Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cucco
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 97
    • Muhos

    #76
    Originally posted by AnttiR View Post
    Onko olemassa joku valmis tuote millä tilkitään ovien ja luukkujen raot maalauksen ajaksi ettei ole maalisumut siellä joka välissä?
    http://www.automaalikauppa.fi/3M-Vaahtomuoviteippi esim tuo, halvempiakin vaihtoehtoja on mutta tuo tuli ensimmäisenä vastaan
    e36 325iA taxi

    Comment

    • arben
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1125
      • suomi

      #77
      Seuraava operaatio tuli tehtyä..

      Sinkki>koriliima>kivenisku suoja. Ongelma että liiman kohdalta tuo kiveniskusuoja ihan tahmeaa vaikka vedin sen kuivan liiman päälle?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #78
        Originally posted by arben View Post
        Seuraava operaatio tuli tehtyä..

        Sinkki>koriliima>kivenisku suoja. Ongelma että liiman kohdalta tuo kiveniskusuoja ihan tahmeaa vaikka vedin sen kuivan liiman päälle?
        Siis jos vedit vedit tuon koriliiman spraysinkin päälle, niin ei tule pysymään?

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3409
          • Kotka

          #79
          Originally posted by arben View Post
          Seuraava operaatio tuli tehtyä..

          Sinkki>koriliima>kivenisku suoja. Ongelma että liiman kohdalta tuo kiveniskusuoja ihan tahmeaa vaikka vedin sen kuivan liiman päälle?
          Ainakaan 3M ei suosittele maalaamaan koriliiman päälle. Tossa vähän ylempänä keskustelua aiheesta.
          Last edited by Skarpa; 28-08-2016, 21:12.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1125
            • suomi

            #80
            Originally posted by Skarpa View Post
            Ainakaan 3M ei suosittele maalaamaan koriliiman päälle. Tossa vähän ylempänä keskusyelua aiheesta.
            Ohjeessa oli märkää märälle,no mutta paikka ei oo kun 10cm pitkä..katotaan jos se kivenisku kuivaa joskus. Missään en löytänyt varmaa tietoa vedänkö liiman suoraan pellille vai ohuen sinkkikerroksen päälle.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #81
              Originally posted by arben View Post
              Ohjeessa oli märkää märälle,no mutta paikka ei oo kun 10cm pitkä..katotaan jos se kivenisku kuivaa joskus. Missään en löytänyt varmaa tietoa vedänkö liiman suoraan pellille vai ohuen sinkkikerroksen päälle.
              Mikään 1K kama ei pysy koriliiman alla ja kaikki koriliimat ovat tietenkin normaalisti päällemaalattavissa kuivumisen jälkeen.

              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1125
                • suomi

                #82
                Originally posted by Hemi View Post
                Mikään 1K kama ei pysy koriliiman alla ja kaikki koriliimat ovat tietenkin normaalisti päällemaalattavissa kuivumisen jälkeen.
                Liiman ohjeessa oli voidaan maalata heti päälle. Juuri äsken koitin niin liima on kuivaa kyllä,kivenisku tahmeaa. Se mitä sinkille on tapahtunut koriliiman alla niin en tiedä. Tuskin mitään?

                Comment

                • Miku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 2624
                  • Kajaani

                  #83
                  Originally posted by arben View Post
                  Seuraava operaatio tuli tehtyä..

                  Sinkki>koriliima>kivenisku suoja. Ongelma että liiman kohdalta tuo kiveniskusuoja ihan tahmeaa vaikka vedin sen kuivan liiman päälle?
                  Puhummeko siis nyt ihan koriliimasta mitä käytetään liimaamaan peltejä kiinni vai korikitistä/koriakryylistä mitä käytetty esim hitsisaumojen tiivistämiseen.

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mikään 1K kama ei pysy koriliiman alla ja kaikki koriliimat ovat tietenkin normaalisti päällemaalattavissa kuivumisen jälkeen.
                  Kyllä esim 3m koriliima pitäisi putsata niin että ei jää maalin alle sitä ainakaan näkyviin paikkoihin kuten skarpa tuossa aiemmalla sivulla mainitsikin.
                  TEAM "Peli Menetetty"
                  Nyt:
                  E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                  E30 320i 2d m20b27 tic project
                  E38 728ia
                  E46 316i sedan
                  Ex:
                  3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1125
                    • suomi

                    #84
                    Taisi tai olikin liima/tiivistysmassa. Tuntuu että tapoja on monia,ite sain ohjeet maalarilta kuka alalla työskennellyt 15v. Syytä ei osannut sanoa kuin että joku reaktio tapahtunut liiman/kiveniskun kanssa.

