Originally posted by kaikkone
View Post
Itse webaston huolto, periaatteessa toimiva weba ei kyllä tarvitse mitään huoltoa, jos laite ei toimi kunnolla on kyseessä vika joka pitää korjata ja selvittää diagnostiikkaa apuna käyttäen. Toki jos laitteen prkaa pois minkä tahansa syyn vuoksi, kannattaa ajankäytöstä riippuen tehdä seuraavia toimenpiteitä: Koko weba puhdistetaan, uusitaan huonot tiivisteet, ruuvit, pultit (osa varmaan katkeilee, kannattaa varautua poraukseen ja kierteytykseen kunnon välineillä). Palopesästä kannattaa irroittaa hehku, jos hehkussa on karstaa voi sen raaputtaa varovasti pois kynnellä, palopesän karstat liuottimilla ja suurimmat kokkareet varovasti puutikulla, vaikka virallinen hehkun vaihto-ohje kieltääkin karstan poistamisen en ole ikinä havainut varovasti suoritetun karstan poistn aiheuttavan palopesälle minkäänlaisia vaurioita. Jos hehku näyttää kovinkin epäilyttävältä voi sen uusia (n.60-70e), jos palopesän pohjalla oleva verkko on aivan rikki tulee palopesä uusia (n. 170e sisältäen hehkun). Osia voi kysellä mm eeperi.comista.
Vesipumppu vikaantuu usein mutta mitään huollettavaa siinä ei ole, sähköinen osa on valettu umpeen. Voihan sen päädyn toki avata ja tutkia että tiiviste on ok ja ylimääräistä likaa ei ole. Kannattaa kokeilla pumppua 12 v jännitteellä, jos toimii ok ja on hiljainen niin hyvä, jos pitää pahaa ääntä niin roottorin akselitapin reikä on kulunut väljäksi, ei oikein voi muuta kuin vaihtaa pumppu (kysy volkkarin liikkeistäpierpurgin kv pumppua, saat halvemmalla tai sitten ebay) jos ei jostain elektroniikaltaan vikaantuneesta saa ehjää roottoria, toki kunnon askartelija voisi sorvailla tähänkin laakeriholkin.
Webaston ohjainkortilla on noin kymmenkunta muita useammin vikaantuvaa osaa jotka tietysti voisi varmuuden vuoksi vaihtaa

Tärkeintä on ettei ohjainkortille ole päässyt vettä, ja ettei kortilla ole hapettumia. Vesi tulee liittimien kautta joten kaikkien sokkotulppien ja tiivisteiden tulee olla ehjiä (auton puolella).
Jos irroitat ohjainkortin varaudu kiinnitysruuvien katkeamiseen, webaston lämmitys kuumailmapuhaltimella helpottaa ruuvien irroitusta selvästi.
Auton puolelta tarkistetaan webaston pakoputken ja liitäntäletkujen kunto. Myös johtosarjan liittimet ja niiden tiivisteet tulee tarkistaa, hapettuneet liitinnastat ja vaurioiutuneet tiiviteet tulee uusia, lopuksi näihin voi laittaa kevyesti rasvaa.
Webaston polttoainepumppu toimii tavallisesti kuin vanhan mallin junan vessa joten sille ei tarvitse uhrata juuri ajatuksia yleensä.
Webastoa pääsee myös tutkailemaan diagnostiikalla 6 napaisen liitännän 2 pinnin kautta (wbus /can laitteissa 1) Thermo test softalla K-linja (vag com /vast) adapterilla, tt softa ja muuta matskua löytyy techwebasto.comista.
Minulta löytyy thermo top z/c webastoihin jokaikinen osa yksittäinkin eli mitä tahansa osaa tt z/c webaan tarvitseekin se löytyy.
Leave a comment: