memebuy23buy

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WSE1
    replied
    Originally posted by kaikkone View Post
    Mitäköhän tulisi ottaa huomioon jos ottaa tuon webaston irti ja purkaisi sen pöydällä ja putsaisi jokaisen kolon ja voitelisi voideltavat paikat.
    ilmeisesti jos haluan autolla ajaa niin tulisi se vesiletku saada sellaseks et jatkuu, mites bensaletkut?,
    vai onko vaan parempi et tukin huollon ajaksi ja en aja autolla sillä aikaa. '

    Entä olisiko jotai tiivisteitä jota tulisi vaihella?

    Aattelin kokeilla puhallella sisäänmeno rööriin kompuralla ilmaa, josko se auttais saamaan kunnolla höngän päälle ja röörit puhtaiks
    Webasto irroitettaessa vesiletkut 19mm jatkoholkilla yhteen ja polttoaineletku tukkoon, nyt autolla voi ajaa.

    Itse webaston huolto, periaatteessa toimiva weba ei kyllä tarvitse mitään huoltoa, jos laite ei toimi kunnolla on kyseessä vika joka pitää korjata ja selvittää diagnostiikkaa apuna käyttäen. Toki jos laitteen prkaa pois minkä tahansa syyn vuoksi, kannattaa ajankäytöstä riippuen tehdä seuraavia toimenpiteitä: Koko weba puhdistetaan, uusitaan huonot tiivisteet, ruuvit, pultit (osa varmaan katkeilee, kannattaa varautua poraukseen ja kierteytykseen kunnon välineillä). Palopesästä kannattaa irroittaa hehku, jos hehkussa on karstaa voi sen raaputtaa varovasti pois kynnellä, palopesän karstat liuottimilla ja suurimmat kokkareet varovasti puutikulla, vaikka virallinen hehkun vaihto-ohje kieltääkin karstan poistamisen en ole ikinä havainut varovasti suoritetun karstan poistn aiheuttavan palopesälle minkäänlaisia vaurioita. Jos hehku näyttää kovinkin epäilyttävältä voi sen uusia (n.60-70e), jos palopesän pohjalla oleva verkko on aivan rikki tulee palopesä uusia (n. 170e sisältäen hehkun). Osia voi kysellä mm eeperi.comista.

    Vesipumppu vikaantuu usein mutta mitään huollettavaa siinä ei ole, sähköinen osa on valettu umpeen. Voihan sen päädyn toki avata ja tutkia että tiiviste on ok ja ylimääräistä likaa ei ole. Kannattaa kokeilla pumppua 12 v jännitteellä, jos toimii ok ja on hiljainen niin hyvä, jos pitää pahaa ääntä niin roottorin akselitapin reikä on kulunut väljäksi, ei oikein voi muuta kuin vaihtaa pumppu (kysy volkkarin liikkeistäpierpurgin kv pumppua, saat halvemmalla tai sitten ebay) jos ei jostain elektroniikaltaan vikaantuneesta saa ehjää roottoria, toki kunnon askartelija voisi sorvailla tähänkin laakeriholkin.

    Webaston ohjainkortilla on noin kymmenkunta muita useammin vikaantuvaa osaa jotka tietysti voisi varmuuden vuoksi vaihtaa Ikävä kyllä korjailen näitä vielä työkseni joten en mielelläni kerro liikesalaisuuksia tarkemmin. Jos juottaminen on tuttua niin ainakin elkot kannattaa kuitenkin uusia, kapasitanssi voi olla muutaman kymmenen prosenttia eri mutta jännitekesto on oltava ainakin 25v ja lämpötilankesto vähintään 105.
    Tärkeintä on ettei ohjainkortille ole päässyt vettä, ja ettei kortilla ole hapettumia. Vesi tulee liittimien kautta joten kaikkien sokkotulppien ja tiivisteiden tulee olla ehjiä (auton puolella).
    Jos irroitat ohjainkortin varaudu kiinnitysruuvien katkeamiseen, webaston lämmitys kuumailmapuhaltimella helpottaa ruuvien irroitusta selvästi.

    Auton puolelta tarkistetaan webaston pakoputken ja liitäntäletkujen kunto. Myös johtosarjan liittimet ja niiden tiivisteet tulee tarkistaa, hapettuneet liitinnastat ja vaurioiutuneet tiiviteet tulee uusia, lopuksi näihin voi laittaa kevyesti rasvaa.

    Webaston polttoainepumppu toimii tavallisesti kuin vanhan mallin junan vessa joten sille ei tarvitse uhrata juuri ajatuksia yleensä.