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      #85
                      Originally posted by arben View Post
                      Taisi tai olikin liima/tiivistysmassa. Tuntuu että tapoja on monia,ite sain ohjeet maalarilta kuka alalla työskennellyt 15v. Syytä ei osannut sanoa kuin että joku reaktio tapahtunut liiman/kiveniskun kanssa.
                      Jep. Muistelen että itselläkin käynyt joskus sama pu liiman kanssa että kivenisku kuivanut tosi hitaasti sen päältä mutta muistelen kyllä että se ajan kanssa olisi kuivanut.

                      En tiedä onko tuossa kiveniskussa jotain ohennetta mikä pehmittää sitä liimaa jos ei ole kunnolla kuivanut vai mistä johtunee.

                      Se sinkki kyllä pysynee sen pu liiman alla sen mitä tommonen sinkki nyt muutenkaan pysyy.
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by arben View Post
                        Taisi tai olikin liima/tiivistysmassa. Tuntuu että tapoja on monia,ite sain ohjeet maalarilta kuka alalla työskennellyt 15v. Syytä ei osannut sanoa kuin että joku reaktio tapahtunut liiman/kiveniskun kanssa.
                        Eli jos nyt kyseessä normaali PU-pohjainen ”korikitti”/saumakitti/koriliima, niin sen päälle ei saa vetää mitään ennen kuin on kuivunut(vaatii kuivuakseen ilmankosteutta jonka pinnat voi estää ja voi ”raakana” alle jäädessään estää pintakamojen täyden kovettumisen).
                        En nyt tiedä siis miten vedetty ja siitäkään en ole varma mitä on vedetty, joten nyt jäi kyllä hieman hämärän peittoon mistä on kyse?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Originally posted by Miku View Post

                          Se sinkki kyllä pysynee sen pu liiman alla sen mitä tommonen sinkki nyt muutenkaan pysyy.
                          Ei pysy, tai se sinkki pysyy, mutta liimakitti ei välttämättä pysy sinkissä.
                          Alkaa siis pikku hiljaa PU-saumakitti kuoria ajan päälle reunoistaan irti ja sen saa jossain kohtaa pahimmassa tapauksessa vetää ”yhtenä matona” irti sinkin päältä.
                          Eli joko saumakitti suoraan pellille, tai sinkki+hiontapohjaväri/tai epoksi jonka päälle jo voi sitten vetää myös saumakitin.

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            #88
                            Originally posted by arben View Post
                            Taisi tai olikin liima/tiivistysmassa. Tuntuu että tapoja on monia,ite sain ohjeet maalarilta kuka alalla työskennellyt 15v. Syytä ei osannut sanoa kuin että joku reaktio tapahtunut liiman/kiveniskun kanssa.
                            Selkeästi ei ole ollut täysin kuiva PU-massa. Kuivuu huomattavan pitkään läpikuivaksi ja kaikki vähänkin tuoreen massan päälle laitetut kemikaalit jäävät tahmeaksi. Maali varsinkin jää tahmaiseksi ja ei kuivu sen koommin, jos alla ei ole läpikuiva sauma.
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • Jasuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 773
                              • Oulu

                              #89
                              Polyuretaanimaalille maalausohjetta? Turha vissiin yrittää minkään 1.0mm suuttimen läpi?

                              Comment

                              • Jyke koo
                                BTCF Member
                                • Sep 2011
                                • 399
                                • Tampere/Hämeenlinna

                                #90
                                Tänään maalasi mipan metallimassalla ja ohjeessa oli että heti perään pitäis lakata, mutta aikataulu syistä tätä nyt ei kerennyt tehdä. Joten kannattaako massan pinta ennen tulevaa lakkausta matata vai voiko lakan vetää suoraan päälle, massaan vedin vikan kerroksen "kynnet"
                                Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                                Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