Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Shatter
    replied
    Löytyykö täältä neuvoja pohjan maalaukseen ensikertalaiselle? Tarkoitus tehdä puhallettuun koriin epoksi, saumojen tiivistys ja pintamaali -käsittely.

    Esim. Epocoat/Mipa EPX kertoo että ovat päällemaalattavissa jo muutaman tunnin jälkeen niin sellaista mietin että kannattaako noin aikasin alkaa massan kanssa sotkemaan vai meneekö puihin?
    Jos nyt vaikka karkeasti ajattelee sellaista aikataulua että vetää epoksin aamulla, tiivistää iltapäivällä ja illalla pinta. Onko edes edellytyksiä onnistua

    Alkuperäinen suunnitelma oli vetää kaikki epoksiin ja antaa kuivaa kokonaan ennen tiivistelyjä, mutta on tuossa pohjassa ja konehuoneessa niin mahdoton määrä tympeitä koloja ja pinta-alaa muutenkin että mielellään säästäisi pari päivää välihionnassa ennen pintaväriä jos vain mahdollista.

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    E32:n puskurit olis hinkat vedettynä ja nyt pitäis noita maalauksia miettiä. E32:ssa korin värissä on ainoastaan puskurien keskiosa. Korin värin vedän ainakin ruiskulla, mutta mitäs noihin puskurin ala- ja yläosaan? Meinasin, että vedän noi kilikalilla, mutta en oikein tiiä. Ehkä käyttäisin ruiskua mieluiten. Maston 121 ja Motip semi gloss black on ollut mielessä kilikalina. Ois enemmän kuin sata jänistä jos sen maalin sais tänään

    Edit:
    Päädyin mastonin 121:n ja vetelin ruiskulla. Ohensin suoraan 20% mikä oli ehkä pikkasen liikaa. 10-15% olis ollut parempi. Näytti onnistuvan kuitenkin ihan ok. Täytyy illalla käydä kurkkaamassa kun pinta on kerennyt kuivaa.
    Last edited by MikkoJII; 30-04-2023, 16:48.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tuo em. postaus meni kyllä ohi multa

    Mutta tuota Biltin ruosteenpoistogeeliä nyt kokeilleena voin suositella.
    Ruosteenestäjä puolestaan tuntuu olevan aika pitkälti samaa tavaraa kuin edellinen Kärkkäiseltä ostettu purkkki.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Vinkkinä vaan foorumin maalareille, että jos ja kun maalailette projekteissanne alustan ym osia uretaaneilla, niin Nor-maalilla on helvetisti halvemmat uretaanimaalit kuin nämä Tikkurilan ja Teknoksen uretaanit. Ei saa alle kympin purkissa mutta kymppikin kannattaa ostaa koska siitä voi itse purkitella pienempään ja sävytellä tarvittavan määrän tai sitten jos se on aina se musta vaikkapa niin sävyttää koko kympin sitten ja käyttää tarpeen mukaan. Hinnoissa on älyttömiä eroja ja nuo teknodurit ja temadurit ovat naurettavissa hinnoissa. Nor-maalilla on myös paljon noita HS maaleja noissa eli korkean kuiva-aineen tuotteita mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että ohennuksen jälkeenkin maaliin jää paljon enemmän kuiva-ainetta mikä taas tarkoittaa sitä, että paksumpi kalvo -> parempi suojaus!

    Kannattaa tutustua Nor-maalin teollisuusmaalivalikoimiin.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    miksi maalata oikealla värillä kynsilakkapullosta jos ei jää näkyviin?
    ennemmin sivelisin vaikka bilteman epoxia pari kerrosta bilthambereiden jälkeen.
    Tuo epoxi on kyllä hyvä suoja ollut korroosiota vastaan

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Kuulostaa ihan hyvältä. Heitinpä noita Biltin tuotteita kokeeksi tilaukseen itsekin setin.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Talven työlistalla on korjata E82:sta alkavat ruosteet (tai poiskuluneet maalit) etukaarien sisäpuolelta pokkauksista. Kuva potilaasta löytyy täältä:
    https://1drv.ms/u/s!Ar3EF61vzSZCgtNR...ecYfw?e=EWik9F Huom! Tuosta puuttuu muovinen sisälokasuoja, joka asettuu pokkauksen "taskuun".

    Eli lopputuloksesta ei tarvitse tulla peilipintaisen nätti, kun tuo jää sisäpuolelle kokonaan. Todennäköisesti tuo pokkauksen tasku on myös huonossa kunnossa ja sisälokasuoja pääsee hankamaan sitä, joten se pitää myös käsitellä.

    Ajatuksena seuraavanlainen käsittely:
    1. Hiominen pelillle (rälläkkä, hiekkapaperi, tms.) pokkauksen alareunaan asti
    2. Bilt Hamber Deox Gel -käsittely useaan otteeseen, jotta kaiken ruosteen saisi pois (https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt...-deox-gel-1-kg)
    3. Pohjamaalaus Bilt Hamber Hydrate 80 (https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt...rate-80-500-ml)
    4. Maalaus oikealla värillä + lakalla kynsilakkapullosta
    5. Ruostesuojaus esim. Bilt Hamber Dynax S50 (?) (https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt...ax-s-50-750-ml)

    Bilt Hamberin tuotteet (poislukien Dynax S50) mulla löytyy varastosta, joten sen takia ajattelin käyttää niitä. Vai onko jotain muita parempia tuotteita mitä kannattaisi ehdottomasti käyttää?

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Uudet maksavat hunajaa, purkuosia on tullut metsästettyä jo pitkään mutta vähän nihkeää on. Ja kun löytyisi sopiva sävy niin samalla menisi sitten mm. ovipahvien kädensijojen yms. kunnostukset..

