Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

Tuo korjauspalojen laittaminen hitsaamalla ja tinalla leikkiminen on niin muinaista lappuhaalarimiesten touhua kuin olla ja voi

Ei sillä, että se olisi väärin, mutta hankalan kautta.

Last edited by Guest; 09-08-2016, 19:32.

Comment

• MS74
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 93
      • Kymi

Onhan se toki hankalaa jos ei osaa. Toki sikaflexit sopii näihin muovikippoihin ihan hyvin

Comment

• Guest's Avatar

Originally posted by MS74 View Post
        Onhan se toki hankalaa jos ei osaa. Toki sikaflexit sopii näihin muovikippoihin ihan hyvin
        Sikalex??

Tuohon ilezkin kysymykseen, koska hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole, niin koittaa harjata sauma mahdollisimman puhtaaksi, pestä sauma bräkleenillä jotta kaikki suolot yms. epäpuhtaudet liukenisi pois. Itse tilkitsisin sauman 2k koriliimalla, hioisin ja ruiskuttaisin epoksin ja kittaisin lopuksi sen mitä tarvitsee.

Enemmän itse olen huolissani siitä, jos ei huomioida ollenkaan pellin sisäpuolelle jäävää saumaa.

Comment

• Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

Originally posted by ilezki View Post
          Ensimmäistä kertaa korihommia tekemässä ja tietämys näistä aika vähäinen, jonka vuoksi tarvitsenkin vähän neuvoja. Tuli taakse molemmat lokarit uusittua. Seuraavaksi pitäisi saada pohjat tehtyä ja niitä asiani koskeekin

Mitä tuohon päälle? Kittiä vai koritinaa?

Koritinasta olen kuullut että on herkkää epäpuhtauksien kanssa. Kun tuollainen täytelangalla räitty sauma kyseessä niin kuonaa yms epäpuhtauksia luultavasti koloissa vaikka kuinka teräsharjalla harjaisi. Hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole.

EDIT:

Ja jos pelkkä kitti riittää niin mitä kittiä suosittelette, niitäkin on montaa sorttia ja eri valmistajilta
          Täällä on taas tullut vähän höpöhöpö-juttuja, mutta jokainen toki voi neuvoa mitä haluaa. Tässä kuitenkin ihan käytännön ratkaisu:

Lamellilaikalla sauma tasaiseksi, pyyhkäisy akkukone + messinkiharja - yhdistelmällä. Rasvanpoisto ja päälle lasi - tai hiilikuitukittiä. Lasikuitukitti yleensä toiminut kohdassa kuin kohdassa ja antaa kivikovan pohjan viimeistelykitille. Lasikuitukitin oikaisu ja hienokitillä normaalit viimeistelyt. Esim. 4CR:n kitit itsellä käytössä hyvillä kokemuksilla.
          Hionta ja pohjatyöt, 2K-hiontaväriä satsit, hinkkavärin oikaisuhionta ja rasvanpoiston + liimarätin jälkeen pintaväri.

Eipä tuollaisen kaarenvaihdon kanssa mitään erikoista ja jos hitsattu asiallisesti, niin kittiäkään ei mene juurikaan.

Sisäpuolelle sama pyyhkäisy ja vaikkapa happoväri, päälle maalattava kivenisku/massa ja jotain pintaväriä näkyviin kohtiin (ei tartu paska). Sisäpuolisiin kotelopintoihin ruiskulla kotelosuoja.
          Last edited by Rockford; 11-08-2016, 11:31.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

Comment

• Guest's Avatar

Originally posted by Rockford View Post
            Täällä on taas tullut vähän höpöhöpö-juttuja, mutta jokainen toki voi neuvoa mitä haluaa
            Kerro nyt tarkemmin missä kohtaa täällä on kerrottu höpöhöpö-juttuja?

Comment

• Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

Originally posted by Mr.Speed View Post
              Tuo korjauspalojen laittaminen hitsaamalla ja tinalla leikkiminen on niin muinaista lappuhaalarimiesten touhua kuin olla ja voi

Ei sillä, että se olisi väärin, mutta hankalan kautta.
              Sikalex??

