Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by Snow Dog View Post
    "kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman" ei mielestäni pidä paikkaansa. Molemmat lämpenevät jopa hyvin; 30min päällä ja hytti on mukavan lämmin ja lasit auki. Myös koneen lämpö nousee heti yli sinisen puolenvälin. (Tosin en tiedä mistä se tuon lämmön mittaa, mutta nätisti lähtee naku pakkasesta kolisematta). Autona E38 730d, ja nimenomaan vain ohjelmoitu ajastin käyttöön.
    Myönnettäköön että tämä on etelän miehen juttua, alle -25 C lämpötiloista ei ole kokemusta...
    Mulla ei kyllä lämpeä muu kuin kabiini vaikka on kaukosäätimet ja pelit...

    En tiedä miten sen sais kiertämään moottorille sen lämmön?

    Aamulla oli pakkasta -5 ja koneen lämmöt oli 0 30min polton jälkeen...
    ei tuo kovinkaan nopeasti nouse vaikka pistää pyörimään, siis ei lämppärin kennossa ole mitään ökylämmintä mikä tekis suurtakaan vaikutusta normaaliin lämmön nousuun.
    Tuossa on pari kuvaa miltä näyttää putket mulla.
    Näyttääkö toisillakin samalta?
    Last edited by Rubu; 14-06-2007, 17:36.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9142
      • Oulu

      #17
      Mielenkiintoinen tämä mysteeri Webaston esilämmityskäytössä. Koitin RealOEM kuvien perusteella päätellä eroja 530D vesikierroissa. Käytössä on ilmeisesti 2 erilaista konstruktiota.

      Liite 1: Paluu lämppärin kennolta suoraan moottorille ja Webaston tulo suoraan moottorilta.

      Liite 2: "Kolmitieventtiili" (17) lämppärin paluukierrossa. Ilmeisesti venttiili ohjaa esilämmityskäytössä paluun kennolta suoraan Webastolle ohi moottorin.

      Omassa kiesissä ei tutkailujeni mukaan ole tuota kolmitieventtiiliä. Täysin liite 1 -kuvan mukainen letkusto ei ole, mutta Webaston lähtö vaikuttaa tulevan suoraan vesiventtiileille ilman T-liitosta. Ihmetystä kylläkin herätti, kun mielestäni vesiventtiilien alapuolella ei ollutkaan kiertovesipumppua. Virallisessa lisävarusteluettelossa ei ole Standheizungia, mutta ilmeisesti autoon on jo Saksassa käyty ohjelmoimassa Aux heating. Esilämmityskäytössä sekä moottori, että cabiini lämpiävät.

      WDS:n syövereistä en kaivamisen jälkeenkään löytänyt tarkennettua tietoa "Kolmitieventtiilin" (Shut off valve?) toiminnasta. Ilmeisesti se on kuvattuna liitteessä 3. Entä, jos tuolta venttiililtä irrottaa ohjauksen? Sulkeeko se Webaston tulopuolen kokonaan, vai ohjautuuko paluu kennolta sekä moottorille, että Webastolle?
      Last edited by Clavurion; 01-03-2007, 22:10.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #18
        Laitetaan nyt kuitenkin ne liitteet, kun katosivat alkuperäisestä viestistä bittitaivaaseen.
        Attached Files
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • bmw e34
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 633
          • raahe

          #19
          onko kukaan pistänyt merkille kun on tullut autolle ja webasto ollut päällä ½ tuntia tai 1 tunnin, onko pissapojan suuttimien ympäriltä jää / lumi sulanut vaikka muuten konepelti on kuuran peitossa. itseä kun alkoi kiinostamaan kaikki mahdolliset virrankuluttajat sen jälkeen kun piti webaston takia ostaa uusi akku. eli onko se muilla E39:n omistajilla normi toiminto että suuttimien lämmitys kytkeytyy päälle webaston mukana, mikä kyllä mun mielestä poikkeuksetta tarkoittaa että peilien lämmitys kytkeytyy myös päälle ja siinähän sitten ei ole taas mitään järkeä. mun autossa webasto on mallia BW 50 thermo top B/C, jälkiasennus joka on tod. näköisesti tehty maahantuonnin yhteydessä veho-auton leimoista päätellen sekä sen vuoksi ettei autossa ole lohkolämmitintä. ja mallihan on 523 -97.

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #20
            Jotenkin tuo liitteiden esittämät kuvat valaisee tuota tilannetta lämmityksen suhteen kun minulla ei todellakaan se kone lämpeä ollenkaan ja minun kytkennät on juurikin tuon kuva 2 mukaisesti.

            Eli vesi ohjautuu "väärin".

            Mitenkähän jos vaihtaisi tuon kytkennän kuvan 1 mukaiseksi...:think
            Ottas tuon 3-tieventtiilin pois ja laittais suoran pätkän ja pistäsi webastolta lämpimän veden menemään vesiventtiileiden alla olevaan lämpimän veden sisään menoon.