    Webastoa pääsee myös tutkailemaan diagnostiikalla 6 napaisen liitännän 2 pinnin kautta (wbus /can laitteissa 1) Thermo test softalla K-linja (vag com /vast) adapterilla, tt softa ja muuta matskua löytyy techwebasto.comista.

    Minulta löytyy thermo top z/c webastoihin jokaikinen osa yksittäinkin eli mitä tahansa osaa tt z/c webaan tarvitseekin se löytyy.
    Last edited by WSE1; 23-08-2010, 20:33.

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Kellää havaintoa? :I

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Mitäköhän tulisi ottaa huomioon jos ottaa tuon webaston irti ja purkaisi sen pöydällä ja putsaisi jokaisen kolon ja voitelisi voideltavat paikat.
    ilmeisesti jos haluan autolla ajaa niin tulisi se vesiletku saada sellaseks et jatkuu, mites bensaletkut?,
    vai onko vaan parempi et tukin huollon ajaksi ja en aja autolla sillä aikaa. '

    Entä olisiko jotai tiivisteitä jota tulisi vaihella?

    Aattelin kokeilla puhallella sisäänmeno rööriin kompuralla ilmaa, josko se auttais saamaan kunnolla höngän päälle ja röörit puhtaiks

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    mhmmh, kokeilin tuossa että säädin ne lämmöt 32 ja puhallus minimiin,
    ainakin vesi tuntui kiertävän putkistossa läpi asti mutta silti hetken päästä masiina sammui, tosin nyt kuulosti siltä että ihan kuin mopo oisi tukehtunu tjsp, ensin pari köhintää jonka jälkeen sammui, bensakatkuisena

    edit: ainiin ja kun tuo yritti hetken pöhinän jälkeen "kiihdyttää" niin se samantien palautu takas, ihan kuin jokin startti oisi epäonnistunu, pari kertaa tuota teki, sen jälkeen se köhintä ja sammuminen

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Voi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"
    Vesiventtiili kun on kiinni tekee ainakin noin, letku "pullistuu" ja vesi kiehuu kohta. Mulla 330d laitettiin Webasto, kun hytissä on riittävän lämmin se nakkaa venttiilin kiinni vaikka Webasto pyörii koko ajan, kun saa viileää vettä koneesta. Tämä tapahtui monta kertaa keväällä kun aurinko oli lämmittänyt sisätilat. Johtui osin siitä kun en aina viitsinyt säätää 32 asteeseen ja puhallinta pienelle.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Puhallinta jos laittais pienemmälle niin kaikki webaston lämmittämän veden lämpö ei siirtyis hyttiin, eikö vaan, vaan palais takaisin kannen takaosaan?

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Originally posted by kaikkone View Post
    kyl ainaski suht hyvin oli noussu lämpö putkessa pidemmältäkin matkaa ja samantien kun sammuu niin lähtevä putki löystyy, eli kaiketi siis kiertää?,
    Juu kyllä se vesi sitten kiertänee. Oletkos katsonut "salavalikosta" veden lämpötilaa kun se pätkäsee weban pois tulilta. Tuskin se kyllä 5min ehtii koko koneen vesiä saada niin lämpöseksi, jos kylmänä käyttää, että se sen vuoksi lopettaa lämmityksen. En hitto muista mikä se asetus lämpötila oli. Kysäse WSE1:tä se muistaa noi webasto asiat varmaan unnissaankin. Tai käyt sen luona katsomassa sen webasto testerillä ohjainkortin toiminnan.

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Voi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"
    kyl ainaski suht hyvin oli noussu lämpö putkessa pidemmältäkin matkaa ja samantien kun sammuu niin lähtevä putki löystyy, eli kaiketi siis kiertää?,

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Originally posted by kaikkone View Post
    Tässänäin varaudun jo talveen.
    olen saanut ohjeita että kesäisin pitäisi pariin kertaan hörskyttää webastoa joka polttaisi karstoja jne pois.
    Noh olen tuossa yrittänyt hyrskytellä mutta ei webasto taho käydä edes 5min.
    Joten mietin että onko noissa jokin lämpötunnistin joka tunnistaa että pihalla on plus 20 joten eipäs lämmitetäkään.