Tuohon ilezkin kysymykseen, koska hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole, niin koittaa harjata sauma mahdollisimman puhtaaksi, pestä sauma bräkleenillä jotta kaikki suolot yms. epäpuhtaudet liukenisi pois. Itse tilkitsisin sauman 2k koriliimalla, hioisin ja ruiskuttaisin epoksin ja kittaisin lopuksi sen mitä tarvitsee.

Enemmän itse olen huolissani siitä, jos ei huomioida ollenkaan pellin sisäpuolelle jäävää saumaa.
              Kerro nyt tarkemmin missä kohtaa täällä on kerrottu höpöhöpö-juttuja?
              Jotkut "suolojen?" pesut jarrukliinerillä ja sauman päälle liimojen levittelyt. Muistelisin että ei ole pitkä aika, kun kyselit itse neuvoja samoihin asioihin ja maalaustöihin yleensä :think
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

Comment

• Guest's Avatar

Jotkut "suolojen?" pesut jarrukliinerillä ja sauman päälle liimojen levittelyt. Muistelisin että ei ole pitkä aika, kun kyselit itse neuvoja samoihin asioihin ja maalaustöihin yleensä :think
                Sinäkö et tiedä että hitsauksessa syntyy monenlaista kuonaa ja epäpuhtautta? Pelkällä harjauksella ei puhdasta tule, ja paras olisi jos sauman pystyy eka hiekkapuhaltamaan ja huuhtelemaan sen bräkleenillä. Tässä tapauksessa kun korjauspala on hitsattu paikoilleen, paljaalle pellille edelleen tilkitsisin saumat 2k koriliimalla. Jos et ole tällaisesta vaihtoehdosta kuullut, niin onko se mr.speedyn höpöhöpö juttuja? Jos jollain on kiinnostusta ja osaamista pelata koritinan kanssa, niin se ei ole minulta pois, eikä mulla ole mitään sitä vastaan. Edelleen olen asiasta sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoin, mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Seuraava jakaa mielipiteitä, eli levitetäänkö kitti paljaalle pellille, vai vedetäänkö esim. epoksi ensin ja sitten vasta kitti. Omakohtaisesti olen todennut paremmaksi ruiskuttaa pohjamaali, ja vasta sitten kitti. Jos kyse jostain pienemmästä paikasta niin en minä silloin ala pohjustaan, vaan kittaan päälle, mutta meinaan tuollaista isompaa työmaata missä vaihdetaan jo enemmän peltiä. Itse olen pyrkinyt viime vuosien aikana käyttämään kemiallista hitsausta aina kun se vain on mahdollista --> http://www.finnsco.fi/pages/suomi/tu...ma-epox-90.php

Mitähän sää mahdat muistella mun kyselleeni? Ei ole pitkä aika kun kyselin kirkaslakkojen perään, kun olin tilaamassa isompaa satsia tavaraa. Minä en neuvo yhtäkään asiaa, ellei mulla ole siitä itselläni aiempaa, hyväksi havaittua kokemusta. En kylläkään väitä että minun neuvot ja vinkit on absoluuttinen totuus ja ainoa oikea tapa, mutta on erilaisia menopelejä pohjatöineen kaikkineen maalattu ensimmäisiä jo 15 vuotta sitten. Edelleen harrastuspohjalta mennään.