            Vai onko kuvassa oleva nro 17 syypää vedenohjaukseen?
            Jos laittaisi sen hyllylle ja ostaisi pelkän 3-tie haaran?
            Kiertäisiköhän vesi silloin myös koneelle?
            Last edited by Rubu; 02-03-2007, 16:35.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9142
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Rubu View Post
              Jotenkin tuo liitteiden esittämät kuvat valaisee tuota tilannetta lämmityksen suhteen kun minulla ei todellakaan se kone lämpeä ollenkaan ja minun kytkennät on juurikin tuon kuva 2 mukaisesti.

              Eli vesi ohjautuu "väärin".

              Mitenkähän jos vaihtaisi tuon kytkennän kuvan 1 mukaiseksi...:think
              Ottas tuon 3-tieventtiilin pois ja laittais suoran pätkän ja pistäsi webastolta lämpimän veden menemään vesiventtiileiden alla olevaan lämpimän veden sisään menoon.

              Vai onko kuvassa oleva nro 17 syypää vedenohjaukseen?
              Jos laittaisi sen hyllylle ja ostaisi pelkän 3-tie haaran?
              Kiertäisiköhän vesi silloin myös koneelle?
              Tutkailepa omastasi tuota nro. 17 venttiiliä. Seuraa kennon paluuletkua tulipellistä, minne kulkeutuu? Onko kuvassa 3 oleva solenoidi juuri tuo venttiili? En edes tiedä, onko tuo venttiili ohjattu solenoidi vai pelkkä mekaaninen takaisku. Kuvien vesikiertojen suunnistakaan en pistä päätäni pölkylle. Jonkinlaisella kehäpäätelmällä yritin niitä järkeillä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #22
                Jotta homma ei kävisi liian helpoksi, niin tutkailkaapa tätä RealOEM:in kuvaa. Siinä nro. 2 kohdalla letkut menevätkin ristiin verrattuna aiempaan kuvaan 2 verrattuna. Eli Webaston kierrot olisivatkin juuri päinvastaiset. Jos nro 17 venttiili olisi pelkkä takaisku, Webaston lähtö menisi suoraan moottorille ja vasta sen kautta vesiventtiileille. Tosin silloinhan moottori lämpiäisi väkisinkin Webasto-käytössä. :think
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #23
                  Lämmitin tuossa pihalla webastoa ja kokeilin miten letkut lämpeää.

                  Tuossa kuvan 2 mukaisessa kokoon panossa letkut lämpeää kierto suunnan mukaisesti.
                  Nuo vihreät nuolet voi unohtaa koska niitä pitkin ei vesi kierrä webasto päällä.
                  Veikkaisin että tuo 3-tie venttiili on syypää tähän lämpeämättömyyteen eli se joko estää veden kierron koneelle tai sitten avaa tien helpompaa reittiä takaisin, jolloin virtaus menee helpommin webastolle.

                  Onko teillä tuo letku hässäkkä tavallisilla klemmareilla vai puristettavilla?

                  Tuo realoem mukainen härdelli ei ainakaan minun kohdalla mene noin.
                  Last edited by Rubu; 02-03-2007, 17:10.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9142
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Rubu View Post
                    Tuossa kuvan 2 mukaisessa kokoon panossa letkut lämpeää kierto suunnan mukaisesti.
                    Nuo vihreät nuolet voi unohtaa koska niitä pitkin ei vesi kierrä webasto päällä.
                    Veikkaisin että tuo 3-tie venttiili on syypää tähän lämpeämättömyyteen eli se joko estää veden kierron koneelle tai sitten avaa tien helpompaa reittiä takaisin, jolloin virtaus menee helpommin webastolle.
                    Laitoin ne nuolet vihreäksi juuri sen takia, koska johtoajatuksena esilämmityskäytössä niissä ei ole virtausta. Eli Kennon paluuletkusta hieman jäähtynyt kierto ohjautuu takaisin Webastolle ja venttiililtä moottoriin päin letku on aivan kylmä? Tuliko siihen paluukierron venttiilille mitään liitintä?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Laitoin ne nuolet vihreäksi juuri sen takia, koska johtoajatuksena esilämmityskäytössä niissä ei ole virtausta. Eli Kennon paluuletkusta hieman jäähtynyt kierto ohjautuu takaisin Webastolle ja venttiililtä moottoriin päin letku on aivan kylmä? Tuliko siihen paluukierron venttiilille mitään liitintä?
                      Siis siihen vesiventtiilien alapuolella olevaan mutikkaan tulee johto.

                      Moottorille menevät letkut pysyvät kylminä. Virtaus ohjautuu siitä kolmitieventtiilin kohdalta webastolle takaisin.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Rubu View Post
                        Siis siihen vesiventtiilien alapuolella olevaan mutikkaan tulee johto.
                        Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu ovat kyllä tutut, en tarkoittanut niitä vaan nimenomaan sitä nro 17 kolmitieventtiiliä. Tuleeko sille ohjausta? Ja oliko se yhtään aiemman viestin liitteen 3 oloinen mokkula?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu ovat kyllä tutut, en tarkoittanut niitä vaan nimenomaan sitä nro 17 kolmitieventtiiliä. Tuleeko sille ohjausta? Ja oliko se yhtään aiemman viestin liitteen 3 oloinen mokkula?
                          Siis tuo sinun kuva esittää minun mielestä kiertovesipumppua...
                          Ainakin siltä se kovasti vaikuttaa.
                          Sikäli kun se vesiventtiileiden alla oleva osa on edes pumppu?
                          WATER VALVE WITH ADDITIONAL WATER PUMP
                          Onhan se pumppu...
                          Ihme kun tuo sun kuva kertoo jostain solenoidista mitä taas en löydä realoem kaavioista.

