Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #31
    Pitää lähteä siitä liikkeelle että ottaa tuon 3-tieventtiilin irti ja tutkii vähän sitä rakennetta.
    Onko sen tarkoitus pelkästään ohjata kennolta tuleva virtaus takaisin webastolle.
    Mietin vaan tuota toiminta periaatetta että miten se auton käydessä ei tulppaa kiertoa?

    Nooh, pitää käydä kaupasta ostamassa suorat pätkät ja viskaa nuo 2 haara käpeikköön... Äkkiäkös tuo selviää...

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #32
      Purin tänään tuon venttilin pois.
      Siellä on kalvit mitkä estää veden virtauksen.

      Eli moottorilta ei pääse vesi kennolle päin.
      Kennolta vesi pääsee joko moottorille tai webastolle.

      Oisko tuo sitten sellainen että se ohjaa veden helpointa tietä webaston kiertoon.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #33
        No selkisi sekin asia! Lämpö Webastolta ohjautuu siis tuolla letkujärjestelyllä aina ensisijaisesti vesiventtiilien kautta sisätiloihin. Moottori käynnissä ja Webaston käydessä kennolle on kaksi rinnakkaista kiertoa. Webaston sammuessa kolmitieventtiili estää Webaston kierron kääntymisen "vastakarvaan".

        Jos Webastolla haluaa esilämmityskäytössä lämmittää myös moottoria, lienee ainut ratkaisu muuttaa kierto version 1 mukaiseksi. Eli Webasto, kenno ja moottori ovat pysyvästi sarjassa. Takkiin tulee siinä mielessä, että sisätilojen lämpiäminen on moottorin käydessäkin todennäköisesti hieman hitaampaa.

        Olikos Rubu ajatellut kokeilla kierron muuttamista?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by Clavurion View Post

          Olikos Rubu ajatellut kokeilla kierron muuttamista?
          Itse asiassa kokeilin jo tuota 1 mallin mukaista järjestystä mutta oli pikkasen hoppu niin en kerennyt odottelemaan että moottori jäähtyisi kokonaan.

          Mietin että pitäiskö tuo 3-tie venttiili korvata takaiskulla joka estää veden menon koneelta kennon suuntaan vai tarvinneeko se edes sitä?

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #35
            Originally posted by Rubu View Post
            Itse asiassa kokeilin jo tuota 1 mallin mukaista järjestystä mutta oli pikkasen hoppu niin en kerennyt odottelemaan että moottori jäähtyisi kokonaan.

            Mietin että pitäiskö tuo 3-tie venttiili korvata takaiskulla joka estää veden menon koneelta kennon suuntaan vai tarvinneeko se edes sitä?
            Jos järjestys on täysin 1-version mukainen ja molemmat T-haarat on poistettu, niin eihän sille takaiskulle ole mitään tarvetta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #36
              Nyt ois putket vaihdettu 1-asentoon.

              Ei oikein vielä mitään sanottavaa, lämmöt ajossa ainakin pysyy ok.
              Pyöritin hetken webastoo siinä vaihdon jälkeen, kabiniin puskee lämmintä ja ylävesi letku oli kuuma.

              Pitää katsoa kun auto tuossa jäähtyy jokusen tunnin että miten käy kun webastoa pitää pidempään rupeaako koneen lämmöt nousemaan.

              Ainakin vielä on toiveikas olo...

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #37
                Aamulla marssin autolle ja katsoin koneen lämmöt puolen tunnin webaston jälkeen.
                45 astetta plussaa!!!

                Tuntuis toimivan tuo letkun sotkeminen eri paikkoihin.
                Voin suositella oman kokemuksen pohjalta.
                Moottorin lämmöt nousi puolet nopeammin työmatkalla.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by Rubu View Post
                  Aamulla marssin autolle ja katsoin koneen lämmöt puolen tunnin webaston jälkeen.
                  45 astetta plussaa!!!

                  Tuntuis toimivan tuo letkun sotkeminen eri paikkoihin.
                  Voin suositella oman kokemuksen pohjalta.
                  Moottorin lämmöt nousi puolet nopeammin työmatkalla.
                  Sillä lailla! Onko tämä nyt sitten BUSTED?
                  Huomasitko eroa sisätilojen lämpiämisessä sekä esilämmityksessä, että ajossa? Olisiko käytännön toteutuksesta kuvamateriaalia jälkipolville ihmeteltäväksi?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Sillä lailla! Onko tämä nyt sitten BUSTED?
                    Huomasitko eroa sisätilojen lämpiämisessä sekä esilämmityksessä, että ajossa? Olisiko käytännön toteutuksesta kuvamateriaalia jälkipolville ihmeteltäväksi?
                    Joo, kyllä tämä Myth is Busted!

                    Ei lämpee kabiini ehkä niin nopeasti esilämmityksellä mutta mulle ihan sama.
                    Toisaalta puhallus alkaa heti kun autolla lähtee ajamaan kun lämmöt on melkein sen 50 astetta tällä kelillä plussalla.
                    Moottori on lämmin kun kerkee 5 kilsaa ajamaan.