Comment

• jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

Ja vähän ohi kysymyksestö mutta nuo Rokkarin mainitsemat 4CR:n kitit on kyllä parasta mitä on tullu vastaan. Äärimmäisen helppo levittää ja voi hioa vaikka hanskalla kun on niin helppo työstää

Kaikki vanhat kitit syötin naapurin koiralle ja akalle sen jälkeen kokeilin nuita. Ovat vielä edullisia

Comment

• basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

Sinäkö et tiedä että hitsauksessa syntyy monenlaista kuonaa ja epäpuhtautta? Pelkällä harjauksella ei puhdasta tule, ja paras olisi jos sauman pystyy eka hiekkapuhaltamaan ja huuhtelemaan sen bräkleenillä. Tässä tapauksessa kun korjauspala on hitsattu paikoilleen, paljaalle pellille edelleen tilkitsisin saumat 2k koriliimalla. Jos et ole tällaisesta vaihtoehdosta kuullut, niin onko se mr.speedyn höpöhöpö juttuja? Jos jollain on kiinnostusta ja osaamista pelata koritinan kanssa, niin se ei ole minulta pois, eikä mulla ole mitään sitä vastaan. Edelleen olen asiasta sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoin, mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Seuraava jakaa mielipiteitä, eli levitetäänkö kitti paljaalle pellille, vai vedetäänkö esim. epoksi ensin ja sitten vasta kitti. Omakohtaisesti olen todennut paremmaksi ruiskuttaa pohjamaali, ja vasta sitten kitti. Jos kyse jostain pienemmästä paikasta niin en minä silloin ala pohjustaan, vaan kittaan päälle, mutta meinaan tuollaista isompaa työmaata missä vaihdetaan jo enemmän peltiä. Itse olen pyrkinyt viime vuosien aikana käyttämään kemiallista hitsausta aina kun se vain on mahdollista --> http://www.finnsco.fi/pages/suomi/tu...ma-epox-90.php

Mitähän sää mahdat muistella mun kyselleeni? Ei ole pitkä aika kun kyselin kirkaslakkojen perään, kun olin tilaamassa isompaa satsia tavaraa. Minä en neuvo yhtäkään asiaa, ellei mulla ole siitä itselläni aiempaa, hyväksi havaittua kokemusta. En kylläkään väitä että minun neuvot ja vinkit on absoluuttinen totuus ja ainoa oikea tapa, mutta on erilaisia menopelejä pohjatöineen kaikkineen maalattu ensimmäisiä jo 15 vuotta sitten. Edelleen harrastuspohjalta mennään.
                    Tuolla projekti-osiolla oli kokemuksia/tietoa 2k-koriliiman käytöstä maalin alla,tässä tapauksessa 3M tuotteesta.
                    Mitä on kemiallinen hitsaus? Liimaamista..
                    Tinaus on vanha,hyväksi todettu konsti,vaikka sitten lappuhaalareissa...
                    Alkuperäisen kysyjän tapauksessa tinauksen saa unohtaa,jos hitsaussaumassa on reikiä. Tinatessa sauma pitää olla 100%,muutoin pohjuste (sisältää mm. suolahappoa) menee väärään paikkaan ja ruostuttaa äkäisesti..
                    Tuossa vielä pari videopätkää tinauksesta,jos tuollainen lappuhaalarihomma jotakuta kiinnostaa..

Originally posted by jannmann
                    3M tekninen tuki suositteli ettei liiman päälle maalata/kitata. Ylimääräiset liimat tarkasti pois ja sitten kitit yms kamat. Liimanpäälle kittaamalla saattaa liimakohta kuulemma peilata valmiista pinnasta.

Näin siis minulle kerrottiin kun kyselin dp490 ja 8115 liimoista. Tosin kuitujen liimaukseen, mutta tuskin pellin kohdalla on eroa.
                    Originally posted by petrolhead
                    Voin kertoa kokemuksesta että 8115:n päälle kitattu pinta muhii esiin.
                    Maalikaupan kaveri opasti myös että saumasta pursuva kama pitää niistää pois pinnasta, ei levitellä sitä siihen.
                    Originally posted by SanMiguel
                    Aika pitkälti asia tulikin tuossa käsiteltyä jo mutta heitänpä silti viellä kommentin tuohon liimasauman jatkojalostukseen. Ohjeistushan on hioa ylimääräiset liimat mahdollisimman kattavasti pois pinnalta jonka jälkeen ainakin 3M vaatii metallikitin/kemiallisenmetallin sauman päälle. Tämän jälkeen voi pohjustaa vapaasti valitsemallansa tavalla. Mikäli näin ei ole toimittu niin 3M nostaa ainakin kädet pystyyn mahdollisissa takuu tilanteissa. Tämä siis ainakin normaaleita kolarikorjauksia tehtäessä.

