis ensin mustan värin, karhentaisi sen, sitten tekisi roiskeet ja lopuksi lakka päälle märkää märälle. Kommentteja?
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • ilezki
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2013
                        • 43
                        • Vantaa

                        #56
                        Ensimmäistä kertaa korihommia tekemässä ja tietämys näistä aika vähäinen, jonka vuoksi tarvitsenkin vähän neuvoja. Tuli taakse molemmat lokarit uusittua. Seuraavaksi pitäisi saada pohjat tehtyä ja niitä asiani koskeekin



                        Mitä tuohon päälle? Kittiä vai koritinaa?

                        Koritinasta olen kuullut että on herkkää epäpuhtauksien kanssa. Kun tuollainen täytelangalla räitty sauma kyseessä niin kuonaa yms epäpuhtauksia luultavasti koloissa vaikka kuinka teräsharjalla harjaisi. Hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole.

                        EDIT:

                        Ja jos pelkkä kitti riittää niin mitä kittiä suosittelette, niitäkin on montaa sorttia ja eri valmistajilta
                        Last edited by ilezki; 09-08-2016, 17:23.
                        e90 320i 2007

                        Comment

                        • jukkae
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3506
                          • 70800

                          #57
                          Ite ainakin hion sileeks ja tinasin päälle varmuuden vuoks, sen jälkeen normikittaukset ja maalit. Seuraavaa kertaa jos teen johonkin niin jätän kyllä tinaamatta, sen verta haastavaa hommaa ja saa varmaan kitillä ihan yhtä kestävän

                          Comment

                          • MS74
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2013
                            • 93
                            • Kymi

                            #58
                            Juu tina siihen päälle jos ei halua vuoden päästä tehdä uudestaa, eli tekee tyypillisen kiertopalkinnon. Jostain vaikka motonetistä haet sellasen pienen kaasu töhön, mihin tulee noin nyrkin kokonen kaasupatruuna. Sillä on kohtuu helppo tinailla.
                            Ensin hiot sauman tasaseksi, peset tinnerillä paskat ja rasvat pois.
                            Ämpäriin vettä ja joku rätti, vaikka vanha käsipyyhe.
                            Levität pohjusteen kunnolla sekoitettuna siveltimellä tinattavalle alueelle, ja sen ylikin muutaman sentin. Sitten alat töhöllä lämmittää sitä pohjustetta. Huomaat kyllä kun se muuttuu kirkkaaksi, silloin sulla jo kädessä se märkä pyyhe jolla pyyhkäset sen kirkkaaksi tulleen melkein kokonaan pois. Ja samalla tavalla jatkat eteenpäin. Lopputuloksena pitäisi olla harmaa tinan värinen tartunta kerros tinalle. Jäähdytä kylki kokonaan tässä välissä. Nyt toiseen käteen töhö ja toiseen tinatanko. Taas kuumennat pohjustetta ja samalla sitä tinatankoa. Kun pohjuste on taas muuttunu kirkkaaksi ja samaten tina alkaa pehmetä selvästi, painat sen peltiin kevyesti. Painat siihen sauman päälle sellasen nökäreen. Seuraavaa vaihetta varten olet käynny pöllimässä emännän puisen paistolastan. Ja leikannu patjasta palasen, minkä olet laittanu muovikippoon, tubberwaaran käy hyvin.Patjan palan olet kostuttanu öljyllä. Siinä on hyvä kostuttaa sitä lastaa. Lämmität sitä tinaa kyljessä ja lastalla levität sen mahdollisimman nätisti siihe saumaan. Jätä sopivasti muttei liikaa hionta varaa. Jos tina jää lastaan niin kostuttelet lastaa lisää, vähän joka välissä. Varo ettet kuumenna liikaa ettei kylki menetä jännitystään, tietää taas lisää hommia. Kun tinaus valmis niin tinneri rätillä hankailet taas paskat irti mitä lähtee. Hiot ja hankaat lisää. Sitten pääset kitin levityksee.

                            Comment

                            • ilezki
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 43
                              • Vantaa

                              #59
                              Kiitos neuvoistanne ja erityisesti vaivannäöstäsi kattaviin ohjeisiisi MS74.

                              Tuon tinan kanssa mietityttää kun sauma ei ole täydellinen, siinä on pikku reikiä siellä täällä. Kun pohjustusaine pääsee taakse tekemään tuhojaan kun en välttämättä saa sitä täysin pois. Lisäksi tämä veden kanssa lotraaminen, kun paljasta peltiä (saumaa) siellä takana? Vinkkejä miten estää sauman ruostuminen?
                              e90 320i 2007

                              Comment

                              • MS74
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2013
                                • 93
                                • Kymi

                                #60
                                Originally posted by ilezki View Post
                                Kiitos neuvoistanne ja erityisesti vaivannäöstäsi kattaviin ohjeisiisi MS74.

                                Tuon tinan kanssa mietityttää kun sauma ei ole täydellinen, siinä on pikku reikiä siellä täällä. Kun pohjustusaine pääsee taakse tekemään tuhojaan kun en välttämättä saa sitä täysin pois. Lisäksi tämä veden kanssa lotraaminen, kun paljasta peltiä (saumaa) siellä takana? Vinkkejä miten estää sauman ruostuminen?
                                Tinatessa se vesi haihtuu sieltä kyllä. Eikä sitä sinne väliin mene, kostea rätti vaan ei kärähdä niinkuin kuiva siinä hommassa. Näin meille joskus peltikurssilla neuvottiin Ei tuollaisessa kohdassa hirveemmin ole vaihtoehtoja kun ei saumaan kunnolla pääse käsiksi. Kotelomassan sinne voi suihkia, on niin liruu että menee pieniinkin huokosiin.
                                Ehkä jollain on tämänpäivän tietoa tuotteista mitä sinne laittaa.
                                Last edited by MS74; 09-08-2016, 19:07.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