                    Ihan ehdoton juttu, jos haluaa säästää auton moottoria kylmäkäynnistyksiltä ja ei halua pistää mitään muuta lämmitintä.

                    Otan viikon loppuna parit fotot niin onpahan jotain faktaa miten ne putket menee.

                    Comment

                    • Axu83
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 601
                      • Vantaa

                      #40
                      Onko kellään webastoa pre-facelift E39 540i/iA:ssa aut. ilmastoinnilla? Miten pelaa ja mitä maksoit siitä? Hankala asentaa itse?
                      E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                      E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                      Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                      It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                      And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                      Comment

                      • V-Power
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1333
                        • Varsinais-Suomi

                        #41
                        Originally posted by Axu83 View Post
                        Onko kellään webastoa pre-facelift E39 540i/iA:ssa aut. ilmastoinnilla? Miten pelaa ja mitä maksoit siitä? Hankala asentaa itse?
                        Minulla on ja en maksanu mitään ku oli jo kilkkeet kiinni ostaessa
                        E36 95 316i Sedan
                        E39 97 540i Touring
                        E46 99 320Ci Coupe
                        E53 01 X5 4,4 V8
                        E65 05 730d
                        F10 11 523i Sedan
                        F90 08 320i Sedan

                        Comment

                        • rle
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 112
                          • tampere

                          #42
                          Originally posted by Rubu View Post
                          Nyt ois putket vaihdettu 1-asentoon.

                          Ei oikein vielä mitään sanottavaa, lämmöt ajossa ainakin pysyy ok.
                          Pyöritin hetken webastoo siinä vaihdon jälkeen, kabiniin puskee lämmintä ja ylävesi letku oli kuuma.

                          Pitää katsoa kun auto tuossa jäähtyy jokusen tunnin että miten käy kun webastoa pitää pidempään rupeaako koneen lämmöt nousemaan.

                          Ainakin vielä on toiveikas olo...
                          Itsekkin olen useampaan kertaan tutkaillut oman auton letkujärjestystystä ja minulla on tuo versio mikä lämmittää ainoastaa sisätilat.
                          Pitäisi järjestys myös muuttaa, mutta mistä olette saaneet systeemiin sopivia letkuja? Niissä näyttää olevan kahta eri halkaisijaa.
                          Webastosta tulee ulos 19mm ja se pitäisi viedä suoraan kiertovesipumpulle 22mm.
                          Kennoilta 19 moottoriin 22
                          Moottorita 22 webastolle 19.
                          Miten olette tehneet?

                          Comment

                          • kaikkone
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 933
                            • Villähde

                            #43
                            Tässänäin varaudun jo talveen.
                            olen saanut ohjeita että kesäisin pitäisi pariin kertaan hörskyttää webastoa joka polttaisi karstoja jne pois.
                            Noh olen tuossa yrittänyt hyrskytellä mutta ei webasto taho käydä edes 5min.
                            Joten mietin että onko noissa jokin lämpötunnistin joka tunnistaa että pihalla on plus 20 joten eipäs lämmitetäkään.

                            Kokeilin että kyllähän se aika lämmintä sieltä pakoputkesta puhaltaa kun sen alle 5min pöhisee. mutta sen jälkeen webasto kuulosti tukehtuvan /tjsp, jotai omituista pumppausta tapahtu pumpussa ja sammuminen, tuli mieleen että voiko vesikierrossa oleva ilma tehä moista temppua? eli oisko jotai tunnistinta joka sitten myös tunnistasis että ei nestettä järjestelmäs -> ei polteta.

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1482
                              • Porvoo

                              #44
                              Originally posted by kaikkone View Post
                              Tässänäin varaudun jo talveen.
                              olen saanut ohjeita että kesäisin pitäisi pariin kertaan hörskyttää webastoa joka polttaisi karstoja jne pois.
                              Noh olen tuossa yrittänyt hyrskytellä mutta ei webasto taho käydä edes 5min.
                              Joten mietin että onko noissa jokin lämpötunnistin joka tunnistaa että pihalla on plus 20 joten eipäs lämmitetäkään.

                              Kokeilin että kyllähän se aika lämmintä sieltä pakoputkesta puhaltaa kun sen alle 5min pöhisee. mutta sen jälkeen webasto kuulosti tukehtuvan /tjsp, jotai omituista pumppausta tapahtu pumpussa ja sammuminen, tuli mieleen että voiko vesikierrossa oleva ilma tehä moista temppua? eli oisko jotai tunnistinta joka sitten myös tunnistasis että ei nestettä järjestelmäs -> ei polteta.
                              Voi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"

                              Comment

                              • kaikkone
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 933
                                • Villähde

                                #45
                                Originally posted by Rale View Post
                                Voi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"
                                kyl ainaski suht hyvin oli noussu lämpö putkessa pidemmältäkin matkaa ja samantien kun sammuu niin lähtevä putki löystyy, eli kaiketi siis kiertää?,

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