                          Sinne kolmitieventtiilille ei taida minun mielestä tulla ohjausta.
                          Katson huomenna vielä tarkemmin kun pääsen päivän valolla katsomaan.
                          Last edited by Rubu; 02-03-2007, 19:12.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9142
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Rubu View Post
                            Siis tuo sinun kuva esittää minun mielestä kiertovesipumppua...
                            Ainakin siltä se kovasti vaikuttaa.
                            Sikäli kun se vesiventtiileiden alla oleva osa on edes pumppu?
                            WATER VALVE WITH ADDITIONAL WATER PUMP
                            Onhan se pumppu...
                            Ihme kun tuo sun kuva kertoo jostain solenoidista mitä taas en löydä realoem kaavioista.

                            Sinne kolmitieventtiilille ei taida minun mielestä tulla ohjausta.
                            Katson huomenna vielä tarkemmin kun pääsen päivän valolla katsomaan.
                            Nyt kun sanoit, niin kiertovesipumpulta se kyllä vaikuttaa alhaalta päin kuvattuna.

                            Jos kolmitieventtiili on puhtaasti mekaaninen, en kyllä äkkiseltään saanut järkeiltyä, millä kuun kiertoon perustuvalla logiikalla se toimii.

                            WDS ei antanut tuolla "Double check valve" mitään. Shut-off valve:sta oli mainintaa, mutta vain bensamoottoreiden yhteydessä. Josko ainakin omassa systeemissä olisi vielä pyöräkotelossa erillinen venttiilihässäkkä, joka on kylläkin kuvattu ainoastaan "Latent heat accumulator" yhteyteen. Eipä ole tullut vielä sinne kurkattua.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Rubu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 809
                              • Kuopio

                              #29
                              Ei sille 3-tieventtilille tule mitään ohjausta.

                              Taidan ottaa tossa viikolla sen pois ja pistän letkut 1 kuvan mukaisesti.
                              Saa sitten nähdä missä palaa ja miten...

                              Jos koneen päässä ei mikään jarruta virtausta niin koneen pitäisi väkisin lämmetä.
                              Luulisi että kuvan 1 mukaisessa järjestelmässä ei koneen päässä ole mitään erillaista kuvan 2 järjestelmän erona.

                              Todennäköisti merkkihuolto ei osaa sanoa mitään tuohon liittyen, voisikohan sitä kysyä jostain muualta että onko tuossa kierrossa muuta eroa kun tuo 3-tieventtiili ja yksi t-haara lämpimän puolen letkussa?
                              Last edited by Rubu; 03-03-2007, 10:04.

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9142
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Rubu View Post
                                Ei sille 3-tieventtilille tule mitään ohjausta.

                                Taidan ottaa tossa viikolla sen pois ja pistän letkut 1 kuvan mukaisesti.
                                Saa sitten nähdä missä palaa ja miten...

                                Jos koneen päässä ei mikään jarruta virtausta niin koneen pitäisi väkisin lämmetä.
                                Luulisi että kuvan 1 mukaisessa järjestelmässä ei koneen päässä ole mitään erillaista kuvan 2 järjestelmän erona.

                                Todennäköisti merkkihuolto ei osaa sanoa mitään tuohon liittyen, voisikohan sitä kysyä jostain muualta että onko tuossa kierrossa muuta eroa kun tuo 3-tieventtiili ja yksi t-haara lämpimän puolen letkussa?
                                Nämä kaksi versiotahan ovat varsin erilaiset. Minulla vaikuttaisi olevan koko kierto sarjassa. Jos venttiilin 17 korvaa pelkällä T-liitoksella, muodostuu kaksi rinnakkaista kiertoa ja moottorilenkin kiertosuunta riippuisi kiertojen vastuksesta.

                                Ilmeisesti ajattelit muuttaa kierron täysin 1-version mukaiseksi. Tässä omaakin koskevassa ihmetyttää kierto mootorin ollessa käynnissä. Silloinhan tulo vesiventtiileille kulkee aina Webaston kautta. Pyöritetäänkö Webaston pumppua jatkuvasti, vai onko siellä alakerrassa vielä ohitusventtiili/erillinen kiertovesipumppu, kuten "latent heat"-versiossa. Jos purat systeemiä, tutkaile sitä kolmitieventtiilin mekaniikkaa tarkemmin. Katsotaan, kuinka projektissa käy.

                                Kyllä tältäkin foorumilta varmasti löytyy merkkiorganisaation tietämystä asian tiimoilta. Jostain syystä kovin hiljaista on ollut.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