Just pariviikkoa sitten keskustelin tästä naapurin korikorjaamon työnjohdon kanssa joten ajattelin jakaa tämän tiedon tännekkin. Ikävä tosi asiahan se on että riski sauman näkyviin tulemisesta on silti melko suuri pintapelteihin tehtyjen liitosten kohdalla.

Ja loppuun, jatka Skarpa hyvää työtä!! Tätä on ilo seurata
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

Comment

• Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

Jos en ihan väärin muista, niin en tainnut kysellä sinulta mitään neuvoja - metodit alkaa hiljalleen olemaan hanskassa, vaikkakin opin vielä tänäkin päivänä uutta ja kokeilen mielelläni uusia juttuja. Ja ihan kokopäivätyössä. Vapaasti voit harrastella niitä "kemiallisia hitsauksia" tykönäsi, mutta tässä tietääkseni oli tarkoitus neuvoa kysyjää ja kysyjälle helppoa selkeää toimivaa ratkaisua.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

Comment

• Guest's Avatar

Jos en ihan väärin muista, niin en tainnut kysellä sinulta mitään neuvoja - metodit alkaa hiljalleen olemaan hanskassa, vaikkakin opin vielä tänäkin päivänä uutta ja kokeilen mielelläni uusia juttuja. Ja ihan kokopäivätyössä. Vapaasti voit harrastella niitä "kemiallisia hitsauksia" tykönäsi, mutta tässä tietääkseni oli tarkoitus neuvoa kysyjää ja kysyjälle helppoa selkeää toimivaa ratkaisua.
                        Näyttää olevan metodit hanskassa ja hiekkaa pillussa.

Jos peltiä ei pohjusteta millään ensin, niin en minä ainakaan sinne laittaisi lasikuitukittiä pohjalle. Ennemmin metallipakkeli, esim. vaku60. Korvaa tinan.

Comment

• Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

Näyttää olevan metodit hanskassa ja hiekkaa pillussa.
                          Jos kommentit on tuota luokkaa, niin kannattaa varmaan miettiä pari kertaa ennen submitin painamista

Jos peltiä ei pohjusteta millään ensin, niin en minä ainakaan sinne laittaisi lasikuitukittiä pohjalle.
                          Yleensä aloittelijakin ymmärtää, että pakkeli aina puhtaalle paljaalle peltipinnalle tai karhennetulle epoksi-/hinkkaväri-/orkkis-maalipinnalle.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

Comment

• Guest's Avatar

Jos kommentit on tuota luokkaa, niin kannattaa varmaan miettiä pari kertaa ennen submitin painamista :redface
                            Samat sanat. Ylimielisyys ei ole hyve.

Comment

• Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

Yleensä aloittelijakin ymmärtää, että pakkeli aina puhtaalle paljaalle peltipinnalle tai karhennetulle epoksi-/hinkkaväri-/orkkis-maalipinnalle.
                              Juuri näin.
                              Mikäli kitattavalla alueella on vähänkään saumaa tai/ja yleensäkkään elämisen vaaraa, aina alimmaiseksi ohut lasi tai hiilikuitukitti(tosin itse teen sen aina niin että sekoitan siihen muutenkin käytettyyn kittiin ”saksittua” lasikuitua, jolloin oikaisuhionnassa ei tule sitä vaaraa että alta paljastuva kovempi tavara antaa ”aaltoa tai pattia".

Comment

• AnttiR
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 819
                                • Jyväskylä

Onko olemassa joku valmis tuote millä tilkitään ovien ja luukkujen raot maalauksen ajaksi ettei ole maalisumut siellä joka välissä?
                                Last edited by AnttiR; 14-08-2016, 23:29.
                                E61 535d -04

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