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Eikö noita osia saa vielä hyvin uutena ja vielä purkuosanakin tarpeen vaatiessa?

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Kellään tietoa olisiko joku perus paukkupullomaali riittävän lähellä esim. E39:sin sisustassa käytettyjen harmaiden muoviosien väriä? Esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6094...i-harmaa-400ml ? Toki jos mitään ei oikein valmiina löydy niin ainahan voi käydä sekoituttamassa oikean sävyn. Musta olisi helppo, Motipin Semi Gloss Black, mutta harmaa on jo vähän haastavampi saada osumaan kohdilleen. :think

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Menee se välillä vihkoon ihan tosissaan itelläkin noi maalailut. Kaverin yamahan tankin ja takakatteen maalasin sunnuntaina ja valkkasin akryylit koneelta väriksi eikä niissä mitään tullutkaan. Sitten ne yamaha tekstien laitot menikin pieleen kun tuli ryppy yhteen kirjaimeen molemmin puolin ja homma jäi siihen kun ei ollu enempää tarroja. Tänään se toi sapluunat että mä maalaan ne niin on ohuempi eikä jää niin koholleen. Olin sekotushuoneessa ja valmiina eilinen akryyli, ja viimehetken muutos että vedänki vesivärillä ne tekstit ja vähän levennän samalla raitaa peräkatteesta. No ensinnäkin 4x vedin väriä että peittää vanhan allensa sävyn ja rajan puolesta. Sitten kun sain väriä tarpeeks ja kuivateltua 30min yhteensä niin aloin purkamaan suojauksia ja sapluunoita. Rajateippi märkänä veti jotkut erikoissähköt itteensä ja muutama punanen "maalisiima" tottakai vetäs ittensä vaaleaan pintaan kiinni. No lähtee tinnerillä kun varovasti pyyhkii rajaa pitkin, mutta, jäi perkele sapluunasta liimat siihen pintaan. Taas 15min uunitusta että kuivuu vesimassat varmasti ja vielä jäähdytys päälle. Sitten varovasti kokeilemaan 3m citruksella liimoja pois ja samantien vesimassat sulaa ja toi oli se miedoin aine liimojen poistoon mitä meillä on. Taas kaverille soittoa että käyppä teettämässä uudet sapluunat että huomenna kolmas yritys. No nyt vedän sillä akryylilla ne tekstit ja liimat voi pestä sen jälkeen ihan millä vaan ja lopuksi lakka päälle.

    Että ei se pelkkää nousuhumalaa ja siemensyöksyä ole tuolla oikeissa oloissakaan tehdessä aina, vaikka sanookin etukäteen että joo sellanen 5h menee aikaa

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Kiitos avusta...katotaan mitä käy

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Hioo kitit pois ja vetää uuden. Tööttää vaikka nökön enemmän kovetetta jos tuntuu olevan kiire kyllä se reilussa vartissa pitäis kuivua hiottavaksi asti. Pohjamaalissa pari märkää kerrosta piisaa, tai harso ja märäksi melkein heti perään. Liian kauaa (+24h) ei saa odottaa pintamaalin vedon ja pohjamaalin välillä. Silleen että on matta joka puolelta niin voit vetää jo pintamaalin, jos ne on liukkaria molemmat ja varmasti onkin. Vesimassan kanssa noi on tavallaan tarkempia mut samalla tavalla nekin kuivuu. Pääsääntö on "märkää-märälle" vedoissa että mitä ulompi kerros niin ei nopeampia kovettajia/ohenteita kuin alla olevassa ettei tule kuplia ja rakkuloita jos pyyhkii yhtäkyytiä kaikki läpi.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Et pysty hiomaan kittiä jos se ei ole kuiva. Menee papanaksi ja tukkii heti paperin. Silikonin poistoainekin haihtuu aika vikkelään pinnoilta kun on vaan pyyhitty. Huokoisuus taas ei itsessään ole halkeamia ainakaan itellä aiheuttanut. Kallistun ennemmin tuonne miguelin suuntaan myös että liian nopeat kovettimet vallitsevaan lämpötilaan nähden.
    Joo, luultavasti jotain tälläistä, myös mielenkiinnosta kaivoin lisää auki, niin jotain olen mokannut ja pahasti, kun kitti irtoaa toisistaan, eli se pala mikä lähtee irti, siis kovaa se on kiinni, niin taustalla on myös kiittiä...No mokattu mikä mokattu. Nyt on sillain paska tilanne, kun on viikonloput aikaa tehdä, eli perjantaina auto sisään, hioo se kittiin asti pois, sitten pieni kittaus uudelleen, että jos se saisi kuivua sunnuntaihin asti, kun eikö voi vähän auttaa kuivumista kuumailmapuhaltimella varovasti, ettei polta??

    Kun sunnutaina pitää saada pohjamaali kitin päälle, onko hyvä vetää esin ohut herho ja antaa kuivua, sitten uusi peittävä pinta päälle. Kun mietin että jos pystyisi vielä laittaa pintaväriä päälle:think

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Ite ainakin vetäny vaan täyttävän pohjavärin eikä ole ongelmaa ollut. Uusiin kuitupuskureihin vetäsin epoksit sisälle ja ulos ja akryylin sen jälkeen, myös sisälle koska se epoksi ei ole täysin sulkeva ja muuten voi kuplia kosteudesta se ulkopinta. Kokemusta on siitä kuplimisesta ja tirskahti oikein vettä rakkulasta nyt on kestänyt hyvänä
    Kiitos

    Leave a comment:

Working...
X