    Kokeilin että kyllähän se aika lämmintä sieltä pakoputkesta puhaltaa kun sen alle 5min pöhisee. mutta sen jälkeen webasto kuulosti tukehtuvan /tjsp, jotai omituista pumppausta tapahtu pumpussa ja sammuminen, tuli mieleen että voiko vesikierrossa oleva ilma tehä moista temppua? eli oisko jotai tunnistinta joka sitten myös tunnistasis että ei nestettä järjestelmäs -> ei polteta.
    Voi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Tässänäin varaudun jo talveen.
    olen saanut ohjeita että kesäisin pitäisi pariin kertaan hörskyttää webastoa joka polttaisi karstoja jne pois.
    Noh olen tuossa yrittänyt hyrskytellä mutta ei webasto taho käydä edes 5min.
    Joten mietin että onko noissa jokin lämpötunnistin joka tunnistaa että pihalla on plus 20 joten eipäs lämmitetäkään.

    Kokeilin että kyllähän se aika lämmintä sieltä pakoputkesta puhaltaa kun sen alle 5min pöhisee. mutta sen jälkeen webasto kuulosti tukehtuvan /tjsp, jotai omituista pumppausta tapahtu pumpussa ja sammuminen, tuli mieleen että voiko vesikierrossa oleva ilma tehä moista temppua? eli oisko jotai tunnistinta joka sitten myös tunnistasis että ei nestettä järjestelmäs -> ei polteta.

    Leave a comment:


  • rle
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Nyt ois putket vaihdettu 1-asentoon.

    Ei oikein vielä mitään sanottavaa, lämmöt ajossa ainakin pysyy ok.
    Pyöritin hetken webastoo siinä vaihdon jälkeen, kabiniin puskee lämmintä ja ylävesi letku oli kuuma.

    Pitää katsoa kun auto tuossa jäähtyy jokusen tunnin että miten käy kun webastoa pitää pidempään rupeaako koneen lämmöt nousemaan.

    Ainakin vielä on toiveikas olo...
    Itsekkin olen useampaan kertaan tutkaillut oman auton letkujärjestystystä ja minulla on tuo versio mikä lämmittää ainoastaa sisätilat.
    Pitäisi järjestys myös muuttaa, mutta mistä olette saaneet systeemiin sopivia letkuja? Niissä näyttää olevan kahta eri halkaisijaa.
    Webastosta tulee ulos 19mm ja se pitäisi viedä suoraan kiertovesipumpulle 22mm.
    Kennoilta 19 moottoriin 22
    Moottorita 22 webastolle 19.
    Miten olette tehneet?

    Leave a comment:


  • V-Power
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    Onko kellään webastoa pre-facelift E39 540i/iA:ssa aut. ilmastoinnilla? Miten pelaa ja mitä maksoit siitä? Hankala asentaa itse?
    Minulla on ja en maksanu mitään ku oli jo kilkkeet kiinni ostaessa

    Leave a comment:


  • Axu83
    replied
    Onko kellään webastoa pre-facelift E39 540i/iA:ssa aut. ilmastoinnilla? Miten pelaa ja mitä maksoit siitä? Hankala asentaa itse?

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Sillä lailla! Onko tämä nyt sitten BUSTED?
    Huomasitko eroa sisätilojen lämpiämisessä sekä esilämmityksessä, että ajossa? Olisiko käytännön toteutuksesta kuvamateriaalia jälkipolville ihmeteltäväksi?
    Joo, kyllä tämä Myth is Busted!

    Ei lämpee kabiini ehkä niin nopeasti esilämmityksellä mutta mulle ihan sama.
    Toisaalta puhallus alkaa heti kun autolla lähtee ajamaan kun lämmöt on melkein sen 50 astetta tällä kelillä plussalla.
    Moottori on lämmin kun kerkee 5 kilsaa ajamaan.

    Ihan ehdoton juttu, jos haluaa säästää auton moottoria kylmäkäynnistyksiltä ja ei halua pistää mitään muuta lämmitintä.

    Otan viikon loppuna parit fotot niin onpahan jotain faktaa miten ne putket menee.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Aamulla marssin autolle ja katsoin koneen lämmöt puolen tunnin webaston jälkeen.
    45 astetta plussaa!!!

    Tuntuis toimivan tuo letkun sotkeminen eri paikkoihin.
    Voin suositella oman kokemuksen pohjalta.
    Moottorin lämmöt nousi puolet nopeammin työmatkalla.
    Sillä lailla! Onko tämä nyt sitten BUSTED?
    Huomasitko eroa sisätilojen lämpiämisessä sekä esilämmityksessä, että ajossa? Olisiko käytännön toteutuksesta kuvamateriaalia jälkipolville ihmeteltäväksi?

    Leave a comment:

Working...
X